Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-04-2005, 15:23
heleentje
heleentje is offline
Een referendum. Een mogelijkheid die de overheid heeft om specifiek te weten te komen wat de burgers vinden van een bepaalde stelling. Voor zover ik mij kan herinneren zijn er in Nederland nog geen referenda gehouden. Indien er toch een referendum komt bijvoorbeeld over de Europese grondwet dan is zo'n referendum niet bindend. Mijn vraag/ stelling is dan ook. Vinden jullie dat niet raar? Tijdens de tweede kamer verkiezing stem je namelijk op een partij die het meest overeenkomt met jouw denkbeelden maar er zijn tal van punten waar jij het dan niet mee eens kan zijn met een dergelijke partij. Dus zal je kunnen vinden dat een referendum bindend moet worden. Daarnaast zal dit ook meer stemmers opleveren. Aan de andere kant is de tweede kamer natuurlijk niet voor niets onze volksvertegenwoordiging dus zoeken zij het maar uit om even kort door de bocht te gaan. Stelling is dus:

Stelling: Een referendum moet bindend worden.

Laatst gewijzigd op 19-04-2005 om 19:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-04-2005, 15:27
JH
JH is offline
Het is natuurlijk wel een zeer duidelijk voorbeeld van het toppunt van democratie, de macht aan het volk.

van de andere kant kun je je afvragen of je het volk wel moet laten beslissen. Alhoewel dat kun je ook zeggen van de volksvertegenwoordigers.

Eigenlijk wel een goed idee, maar ten allen tijde moet de overheid de bevolking wel voldoende informeren.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 19:10
Verwijderd
Tegen, want ik ben tegen referenda in het algemeen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 19:11
heleentje
heleentje is offline
Waarom? Ben je tegen democratie? Of vind je het geen uiting van democratie?
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 19:12
Verwijderd
Nee, ik ben voorstander (bij gebrek aan beter) van de representatieve democratie. Het is echter van belang dat het volk niet te direct invloed kan uitoefenen op de politiek, want dat werkt korte termijndenken in de hand en leidt tot grote begrotingstekorten.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 19:15
Jochem12
Jochem12 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-04-2005 @ 20:12 :
Nee, ik ben voorstander (bij gebrek aan beter) van de representatieve democratie. Het is echter van belang dat het volk niet te direct invloed kan uitoefenen op de politiek, want dat werkt korte termijndenken in de hand en leidt tot grote begrotingstekorten.
, bij normale verkiezingen worden er maanden gebruitk om de punten aan de amn te brengen nu gebeurt het meestal in vrij korte tijd.
Oud 19-04-2005, 19:19
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Democratie is geen probleem wanneer de staat wordt beperkt middels het constitutioneel concept. Het is juist de politiek waar jij voor staat, dat zorgt voor begrotingstekorten.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 19:44
Jochem12
Jochem12 is offline
Het is de polityiek van nu die voor begrotingstekorten zorgt.
Oud 19-04-2005, 20:12
Odin
Odin is offline
Citaat:
Jochem12 schreef op 19-04-2005 @ 20:44 :
Het is de polityiek van nu die voor begrotingstekorten zorgt.
Aha, vandaar al die bezuinigingen!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:14
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Odin schreef op 19-04-2005 @ 21:12 :
Aha, vandaar al die bezuinigingen!
Nederland heeft nog steeds een financieringstekort.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:15
Odin
Odin is offline
Citaat:
PGWR schreef op 19-04-2005 @ 21:14 :
Nederland heeft nog steeds een financieringstekort.
Ze werken er in ieder geval aan.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:16
Jochem12
Jochem12 is offline
Wie zegt dta het werkt
Oud 19-04-2005, 20:17
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
I'm with stupid.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:18
Verwijderd
Citaat:
Odin schreef op 19-04-2005 @ 21:15 :
Ze werken er in ieder geval aan.
...waarbij ze bezuinigen op de verkeerde zaken en de zaken die wél aangepakt moeten worden onveranderd laten.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:19
Odin
Odin is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-04-2005 @ 21:18 :
...waarbij ze bezuinigen op de verkeerde zaken en de zaken die wél aangepakt moeten worden onveranderd laten.
Laat me raden, landbouwsubsidies.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:21
Verwijderd
Citaat:
Odin schreef op 19-04-2005 @ 21:19 :
Laat me raden, landbouwsubsidies.
Onder andere, maar dit topic ging geloof ik over het referendum.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:22
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-04-2005 @ 21:18 :
Het is absoluut nodig om de sociale zekerheid te moderniseren gezien de komende vergrijzing. Het kabinet had overigens nog veel verder kunnen gaan.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:24
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ja, kappen jongens. Het onderwerp is: referendum.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:26
PGWR
PGWR is offline
Goed om even in te haken op Mephostophilis, het is nooit aangetoont dat invoering van referenda leidt tot grote financieringsproblemen bij de overheid.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:35
Verwijderd
Ik heb het niet zo op referenda. Ik vind het volk namelijk dom. Het volk doet niet wat ik wil. Daarom wil ik geen referenda.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:36
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-04-2005 @ 21:35 :
Ik heb het niet zo op referenda. Ik vind het volk namelijk dom. Het volk doet niet wat ik wil. Daarom wil ik geen referenda.
Aan de andere kant, ben jij weer deel van 'het volk'.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:37
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 19-04-2005 @ 21:36 :
Aan de andere kant, ben jij weer deel van 'het volk'.
Nee. Je hebt studenten en burgers, patriciërs en plebejers.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:38
PGWR
PGWR is offline
Het volk als onvolwassen behandelt door politici, en gedraagt zich ook zo. Waar in veel landen de kiezer meer als volwassene wordt aangezien en meer inspraak heeft gekregen, is politiek Den Haag nog steeds met zichzelf bezig, behandelt zij de kiezer nog steeds als onvolwassen en heeft de burger nog steeds niets te vertellen.

Alhoewel de zuilen er niet meer zijn, staat de tempel nog
overeind.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:40
heleentje
heleentje is offline
Volk dom of niet. Het is een democratie = volksvertegenwoordiging
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:42
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
PGWR schreef op 19-04-2005 @ 21:38 :
Het volk als onvolwassen behandelt door politici, en gedraagt zich ook zo. Waar in veel landen de kiezer meer als volwassene wordt aangezien en meer inspraak heeft gekregen, is politiek Den Haag nog steeds met zichzelf bezig, behandelt zij de kiezer nog steeds als onvolwassen en heeft de burger nog steeds niets te vertellen.

overeind.
Fraai staaltje Wilders-retoriek!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-04-2005, 20:42
Verwijderd
Citaat:
heleentje schreef op 19-04-2005 @ 21:40 :
Volk dom of niet. Het is een democratie = volksvertegenwoordiging
Keyword: vertegenwoordiging.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:43
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-04-2005 @ 21:37 :
Nee. Je hebt studenten en burgers, patriciërs en plebejers.
Ach, natuurlijk! Hoe kon ik dat als voormalig student Geschiednis nu toch vergeten?
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:43
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Tegen. De meeste mensen zijn niet in staat om de lange termijn gevolgen van hun keuzes te zien terwijl politieke partijen weten dat ze ook naar de lange termijn moeten kijken om de reputatie van de partij niet in gevaar te brengen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:45
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 19-04-2005 @ 21:38 :
overeind.
En de vertegenwoordigers van de oude politiek zullen er alles aan doen om die in stand te houden. Tradities, gebruiken, oude rituelen, wat is er mooier?
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:46
Verwijderd
Ja, voor bindende referenda.
Ik kan niet geloven dat ''het volk" zo "dom" is, dat er hele rare en verkeerde beslissingen genomen zullen worden. Ik vind het veel idioter om alle besluiten in handen te leggen van een paar politieke partijen, die ook maar gewoon door van-mening-veranderende mensen vertegenwoordigd worden.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Thoughtful schreef op 19-04-2005 @ 21:46 :
Ja, voor bindende referenda.
Ik kan niet geloven dat ''het volk" zo "dom" is, dat er hele rare en verkeerde beslissingen genomen zullen worden.
Als we een bindend referendum hadden zou de doodstraf hier alweer zijn ingevoerd, zouden voetbal-hooligans gemarteld worden, zouden alle allochtonen het land zijn uitgeschopt, zouden islamitische scholen wel en christelijke scholen niet verboden zijn en zou iedereen die wel eens een Jihadsite heeft bezocht in de gevangenis belanden.

Het volk is dom, kortzichtig en laat zich alleen leiden door de waan van de dag en door simpele onderbuikgevoelens. Ja, dat is arrogant. Nee, dat kan me niks schelen, de Romeinen begrepen het al: brood en spelen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:53
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-04-2005 @ 21:50 :
Als we een bindend referendum hadden zou de doodstraf hier alweer zijn ingevoerd, zouden voetbal-hooligans gemarteld worden, zouden alle allochtonen het land zijn uitgeschopt, zouden islamitische scholen wel en christelijke scholen niet verboden zijn en zou iedereen die wel eens een Jihadsite heeft bezocht in de gevangenis belanden.

Het volk is dom, kortzichtig en laat zich alleen leiden door de waan van de dag en door simpele onderbuikgevoelens. Ja, dat is arrogant. Nee, dat kan me niks schelen, de Romeinen begrepen het al: brood en spelen.
En dit is wel een beetje erg overdreven ja
En als de meerderheid van het volk dat nou wil, moet het dan niet gewoon ook gebeuren? Waarom de macht in handen leggen van een minderheid, een minderheid die zichzelf soms gewoon te goed vindt om naar anderen te luisteren.
Als de meerderheid van Nederland wil dat de doodstraf ingevoerd wordt, dan moet dat maar, ook al ben ik er tegen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:54
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 19-04-2005 @ 21:53 :
En als de meerderheid van het volk dat nou wil, moet het dan niet gewoon ook gebeuren?

Als de meerderheid van Nederland wil dat de doodstraf ingevoerd wordt, dan moet dat maar, ook al ben ik er tegen.
Nee.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:55
Verwijderd
Ik ben dan ook helemaal niet zo gecharmeerd van democratie. Ik ben gewoon van mening dat sommige mensen een beter functionerende ratio hebben dan anderen, en dat het beter is dat het land door die mensen geleid wordt dan door het eenvoudige plebs. Immers, op de lange termijn zullen ze er dankbaar voor zijn, als ze zien dat de mensen met de superieure ratio hen meer welvaart bezorgen dan zijzelf dat kunnen. Daarvoor hebben ze de visie niet.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 19-04-2005 @ 21:54 :
Nee.
En waarom niet? Waarom niet doen wat de meerderheid zegt?

Het "plebs" is heus niet zo dom dat ze helemaal niets inzien. Natuurlijk willen zij ook een betere welvaart, en natuurlijk heb je daar een regering voor nodig of iets wat daar voor door moet gaan, omdat er toch mensen nodig zijn die met de goede ideeen moeten komen, en dit ook uit moeten voeren.

Nou ja, maar ik blijf erbij dat ik niet kan geloven dat het volk dat soort beslissingen zal gaan nemen (doodstraf etc). Dat vind ik een beetje een onderschatting van de nederlandse bevolking.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:01
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 19-04-2005 @ 21:42 :
Fraai staaltje Wilders-retoriek!
Nee hoor, er zijn meerdere (eveneens linkse) partijen die dit beamen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:02
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 19-04-2005 @ 21:59 :
En waarom niet? Waarom niet doen wat de meerderheid zegt?
Omdat de meerderheid niet weet wat het beste voor hen is.

Citaat:
Het "plebs" is heus niet zo dom dat ze helemaal niets inzien. Natuurlijk willen zij ook een betere welvaart, en natuurlijk heb je daar een regering voor nodig of iets wat daar voor door moet gaan, omdat er toch mensen nodig zijn die met de goede ideeen moeten komen, en dit ook uit moeten voeren.

