![]() |
Productiefout voeding PC
Ik heb onlangs een voeding aangeschaft, 23 maart, te weten een Thermaltake Silent Purepower 680W zwart. Deze heeft o.a. 2 PCI-E aansluitingen. Deze voeding had ik aangeschaft omdat ik een zwaardere nodug had voor mijn nieuwe systeem dus ook meteen gekeken naar PCI-E aansluitingen dus leek deze voeding ideaal. Probleem is nu dat de PCI-E aansluitingen niet passen en navraag bij de winkel waar ik de voeding heb aangeschaft, iComputers, zegt dat het een productiefout is.
Nu willen ze dat ik de voeding RMA en moet wachten totdat de voeding is gemaakt, werkt verder perfect maar ik wil de PCI-E aansluitingen gebruiken voor stabiliteit met OC'en. Wachttijd kan oplopen tot 8 weken werd me er bij verteld. 8 weken zonder voeding kan ik niet aangezien ik ook geen voeding tijdelijk ter vervanging heb. Mijn vraag is dan ook, is dit reeël? Ik vind persoonlijk van niet. Ik had verwacht dat de voeding gewoon omgewisseld zou worden voor een goed exemplaar echter ze kunnen niet beloven dat een ander exemplaar niet hetzelfde probleem heeft. Nu heb ik voorgesteld dat ik dan een andere voeding uitkies, eventueel met bijbetaling mocht het een duurdere voeding zijn, maar dit kan alleen wanneer ik 10% van de nieuwwaarde van de voeding opgeef. Dat ik verzendkosten moet betalen is nog tot daar aan toe maar dit is iets buiten mijn kunnen en macht om dus ben ik er ook toch niet aansprakelijk voor? Het RMA beleid zegt dat ik moet wachten maar is dat wel wettelijk gezien zo? Jullie mening graag vanuit de rechten en plichten die ik omtrend deze zaak heb. Onderstaand is RMA beleid van bovengenoemde winkel: 11. RMA 11.1 De afnemer dient per E-mail, of welke communicatiemiddel dan ook, een RMA-nummer aan te vragen. Na het RMA-nummer moet het product(en) op eigen kosten opgestuurd worden naar iComputers. iComputers zal dan maximaal binnen 72 uur na ontvangst van het defecte product(en) aangeven of het product(en) in aanmerking komen voor een RMA-procedure. 11.2 Bij een RMA-procedure/zending dient iComputers te worden voorzien van RMA-nummer, factuur een duidelijke omschrijving van het defecte product. Zonder deze gegevens zal iComputers het RMA-aanvraag niet in behandeling nemen. 11.3 iComputers is niet verantwoordelijk voor mogelijk verlies van data tijdens een RMA-proces, het is wenselijk dat al het data wordt gebackupped alvorens het defecte product(en)/syste(e)m(en) naar iComputers word verstuurd. 11.4 Een RMA-procedure duurt maximaal 8 weken, waarbij de afnemer deze tijdsduur zal respecteren. 11.5 Indien het RMA-procedure langer duurt dan 9 weken heeft de afnemer het recht op een nieuw product die rechtstreeks vanuit de voorraad zal geleverd worden. Mocht het zo zijn dat het gewenste product niet aanwezig is, door wat voor reden dan ook, dan krijgt de afnemer een soortgelijk danwel een beter product dan origineel besteld is (dit in overeenstemming met de afnemer). 11.6 De afnemer is zelf verantwoordelijk voor schade en/of vermissing tijdens transport naar iComputers. Dit kan niet worden verhaald op de transportverzekering van iComputers. De verzendkosten van de omruiling of gerepareerde product(en) zijn voor rekening van iComputers. 11.7 Aanspraak maken op de DOA afhandeling is alleen mogelijk voor producten van fabrikanten die een DOA regeling kennen. Deze termijn is doorgaans vijf (5) dagen, tenzij anders aangegeven. In geval van DOA wordt het defecte product altijd omgeruild voor een nieuwe. Producten waarvoor geen DOA regeling bestaat of buiten de DOA termijn vallen, worden binnen garantie gerepareerd. DOA's worden uitsluitend geaccepteerd als het product compleet, inclusief alle accessoires en in de originele verpakking word geretourneerd. |
Of hier nog een wet aan vast zit, weet ik niet. Maar dit is wel de reden dat je dit soort dingen moet bekijken in de AV...
Overigens is het vaak wel zo dat je als extra service tijdelijk een vervanger krijgt, maar met voedingen doen ze daar vaker moeilijk over. Als je systeem eruit knalt door hun brakke leenvoeding, zijn ze nog verder van huis... Ik zeg over het algemeen altijd "vervang hem maar door een nieuwe uit jullie voorraad, anders koop ik hier nooit meer"... |
Citaat:
|
90% van de nieuwwaarde is nog altijd 135 euro. Ruil hem om voor een 480W Antec NeoPower van 125 euro en je houdt 10 euro over en hebt waarschijnlijk nog een betere (en stillere) voeding ook. Lijkt mij iig de snelste oplossing :)
Je kunt natuurlijk ook nog een paar weken doorsoebatten met die lui, maar je kunt je afvragen of dat echt die 15 euro waard is. |
Citaat:
|
Ga voor zo een jonge van OCZ, die hebben altijd wel stabiele voltlijnen.
Maar aangezien jij een redelijk zwaar sys hebt, heb je zeker genoeg aan een fatsoenlijke 520 watter. Maar zowizo moeten ze jou toch een ander exemplaar geven, of gewoon contact opnemen met Thermalright. Btw de Pci-E aansluitingen, is toch gewoon 6 pins he? Beetje raar, Thermalright test ze toch ook. |
Citaat:
|
Tja je zou het moeten proberen, maar wat heb je dan met je oude voeding gedaan?
Ik vind het maar raar. Icomputers is helemaal geen slechte zaak, maar dan zo raar doen om zoiets. Mail gewoon eens naar Thermaltake. Welke aansluiting heb je dan op 2x 6800 GT's ? 2x gewone molexjes of de speciale PCI-E molexjes? Trouwens zie helemaal niks op de site van Thermaltake of Icomputers over de fout. Niet dat ze dat eventjes melden. Ze zijn dus niet zo: http://www.thermaltake.com/images/po...49atx12v/f.jpg |
Citaat:
Vind het ook raar dat iComputers zo moeilijk doet, ben de eerste die een klacht heeft voor zover ik weet. Heb al geemaild naar Thermeltake, ergens voor in de week, maar nog geen respons gekregen. Zal van weekend eens opnieuw pogen. |
Anders gewoon gaan bellen en zeggen dat je je PC nodig hebt voor je werk, en je dus niet kan werken als je geen voeding hebt.
|
Citaat:
|
Citaat:
Anders dan maar 10% inleveren en een OCZtje halen of zo. Waarom trouwens 600 Watt man? 500 was genoeg :D. Als is het wel niet helemaal eerlijk. Je lijdt er dus verlies op, en wachten, wil je ook niet :P. Tja...Dillema's, keuzes...die jij moet maken. |
Citaat:
Wat betreft recht, daar heb ik vrij weinig verstsnd van; maar ik weet wel dat er meestal een verschil zit tussen recht op iets hebben, en het ook daadwerkelijk krijgen. Soms is het beter om een compromis te vinden, dan om halsstarrig op je strepen te blijven staan :) |
OC'en heeft niets te maken met vermogen, alleen met stabiliteit van de rails (voltlijnen). Dus tenzij een dual-processor systeem hebt met acht schijven in RAID en een 6800 Ultra plus tien uitbreidingskaarten op een ultieme serverplank, is 450 W meer dan genoeg. Verstookt vermogen is het punt vrijwel nooit bij computers. Maar daar gaat het nu niet over.
Probleem is dat een winkel in zijn voorwaarden best mag bepalen dat die RMA zo geregeld is. Acht weken vind ik lang. Je zou eigenlijk verwachten dat bij een duidelijke productiefout, waarvan zij ook niet kunnen garanderen dat hij bij een andere voeding van dat type níet optreedt, gewoon jouw geld teruggeven. Maar blijkbaar zijn ze niet zo klantvriendelijk. |
Wat ook zeker kan helpen is zeggen dat je het verhaal gaat verspreiden via de tweakers.net shop survey en in je familie- en viendenkring, vooral de shop survey, die is heel belangrijk voor een computerzaak.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Cool-Prices staat ook erg vaak en goed aangeschreven in de Shop Survey.
|
Heb zelf ook al wel goede ervaringen met Azerty en Cool-Prices. Samen met iComputers komt daar mijn gehele pc vandaan. Maar ik moest wel uitwijken naar iComputers vanwege het DFI moederbord dat Azerty en Cool-Prices niet hadden.
