![]() |
PO DNB, spoed
Heeft iemand deze al ingeleverd en terug gekregen? Of heeft iemand anders gewoon antwoorden?
|
Praktische opdracht, De Nederlandse Bank?
|
Citaat:
|
Misschien dat je je vraag iets duidelijk kan stellen...hier is werkelijk geen touw aan vast te knopen.. :rolleyes:
|
Welke vragen moet je weten dan, ik heb een deel gemaakt en terug gekregen kan het misschien wel even zoeken maar als je even zegt welke vragen kan ik kijken of ik het heb en hier de antwoorden neerzetten :confused:
|
Citaat:
Citaat:
Module 3: vragen 1, 3, 5, 6, 8 Module 1: vragen 1, 3, 6, 7, 8, 9 Module 5: rapport |
Module 1:
Ik was een van de weinige uit de klas die deze PO maakte dus hoefde ik module 1 niet op de manier van het boekje uit te voeren. Module 3: Vraag 1: Heb ik niet Vraag 3: Creditcards bieden verschillende faciliteiten alleen dit verschilt per creditcard. Hieronder staat van een aantal creditcards aangegeven welke faciliteiten de creditcard biedt: ING card: Flexibel: U bepaalt wanneer en hoeveel u terugbetaalt. Voordelig: Lage rente, geen transactiekosten. Wereldwijd geld opnemen (€ 3 per transactie). Overzichtelijk: Via internet altijd direct inzicht in uw transacties. Gemakkelijk: Online of telefonisch uw creditcard kunnen wijzigen. Veilig: Een unieke verzekering voor alle aankopen met uw creditcard. ABN AMRO card: Veilig betalen met uw veiligheids-chip en pincode Gratis verzekerd tegen verlies en diefstal Vrijwel al uw aankopen 180 dagen verzekerd Mogelijkheid tot gespreid betalen. Rabocard: - het betalen met uw Rabocard is wereldwijd gratis. - een bestedingslimiet op maat . - u kunt een auto huren zonder borg: uw Rabocard en handtekening zijn goed voor volledig vertrouwen. - u kunt gemakkelijk betalen via internet. - met de Rabocard kunt u hotels reserveren: uw naam, het nummer en de vervaldatum van uw Rabocard zijn voldoende. - in telefooncellen met het MasterCard-vignet kunt u telefoneren met de Rabocard. - u kunt gebruikmaken van Interhelp: bij verlies of diefstal volstaat één telefoontje naar (0499) 499 112 om alles te blokkeren en hulp te regelen . - Bij de Rabocard krijgt u automatisch een aparte Europas met dezelfde PIN-code. De Europas is tevens te gebruiken als Chipknip, waarmee u kleinere bedragen snel en makkelijk afrekent. Bij deze drie creditcards zijn sommige faciliteiten een beetje hetzelfde en sommige bieden iets wat een ander niet biedt. Je keuze bij een creditcard ligt dan ook helemaal aan jezelf, wat je allemaal wilt en wat je niet wilt. Vraag 5,6,: Snapte er niks van. ( kan het heel misschien vragen aan de mensen die het wel hadden) Vraag 8: Drie redenen waarom men eerder pint dan de chipknip gebruikt: 1. Voordat je de chipknip kan gebruiken moet deze eerst opgeladen worden. Je moet een bepaalt punt opzoeken waar je de chipknip op kunt laden. Je kunt bedragen tussen de 5 en de 250 euro op de chipknip zetten. Voordat je de chipknip dus kunt gebruiken moet je deze eerst opladen en dat kost tijd. Want je moet ook nog een plek zoeken waar je deze op kunt laden. 2. Op de chipknip kunnen geen hogere bedragen gezet worden dan 250 euro. Dus voor mensen die betalingen willen doen die meer dan 250 euro zijn is de chipknip onhandig. Bij het pinnen is het gewoon de pas er doorheen halen en je kan zoveel pinnen als op je rekening staat. 3. De chipknip is net als je portemonnee. Als je je portemonnee verliest dan ben je als je geld kwijt. Bij de chipknip geld hetzelfde, verlies je je pasje dan ben je al je geld kwijt want bij de chipknip is het zo, je steekt je chipknip in de pinautomaat en je drukt op het knopje ‘’ja’’ en je hebt betaald. De pincode komt hier niet te pas. Module 5: Heb ik niet gemaakt ( zou het misschien kunnen vragen aan de mensen die het wel hebben, die moeten het alleen nog inleveren) Ik hoop dat je er wat aan hebt al heb ik niet super veel antwoorden voor je. |
Heel erg bedankt. Heb er veel aan, vooral aan vraag 3 en 8. Zou leuk zijn als je klasgenoten vraagt, oook al is het niet af.
p.s. Als je het hebt, kan je dan module 2 en andere vragen sturen, zodat ik het kan vergelijken. Oh jah, allemaal zsm. (y) :cool: :D ;) :) |
Module 2 heb ik ook jah :P
Niet allemaal maar wel een deel. Module 2: Efficiënt betalen Vraag 1: Een van de belangrijkste taken van de DNB is het bevorderen van een goede werking van het betalingsverkeer. Zo moet de DNB zorgen voor een goede bankbiljettencirculatie. De chartale betalingen lopen daardoor eenvoudig, A overhandigt bankbiljetten en/of munten aan B en hiervoor krijgt A bijvoorbeeld goederen van B. Bij het girale proces is dit ingewikkelder. De waarde van het girale tegoed staat opgeslagen als computerbestand en op de een of andere manier moet ook zo het geld van A naar B gebracht kunnen worden. Dit kan met behulp van schriftelijke opdrachten, acceptgiro’s en overschrijfformulieren maar bijvoorbeeld ook door pinbetalingen. De betaling tussen A en B vind op verschillende manieren plaatsen , van een rekening naar een rekening bij dezelfde bank of van een rekening van de ene bank naar een rekening op de andere bank. Deze betalingen worden in Nederland verwerkt door Interpay, deze rekent in een half uur uit wat de banken aan elkaar verschuldigd zijn en geeft dit door aan de DNB. Het werk van de DNB bij het bevorderen van een goede werking bij het betalingsverkeer is dus eigenlijk de eindafrekening tussen de banken. Uitsluitend van de eindafrekening probeert de DNB ook nog toezicht uit te oefenen op de betalingssystemen en betaalinstrumenten. Bij risico’s in de betaalsystemen of instrumenten doet de DNB een aanbeveling om deze weg te doen of te verminderen. Behalve de operationele rol en de toezichtsrol heeft de DNB nog een rol. Zij is de initiatiefnemer en katalysator van gewenste ontwikkelingen in de maatschappelijke discussie over betalingsverkeeraangelegenheden. Zo vervult DNB het voorzitterschap en het secretariaat in het MOB (Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer). DNB besteed hierbij aandacht aan o.a de toegankelijkheid, kosten en bereikbaarheid van betalingsdiensten. De afrondingsregel op 5 eurocent komt bijvoorbeeld van het MOB. De DNB doet er in ieder geval alles aan om de stabiliteit van het financiële stelsel te behouden. Vraag 2: Banken stimuleren het elektronisch betalen omdat het een probleemloos, veilig en betrouwbaar betalingssysteem is. Overigens liggen de kosten ook lager. Zo kan je in de volgende grafiek zien dat de kosten van bijvoorbeeld de pinpas en de chipknip lager liggen als de kosten van de chartale betalingen. De chipknip is altijd al goedkoper en wanneer met bij een bedrag van 11,63 chartaal betaalt liggen de kosten hoger dan bij het betalen met een pinpas. http://www.dnb.nl/dnb/bin/img/Figuur...cm12-35155.GIF Bron: http://www.dnb.nl/dnb/detail.jsp?pid=tcm:12-35158-64 Vraag 3: Het elektronisch betalen is voordeliger voor DNB. Zoals we kunnen zien in de grafiek bij vraag 2, liggen na een bedrag van 11,63 euro de kosten van pinpasbetalingen en chipknipbetalingen lager dan de kosten voor de chartale betalingen. Wanneer de elektronische betalingen flink toenemen zullen de kosten flink afnemen en dat is belangrijk. Vraag 4: Bij deze vraag heb ik de tabel 6.1 Kerncijfers Nederlands giraal betalingsverkeer staan. Bron: Jaarverslag DNB 2003 De trends zijn duidelijk voortgezet. De