![]() |
Protest aantekenen tegen "nakijktermijn"
Hoi,
Op 1 april jl. hebben wij tentamen gehad, volgens de Onderwijs- en Examenregelement (blz. 7 ) moet het cijfer van een schriftelijk tentamen binnen 15 werkdagen bij de OAI worden aangeleverd (die de cijfers vervolgens binnen 3 werkdagen in het administratiesysteem moet verwerken. Een docent kan voor het tentamen van de examencommissie toestemming vragen om het nakijktermijn met 5 werkdagen te verlengen. Vandaag is het cijfer bekent gemaakt, en vrijwel niemand heeft dit tentamen gehaald. Zou het reeël zijn om hier protest tegen aan te tekenen? Aangezien er geen uitsteltermijn is aangevraagd... Vorig jaar heeft een studiegenoot dit ook gedaan, en in feite zou iedereen dan een voldoende moeten krijgen. |
Wat voor nut zou het hebben om een uitsteltermijn aan te vragen? Wat heeft dat te maken met het slecht gemaakt zijn van een tentamen?
|
1) ik betwijfel of het zo werkt
2) ik vind het wel een hele lage actie. Zoiets doe je toch niet met dat doel. Getuigt van gebrek aan respect. |
Als je er een voldoende aan over houdt, waarom niet?!
Maar hadden het er echt weinig gehaald dan? :s |
Ja, dus? Dit trimester hebben wij het tentamen DVV2 (Dataverwerving- en verwerking) gehad en dat heeft zo'n 75% van de deelnemers niet gehaald. Daar zeurt niemand over, het is gewoon een moeilijk vak.
Wees blij dat je als student Geschiedenis eens een keer een uitdaging hebt. Jezus. |
Citaat:
Waar het wel om gaat is dat ze ver over de nakijktermijn zijn gegaan en daar kun je protest tegen aantekenen. Het lijkt me alleen niet dat ze dan iedereen een voldoende gaan geven... |
Citaat:
Anyway, ik zie in je profiel dat je aan de RU studeert, het lijkt me nogal vreemd dat een examenreglement van de Faculteit Economie en Econometrie van de UvA ook op jullie van toepassing zou zijn. Tenzij dit iets landelijks en algemeens is, wat mij niet bekend is. En verder, bij ons worden er ook wel eens tentamens gemaakt waarbij 80% het niet haalt. Dikke pech dan. Soms zit er een jaar tussen dat gewoon een bepaald niveau niet heeft. Overdoen dan maar he? Tenzij je natuurlijk vindt dat je in een redelijk belang bent geschaad doordat het te laat is nagekeken, bijvoorbeeld doordat je dan onvoldoende je herkansing hebt kunnen voorbereiden. |
Citaat:
|
Citaat:
- Studiegenoot gaf dit te kennen, en vroeg me gewoon of af dit een reële optie zou zijn. |
Ok :)
Mja, of het een reeële optie is....als het goed is geeft zo'n examenreglement ook zelf sancties of in elk geval regels voor het geval een tentamen inderdaad niet tijdig is nagekeken. Ik denk alleen dat dat zelden leidt tot enig resultaat, temeer omdat het namelijk best kan voorkomen dat een docent gewoon andere dingen te doen had. Het is met name bedoeld om studenten te beschermen tegen bijv. het probleem dat je een tentamenherkansing niet hebt voorbereid omdat je het oorspronkelijke cijfer nog niet terug had, maar zoals ik al zei denk ik dat het weinig uithaalt om een bewaarschrift in te dienen als je niet stelt dat je in een belang bent geschaadt. |
ik weet wel nog dat toen ik ooit in Maastricht studeerde er bij psychologie de regel bestond dat de uitslag binnen 4 weken bekend moest zijn, anders kreeg iedereen minstens een 5,5 (voldoende dus).
dit was ingesteld omdat een aantal docenten echt slecht presteerden op dit gebied. (of het nog zo is, weet ik niet.) hier op de UvA komt de uitslag altijd netjes op de laatste dag om 17.59 binnen, dus heb ik er nooit verder over nagedacht (en van de RU weet ik het dus al helemaal niet). als het goed is zijn wel alle examenreglementen in te zien voor iedereen (meestal via een onderwijsbalie of zo) en staan er wel samenvattingen van in brochures/op internet. ff navragen dus, niet zo moeilijk. of het goed is of niet is een 2e punt, maar als je er recht op hebt, waarom niet? |
Ik denkt niet dat dit reëel is anders had ik nu een voldoende voor elk tentamen gehad... Ik zie ze niet eens allemaal voldoendes gaan uitdelen omdat ze over de uiterste nakijk-termijn heen zijn gegaan (want dat doen ze consequent). Misschien dat ze heels soms een voldoende geven voor een tentamen als het nog niet nagekeken is maar wel een ingangsvoorwaarde is voor iets belangrijkers Minor/Major.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Natuurlijk is het niet reeel.