Nou ja, maar ik blijf erbij dat ik niet kan geloven dat het volk dat soort beslissingen zal gaan nemen (doodstraf etc). Dat vind ik een beetje een onderschatting van de nederlandse bevolking.
Je denkt te positief. Ik meen me nog een enquete van De Hond te ehrinneren waarin 60% van de ondervraagden aangaf de doodstraf terug te willen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:02
Verwijderd
Citaat:
Thoughtful schreef op 19-04-2005 @ 21:59 :
Mijn dunk van het volk is heel erg laag.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:03
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-04-2005 @ 21:45 :
En de vertegenwoordigers van de oude politiek zullen er alles aan doen om die in stand te houden. Tradities, gebruiken, oude rituelen, wat is er mooier?
Het is al ruim 40 jaar de historische ontwikkeling dat de samenleving democratiser wordt. Tijd dus voor de politiek om zich daar aan te passen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:03
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 19-04-2005 @ 22:03 :
Het is al ruim 40 jaar de historische ontwikkeling dat de samenleving democratiser wordt. Tijd dus voor de politiek om zich daar aan te passen.
Vooralsnog komt er weinig van terecht.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:04
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-04-2005 @ 21:50 :

Bij mijn weten is Zwitserland, het bolwerk van directe democratie, een uiterst beschaafd land.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 19-04-2005 @ 22:02 :
Je denkt te positief. Ik meen me nog een enquete van De Hond te ehrinneren waarin 60% van de ondervraagden aangaf de doodstraf terug te willen.
Hm
Dan nog, wie zijn wij om daar wat tegenin te brengen? Waarom zou een (hoger opgeleid) mens meer waard zijn dan een ander mens?
Ik snap niet hoe jullie zo'n lage dunk van het ''volk'' kunnen hebben
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 19-04-2005 @ 22:04 :
Bij mijn weten is Zwitserland, het bolwerk van directe democratie, een uiterst beschaafd land.
Fungeren als dumpplaats voor al het criminele geld in de wereld is inderdaad heel beschaafd.
Met citaat reageren
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-04-2005 @ 21:55 :
Ik ben dan ook helemaal niet zo gecharmeerd van democratie. Ik ben gewoon van mening dat sommige mensen een beter functionerende ratio hebben dan anderen, en dat het beter is dat het land door die mensen geleid wordt dan door het eenvoudige plebs. Immers, op de lange termijn zullen ze er dankbaar voor zijn, als ze zien dat de mensen met de superieure ratio hen meer welvaart bezorgen dan zijzelf dat kunnen. Daarvoor hebben ze de visie niet.
De realiteit is dat de huidige regenten geen antwoord meer hebben op de hedendaagse maatschappelijke problemen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:06
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-04-2005 @ 22:03 :
Vooralsnog komt er weinig van terecht.
Ja, omdat een stel regenten de historische ontwikkelingen niet in goede banen willen leiden.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:07
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-04-2005 @ 22:05 :
Fungeren als dumpplaats voor al het criminele geld in de wereld is inderdaad heel beschaafd.
Dat is volgens jouw redenatie Luxemburg ook, maar dat land heeft geen referenda. Met andere woorden: hiertussen bestaat geen verband.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:08
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Nee, onnodig. Wij hebben immers geachte afgevaardigden.
Ik vrees net als toen de Grieken voor "de waan van de dag".
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:09
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 19-04-2005 @ 22:05 :
Hm
Dan nog, wie zijn wij om daar wat tegenin te brengen? Waarom zou een (hoger opgeleid) mens meer waard zijn dan een ander mens?
Ik snap niet hoe jullie zo'n lage dunk van het ''volk'' kunnen hebben
Omdat het objectief te beredeneren is dat de doodstraf niet wenselijk is. Daarover zijn eerder op N&A discussies geweest, zoek daar maar 'ns op. Het volk wil vaak bloed zien, terwijl dat helemaal niet het beste is.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:10
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 19-04-2005 @ 22:05 :
De realiteit is dat de huidige regenten geen antwoord meer hebben op de hedendaagse maatschappelijke problemen.
Het volk wel, want dat wil gewoon dat alle boeven doodgemaakt worden.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:11
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 19-04-2005 @ 22:09 :
Omdat het objectief te beredeneren is dat de doodstraf niet wenselijk is. Daarover zijn eerder op N&A discussies geweest, zoek daar maar 'ns op. Het volk wil vaak bloed zien, terwijl dat helemaal niet het beste is.
Ik vind de mening van 16 miljoen mensen belangrijker dan een objectieve redenatie. Oók in het geval van de doodstraf, als het moet. Al geloof ik echt niet dat als er een referendum gehouden wordt (met dan wel goede voorlichting van voors en tegens en een uiteenzetting van die objectieve redenering van jou bijvoorbeeld), de meerderheid vóór zou stemmen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten