![]() |
Het instellen van wachtlijsten voor zwarte en witte leerlingen, om zo de spreiding te
Ik las vandaag in de krant een stukje over dat er veel meer zwarte scholen bijkomen de laatste tijd en dat men meer spreiding wil via wachtlijsten.
En ik vroeg me af wat jullie van deze stelling vinden: Het instellen van wachtlijsten voor zwarte en witte leerlingen, om zo de spreiding te bevorderen, is een goed plan. Wachtlijsten voor zwarte en witte leerlingen zullen er niet komen omdat de wet van Algemene Gelijke Behandeling dit verbied. Maar als deze wet er niet geweest was zouden de wachtlijsten dan geholpen hebben wat denken jullie? |
Ik vind het zeker geen slecht idee. Mits alle scholen het dan doen natuurlijk. Het maakt kinderen in principe niet uit met wie ze spelen. Ze hoeven diegene zelfs niet te kunnen verstaan (kijk maar op campings, al die kinderen spelen heerlijk samen terwijl ze uit verschillende landen komen) en zo, ze spelen toch wel met elkaar. 't Lijkt me dat zoiets na een aantal jaar het wij-zij gevoel een stuk verminderd omdat "de nieuwe generatie" van kinds af aan al iedereen als "wij" heeft beschouwd. Ook lijkt het me goed voor, voornamelijk allochtone, kinderen met een taalachterstand om in een klas te komen waar niet iedereen een taalachterstand heeft.
|
Ik vond het sowieso een slecht idee om het te doen op basis van etniciteit. Het is immers nutteloos om te selecteren op basis van etniciteit als dat niet is waar het om gaat. In werkelijkheid gaat het om schoolprestaties en in het bijzonder taalachterstand. Dat komt vaker voor bij allochtone leerlingen, maar je kunt dan evengoed op taalachterstand selecteren. Toevallig vallen etniciteit en taalachterstand vaak samen, maar in dat geval ligt het dus meer voor de hand om het uiteindelijke criterium te kiezen.
Ik zie sowieso niet in waarom niet vanaf het allereerste begin gewoon veel strikter wordt gescheiden op basis van schoolniveau. Een kind dat naar de basis- of middelbare school moet, wordt toch ook getoetst op zijn vaardigheden? Je hebt bijzondere ZMOK- en LOM-scholen waar kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden terechtkomen. Ik zie niet in waarom de leerlingen met taalproblemen er niet uitgepikt zouden mogen worden om op eventueel andere uren en eventueel in een ander gebouw les te mogen krijgen. Dus, om een kort antwoord te geven: ik zie niets in het 'mengen' van leerlingen met en zonder taalachterstand. Ik zie meer in een bijzonder gerichte aanpak van die leerlingen met taalachterstand, dan hinderen ze de goede leerlingen niet. |
Dat er straks een nog groter verschil komt tussen '' witte en zwarte'' maakt je niet uit ?
Ik denk namelijk dat als het zo doorgaat Nederland vooral te maken krijgt met zwarte en witte scholen. Het lijkt me juist beter als er ''gemengde'' scholen komen zodat er is meer gekeken wordt naar de verschillen tussen de groepen, en dat mensen elkaar misschien beter begrijpen. |
Citaat:
|
Ik denk dat de taalachterstand die voor het grotendeel in de allochtone groep is niet snel wordt opgelost. Het is voor die groep lekker makkelijk om gewoon hun eigen taal te spreken. Terwijl als ze meer ook op een school komen met autochtone kinderen dat je dan ook sneller de taalachterstand kwijt raakt.
|
Taalachterstand, taalachterstand... 99% van de mensen met een middelbare school-diploma heeft een taalachterstand.
|
Citaat:
Dat noemt men niet "iemand met een taalachterstand" maar "lui/dom varken" |
Citaat:
|
Citaat:
Het verhaal dat 'slechten' zich aan 'goeden' optrekken als ze samen in een klas zitten, is hopelijk door de Basisvorming al naar het rijk der fabelen verwezen. |
Ik denk eerder dat het hier gaat om het optrekken van jongeren met verschillende cultuur. Als dat gebeurt snapt men elkaars cultuur misschien beter, en krijg je minder vooroordelen.
Misschien krijgen de mensen die het nog niet hebben beetje meer respect met elkaar. En ik denk niet zo zeer dat het hier gaat om de ''fouten'' die ineens met de ''goeden'' zouden optrekken want dat lijkt me inderdaad niet erg logisch ;) |
Citaat:
|
Er is ook niks mis met scholen waar overwegend allochtonen kinderen zitten. Maar op een school met meer ''variatie'' zullen allochtonen denk ik minder snel hun eigen taal spreken, en meer nederlands dat zou misschien een beetje kunnen helpen met de taalachterstand.
En het is ook bewezen dat leraren liever op een school werken met autochtonen of een school met helft allochtonen en de helft autochtonen dan op een school met vooral allochtonen. |
Citaat:
Citaat:
De onderwijskwaliteit op een zwarte school ligt ook niet echt lager, hetgeen logisch is omdat ook daar gewoon gediplomeerde leraren voor de klas staan. De kans is alleen wel veel groter dat een kind slecht taalgebruik oppikt. Immers hoe meer kinderen met een taalachterstand bij elkaar zitten, hoe groter de kans dat die achterstand blijft. En hoe jonger kinderen zijn, hoe makkelijker ze dingen overnemen. Zelfs bij pubers zie je nog dat ze taalgebruik als 'ik ga die maizje laten klappen weet je' overnemen. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Of bijvoorbeeld iemand van marrokaanse afkomst is in het nieuws geweest omdat die iets ergs gedaan heeft. Dan denken veel mensen als ze een marrokaans iemand zien van ohh daar moeten we voor uitkijken die mensen zijn gek. Terwijl als je zulke mensen leert kennen door bijvoorbeeld gemengde scholen ga je er wel anders over denken. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik kan trouwens heel goed begrijpen hoor dat iedereen tegen is... maar dit is ook mijn debat stelling en ik ben de gelukkige ik moet voorstander spelen (n)
Dus als iemand goede voorargumenten heeft hier melden graag :P |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ben ik het helemaal mee eens.
We hebben er op dit moment nog niet zo heel veel aan, maar later waarschijnlijk wel! |
Citaat:
Het verbieden van bijzonder onderwijs lijkt mij veel verstandiger. |
Citaat:
|
Als je dat bedoelt ben je niet goed snik :eek: sorry dat ik het zo moet zeggen!!
|
Citaat:
|
volgens mij bedoelt-ie dat niet, maar basisscholen die een andere leervorm hebben dan klassikaal openbaar.
ik denk ook dat een plicht om je kind in de eigen wijk op school te zetten en niet in een andere wijk, een realistischer vorm van 'mengen' is. |
Citaat:
Uhm, ik ben er deels voor. Laat ik het anders stellen, ik ben er voor als ze het reguliere onderwijs een beetje veranderen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk ook dat het slim is als ervoor wordt gezorgd dat woonwijken ook weer gemengd zijn dan is het probleem met in je eigen wijk naar school ook sneller opgelost.
Maar ik denk ook dat dit niet allemaal even realistisch is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Je doet nu net of de ene groep super rijk is en de andere arme sloebers zijn :S
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
En verder snap ik ouders ook prima. Als uit onderzoeken is gebleken dat voornamelijk zwarte scholen slechter presteren zou ik mijn kind ook naar een witte school brengen die beter presteert. (y) |
Yep, de ouders hebben een reden voor hun gedrag. maar welke reden dan ook, dat is geen reden om dan maar de zwartepiet naar hen te schuiven en te denken 'he, daar hoeven we niets meer aan te doen'
|
Citaat:
|
Citaat:
De reden dat voornamelijk hoogopgeleide autochtone ouders hun kinderen niet naar een zwarte school brengen is gewoon dat ze hun kind liever tussen 'ons soort mensen' zien zitten (Volkskrant, vandaag). En ik geef ze geen ongelijk. |
Citaat:
Dat mensen een taalachterstand hebben betekent niet meteen dat deze mensen niet slim zijn! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zeg verder ook nergens dat die mensen niet slim zijn of dat ze minderwaardig zijn. Ik constateer alleen dat ze niet tot dezelfde groep in de samenleving behoren, net zoals laagopgeleide autochtone woonwagenbewoners ook niet in dezelfde groep horen als artsen en notarissen. |
Citaat:
Nare man: 1)Inderdaad niet. Ze willen mengen omdat ze het achterlijke idee aanhangen dat een school een afspiegeling van de samenleving of de buurt moet zijn. Onzin natuurlijk, want een school is niet bedoeld om de samenleving af te spiegelen of om leuk te zijn, een school is bedoeld om leerlingen dingen te leren. Daarbij is het volstrekt irrelevant of dat een afspiegeling is van de maatschappij of niet. 2)Het verhaal dat 'slechten' zich aan 'goeden' optrekken als ze samen in een klas zitten, is hopelijk door de Basisvorming al naar het rijk der fabelen verwezen. 1)Een kind zit ongeveer 8 uur per dag op school. Daarbij leert het gewone schoolstof, het krijg algemene kennis en het ontwikkelt sociale vermogens. Die eerste twee zijn, wat mij betreft, even belangrijk als de laatste, zo niet minder. 2)Daarvan had ik al gezegd dat ik het met je eens was. :) Wil er echt iets gebeuren dan moet de generatie die nu zoveel problemen veroorzaakt gewoon goed hard worden aangepakt, apart worden genomen, extra onderwijs krijgen, extra begeleiding op de arbeidsmarkt, et cetera. Door zelfregulering kom je er niet. Dat ben ik sowieso wel met je eens. Maar 't is niet dat alle allochtonen problemen veroorzaken, en het is niet zo dat alle autochtonen geen problemen veroorzaken. De verhouding is vast niet 50-50 (in grote steden iig) maar er zijn genoeg nederlandse jongeren die ook wel wat extra begeleiding nodig hebben. |
Dit is de uiteindelijke stelling voor het debat:
Het instellen van wachtlijsten voor zwarte en witte leerlingen, om integratie te bevorderen, is een goed plan. We hebben heel dringend argumenten voor deze stelling nodig! Iemand ideeen? Alvast bedankt |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.