![]() |
Profielwerkstuk Stemvoorkeur (kleine enquete)
Ik onderzoek met m'n profielwerkstuk het eventuele verband tussen opleidingsniveau en stemvoorkeur. Hiervoor wil ik ook een kleine enquete houden. Dus als jullie de volgende vragen voor mij zouden willen beantwoorden :)
1. Wat is je opleidingsniveau? 2. Wat is je stemvoorkeur? 3. Denk je dat er een verband bestaat tussen opleidingsniveau en stemvoorkeur en waarom? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus ja, een verband is er zeker. Ik denk dat mensen meer geneigd zijn tot genuanceerd politiek denken en compromissen naarmate ze hoger opgeleid zijn. |
Citaat:
|
Dit is geen huiswerkforum.
N&A --> Maatschappelijke Vakken |
1. Wat is je opleidingsniveau?
2. Wat is je stemvoorkeur? 3. Denk je dat er een verband bestaat tussen opleidingsniveau en stemvoorkeur en waarom? 1. VWO 2. Streng christelijk en anders een partij die een beetje links is ingesteld (volgens de stemwijzer: Christenunie, Groenlinks, SP). 3. In mijn geval niet. Als christen zal ik altijd op de partij stemmen met het programma dat het meest met mijn normen en waarden overeenkomt. |
2. Wat is je stemvoorkeur? 3. Denk je dat er een verband bestaat tussen opleidingsniveau en stemvoorkeur en waarom? 1 HBO 2 Groen Links 3 Phoei.. het zou natuurlijk kunnen dan mensen met een hogere intelligentie wat verder kijken dan hun neus lang is. wat heb je aan een dikke auto als je dood neervalt van de luchtvervuiling :) |
1. HBO
2. D66 (Niet omdat ze het nu zo geweldig goed doen, wel omdat hun ideeën ed het meest overeenkomen met mijn eigen ideeën.) 3. Ik verwacht dat mensen met een hoger opleidingsniveau zich over het algemeen wat meer zullen verdiepen in de verkiezingsprogramma's van de verschillende partijen. Daarnaast is het volgens mij ook zo dat mensen met een hoger opleidingsniveau eerder op een partij als de VDD stemmen, terwijl mensen met een lager opleidingsniveau (en een lager inkomen - dat trek ik nu even gelijk - wat natuurlijk niet zo hoeft te zijn) zullen eerder op een wat socialer ingestelde partij als de PvdA stemmen. Dit is natuurlijk even heel zwart-wit gezien. |
2. Wat is je stemvoorkeur? 3. Denk je dat er een verband bestaat tussen opleidingsniveau en stemvoorkeur en waarom? 1. WO 2. Cda / Pvda => Momenteel PvdA 3. Ja, want ik denk dat mensen met een hoger opleidingsniveau over het algemeen meer kennis ter beschikking hebben, waarop zij hun keuze KUNNEN baseren. Hoger opleidingsniveau => Meer GroenLinks / VVD (denk ik) Lager opleidingsniveau => Meer NCPN / SP / LPF (denk ik) Een belangrijker onderscheid lijkt me nog de invloed van het gebied / de plaats waar iemand woont op zijn / haar stemgedrag. |
2. Wat is je stemvoorkeur? 3. Denk je dat er een verband bestaat tussen opleidingsniveau en stemvoorkeur en waarom? 1. Havo 2. cda 3. nee, dat heeft er wat mij betreft niks mee te maken! |
2. Wat is je stemvoorkeur? 3. Denk je dat er een verband bestaat tussen opleidingsniveau en stemvoorkeur en waarom? 1. VWO 2. CDA..maar aangezien ik meer zie in een rechts kabinet oa. door de betere financiele planning dan die van Links is het beter om VVD te stemmen omdat als je CDA stemt je nooit weer waar ze naartoe gaan, ook een coalitie met PvdA is dan mogelijk. Dus VVD is dan het meest 'safe'. 3. Ik denk het wel omdat mensen met een hoger opleidingsniveau toch iets dieper in een politieke zaak kunnen kijken en zo beter analyseren wat het beste bij hun past. Deze mensen zullen minder snel met 'hypes' meegaan (zoals Fortuyn) of simpele uitspraken als stemmentrekker als goed opvatten (Wouter Bos en de verdeling van een meevaller). |
1 Universiteit
2 als ik nederland zou wonen denk ik dat ik SP stem 3 studenten stemmen toch meestal links? |
Citaat:
|
Citaat:
@Leonoor: LPF ?? :eek: Nu nog??? Ontopic: 1. Wat is je opleidingsniveau? WO 2. Wat is je stemvoorkeur? Momenteel denk ik ChristenUnie als tegenstem i.v.m. hun milieustandpunten. Het is de groenste partij van Nederland. De Grefo staat zal nog wel op zich laten wachten, dus ik ben niet zo benauwd dat ik daarmee een christelijke revolutie teweeg breng. 3. Denk je dat er een verband bestaat tussen opleidingsniveau en stemvoorkeur en waarom? Ja, hogeropgeleiden kiezen vaak een partij op inhoud van hun programma en kunnen hun keuze beter onderbouwen. Ik denk niet dat het iets te maken heeft met op welke partij gestemd wordt. Op de LPF na dan ;) |
vwo 2. Wat is je stemvoorkeur? sp 3. Denk je dat er een verband bestaat tussen opleidingsniveau en stemvoorkeur en waarom? Ja, mensen met een hoger opleidingsniveau stemmen vaker rechts. Als je een hoog opleidingsniveau hebt verdien je meer geld, dan zit je niet te wachten op een partij die alles gelijk wil verdelen. |
1. Wat is je opleidingsniveau? MBO niveau 4
2. Wat is je stemvoorkeur? Op dit moment VVD 3. Denk je dat er een verband bestaat tussen opleidingsniveau en stemvoorkeur en waarom? Weet ik eigenlijk niet.....Sommige partijen zijn opgezet om een bepaalde bevolkingsgroep te bereiken, maar of dat ook te maken heeft met het opleidingsniveau, soms wel denk ik niet altijd. F. |
1. Uni
2. geen idee 3. eerder m.b.t. het milieu waarin je uiteindelijk op de arbeidsmarkt terecht komt dan qua opleidingsniveau. |
En Vlaams Belang? :p Geen Belg die daar op stemt?
|
1. Havo
2. CDA 3. kan wel maar hoeft niet.. en t heeft niks meer slimmer te maken, das onzin... iemand op de vwo hoeft zeker niet slimmer te zijn dan iemand op vmbo... die werkt gewoon sneller en makkelijker.. maja vwo mensen denken nogal snel dat ze slimmer zijn... dat zegt al genoeg he.. ;) |
Citaat:
daar ben ik t wel mee eens.. :D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:42. |