Ondertussen iComputers gemaild dat ik van armoe maar inga op hun voorstel en dat ik wel eerst een nieuwe voeding bij hun bestel en netjes compleet betaal en zodra ik die binnen hebben de Thermeltake RMA en 90% van de waarde terugkrijg. Nu nog wachten op hun antwoord. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Zo eentje wordt mijn nieuwe voeding. En trouwens je kan beter iets meer hebben dan steeds op je tenen lopen, bijvoorbeel een OCZ 520 Watt, veel gebruikt door verschillende reviewers, zelfs bij de gozer van Computer Totaal heeft er zijn 2x 6800 Ultra's Sli in hangen in combinatie met een FX-55. En de Dual Core Amd's, komen zowel op S940 als S939, doormiddel van een Bios Update, als hij dan ook nog die erbij wilt halen, c.q upgraden dan hoeft hij niet alweer zijn voeding te vervangen, ik zelf vind dat je daar niet op hoeft te bezuinigen. Maar een Dual Core heeft het zelfde TDP als een gewone Athlon 64 cpu, of iets meer, dus zijn verstook kosten zullen wel mee vallen. @Wes, www.bytesatwork.be vind ik zelf ook een hele goede site, die kerel die het runt, mailt je 24/7 :P. Leuke spulletjes, leuke recensies over gehoord, mijn nieuwe geheugen ga ik zowizo daar halen. Icomputers heeft een leuk aanbod, maar dit valt wel tegen van hun. En trouwens met het oog op de nieuwe R520/G70 misschien haalt hij zich dan zo een kaart, 2x R520 in AMR of 2x G70 in SLI, die jongens vreten nog meer stroom, dan deze High End kaartjes. |
Citaat:
|
Citaat:
Zij hebben er geen belang bij om geen nieuwe te sturen. Zo simpel is het. |
En hoe is het afgelopen?
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ze blijven de voedingen trouwens wel verkopen en ze geven aan op de site dat ze de voeding op voorraad hebben. Als ze dan op de hoogte zijn van het probleem moeten dit of foutieve voedingen zijn die ze bewust foutief verkopen of goede voedingen zijn waardoor ze de mijne ook zouden kunnen omruilen. Van Thermeltake krijg ik trouwens ook totaal geen respons, 3 keer mijn probleem gemeld bij de support per email maar geen enkele reactie erop. |
icomputes is dus een nono, vanaf vandaag :)
|
Dat is wel jammer. Wilde eigenlijk geheugen gaan bestellen bij Icomputers, die hadden veel keus.
Maar als zo hun RMA service is, laat maar hangen zelfs Alternate had goede. Asus gemaild, Alternate gemaild, kaart binnen een week opgestuurd en binnen ander halve week een nieuwe gekregen. Raar dat het zo moet gaan. Jammer. |
Als je zo met je klanten om gaat, is het heel snel einde bedrijf, dat lijkt me duidelijk.
|
Citaat:
Dat is ook helemaal geen slechte shop. |
Citaat:
Maar er zijn tal genoeg goede reacties over te vinden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Lees genoeg goede dingen over de RMA nu :P.
Ach zo slecht is Alternate niet, heeft alleen klein aanbod wat betreft geheugen modules. Wat ik tot nu toe met Alternate heb gehad, geen enkele slechte ervaring, zowel de RMA service, als gewoon wat bestellen. Maar er kan altijd wel wat fout gaan. |
Elke shop heeft wel ontevreden klanten. Dus een enkele ontevreden klant zou mij er niet van weerhouden om een voor mij onbekende shop een bestelling te plaatsen. De 1e bestelling plaats ik toch enkel onder rembours om eventuele terugstorting van vooruitbetaalde bedragen te voorkomen. Mocht het dan toch mislopen annuleer je de order zonder gevolgen voor jezelf behalve dat je tijd verloren hebt.
Wat dat betreft zal ik niet snel weer bij iComputers bestellen als ik het ook ergens anders voor dezelfde prijs kan krijgen. Probleem is alleen dat zij artikelen hebben die veel andere winkels niet hebben dus je er toch min of meer automatisch beland. Maar ja, volgende grote hardware upgrade is over 1,5 a 2 jaar dus voorlopig hoef ik me daar geen zorgen over te maken. |
Citaat:
De rest valt ergens anders ook wel te bestellen. Alleen moet je dan soms bij 2 of meer verschillende winkels bestellen, inplaats van een. Maar aangezien het aanbod van bijna elke winkel aanzienelijk stijgt, maakt dat minder uit. |
http://www.extreme.outervision.com/index.jsp
Staan ook de nieuwere Core's/Gpu's in, kan je dus makkelijk bekijken. Kan je zien of 480 watt te weinig was. Alleen al 2x 6800 GT slurpen al 250 watt...Tikt mooi aan. |
Citaat:
@jolt: Van die 2 is graka's is piek he...(ofniet? :bloos: ) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:12. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.