![]() |
[Formule 1] GP van Europa
Vorig weekend nog maar de grote prijs van Monaco gehad, en dit weekend alweer een wedstrijd.
Wat kunnen we verwachten? Natuurlijk McLaren, de combinatie Mclaren - Raikkonen is in supervorm en dat zullen ze op de Nürburgring ook wel willen tonen. BAR mag terug meeracen na hun schorsing. Ondanks het kloofje met de top, zullen ze gebrand zijn op revenge! Renault, BMW-Williams en Toyota zullen hun zaakjes normaal gezien ook wel voor elkaar hebben. Het zal alleen een verrassing zijn hoe Ferrari voor de dag zal komen.. Volgens Schumacher terug even sterk als in Imola. Kenners denken dan weer dat Imola een eenmalige opflakkering was. Wat denken jullie? Wie wint? Wie ontgoocheld? En zal Ferrari zich bijvoorbeeld beter kunnen kwalificeren door de (alweer) aangepaste kwalificatieprocedure? |
Doornbos zal er in ieder geval niet bij zijn... Hij wordt bij Jordan voor de rest van het seizoen vervangen door Montagny. Doornbos had een contract voor de eerste 6 races, en nu heeft hij niet de financien om het seizoen af te maken.
|
Godver wat kut :mad:
Hier het hele verhaal: Doornbos niet meer in actie voor Jordan Robert Doornbos rijdt morgen niet de vrije training op de Nürburgring. De Nederlander zou financieel niet meer aan de eisen van Jordan kunnen voldoen. Het contract, geldend voor de eerste zes races, zal dan ook niet verlengd worden. Franck Montagny wordt zijn vervanger. Doornbos kwam de eerste zes races in actie als derde rijder van Jordan, tot tevredenheid van alle partijen. Maar nu hij geen geld meer op tafel kan leggen, is het verhaal voorlopig afgesloten. Ook de vraag van Bernie Ecclestone om een Fransman in de F1 lijkt een rol te spelen. Flavio Briatore, manager van Montagny, zou ook druk uitvoeren om hem te zien rijden. De Fransman begint als derde rijder en zal vrijwel zeker als racecoureur in actie komen voor het einde van het seizoen. Jordan wilde niets bevestigen, maar van een ontkenning was ook geen sprake. "Wij kunnen niet bevestigen dat Robert morgen rijdt," aldus een woordvoerster. Bron: F1Racing Ik hoop wel dat ie nog een beetje in beeld is bij een ander team, want Jordan schijnt niet eens meer vertrouwen te hebben in Doornbos, want ze melden ook nog eens dat Doornbos niet zoveel talent heeft dan Montagny dus dat Montagny het team verder kan brengen dan Doornbos. Wat een bullshit toch weer (n) |
Waarom mag deze knakker ineens wel rijden terwijl Doornbos dat niet mocht?? Doornbos was op de trainingen vaak beter dan die Karthikeyan en Monteiro. Maar zoals we weten heeft Karthikeyan alleen maar een stoeltje vanwege zijn geld. Dus dan zal Monteiro wel het veld moeten ruimen.
|
Verdorie, wat klote voor Doornbos. :s
Tja, ik denk dat het een weekend wordt waarin Renault en McLaren wel weer de beste zullen zijn. En Toyota is ook een hele betrouwbare auto dit seizoen. En ja, als Ferrari nog iets van het seizoen wil maken, moet het echt nu gebeuren, anders kan het nooit meer. :o:p |
Wordt een leuk gevecht tussen Alonso en Raikkonen denk ik.
Ik denk dat Montoya en Barichello slecht zullen presteren en dat M. Schumacher de schade beperkt houdt. De stijgende lijn van BMW zal niet doorgezet worden verwacht ik, ze zullen zeker niet op het podium eindigen. In Albers heb ik niet echt vertrouwen, ik denk dat die uitvalt. 1. Alonso 2. Raikkonen 3. Frisicella |
Dan zal ik ook maar alvast een top3 posten:
1. Raikkonen 2. Alonso 3. M. Schumacher |
Citaat:
|
Citaat:
Al wat minder is dit weekend, is vergroten van de schade.. :s Er zijn wel 19 races dit seizoen, maar we hebben er toch ondertussen ook al 6 gehad. M.a.w., we zitten al aan een derde van het seizoen.. Als der Schumacher nu geen reeks overwinningen neerzet, dan kan ie het echt wel vergeten. |
Citaat:
De grote prijzen van Canada en de Verenigde Staten worden ook op een week tijdsverschil van elkaar gereden (12 en 19 juni). Net zoals die van Frankrijk en Groot-Brittannië (3 en 10 juli), Duitsland en Hongarije (24 en 31 juli), Italië en België (4 en 11 september), en Japan en China (9 en 16 oktober). Schering en inslag dus eigenlijk :) |
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk dat de Mclarens het goed gaan doen, daarachter de Ferrari's/Renaults en daarachter de Toyota's/BMW's/Red Bulls. Van BAR heb ik geen flauw idee. |
Eerste vrijdag training:
Pos. Rijder Team --------Tijd ---------- Ronden 1 A. Wurz McLaren -- 1:31.670 -- 18 2 M. Schumacher Ferrari -- 1:32.578 -- 10 3 R. Zonta Toyota -- 1:32.726 -- 21 4 JP. Montoya McLaren -- 1:32.873 -- 7 5 R. Barrichello Ferrari -- 1:32.984 -- 11 6 K. Räikkönen McLaren -- 1:32.988 -- 6 7 N. Heidfeld Williams -- 1:33.142 -- 5 8 M. Webber Williams -- 1:33.248 -- 5 9 C. Klien Red Bull -- 1:33.304 -- 19 10 R. Schumacher Toyota -- 1:34.018 -- 11 11 J. Trulli Toyota -- 1:34.212 -- 9 12 F. Massa Sauber -- 1:35.142 -- 8 13 D. Coulthard Red Bull -- 1:35.413 -- 7 14 J. Villeneuve Sauber -- 1:35.716 -- 9 15 V. Liuzzi Red Bull -- 1:36.129 -- 12 16 T. Monteiro Jordan -- 1:37.021 -- 19 17 C. Albers Minardi -- 1:37.406 -- 15 18 N. Karthikeyan Jordan -- 1:37.474 -- 16 19 P. Friesacher Minardi --1:37.538 -- 15 20 F. Montagny Jordan --1:37.725 -- 23 21 T. Sato BAR -- geen tijd -- 2 22 J. Button BAR -- geen tijd -- 2 23 G. Fisichella Renault -- geen tijd 24 F. Alonso Renault -- geen tijd |
De Ferrari's zitten er goed bij, maar de Renaults en BARs hebben geen tijd neergezet, bovendien is het nog pas een vrije training.
|
V2
01. 1:30.623 - A. Wurz - McLaren 02. 1:30.630 - R. Zonta - Toyota 03. 1:31.813 - N. Heidfeld - Williams 04. 1:31.841 - JP. Montoya - McLaren 05. 1:31.870 - K. Raikkonen - McLaren 06. 1:32.088 - M. Webber - Williams 07. 1:32.143 - R. Barrichello - Ferrari 08. 1:32.335 - F. Alonso - Renault 09. 1:32.842 - G. Fisichella - Renault 11. 1:33.098 - R.Schumacher - Toyota 12. 1:33.168 - J. Trulli - Toyota 13. 1:33.242 - M.Schumacher - Ferrari 14. 1:33.430 - D. Coulthard - RedBull 15. 1:33.514 - T. Sato - BAR 16. 1:33.753 - J. Button - BAR 17. 1:34.090 - F. Montagny - Jordan 18. 1:34.274 - F. Massa - Sauber 19. 1:34.645 - J. Villeneuve - Sauber 20. 1:34.702 - T. Monteiro - Jordan 21. 1:34.842 - V. Liuzzi - Redbull 22. 1:35.311 - C. Albers - Minardi 23. 1:35.791 - P. Friesacher - Minardi 24. 1:36.702 - N. Karthikeyan - Jordan |
Ik denk dat McLaren een goed weekend te gemoet gaat.
Fisichella :bloos: |
Citaat:
Goed voor een spannende race dus (y) :cool: |
voorspelbare traingsuitslagen, alleen Redbull blijft een beetje achter.
|
Vrije training zaterdagmorgen 9:00 - 9:45 :
1 5 Fernando Alonso Renault 1:30.615 2 10 Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes 1:31.278 3 9 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1:31.573 4 6 Giancarlo Fisichella Renault 1:31.778 5 2 Rubens Barrichello Ferrari 1:31.794 6 1 Michael Schumacher Ferrari 1:32.097 7 7 Mark Webber Williams-BMW 1:32.266 8 8 Nick Heidfeld Williams-BMW 1:32.304 9 17 Ralf Schumacher Toyota 1:32.432 10 4 Takuma Sato BAR-Honda 1:32.483 11 3 Jenson Button BAR-Honda 1:32.501 12 16 Jarno Trulli Toyota 1:32.719 13 12 Felipe Massa Sauber-Petronas 1:33.212 14 14 David Coulthard Red Bull Racing 1:33.365 15 15 Vitantonio Liuzzi Red Bull Racing 1:33.414 16 19 Narain Karthikeyan Jordan-Toyota 1:33.681 17 11 Jacques Villeneuve Sauber-Petronas 1:33.731 18 18 Tiago Monteiro Jordan-Toyota 1:34.407 19 21 Christijan Albers Minardi-Cosworth 1:34.871 20 20 Patrick Friesacher Minardi-Cosworth 1:35.067 Denk dat de uitslagen van deze vrije training al iets meer de verhoudingen tussen de teams laat zien. Opvallend trouwens hoe de 2 wagens van de meeste teams bij elkaar staan. Ondanks Schumachers vertrouwen in deze race, moet hij toch bijna anderhalve seconde toegeven op Alonso. |
Oei.. das wel veel.
McLaren doet het wel goed hier :) Zometeen de kwali. Trouwens jammer dat de zondag kwali is afgeschaft. Grr.. die FIA toch =/ Naja ik hoop dat Raikkonen de pole pakt, en ook wint morgen, zodat het WK wat spannender kan worden. |
Ik hoop dat Albers zich ook even laat zien. Ik verwacht niet dat die punten pakt maar wel dat die een sterke race rijdt en dat dan in de laatste paar ronden de auto er mee stopt.
|
Laatste vrije training (10:15 - 11:00) :
1 9 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1:29.680 2 10 Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes 1:29.789 3 5 Fernando Alonso Renault 1:29.987 4 6 Giancarlo Fisichella Renault 1:30.071 5 16 Jarno Trulli Toyota 1:30.552 6 8 Nick Heidfeld Williams-BMW 1:30.559 7 4 Takuma Sato BAR-Honda 1:30.645 8 17 Ralf Schumacher Toyota 1:30.692 9 3 Jenson Button BAR-Honda 1:30.773 10 1 Michael Schumacher Ferrari 1:31.026 11 2 Rubens Barrichello Ferrari 1:31.449 12 15 Vitantonio Liuzzi Red Bull Racing 1:31.572 13 7 Mark Webber Williams-BMW 1:32.054 14 12 Felipe Massa Sauber-Petronas 1:32.079 15 14 David Coulthard Red Bull Racing 1:32.172 16 11 Jacques Villeneuve Sauber-Petronas 1:33.140 17 21 Christijan Albers Minardi-Cosworth 1:33.977 18 18 Tiago Monteiro Jordan-Toyota 1:34.527 19 19 Narain Karthikeyan Jordan-Toyota 1:34.640 20 20 Patrick Friesacher Minardi-Cosworth 1:35.087 McLaren en Renault duidelijk de snelste van het pak. Vooral Montoya stelt eens niet teleur! Ferrari daarentegen.. :s |
En Albers sneller dan de 2 Jordans, eindelijk.
|
Citaat:
|
Citaat:
BMW zit er goed bij, Ferrari was erg slecht en Renault beetje teleurstellend. Van Albers had ik ook meer verwacht. Maar het beloofd veel moois voor morgen |
01 Heidfeld Williams BMW M 1:30,081 3
02 Raikkonen McLaren Mercedes M 1:30,197 0,116 3 03 Webber Williams BMW M 1:30,368 0,287 3 04 Trulli Toyota Toyota M 1:30,700 0,619 3 05 Montoya McLaren Mercedes M 1:30,890 0,809 3 06 Alonso Renault Renault M 1:31,056 0,975 3 07 Barrichello Ferrari Ferrari B 1:31,249 1,168 3 08 R.Schumacher Toyota Toyota M 1:31,392 1,311 3 09 Fisichella Renault Renault M 1:31,566 1,485 3 10 M.Schumacher Ferrari Ferrari B 1:31,585 1,504 3 11 Massa Sauber Petronas M 1:32,205 2,124 3 12 Coulthard Red Bull Cosworth M 1:32,553 2,472 3 13 Button BAR Honda M 1:32,594 2,513 3 14 Liuzzi Red Bull Cosworth M 1:32,642 2,561 3 15 Villeneuve Sauber Petronas M 1:32,891 2,810 3 16 Sato BAR Honda M 1:32,926 2,845 3 17 Monteiro Jordan Toyota B 1:35,047 4,966 3 18 Friesacher Minardi Cosworth B 1:35,954 5,873 3 19 Karthikeyan Jordan Toyota B 1:36,192 6,111 3 20 Albers Minardi Cosworth B 1:36,239 6,158 3 |
Eerste poll van Heidfeld :)
Hij was het hele weekend al iets sterker dan Webber, maar dat hij ineens de snelste tijd heeft verbaasd me toch wel ... Raikkonen zit goed met zijn 2e positie en Montoya zit niet zover achter als eerder dit seizoen. Weer een slechte kwalificatie voor "der schumi". Renault valt ook een beetje tegen deze keer, net als BAR.(n) |
Christijan presteerd niet constant genoeg om indruk te kunnen maken op de grotere teams... Das wel jammer.
|
De eerste pole uit de carrière van Nick Heidfeld, mooi voor hem.
Alonso slechts zesde :s magertjes... Albers die in de trainingen sneller is dan Friesacher en een keer ook nog sneller dan de 2 Jordans, en in de kwalificatie toch weer laatste. (n) Lekker.... :rolleyes: Als zijn auto heel blijft, zie ik Kimi morgen weer winnen! |
Ik ook. Hij is lekker in vorm.
En mooi dat Alonso 6e staat, zo blijft het WK misschien wat spannender. Jammer dat de BAR's erg tegenvallen. Ook wel jammer voor Schumacher, maarja, hij raakt er wel aan gewend ;) Leuk voor Heifdeld, eerste pole, hoewel ik hem toch wel een zak vind. Maargoed, hopelijk kan Kimi winnen morgen.. |
01 Alonso Renault Renault M 60 1:31:46,648 10
02 Heidfeld Williams BMW M 60 + 16,567 8 03 Barrichello Ferrari Ferrari B 60 + 18,549 6 04 Coulthard Red Bull Cosworth M 60 + 31,588 5 05 M.Schumacher Ferrari Ferrari B 60 + 50,445 4 06 Fisichella Renault Renault M 60 + 51,932 3 07 Montoya McLaren Mercedes M 60 + 58,173 2 08 Trulli Toyota Toyota M 60 + 1:11,091 1 09 Liuzzi Red Bull Cosworth M 60 + 1:11,529 0 10 Button BAR Honda M 60 + 1:25,786 0 11 Raikkonen McLaren Mercedes M 59 klapband 0 12 Sato BAR Honda M 59 + 1 ronde 0 13 Villeneuve Sauber Petronas M 59 + 1 ronde 0 14 Massa Sauber Petronas M 59 + 1 ronde 0 15 Monteiro Jordan Toyota B 59 + 1 ronde 0 16 Karthikeyan Jordan Toyota B 59 + 1 ronde 0 17 Albers Minardi Cosworth B 58 + 2 ronden 0 18 Friesacher Minardi Cosworth B 57 + 3 ronden 0 u R.Schumacher Toyota Toyota M 33 spin 0 u Webber Williams BMW M 0 ongeluk 0 Leuke race. O.Mol zei dat veel rijders zouden gaan zeiken over het nieuwe regels ivm de banden (niet wisselen mits...). Ik zou het zonde vinden als dit wordt terug gezet, ik vind het juist leuk dat de rijders het op het einde moeilijk krijgen. Er wordt nu niet alleen veel van de rijder en auto gevraagd maar ook van de banden. Dat vind ik mooi. Redelijk race van Raikkonen, paar keer er af en daardoor z'n auto naar de klote. Zonde. Alonso goed gedaan, gecontroleerd gereden en met enig geluk toch 1e. Ook een goede race van Albers, alleen jammer van de kwalificatie. |
Ferrari is toch weer naar voren gekropen.
|
Jammer voor Raikkonen. Verder heb ik niets gezien (K kwam 6 ronde voor het einde thuis van het strand :D)
Echter, dit is geen racen meer. Als er zoveel last hebben van de banden zal dit nog wel een staartje krijgen :evil: Zo kun je een hele goede auto hebben, en dus niet winnen. Ik snap ook niet wat de Michelins hebben gedaan, want in Bahrein hadden ze volgens mij nergens last van en hier wel :s |
Dat gezeur over die banden vind ik een beetje overbodig...
Die fabriekanten moeten er gewoon voor zorgen dat zij hun zaakjes op orde hebben. Ze kiezen er zelf voor zo dicht bij de limiet te gaan zitten, zodat er weleens een bandje kapot kan gaan. En Kimi had vandaag ook een extra pitstop kunnen maken om zijn bandje te laten wisselen. |
Citaat:
|
Citaat:
Laten we ook even reeël blijven, die kapotte band kwam door Kimi zelf. |
Door dit banden regelement is het niet mogelijk om met veel risico te racen.
Na een paar keer een blokkerend wiel of een uitstapje zijn je banden al helemaal weg. Ik denk niet dat dat goed is voor het kijkplezier. Kimi mocht trouwens niet eens eerder binnenkomen volgens de regels van de FIA... toch? Ik vind dus dat het banden regelement moet worden aangepast en dat wil ik niet omdat het mij toevallig goed uitkomt. Want ik denk juist dat het in het voordeel van bridgetone is en dus voor Ferrari. |
En Massa dan?
Maar goed, ik vind deze regel wel een beetje vaag. Formule 1. Dat is de sport waarbij er tijdens de pitstops 4 banden gewisseld worden en waarbij er getankt wordt in 7 seconden. De spanning, de voorbereiding, de zenuwen van de monteurs, dat hoort er allemaal bij. Zal er wat fout gaan? En dan is er af en zoe een band kwijt die per ongeluk nog in de pitbox staat. OF er is een band verkeerd op de wagen gezet. Dat hóórt er gewoon bij. Dat is klassiek, een gewoonte, dat is Formule 1. Kijk nu eens naar een pitstops. Er wordt alleen nog maar getankt. Niks geen banden wisselen. Ik vind het haast sneu voor de monteurs, want dat banden wisselen was voor hun het mooiste van de race. Spannend. Het moet snel gebeuren. Geen fouten. Kom op jongens! Nu is dat er allemaal niet meer. Ik vind het erg flauw. Ook voor de fans was het veel leuker toen. Nu minder vind ik. De sport is de laatste 5 jaar erg achteruit gegaan, deze regel + het feit dat de kwalificatie nu alweer veranderd is, zijn daar de perfecte voorbeelden van. Het was levensgevaarlijk toen Kimi bijna tegen Button op knalde. Het gaat echt niet goed. (n) |
Citaat:
Maar wel redelijk blijven, ook met goede banden gebeuren er ongelukken en als er heftige ongelukken zijn dan word er een hoop opgevangen tegenwoordig. De veiligheid is er zeer zeker juist op vooruitgegaan, kijk maar naar die kabel die ervoor zorgt dat die band niet wegspringt. De laatste 5 jaar is er een hoop veranderd, veel te veel als je het mij vraagt. Maar veranderring hoort wel bij de formule 1 vind ik, alleen hebben ze nu te veel impulsiefe wijzigingen gedaan, dat de kwalificatie zo snel weer terug veranderd zegt al genoeg. |
Ja dat klopt. Op het gebied van veiligheid wordt de Formule 1 steeds beter elk jaar. Maar voor de rest...? Er zijn zo veel nieuwe rare regels opeens.
Natuurlijk moet er ook bezuinigd worden en staat de veiligheid voorop. En door dit kwali systeem krijgen ook kleine teams 'zendtijd'. Maar niet alles komt ten goede van de fan. |
Citaat:
Dat is mooi, dat maakt het veel spannender. |
En gevaarlijker.
En geef toe, er is toch niks leuks aan om te winnen omdat iemand anders een klapband of een lekke band krijgt? Race's moet je winnen, niet in de schoot geworpen krijgen. Als je de hele race op kop ligt en erg goed bezig bent, is het toch belachelijk dat je door deze nieuwe regel opeens met zeer hoge snelheid kunt crashen? Races moet je winnen, ervoor strijden. Als iemand, wie dan ook, al was het Alonso, in de laatste ronde door de nieuwe regels uitvalt, is dat toch een drama. Dat gun je niemand. Dat is klote. En natuurlijk kun je zeggen dat ze bij Michelin dan maar beter hadden moeten testen of wat, maar ik blijf erbij dat deze regel de sport niet ten goede komt. De fans misschien wel, maar de sport niet. |
Citaat:
En zoals je zegt, als je de hele race op kop ligt ben je goed bezig, maar als je band dan kapot gaat ben je toch te enthousiast geweest. |
Citaat:
Zijn rechter voorophanging heeft het begeven. Kon je trouwens de ronden voordien goed opmerken door de trillingen in de band. Moest de band te ver afgesleten zijn, zou hij niet trillen, maar gewoon lekspringen. Zou kunnen een gevolg geweest zijn van zijn uitstapje in de grindbak halverwege de race. Anyway, denk niet dat Michelin hier schuld treft. |
Citaat:
Hoe zou dit de sport dan niet ten goed komen? Goede coureurs die snel gaan en toch zuinig kunnen zijn met de banden worden beloond op het einde doordat ze misschien nog iemand kunnen inhalen die al op wat minder rubber staat. ==> inhaalacties en spanning! Coureurs die hun banden gedurende de race te veel op de proef gesteld hebben krijgen het moeilijk en betalen dat cash in tragere rondetijden en eventueel in een aantal plaatsen verlies ==> inhaalacties en spanning! Weet echt niet waarom die nieuwe regel de sport niet ten goed zou komen. Vind persoonlijk één van de betere veranderingen van de laatste jaren. (y) |
Ik las vanmorgen in de krant iets wat ik me gisteren ook al afvroeg. Hoe kan het dat niemand het heeft over het gevaar dat McLaren genomen heeft? Stel je voor Button was geraakt door Raikkonen? Iedereen zag dit al rondenlang aankomen, maar McLaren besloot om maar ff door te tuffen. Wat een risico's ze wel niet genomen hebben.. 'Achteraf heeft niemand spijt van deze beslissing', aldus Dennis. Ben benieuwd wat hij gezegd had wanneer het onverhoopt mis was gegaan.
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus logisch dat hij door bleef rijden. De kans op een lekke band was veel groter dan dat de ophanging af zou breken. En een lekke band kan je altijd krijgen, ook met gloednieuwe banden. McLaren heeft in mijn ogen niets fouts gedaan. |
Er staan duidelijk regels beschreven (moet je wel kennen natuurlijk) waarin staat dat in dit soort gevallen wél banden gewisseld mogen worden. Een band met een dergelijke afvlakking hoeft helemaal niet lek te gaan. Maar door de vibratie krijgt de ophanging wel een gigantische opdoffer. En aangezien de vibraties alleen maar erger worden was het logisch datie het op een gegeven ogenblik begaf.
|
Je moet het achteraf kunnen bewijzen. Als ze dat niet konden dan hadden ze nog problemen gehad dus. De band begon pas 3 ronden voor het einde pas echt te stuiteren, en dan kun je hem net zo goed proberen uit te rijden, helemaal als je aan de leiding ligt.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:34. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.