Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-04-2005, 08:38
metallica
metallica is offline
Ik onderzoek met m'n profielwerkstuk het eventuele verband tussen opleidingsniveau en stemvoorkeur. Hiervoor wil ik ook een kleine enquete houden. Dus als jullie de volgende vragen voor mij zouden willen beantwoorden

1. Wat is je opleidingsniveau?
2. Wat is je stemvoorkeur?
3. Denk je dat er een verband bestaat tussen opleidingsniveau en stemvoorkeur en waarom?
Oud 22-04-2005, 08:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
metallica schreef op 22-04-2005 @ 09:38 :
VWO

Citaat:
atm VVD met voorkeurstem Hirsi Ali, over het algemeen gesproken stem ik centrum/gematigd/midden/compromis/pragmatisch, maar mijd het CDA vanwege hun uber-ethische ideeen, daardoor eindig ik vaak met rechts stemmen als tegengas voor links Nederland

Citaat:
3. Denk je dat er een verband bestaat tussen opleidingsniveau en stemvoorkeur en waarom?
Hoe slimmer hoe meer denken op de lange termijn, dus tevens hoe minder beinvloedbaar voor de nonsens onder zowel links als rechts, minder Sp en Nieuwrechts dus naarmate de opleiding hoger wordt. Ik denk dat dit geld vanwege het verder doordenken van uitspraken. "alle inkomens gelijk! gedwongen solidariteit!" of "alle buitenlanders eruit" klinkt steeds dommer naarmate je er langer over nadenkt.
Dus ja, een verband is er zeker. Ik denk dat mensen meer geneigd zijn tot genuanceerd politiek denken en compromissen naarmate ze hoger opgeleid zijn.
Oud 22-04-2005, 09:24
Odin
Odin is offline
Citaat:
T_ID schreef op 22-04-2005 @ 09:48 :
Idem
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 09:33
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Dit is geen huiswerkforum.

N&A --> Maatschappelijke Vakken
Oud 22-04-2005, 16:21
Belgarath
Belgarath is offline

1. VWO
2. Streng christelijk en anders een partij die een beetje links is ingesteld (volgens de stemwijzer: Christenunie, Groenlinks, SP).
3. In mijn geval niet. Als christen zal ik altijd op de partij stemmen met het programma dat het meest met mijn normen en waarden overeenkomt.
Oud 22-04-2005, 22:04
Raven
Raven is offline

1 HBO
2 Groen Links

3 Phoei..
het zou natuurlijk kunnen dan mensen met een hogere intelligentie wat verder kijken dan hun neus lang is. wat heb je aan een dikke auto als je dood neervalt van de luchtvervuiling
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 22:50
Verwijderd
1. HBO
2. D66 (Niet omdat ze het nu zo geweldig goed doen, wel omdat hun ideeën ed het meest overeenkomen met mijn eigen ideeën.)
3. Ik verwacht dat mensen met een hoger opleidingsniveau zich over het algemeen wat meer zullen verdiepen in de verkiezingsprogramma's van de verschillende partijen. Daarnaast is het volgens mij ook zo dat mensen met een hoger opleidingsniveau eerder op een partij als de VDD stemmen, terwijl mensen met een lager opleidingsniveau (en een lager inkomen - dat trek ik nu even gelijk - wat natuurlijk niet zo hoeft te zijn) zullen eerder op een wat socialer ingestelde partij als de PvdA stemmen. Dit is natuurlijk even heel zwart-wit gezien.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 23:31
Verwijderd

1. WO
2. Cda / Pvda => Momenteel PvdA
3. Ja, want ik denk dat mensen met een hoger opleidingsniveau over het algemeen meer kennis ter beschikking hebben, waarop zij hun keuze KUNNEN baseren.
Hoger opleidingsniveau => Meer GroenLinks / VVD (denk ik)
Lager opleidingsniveau => Meer NCPN / SP / LPF (denk ik)

Een belangrijker onderscheid lijkt me nog de invloed van het gebied / de plaats waar iemand woont op zijn / haar stemgedrag.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 13:04
BrunetJuh
BrunetJuh is offline

1. Havo
2. cda
3. nee, dat heeft er wat mij betreft niks mee te maken!
Oud 23-04-2005, 21:32
Pierreke
Pierreke is offline

1. VWO
2. CDA..maar aangezien ik meer zie in een rechts kabinet oa. door de betere financiele planning dan die van Links is het beter om VVD te stemmen omdat als je CDA stemt je nooit weer waar ze naartoe gaan, ook een coalitie met PvdA is dan mogelijk. Dus VVD is dan het meest 'safe'.
3. Ik denk het wel omdat mensen met een hoger opleidingsniveau toch iets dieper in een politieke zaak kunnen kijken en zo beter analyseren wat het beste bij hun past. Deze mensen zullen minder snel met 'hypes' meegaan (zoals Fortuyn) of simpele uitspraken als stemmentrekker als goed opvatten (Wouter Bos en de verdeling van een meevaller).
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 02:10
Swissgrl
Swissgrl is offline
1 Universiteit
2 als ik nederland zou wonen denk ik dat ik SP stem
3 studenten stemmen toch meestal links?
[QUOTE]Green Day schreef op 24-06-2005 @ 14:25 [/pl]: ik zweer het je :P ze is geniaal[/QUOTE] bla post-ster
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 06:52
Verwijderd
Citaat:
Swissgrl schreef op 26-04-2005 @ 03:10 :

Ik ken er genoeg die VVD, LPF of op soortgelijke partijen stemmen.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 10:28
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Swissgrl schreef op 26-04-2005 @ 03:10 :
1 Universiteit
2 als ik nederland zou wonen denk ik dat ik SP stem
Nee heur Er zijn er zat die VVD stemmen

@Leonoor: LPF ?? Nu nog???

Ontopic:
WO
Momenteel denk ik ChristenUnie als tegenstem i.v.m. hun milieustandpunten. Het is de groenste partij van Nederland. De Grefo staat zal nog wel op zich laten wachten, dus ik ben niet zo benauwd dat ik daarmee een christelijke revolutie teweeg breng.
Ja, hogeropgeleiden kiezen vaak een partij op inhoud van hun programma en kunnen hun keuze beter onderbouwen.
Ik denk niet dat het iets te maken heeft met op welke partij gestemd wordt.
Op de LPF na dan

Laatst gewijzigd op 26-04-2005 om 10:32.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 10:52
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
vwo
sp
Ja, mensen met een hoger opleidingsniveau stemmen vaker rechts. Als je een hoog opleidingsniveau hebt verdien je meer geld, dan zit je niet te wachten op een partij die alles gelijk wil verdelen.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 11:01
firelizzard
firelizzard is offline
1. Wat is je opleidingsniveau? MBO niveau 4
2. Wat is je stemvoorkeur? Op dit moment VVD
3. Denk je dat er een verband bestaat tussen opleidingsniveau en stemvoorkeur en waarom? Weet ik eigenlijk niet.....Sommige partijen zijn opgezet om een bepaalde bevolkingsgroep te bereiken, maar of dat ook te maken heeft met het opleidingsniveau, soms wel denk ik niet altijd.

F.
Oud 26-04-2005, 12:14
Gatara
Gatara is offline
1. Uni
2. geen idee
3. eerder m.b.t. het milieu waarin je uiteindelijk op de arbeidsmarkt terecht komt dan qua opleidingsniveau.
Oud 26-04-2005, 15:36
Belgarath
Belgarath is offline
En Vlaams Belang? Geen Belg die daar op stemt?
Oud 26-04-2005, 16:10
soophiej
soophiej is offline
1. Havo
2. CDA
3. kan wel maar hoeft niet.. en t heeft niks meer slimmer te maken, das onzin... iemand op de vwo hoeft zeker niet slimmer te zijn dan iemand op vmbo... die werkt gewoon sneller en makkelijker.. maja vwo mensen denken nogal snel dat ze slimmer zijn... dat zegt al genoeg he..
Oud 26-04-2005, 16:11
soophiej
soophiej is offline
Citaat:
Gatara schreef op 26-04-2005 @ 13:14 :

3. eerder m.b.t. het milieu waarin je uiteindelijk op de arbeidsmarkt terecht komt dan qua opleidingsniveau.

daar ben ik t wel mee eens..
Reageren

Regels voor berichten