![]() |
[win xp x64] verstandig om nu te gebruiken?
Is het verstandig om win xp x64 nu te installeren, is er bijvoorbeeld genoeg ondersteuning voor, kwa drivers en programmas. En kan je veel voordeel opmerken als gewone pc gebruiker?
bvd |
Het zal niet geheel bug-vrij zijn nog, maar dat is nooit met nieuwe windows releases. Het heeft zeker wel z'n voordelen, ik ga het ook doen, mijn originele windows pro inruilen voor windows pro x64... Het zal prestatiewinst opleveren en programma's hoeven het niet te ondersteunen. Sommige programma's maken gebruik van mogelijkheden die windows biedt, daar zul je prestatiewinst merken. Andere programma's, daar zul je minder bij merken.
Maar als je dus een Athlon 64 systeem hebt, is het absoluut aan te raden. |
Nee. Stond nog een interessant artikel over in de c't van deze maand; er zijn nog niet voor alle hardware 64-bit drivers beschikbaar en qua prestaties maakt het geen zak uit. Voorlopig heb je er dus vrij weinig aan, zeker niet als 'gewone' gebruiker. Er zijn ook nog bijna geen virusscanners.
|
Citaat:
|
Overigens heb ik benchmark vergelijkingen gezien en de performance is weldegelijk gestegen. De 64-bit versie draaide stabieler, met de pieken rond dezelfde als de 32-bit versie, maar de lows en averages duidelijk hoger.
Als mijn nieuwe HDD er dinsdag is, ga ik de 64-bit versie installeren, ik laat het wel horen :) |
Nou, feest! Een 64-bit OS! Je hebt er alleen totaal geen voordeel bij. Voorlopig is het hoogstens nog leuk om naast je bestaande XP-installatie te zetten.
Maar goed, ik ben benieuwd :) |
Citaat:
|
Een hoop programma's schijnen het toch niet vlekkeloos te doen. Maar wat is dan het voordeel? Je hebt een 64-bit OS waarop je oude programma's nog steeds even snel draaien. Het hebben van een 64-bit OS an sich is wat mij betreft geen voordeel hoor...
|
Citaat:
Maar goed, mocht de boel crashen aanstaande dinsdag, dan hoor je dat van me :P Theorethisch moet het geen probleem worden, though... |
Jongens, jullie moeten ook niet een os die nog in een baby fase is c.q Windows Xp 64, vergelijken met een OS waar alle ziektes, of veel al eruit zijn, c.q Windows Xp.
S.T.A.L.K.E.R word de eerste game die officieel 64 bit ondersteund. Drivers zijn nog in beta helaas vooral voor de GPU. Moederbord heeft al zat :). |
Citaat:
|
Mijn Win Xp 64 versie deed het niet, moet nu een nieuwe zoeken :(
|
Citaat:
|
Nee moet weer terug naar de winkel ;) :o
|
Citaat:
|
dus kortom het is beter om te wachten totdat er meer ondersteuning is?
Trouwens ligt x64 al officieel in de winkels? |
Citaat:
Ik denk niet dat je hoeft te wachten, maar zorg eerst even dat je alle drivers op een CD'tje hebt staan, anders zou je nog wel eens voor vervelende verrassingen kunnen komen te staan. |
Alleen OEM en zo gaat het leveren, las ik net ergens. De engelse is wel gewoon vekrijgbaar. En natuurlijk via een iets andere weg.
:o |
Bah, er is nog geen corporate edition. ;)
|
XP Professional x64 Edition is een (onvolmaakte) testversie, maar wel een die heel dicht bij de uiteindelijke uitvoering staat. Om het te installeren, moet je pc beschikken over een compatibele 64-bit chip van AMD of Intel (AMD Athlon 64, AMD Opteron, Intel Xeon met EM64T support of Intel Pentium 4 met EM64T support). Houd er bovendien rekening mee dat niet alle hardwarefabrikanten de vereiste 64-bit drivers hebben vrijgegeven, zodat bepaalde randapparatuur wellicht niet werkt. De belangrijkste chipsets en grafische kaarten worden echter standaard ondersteund. Niettemin is het een aanrader om de nieuwste stuurprogramma's op te halen.
Net zoals bij andere actuele Windows-uitvoeringen, heb je een serienummer nodig om dit OS te installeren. Deze keer hoeft u er niet voor te betalen; na een korte registratie stuurt Microsoft u meteen eentje per e-mail op. Deze trial blijft normaal gezien 356 dagen probleemloos functioneren |
Problemen zijn minimaal; 32-bit programma's en drivers werken gewoon. Het probleem zit hem erin dat een 64-bit programma niet zomaar een 32-bit plugin kan draaien. Daar heeft het een wrapper voor nodig. Zo kan Internet Explorer 64-bit dus geen 32-bit plugins draaien, en dat kan een probleem zijn aangezien veel plugins nog niet in 64-bits uitvoering verkrijgbaar zijn.
