![]() |
Digitis morbus.
Ik heb de laatste tijd steeds vaker dat een of meerdere vingers helemaal spierwit worden en gaan tintelen of gevoelloos worden. En ik vroeg me af wat het was en of ik er mee naar de dokter moet en of het gevaarlijk is? Want ik kan er niks over vinden op het internet, behalve dit:
digitis morbus 'Dode vinger'; de vinger verkleurt nu en dan wit of blauw. Meestal verdwijnt de verkleuring na een paar dagen. Een dergelijke afwijking kan het eerste verschijnsel zijn van een afsluiting van de vingerslagaderen, maar kan ook het gevolg zijn van een vaatkramp, zonder dat er een oorzaak voor kan worden aangegeven. |
Wat gebeurt er als je je handen als het ware centrifugeert?
|
Heb je het dagen achtereen?
Ik heb het ook, maar nooit dagen lang. Vooral mijn wijsvingers hebben er last van. Ze worden helemaal wit en gevoelloos, wanneer ik ze dan continu beweeg en warm maak, trekt het langzaam weer weg. M'n tenen hebben hetzelfde. Volgens mijn huisarts komt het door de haarvaatjes in m'n vingers en tenen die bij kou nauwer worden, waardoor de doorbloeding niet goed is. Ik moet zorgen dat m'n vingers en tenen niet koud worden, meer niet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Zometeen naar de dokter dus.
|
Misschien even zoeken op Morbus digitus ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben bij de dokter geweest, het heet Fenomeen van Raynaud. En het is niks ernstigs en er kan ook niks aan gedaan worden, het is alleen lastig. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:06. |