![]() |
IB English
Ik zit nu in de 4e van het gymnasium. Nou heb ik heb de mogelijkheid gekregen om bij een school in de buurt IB English in de 5e en 6e te volgen. Dan doe ik daar de lessen engels, maar blijf ik voor de rest gewoon op mn eigen school.
Dit is natuurlijk een superkans; je leert (als het goed is) vloeiend Engels. Dit diploma is internationaal erkend en je kunt overal aan de bak. Ook lijkt het me gewoon super om helemaal uit te voeten te kunnen in het Engels. Het is een mooie taal enzo... Maar nou zou ik eigenlijk wat informatie willen van mensen die dit doen, over de studielast.. Ik probeer overal mensen te vragen hoeveel tijd er nou gaat zitten in huiswerk, maar niemand van mn leraren kan me dit vertellen :rolleyes: . Ik probeerde een jongen die dit eerder heeft gedaan te bereiken, maar die reageert niet (n) . Dusss... zijn hier mensen die er iets van weten? Mijn probleem is namelijk dat ik het nogal druk ga krijgen :s . Ik doe N&T + bio1,2 + Grieks + Frans1,2. Dat frans laat ik dan wel vallen, maar de rest vind ik wel zonde. Bovendien zou het ook erg prettig zijn nog wat vrije tijd over te houden voor mn hobby´s enzo :p Advies welkom :) |
IB= Internationale Betrekkingen?
|
Nee, IB = international baccalauerate ofzo, ik weet niet hoe je het schrijft, maar ik doe het zelf ook. Maar bij mij is 't gewoon op school, ik doe tweetalig vwo , dus al sinds de eerste is ongeveer de helft van m'n vakken in 't Engels en dan doe ik in de zesde naast m'n eindexamen ook nog IB examen.
Voor mij gaat er niet veel meer tijd in zitten qua studielast enzo, het engels is niet echt iets dat het moeilijker maakt. |
Jepz, dat is het ;) . Alleen staat het erg los van het tweetalig onderwijs. Het is gewoon een apart soort opleiding in klas 5 en 6, die volledig wordt gegeven in de Engelse lessen. (Dus niet dat je de helft van de vakken in het engels krijgt.)
Iemand nog meer info? |
Ik heb 't gevoel dat elke debiel die opleiding kan halen (sorry), want uhm... mijn engels is verre van perfect, vooral m'n uitspraak en ik had een 9 voor een mondeling ^^
(en een 4.7 voor een essay maar dat laat ik maar buiten beschouwing :P) |
Je moet best wat werkverrichten voor IB. Ik weet niet of het overal hetzelfde is, twee vrienden van me hebben het gedaan aan de ISSE in Eindhoven. Ik kon het ook doen, maar heb er voor gekozen om het niet te doen, aangezien ik er toch niet gek veel van kon leren qua Engelse taal en ik me liever richtte op andere keuzevakken.
Ik zou het niet doen ten koste van een ander keuzevak. Het is natuurlijk deels dubbelop met je Engels, al mochten de IB'ers bij mij in de klas de Engels lessen missen, dus dat maakte het weer wat beter. Volgens mij heb je aan Frans2 echt meer dan aan IB Engels, maar je IB Engels staat natuurlijk wel mooier op je CV. @Mother Earth: waar baseer jij die opmerking op? |
Bij ons zal het voornamlijk literatuur worden. Dus: gedichtjes lezen en analyseren. En dan dus echt analyseren, in andere woorden: schrijf 500-650 woorden over dit gedichtje (8 regels...), of 'maak een presentatie over dat gedicht van minimaal 5 minuten'.
Maar... De mensen die het doen, hebben er geen spijt van en zijn blij met hun keuze. De mensen die wel de keuze hadden, maar het niet hadden gedaan, hebben spijt. Houdt je van 2 jaar lang woordjes leren die je nooit gebruikt? -->regulier engels Houdt je van 2 jaar lang Engels op een redelijk niveau (overschat het niet hoor, het is niet zo geweldig als je denkt) maar veel gedichten en andere literatuur --> IB Engels. Voor mij word het in ieder geval IB Engels. Maar ja, sta wel een 9 gemiddeld volgens mij nu... :) |
Het ligt er natuurlijk aan wat je ermee wil gaan doen. Als je met je IB English alleen naar Engeland op vakantie wil, dan kan je het net zo goed niet doen; je standaard-opleiding is daar voldoende voor. Wil je meer met Engels (een baan waar je het nodig hebt, betrekkingen met engelstaligen etc), dan is het aan te raden. Maar ik zou het niet doen omdat het zo mooi staat op je cv. Dat is een verkeerde motivatie.
Good luck with your choice :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Bij mijn vervolgopleiding zijn er veel VWO'ers die niet op verwacht niveau engels spreken. Daarnaast gaat het schrijven van texten ze vaak ook niet echt lekker af ('to throw a can at something').
Ik neem aan dat je High Level A2 gaat doen en dat is niet al te moeilijk. Je leest interessante dingen, schrijft lange essays over interessante onderwerpen, je leert goed engels spreken, etc. Het is maar 5 uur per week en de studielast is niet zo heel hoog. Het is zeker de moeite waard. Zo vonden veel VWO'ers het belachelijk veel om voor hun leesdossier een betoog te schrijven van 750 woorden in drie uur, terwijl jij al gewent bent om er 1500 in twee uur te schrijven. |
Citaat:
Bij mij is er geen gebrek aan interesse, ik vind het leuk om te doen. Ik heb nou niet direct de ambitie om naar een buitenlandse universiteit te gaan, maar ik vind het handig om veel mogelijkheden te hebben. Het lijkt me wel leuk om voor een tijdje naar het buitenland te gaan; een stage, een jaar studie, reis o.i.d. Mogelijkheden te over, en het lijkt me allemaal super (y) , alleen heb ik nog niet precies besloten wat ik daarvan wil doen. Mijn belangrijkste punt van twijfel is of het niet te zwaar wordt, vanwege mijn redelijk zware profiel. Zoals ik zei: N&T + bio1,2 + Grieks. Ik ben bang dat ik straks overwerkt raak of extreem gestresst... (en dan ben ik niet te harden :p ). |
Je wordt bij IB Engels min of meer verwacht al bekend te zijn met de grammtica en vocabulair, die als het ware de theorie van de taal zijn, Bij IB wordt dan ingegaan op de toepassing ervan. Dat het te zwaar wordt betwijfel ik, je hebt nu toch ook al Frans2.
|
Doen! Ik heb zelf IGCSE gedaan (in drie vakken) aan het ISSE te Eindhoven van 1 t/m 4 VWO. Je leert er stukken beter Engels van dan van alleen de reguliere lessen. Overigens is het overdreven dat je er "overal mee aan de bak kan", het IB is ongeveer van gelijk niveau als het VWO, dus als je in Nederland wil blijven heb je er niet zo veel aan. (het diploma dan)
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarnaast had ik de vier jaar daarvoor al veel extra engels gehad en het CAE certificaat, een veel hoger niveau dan de gemiddelde vwo scholier. Logischerwijs is de overstap naar IB dan minder lastig. Het is gewoon iets handigs om te hebben. Je leert niet alleen goed engels, je wordt ook wat wijzer. Mijn essays gingen over de macht van de media in de verenigde staten, de filosofie achter Orwell's 1984 en over hoe nieuwe mediatechnologie de kloof tussen rijk en arm vergroot. Interessante dingen dus. Daarnaast hoef je, als je naar een buitenlandse universiteit gaat, nooit een taaltest te doen;). |
Ok, allemaal hartstikke bedankt voor jullie advies en verhalen!
Ik heb besloten dat ik het gewoon ga doen, omdat het heel leuk is en een fantastische uitdaging. Ik heb ontdekt dat er nog meer mensen zijn die mijn profiel ernaast doen, dus ik ben in elk geval niet de enige :p . Nu nog even mn motivatiebrief schrijven. Officieel moet ik nog wel geselecteerd worden, maar het zit er dik in dat ik door ben ;) . Bedankt allemaal! |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:21. |