Of iedereen nu moet overschakelen? Mwah, maak er geen haast mee. Het echte voordeel zal nog op zich laten wachten en perfect is de nieuwste vrijgegeven build ook nog niet. Hopelijk stimuleert dit echter wel bedrijven om 64-bits drivers en programma's te gaan ondersteunen. :) |
Ik heb alle 64-bits drivers al, alleen zijn er een paar applicaties waar ik nog een oplossing voor moet verzinnen. Daemon tools bijvoorbeeld.
Als mijn nieuwe hardware er morgen is (likkebaarden, jolt!), zal ik het spul installeren. |
Ik ben al eerder dan jou, heb alweer nieuw spul besteld. Eventjes mijn moederbord te koop zetten :D.
|
Citaat:
|
Fijn voor je :P
Heb Windows XP 64 nu ook, vanavond geen zin om het uit te proberen wordt morgen, anders woensdag. Eventjes drivers zoeken :P. |
Citaat:
Al kun je ergens opzoeken welke drivers standaard bijgeleverd worden, mijn drivers zaten er bijna allemaal al bij. |
Probleem voor morgen, en dan zou ik eens mijn ervaring met het o zo mooie windows 64 bit posten.
Anandtech heeft een leuke post gemaakt met allemaal handige links na drivers voor XP 64. |
M'n netwerk werkte niet, dus dan wordt het al erg lastig. Toch maar even wat alternatieve drivers zoeken ;)
|
Het gaat prima nu, ik ga later nog wel wat games installeren en dat soort zaken, maar eerst even uitzoeken hoe snel deze boel gaat. De 64-bit IE was net trouwens retesnel, zo snel dat ik niet eens doorhad dat het werkte, opvallend :D
|
Tja, ik heb hem, moet hem nog installeren, net een nieuwe Win XP install gedaan, pff, irritant had gehoopt dat ik gewoon weer verder kon.
|
Coohool, ik draai nu een x64 build van Firefox :cool:
Aan de TS kan ik dus melden dat ik tot nu toe heel tevreden ben. |
En ik heb ook een 64-bit versie van filedisk gevonden, het is misschien geen daemon tools, maar het doet z'n werk prima :)
|
Citaat:
Maar nogmaals, al mijn drivers werken nu dus wel, alleen inderdaad veel plugins zoals bijvoorbeeld flash, daarvoor moet ik nu naar een 32-bit firefox overschakelen. Maar dat zal snel opgelost zijn. Ik draai overigens gewoon nog een 32-bit XP ernaast, voor als ik gewoon moet werken, het is gewoon hier en daar nog wat geklooi. |
Citaat:
Maar wel goed om te horen dat het voor het grootste deel al goed werkt. Misschien moest ik het eens op mijn vader's PC installeren (P4 630), kijken of het daar ook goed werkt. (En Flash zuigt toch, niet echt een gemis. :D) |
Citaat:
|
Ik kan nu overigens google.com niet bereiken, maar als ik via mozilla.org ga zoeken zoekt hij via google.com en hij werkt gewoon :confused: Daarnaast werkt google.com wel op mijn 32-bit OS ...
|
Citaat:
Citaat:
Maar Computer Associates heeft al een virusscanner, en ik vind deze wel vrij goed. De overal performance in Windows x64 is iets hoger bij mij, maar ik maak meestal nog gebruik van Windows XP Pro/32 Ik wacht tot er meer 64-bits apps zijn (OpenOffice, browserplugins vooral, Outlook vanwege kalender synchronisatie). Anders is het ge-emuleerde crap en daar hou ik niet zo van. |
Far Cry Goes 64 bit
32 bit http://www.amd.com/us-en/assets/cont...a/Stones32.jpg 64 bit http://www.amd.com/us-en/assets/cont...l-Stones64.jpg Morgen Win XP 64 installeren en testen dus :D. |
Citaat:
je gebruikt gewoon maar de hleft vna je registers daar komt geen emuleren aan te pas |
Citaat:
Hoe noemde je dat ook alweer van windows 3.x? Protected mode, real-mode? Op een van de 3 varianten lijkt het ;) |
Citaat:
|
Citaat:
een bit op je cpu omgooien noem ik niet echt emuleren |
Citaat:
Overigens ben ik nu far cry 64 aan het... Kopen :P |
Citaat:
Heb je de benchmark-vergelijkingen gezien op t.net? |
Citaat:
De rest is nog maar moeilijk te vergelijken. |
Citaat:
Toen ik het artikel helemaal had gelezen, was het gewoon een soort van patch, en natuurlijk marketings stunt van Far Cry/AMD. Beetje lame. |
up
is het nu na enkele maanden wel verstandig om x64 te draaien, is er nu wel meer support voor x64? Wie heeft hem al draaien, deel je ervaringen. |
Het enige dat ik weet, is dat linux 64-bit bij mij weldegelijk voordelen biedt :) Windows XP Pro x64 draait uitstekend bij mij, maar snelheidsverschil merk ik niet zoveel als ik zou verwachten :)
|
Over 2 weken ga ik mijn eerste 64-bit CPU aanschaffen maar ik twijfel nog welke XP ik erop ga gooien.
Is er al een Nederlandse versie beschikbaar inmiddels? |
Ja, die is er al best een tijdje :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:48. |