Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Module 3: vragen 1, 3, 5, 6, 8 Module 1: vragen 1, 3, 6, 7, 8, 9 Module 5: rapport |
![]() |
|
Module 2 heb ik ook jah
![]() Niet allemaal maar wel een deel. Module 2: Efficiënt betalen Vraag 1: Een van de belangrijkste taken van de DNB is het bevorderen van een goede werking van het betalingsverkeer. Zo moet de DNB zorgen voor een goede bankbiljettencirculatie. De chartale betalingen lopen daardoor eenvoudig, A overhandigt bankbiljetten en/of munten aan B en hiervoor krijgt A bijvoorbeeld goederen van B. Bij het girale proces is dit ingewikkelder. De waarde van het girale tegoed staat opgeslagen als computerbestand en op de een of andere manier moet ook zo het geld van A naar B gebracht kunnen worden. Dit kan met behulp van schriftelijke opdrachten, acceptgiro’s en overschrijfformulieren maar bijvoorbeeld ook door pinbetalingen. De betaling tussen A en B vind op verschillende manieren plaatsen , van een rekening naar een rekening bij dezelfde bank of van een rekening van de ene bank naar een rekening op de andere bank. Deze betalingen worden in Nederland verwerkt door Interpay, deze rekent in een half uur uit wat de banken aan elkaar verschuldigd zijn en geeft dit door aan de DNB. Het werk van de DNB bij het bevorderen van een goede werking bij het betalingsverkeer is dus eigenlijk de eindafrekening tussen de banken. Uitsluitend van de eindafrekening probeert de DNB ook nog toezicht uit te oefenen op de betalingssystemen en betaalinstrumenten. Bij risico’s in de betaalsystemen of instrumenten doet de DNB een aanbeveling om deze weg te doen of te verminderen. Behalve de operationele rol en de toezichtsrol heeft de DNB nog een rol. Zij is de initiatiefnemer en katalysator van gewenste ontwikkelingen in de maatschappelijke discussie over betalingsverkeeraangelegenheden. Zo vervult DNB het voorzitterschap en het secretariaat in het MOB (Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer). DNB besteed hierbij aandacht aan o.a de toegankelijkheid, kosten en bereikbaarheid van betalingsdiensten. De afrondingsregel op 5 eurocent komt bijvoorbeeld van het MOB. De DNB doet er in ieder geval alles aan om de stabiliteit van het financiële stelsel te behouden. Vraag 2: Banken stimuleren het elektronisch betalen omdat het een probleemloos, veilig en betrouwbaar betalingssysteem is. Overigens liggen de kosten ook lager. Zo kan je in de volgende grafiek zien dat de kosten van bijvoorbeeld de pinpas en de chipknip lager liggen als de kosten van de chartale betalingen. De chipknip is altijd al goedkoper en wanneer met bij een bedrag van 11,63 chartaal betaalt liggen de kosten hoger dan bij het betalen met een pinpas. Bron: http://www.dnb.nl/dnb/detail.jsp?pid=tcm:12-35158-64 Vraag 3: Het elektronisch betalen is voordeliger voor DNB. Zoals we kunnen zien in de grafiek bij vraag 2, liggen na een bedrag van 11,63 euro de kosten van pinpasbetalingen en chipknipbetalingen lager dan de kosten voor de chartale betalingen. Wanneer de elektronische betalingen flink toenemen zullen de kosten flink afnemen en dat is belangrijk. Vraag 4: Bij deze vraag heb ik de tabel 6.1 Kerncijfers Nederlands giraal betalingsverkeer staan. Bron: Jaarverslag DNB 2003 De trends zijn duidelijk voortgezet. De grafiek in leerlingenboekje geeft enkel de cijfers van 2002 weer, daarvan uitgaand dat de artikelen ook uit 2002 komen kunnen we zien dat de trends zijn voortgezet. Uit de bovenstaande grafiek kan afgelezen worden dat het pinnen en chippen is toegenomen. Het betalen met creditcard is weer afgenomen. Ook dit is goed want het betalen met een creditcard behoort ook bij de betaalmiddelen die hoge kosten met zich meebrengt. Uit bovenstaande tabel blijkt dat het pinnen met 8,23 % is gestegen en het chippen zelfs met 25,3%. Vraag 5: Drie redenen waarom 100% giraal betalen in onze maatschappij niet zal voorkomen: 1. Voor veel ouderen mensen was de omschakeling van gulden naar euro al een grote stap. Zij zijn nu eindelijk weer een beetje gewend aan de euro. Het overstappen dan naar alleen nog pinnen of chippen is erg groot. Overigens is het zo dat veel ouderen hun pincode niet eens kunnen onthouden. Zij zullen daarom gewoon contant blijven betalen. Het gaat hier niet alleen om ouderen, maar bijvoorbeeld ook om gehandicapten waarschijnlijk zijn zij niet instaat om te pinnen of hun pincode te onthouden. 2. Mensen zonder verblijfsplaatsen beschikken vaak ook niet over een girorekening. Vaak hebben ze niet eens veel geld. Zwervers bijvoorbeeld kunnen aan wat geld komen door te bedelen, hier heb je het dan wel over chartaal geld. Hoe kan men een bedelaar iets geven als er niks is om te geven. Je kan moeilijk een stukje van je pinpas geven. 3. Kleine kinderen kopen ook wel eens wat. Denk maar aan speelgoed of snoep, alleen zijn deze kinderen vaak niet in staat om te pinnen. Wie zegt dat ze een pinpas hebben. Ook hechten veel mensen waarde aan geld. Het is iets tastbaars waar men waarde aan hecht. Een pinpasje heeft echter behalve materiele waarde geen verdere waarde voor de mensen. Vraag 6: De totale elektronische transacties in 2001 waren : 2.763 (in miljoenen) Voor 2002 geldt dat dit : 3.069 (in miljoenen) is. Dit is een procentuele stijging van : 11,07 % (3.069 x 100/2.763= 111,07) De stijging van de girale betalingen in Nederland is niet met evenveel procent gestegen als het totaal aantal betalingen. Dit komt omdat de totale aantal betalingen bestaan uit chartale betalingen en girale betalingen. Dat de girale betalingen dus met 11,07% gestegen zijn betekent niet dat de totale aantal betalingen ook zo is gestegen omdat de chartale betalingen niet gestegen hoeven te zijn. Wanneer de chartale betalingen dalen of gelijk blijven en de girale betalingen stijgen betekent dit dat de totale aantal betalingen wel stijgen (als de chartale betalingen minder dalen dan de girale betalingen stijgen). De totale aantal betalingen stijgen dan wel maar minder. Bijvoorbeeld: Chartale betalingen : - 5 % Girale betalingen : 11% Totaal aantal betalingen is dan gestegen met 11 –5 = 6% Hier zie je dat de totaal aantal betalingen niet evenveel hoeft te stijgen als de girale betalingen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Bron: jaarverslag DNB 2003 ![]() ![]() Maar ik heb het nog even voor je opgezocht want je hebt het jaarverslag blijkbaar niet ![]() Hieronder de link! Jaarverslag DNB 2003
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat: