![]() |
inf van een uitdrukking
oi hoi..
ik zit hier met een leuk vraagje als x,y,z>0 en x+y+z=1 wat is inf( x²/(x+zy)+y²/(y+xz)+z²/(z+xy)) ik had iets gevonden van 3/2 maar volgens mij is dit niet voldoende... any help? ((geen differentieren aub..)) |
Geen differentiëren? Helaas dan...
|
Citaat:
hopelijk is die uitdrukking>=3/2 |
Wellicht het infimum. Het infimum is de grootste ondergrens van een verzameling.
|
Voor de volledigheid:
Een ondergrens van een deelverzameling V van de verzameling van de reele getallen is een x uit V precies zo dat x <= v voor alle v uit V. Een infimum van V is een x uit de verzameling reele getallen waarvoor: - x een ondergrens van V is; - als y uit V een ondergrens van V is, dan geldt y <= x. |
Citaat:
|
Even uit mijn hoofd: ik kom op 3/4 als inf.
Als je zo naar de opgave kijkt, lijkt het volledig symmetrisch, dus moeten alle variabelen dezelfde waarde hebben. Dit zou ze allemaal 1/3 maken. Dan (1/9) / (3/9 + 1/9) = 1/4 3 * 1/4 = 3/4 |
Citaat:
|
Voorbeeld, de verzameling (interval): (0,1) heeft als infimum 0 (en supremum 1 trouwens) terwijl die elementen niet in V zelf zitten.
|
Citaat:
x²<=1 zy<=1 dus x+zy<=2 1/2<=1/(x+zy) dus -1/(x+zy)<=-1/2 dus -x²/(x+zy)<=-1/2 dus 1/2<=x²/(x+zy) en op symmetrische wijze krijgen dezelfde resultaten. en uiteindelijk 3/2<= x²/(x+zy)+y²/(y+xz)+z²/(z+xy) maar of dit wel het inf is... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
-1 / (4/9) <= -1/2 maar niet -(1/9) / (4/9) <= -1/2 |
Citaat:
maar even over differentieren: je kunt schrijven z=1-x-y en vervangen in de formule, je krijgt dan iets met twee variabelen denk ik. dan kun je wel differentien zonder veel moeite, een andere halfoplossing die nog een bewijs nodig heeft: als x nul nadert dan nadert de som naar y+z de waarde 1. De hele boel nadert hierdoor naar 1, dus inf(...) =1 |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23. |