Je hebt het niet gehaald omdat je de stof niet genoeg beheerste. Waarom zou je dan een hoger cijfer willen hebben door de uni te pakken op nakijktermijn? Daar moet je alleen protest tegen aantekenen als de docent er een maand over doet om na te kijken, en dan alleen als middel om hem ertoe te dwingen sneller na te kijken en niet om er zelf als nog (onterecht) een voldoende eruit te slepen. |
Op de Rechtenfaculteit van de UvA is het eerder regel dan uitzondering, dat er bonussen gegeven worden als het te lang duurt. En dat gebeurt ook: 5-6 weken schijnt normaal te zijn.
Ik ga denk ik maar rechten studeren :D |
Eens met nare man en Someone. Het lijkt mij een compleet onzinnige regel dat je opeens een voldoende zou krijgen omdat de docent te laat is met nakijken. Als je een onvoldoende hebt beheerste je de stof blijkbaar niet voldoende en het te laat nakijken van het tentamen verandert daar niets aan. Een universiteit kan het toch ook niet maken om afgestudeerden af te leveren die de stof onvoldoende beheersen om überhaupt te mogen afstuderen, maar ermee wegkomen omdat een docent een tentamen te laat nakijkt, wat er totaal los van staat?
Hooguit zou een docent op zijn vingers getikt kunnen worden wegens het te laat nakijken, maar allemaal een voldoende lijkt mij een hele bizarre regeling. |
Citaat:
|
Citaat:
:| Sowieso, MC-vragen zijn compleet onvoldoende om je kennis te testen, maar om nou ook nog eens de lat lager te leggen....Ik zou het bijna crimineel noemen (en het vak was "Inleiding in de Criminologie", vage speling van het lot, I guess) |
Multiple choice-vragen zijn absoluut onacceptabel in het academisch onderwijs, vind ik.
|
Citaat:
|
Protest aantekenen lijkt me wel behoorlijk kinderachtig. Leer dan maar beter hoor.
|
Citaat:
|
Een onvoldoende is een onvoldoende,, hoe lang een leraar er ook over doet om het na te kijken! Foute antwoorden zijn na een uur ernaar staren niet ineens goed hoor! Volgens mij ligt dit echt gewoon geheel aan jezelf!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Leiden gebruikt het hele eerste jaar bijna alleen mc tentamens. :D
|
Wtf :D
Weten we meteen waar het gezegde 'zich er met een Jantje van Leiden vanaf maken' vandaan komt ;) |
Citaat:
Op de UvT kwamen mc tentamens zo goed als nooit voor, enige uitzondering die ik me uit mijn tijd kan herinneren is burgerlijk procesrecht (wat deels open en deels mc was). Ik heb trouwens een hekel aan mc, ik ben daar niet goed in. :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
en wat stelt "academisch onderwijs" voor als docenten zich geen fuck interesseren voor de tentamens die ze zelf opgeven? overigens kreeg je bij een vak in onze propedeuse altijd een 6 als je je naam maar kwam invullen bij de 2e herkansing. al had je alle deelopdrachten niet gemaakt, je kreeg een 6 als je naam uiteindelijk op de examenlijst stond. oftewel: die man heeft nog nooit een examen nagekeken. (hij gaf de vragen ook altijd van te voren) zegt die 6 dan iets over mijn bul of over het onderwijs op de UvA (van die docent)? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar bij geneeskunde draait het ook vooral om praktijkervaring, n'est-ce pas? |
Citaat:
|
daarom zie ik het probleem niet om je 1 of 2 keer langs een tentamen te smokkelen dmv bovengenoemde regelingen...
|
Zie je dat echt niet?
|
MC-vragen zijn niet zo erg, zolang maar niet heel je tentamen eruit bestaat. Als jij 20 open vragen hebt en 50 Mc-vragen, vind ik dat niet per definitie een slecht tentamen.
Er bestaat een groot vooroordeel dat mc-vragen makkelijker zouden zjn dan open vragen, dit is niet het geval. |
Citaat:
A. Appelflap B. x ln x - x C. Onzekerheidsrelatie van Heisenberg :rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
@ Meph: ik denk dat je niet direct kunt oordelen of ik een flutalfastudie doe of niet. Die statistiektentamens zijn moeilijk genoeg als ze MC zijn. En daarbij, het wordt niet vanuit mijn studie geregeld, dus onderwijskunde als studie op zich mag je niet daar de schuld van geven. Verder vind ik wel dat je een beetje oogkleppen op hebt: niet alles is een exacte natuurwetenschap en alles wat dat niet is, is niet per definitie een flutalfastudie. Dat weet jij net zo goed als ik. Jij bent niet beter omdat je technische natuurkunde doet. Die discussie heb je alleen vast al eerder gevoerd. |
Citaat:
Juristen die niet worden getrained in schrijfvaardigheid en het opzetten van redenaties vind ik uit den boze. In Leiden experimenteert men ook al met het nakijken van take-home toetsen door de computer. (n) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Open tentamens (eventueel met essayvragen of dranghekvragen) zijn hiervoor optimaal. Bovendien leert Wiskunde (of onderdelen daarvan) je meer dan gochelen met cijfers, het leert je patronen te herkennen, logisch te redeneren en problemen op te lossen. En, goh, das handig bij elke studie, laat staan in het echte, sociale leven, nietwaar? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:33. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.