![]() |
HELP! morgen natuurkundeproefwerk en in kan de formules niet onthouden!!!
Hallo iedereen!
ik heb morgen een proefwerk over elektriciteit en ik had een vraagje: hoe kan ik de volgende formules zo onthouden dat ik niet alle afleidingen in mn kop hoef te stampen, maar ze toch kan afleiden (vaaaaaaaaaaaaaaag!): - R= U : I (weerstand= spanning : stroomsterkte) - P=U x I (vermogen = spanning x stroomsterkte) - E=P x t (energieverbruik= vermogen x tijd) |
Doe gewoon altijd een dimensie-check.
|
Je krijgt altijd twee grootheden gegeven om de derde uit te rekenen. Dan moet het toch te doen zijn om te bedenken welke grootheid die derde is.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Je hebt de 3 belangrijkste formules toch al opgeschreven? Daar kan je alles vandaan halen doormiddel van 1 letter te vervangen door andere.
U=I*R => R=U/I en I=U/R P=U*I => P=I*I*R=I^2*R E=P*t => E=U*I*t=I^2*R*t Ik weet niet of je ook moet rekenenen met meerdere weerstanden in parralelle en serie schakelingen maar dan heb je wat meer formules nodig voor de vervangingsweerstand ed.' |
Citaat:
|
Als je een GR hebt...
|
nee, heb ik niet... wel een gewone Casio fx 82MS (zegt mij niets, ik lees t gewoon van het ding af...). zijn er daar nog handige dingen mee te doen waardoor ik die formules wel kan onthouden?
|
Formules afleiden is niet nodig. Je kunt het ook in 2 stappen uitrekenen.
Een afleiding die wel veel gebruikt wordt is die formule die supersuri ook al noemde. In de formule P=U*I kun je voor U schrijven I*R (want U=I*R). dus P=I*I*R = I2*R. |
Aha! :eek: zo had ik het nog nooit bekeken! :bloos:
|
Citaat:
Je kunt ook vlak voor het proefwerk de formules nog ff bekijken en ze direct opschrijven als je je papier krijgt. |
ja, kan ook. Was gelukkig lekker vroeg uit vandaag, dus kheb nog flink wat tijd om het te leren.
|
Wat ook helpt is een goede analyse maken. Wat moet ik uitrekenen, welke gegevens heb ik daarvoor nodig en wat is allemaal gegeven.
Massa of gravitatieversnelling kan je zo bijvoorbeeld vaak wegstrepen in vergelijkingen. Een groot deel is ook logica. Wat is vermogen nou? Toch de hoeveelheid energie die in een bepaalde hoeveelheid tijd wordt verbruikt? Dat geeft dus P = E / t. Of die P = U * I. Een twee keer zo hoog voltage geeft een twee keer zo groot vermogen, en een twee keer zo grote stroom heeft toch hetzelfde effect? R = U / I is nog de moeilijkste. Maar ook die kan je bedenken. Als de weerstand groter wordt, neemt de hoeveelheid stroom af. Maar een hoger voltage op dezelfde weerstand geeft een grotere stroom. Verder: het systeem van 'tritsen'. http://www.planet.nl/~hogerjmw/trits.png Je bedekt de variabele die je uit moet rekenen en het verband tussen de overige twee is gegeven. v = x / t, t = x / v en x = v * t. Dat kan je voor alle formules van de vorm a = b * c opstellen, dus ook voor de formules hierboven. |
I say thank you! Ik geloof dat het nu wel moet lukken! Allemaal bedankt voor jullie hulp! (y) (y) (y)
|
die driehoeken helpen echt goed ja.
Ik onthoud het altijd zo: EPT PUI UIR en ze dan in die driehoeken zetten De eerste van elk woord moet boven aan, de 2e links beneden en de 3e rechts beneden. Suc6 trouwens |
Ja die driehoek is erg handig vroeger ook veel gebruikt, wat ook werkt is U=I*R ff getalletjes invullen om af te leiden bijvoorbeeld
6=2*3 3=6/2 enzovoorts, moet je wel ff onthouden welke letter je aan welk getal koppelde;) |
Citaat:
thanx! :D |
Ja, óf je kunt gewoon algebra leren.
|
GR (y)
|
Je kan ook altijd je formules met andere formules controleren. Zo heb je de formule P = U · I. Verder weet je: U = E / q en I = q / t. Waarbij q de lading (in Coulomb) is. Als je dit nu invult in de formule krijg je: P = (E / q) · (q / t) = E / t. Als je P = E / t dan weer anders schrijft (neem aan dat je dat nu snapt ;)) krijg je E = P · t. En dit is dus één van de andere formules die je moest kennen.
|
Nee, I = dQ/dt en niet I = q/t.
|
Citaat:
|
Het hele feest staat toch gewoon fijn in binas :) en die mocht ik sinds de derde (basisbinas) en vierde (gewone binas) gewoon bij mijn toetsen gebruiken :).
|
Citaat:
Wij gebruikten toen ook altijd toverdriehoeken :) (tritsen?) |
Citaat:
|
Ik zet gewoon al me formules met uitleg enzo in me GR dan hoef ik ze tog niet te onthoude en kan k ze zo toepasse. Als je nog geen gr heb schrijf je tog alles op de achterkant van je rekenmachine.
|
Citaat:
|
Ik vul altijd getallen in 8, 4 en 2 ofzo. Werkt prima.
|
Citaat:
|
vandaag proefwerk gehad, ging best goed. die formules kende ik iig wel. Dank voor jullie hulp! (y) :)
Maar steeds als ik een antwoord had opgeschreven begon ik er weer aan te twijfelen... Kheb toen toch maar niets aan mn antwoord veranderd, want het eerste antwoord is vaak het beste (niet altijd... maar toch). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Voor een condensator geldt: V = Q/C en dus dV/dt = I/C |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat: