![]() |
Stelling: Referendum bindend
Een referendum. Een mogelijkheid die de overheid heeft om specifiek te weten te komen wat de burgers vinden van een bepaalde stelling. Voor zover ik mij kan herinneren zijn er in Nederland nog geen referenda gehouden. Indien er toch een referendum komt bijvoorbeeld over de Europese grondwet dan is zo'n referendum niet bindend. Mijn vraag/ stelling is dan ook. Vinden jullie dat niet raar? Tijdens de tweede kamer verkiezing stem je namelijk op een partij die het meest overeenkomt met jouw denkbeelden maar er zijn tal van punten waar jij het dan niet mee eens kan zijn met een dergelijke partij. Dus zal je kunnen vinden dat een referendum bindend moet worden. Daarnaast zal dit ook meer stemmers opleveren. Aan de andere kant is de tweede kamer natuurlijk niet voor niets onze volksvertegenwoordiging dus zoeken zij het maar uit om even kort door de bocht te gaan. Stelling is dus:
Stelling: Een referendum moet bindend worden. |
Het is natuurlijk wel een zeer duidelijk voorbeeld van het toppunt van democratie, de macht aan het volk.
van de andere kant kun je je afvragen of je het volk wel moet laten beslissen. Alhoewel dat kun je ook zeggen van de volksvertegenwoordigers. Eigenlijk wel een goed idee, maar ten allen tijde moet de overheid de bevolking wel voldoende informeren. |
Tegen, want ik ben tegen referenda in het algemeen.
|
Waarom? Ben je tegen democratie? Of vind je het geen uiting van democratie?
|
Nee, ik ben voorstander (bij gebrek aan beter) van de representatieve democratie. Het is echter van belang dat het volk niet te direct invloed kan uitoefenen op de politiek, want dat werkt korte termijndenken in de hand en leidt tot grote begrotingstekorten.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is de polityiek van nu die voor begrotingstekorten zorgt.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wie zegt dta het werkt
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ja, kappen jongens. Het onderwerp is: referendum.
|
Goed om even in te haken op Mephostophilis, het is nooit aangetoont dat invoering van referenda leidt tot grote financieringsproblemen bij de overheid.
|
Ik heb het niet zo op referenda. Ik vind het volk namelijk dom. Het volk doet niet wat ik wil. Daarom wil ik geen referenda. :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het volk als onvolwassen behandelt door politici, en gedraagt zich ook zo. Waar in veel landen de kiezer meer als volwassene wordt aangezien en meer inspraak heeft gekregen, is politiek Den Haag nog steeds met zichzelf bezig, behandelt zij de kiezer nog steeds als onvolwassen en heeft de burger nog steeds niets te vertellen.
Alhoewel de zuilen er niet meer zijn, staat de tempel nog overeind. |
Volk dom of niet. Het is een democratie = volksvertegenwoordiging
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Tegen. De meeste mensen zijn niet in staat om de lange termijn gevolgen van hun keuzes te zien terwijl politieke partijen weten dat ze ook naar de lange termijn moeten kijken om de reputatie van de partij niet in gevaar te brengen.
|
Citaat:
|
Ja, voor bindende referenda.
Ik kan niet geloven dat ''het volk" zo "dom" is, dat er hele rare en verkeerde beslissingen genomen zullen worden. Ik vind het veel idioter om alle besluiten in handen te leggen van een paar politieke partijen, die ook maar gewoon door van-mening-veranderende mensen vertegenwoordigd worden. |
Citaat:
Het volk is dom, kortzichtig en laat zich alleen leiden door de waan van de dag en door simpele onderbuikgevoelens. Ja, dat is arrogant. Nee, dat kan me niks schelen, de Romeinen begrepen het al: brood en spelen. |
Citaat:
En als de meerderheid van het volk dat nou wil, moet het dan niet gewoon ook gebeuren? Waarom de macht in handen leggen van een minderheid, een minderheid die zichzelf soms gewoon te goed vindt om naar anderen te luisteren. Als de meerderheid van Nederland wil dat de doodstraf ingevoerd wordt, dan moet dat maar, ook al ben ik er tegen. |
Citaat:
|
Ik ben dan ook helemaal niet zo gecharmeerd van democratie. Ik ben gewoon van mening dat sommige mensen een beter functionerende ratio hebben dan anderen, en dat het beter is dat het land door die mensen geleid wordt dan door het eenvoudige plebs. Immers, op de lange termijn zullen ze er dankbaar voor zijn, als ze zien dat de mensen met de superieure ratio hen meer welvaart bezorgen dan zijzelf dat kunnen. Daarvoor hebben ze de visie niet.
|
Citaat:
Het "plebs" is heus niet zo dom dat ze helemaal niets inzien. Natuurlijk willen zij ook een betere welvaart, en natuurlijk heb je daar een regering voor nodig of iets wat daar voor door moet gaan, omdat er toch mensen nodig zijn die met de goede ideeen moeten komen, en dit ook uit moeten voeren. Nou ja, maar ik blijf erbij dat ik niet kan geloven dat het volk dat soort beslissingen zal gaan nemen (doodstraf etc). Dat vind ik een beetje een onderschatting van de nederlandse bevolking. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dan nog, wie zijn wij om daar wat tegenin te brengen? Waarom zou een (hoger opgeleid) mens meer waard zijn dan een ander mens? Ik snap niet hoe jullie zo'n lage dunk van het ''volk'' kunnen hebben :s |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nee, onnodig. Wij hebben immers geachte afgevaardigden.
Ik vrees net als toen de Grieken voor "de waan van de dag". |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:11. |