grafiek in leerlingenboekje geeft enkel de cijfers van 2002 weer, daarvan uitgaand dat de artikelen ook uit 2002 komen kunnen we zien dat de trends zijn voortgezet. Uit de bovenstaande grafiek kan afgelezen worden dat het pinnen en chippen is toegenomen. Het betalen met creditcard is weer afgenomen. Ook dit is goed want het betalen met een creditcard behoort ook bij de betaalmiddelen die hoge kosten met zich meebrengt. Uit bovenstaande tabel blijkt dat het pinnen met 8,23 % is gestegen en het chippen zelfs met 25,3%. Vraag 5: Drie redenen waarom 100% giraal betalen in onze maatschappij niet zal voorkomen: 1. Voor veel ouderen mensen was de omschakeling van gulden naar euro al een grote stap. Zij zijn nu eindelijk weer een beetje gewend aan de euro. Het overstappen dan naar alleen nog pinnen of chippen is erg groot. Overigens is het zo dat veel ouderen hun pincode niet eens kunnen onthouden. Zij zullen daarom gewoon contant blijven betalen. Het gaat hier niet alleen om ouderen, maar bijvoorbeeld ook om gehandicapten waarschijnlijk zijn zij niet instaat om te pinnen of hun pincode te onthouden. 2. Mensen zonder verblijfsplaatsen beschikken vaak ook niet over een girorekening. Vaak hebben ze niet eens veel geld. Zwervers bijvoorbeeld kunnen aan wat geld komen door te bedelen, hier heb je het dan wel over chartaal geld. Hoe kan men een bedelaar iets geven als er niks is om te geven. Je kan moeilijk een stukje van je pinpas geven. 3. Kleine kinderen kopen ook wel eens wat. Denk maar aan speelgoed of snoep, alleen zijn deze kinderen vaak niet in staat om te pinnen. Wie zegt dat ze een pinpas hebben. Ook hechten veel mensen waarde aan geld. Het is iets tastbaars waar men waarde aan hecht. Een pinpasje heeft echter behalve materiele waarde geen verdere waarde voor de mensen. Vraag 6: De totale elektronische transacties in 2001 waren : 2.763 (in miljoenen) Voor 2002 geldt dat dit : 3.069 (in miljoenen) is. Dit is een procentuele stijging van : 11,07 % (3.069 x 100/2.763= 111,07) De stijging van de girale betalingen in Nederland is niet met evenveel procent gestegen als het totaal aantal betalingen. Dit komt omdat de totale aantal betalingen bestaan uit chartale betalingen en girale betalingen. Dat de girale betalingen dus met 11,07% gestegen zijn betekent niet dat de totale aantal betalingen ook zo is gestegen omdat de chartale betalingen niet gestegen hoeven te zijn. Wanneer de chartale betalingen dalen of gelijk blijven en de girale betalingen stijgen betekent dit dat de totale aantal betalingen wel stijgen (als de chartale betalingen minder dalen dan de girale betalingen stijgen). De totale aantal betalingen stijgen dan wel maar minder. Bijvoorbeeld: Chartale betalingen : - 5 % Girale betalingen : 11% Totaal aantal betalingen is dan gestegen met 11 –5 = 6% Hier zie je dat de totaal aantal betalingen niet evenveel hoeft te stijgen als de girale betalingen. |
tnx :D
|
Geen dank ;)
Ik ben overigens helemaal niet goed in economie :P Maar deze antwoorden waren wel redelijk goed volgens mijn leraar. |
Citaat:
|
Citaat:
Bron: jaarverslag DNB 2003 ;) :P Maar ik heb het nog even voor je opgezocht want je hebt het jaarverslag blijkbaar niet :P Hieronder de link! Jaarverslag DNB 2003 |
Citaat:
|
oh ja, tnx (wederom)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.