Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2005, 20:04
ecrivaine
ecrivaine is offline
Ik zit nu in de 4e van het gymnasium. Nou heb ik heb de mogelijkheid gekregen om bij een school in de buurt IB English in de 5e en 6e te volgen. Dan doe ik daar de lessen engels, maar blijf ik voor de rest gewoon op mn eigen school.
Dit is natuurlijk een superkans; je leert (als het goed is) vloeiend Engels. Dit diploma is internationaal erkend en je kunt overal aan de bak. Ook lijkt het me gewoon super om helemaal uit te voeten te kunnen in het Engels. Het is een mooie taal enzo...
Maar nou zou ik eigenlijk wat informatie willen van mensen die dit doen, over de studielast.. Ik probeer overal mensen te vragen hoeveel tijd er nou gaat zitten in huiswerk, maar niemand van mn leraren kan me dit vertellen . Ik probeerde een jongen die dit eerder heeft gedaan te bereiken, maar die reageert niet . Dusss... zijn hier mensen die er iets van weten?
Mijn probleem is namelijk dat ik het nogal druk ga krijgen . Ik doe N&T + bio1,2 + Grieks + Frans1,2. Dat frans laat ik dan wel vallen, maar de rest vind ik wel zonde. Bovendien zou het ook erg prettig zijn nog wat vrije tijd over te houden voor mn hobby´s enzo
Advies welkom
Oud 18-06-2005, 20:22
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
IB= Internationale Betrekkingen?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 20:33
Mother Earth
Mother Earth is offline
Nee, IB = international baccalauerate ofzo, ik weet niet hoe je het schrijft, maar ik doe het zelf ook. Maar bij mij is 't gewoon op school, ik doe tweetalig vwo , dus al sinds de eerste is ongeveer de helft van m'n vakken in 't Engels en dan doe ik in de zesde naast m'n eindexamen ook nog IB examen.
Voor mij gaat er niet veel meer tijd in zitten qua studielast enzo, het engels is niet echt iets dat het moeilijker maakt.
Oud 18-06-2005, 20:41
ecrivaine
ecrivaine is offline
Jepz, dat is het . Alleen staat het erg los van het tweetalig onderwijs. Het is gewoon een apart soort opleiding in klas 5 en 6, die volledig wordt gegeven in de Engelse lessen. (Dus niet dat je de helft van de vakken in het engels krijgt.)
Iemand nog meer info?
Oud 18-06-2005, 20:49
Mother Earth
Mother Earth is offline
Ik heb 't gevoel dat elke debiel die opleiding kan halen (sorry), want uhm... mijn engels is verre van perfect, vooral m'n uitspraak en ik had een 9 voor een mondeling ^^

(en een 4.7 voor een essay maar dat laat ik maar buiten beschouwing )
Oud 18-06-2005, 21:11
Keith
Keith is offline
Je moet best wat werkverrichten voor IB. Ik weet niet of het overal hetzelfde is, twee vrienden van me hebben het gedaan aan de ISSE in Eindhoven. Ik kon het ook doen, maar heb er voor gekozen om het niet te doen, aangezien ik er toch niet gek veel van kon leren qua Engelse taal en ik me liever richtte op andere keuzevakken.

Ik zou het niet doen ten koste van een ander keuzevak. Het is natuurlijk deels dubbelop met je Engels, al mochten de IB'ers bij mij in de klas de Engels lessen missen, dus dat maakte het weer wat beter.

Volgens mij heb je aan Frans2 echt meer dan aan IB Engels, maar je IB Engels staat natuurlijk wel mooier op je CV.

@Mother Earth: waar baseer jij die opmerking op?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 00:22
Sweetsurrender
Sweetsurrender is offline
Bij ons zal het voornamlijk literatuur worden. Dus: gedichtjes lezen en analyseren. En dan dus echt analyseren, in andere woorden: schrijf 500-650 woorden over dit gedichtje (8 regels...), of 'maak een presentatie over dat gedicht van minimaal 5 minuten'.

Maar... De mensen die het doen, hebben er geen spijt van en zijn blij met hun keuze. De mensen die wel de keuze hadden, maar het niet hadden gedaan, hebben spijt.
Houdt je van 2 jaar lang woordjes leren die je nooit gebruikt? -->regulier engels
Houdt je van 2 jaar lang Engels op een redelijk niveau (overschat het niet hoor, het is niet zo geweldig als je denkt) maar veel gedichten en andere literatuur --> IB Engels.

Voor mij word het in ieder geval IB Engels. Maar ja, sta wel een 9 gemiddeld volgens mij nu...
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 08:59
Verwijderd
Het ligt er natuurlijk aan wat je ermee wil gaan doen. Als je met je IB English alleen naar Engeland op vakantie wil, dan kan je het net zo goed niet doen; je standaard-opleiding is daar voldoende voor. Wil je meer met Engels (een baan waar je het nodig hebt, betrekkingen met engelstaligen etc), dan is het aan te raden. Maar ik zou het niet doen omdat het zo mooi staat op je cv. Dat is een verkeerde motivatie.

Good luck with your choice
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 09:18
Roos
Roos is offline
Citaat:
DutchECK schreef op 19-06-2005 @ 09:59 :
Het ligt er natuurlijk aan wat je ermee wil gaan doen. Als je met je IB English alleen naar Engeland op vakantie wil, dan kan je het net zo goed niet doen; je standaard-opleiding is daar voldoende voor. Wil je meer met Engels (een baan waar je het nodig hebt, betrekkingen met engelstaligen etc), dan is het aan te raden. Maar ik zou het niet doen omdat het zo mooi staat op je cv. Dat is een verkeerde motivatie.

Good luck with your choice
Engels is altijd handig als je een vervolgopleiding gaat doen. Je komt altijd wel in aanraking met Engelse literatuur ofzo.
Oud 19-06-2005, 09:57
Keith
Keith is offline
Citaat:
Roos schreef op 19-06-2005 @ 10:18 :
Engels is altijd handig als je een vervolgopleiding gaat doen. Je komt altijd wel in aanraking met Engelse literatuur ofzo.
Ik doe mijn vervolgopleiding in het Engels en van mijn studiegenoeten heb ik nooit wat gehoord dat ze het Engels moeilijk te volgen vinden. Dus je hebt IB echt niet nodig voor je vervolgopleiding, maar als je van Engelse literatuur houdt is het natuurlijk wel leuk om te doen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 10:47
Verwijderd
Bij mijn vervolgopleiding zijn er veel VWO'ers die niet op verwacht niveau engels spreken. Daarnaast gaat het schrijven van texten ze vaak ook niet echt lekker af ('to throw a can at something').

Ik neem aan dat je High Level A2 gaat doen en dat is niet al te moeilijk. Je leest interessante dingen, schrijft lange essays over interessante onderwerpen, je leert goed engels spreken, etc. Het is maar 5 uur per week en de studielast is niet zo heel hoog. Het is zeker de moeite waard. Zo vonden veel VWO'ers het belachelijk veel om voor hun leesdossier een betoog te schrijven van 750 woorden in drie uur, terwijl jij al gewent bent om er 1500 in twee uur te schrijven.

Laatst gewijzigd op 19-06-2005 om 10:49.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 11:41
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
FuSe schreef op 19-06-2005 @ 11:47 :
Bij mijn vervolgopleiding zijn er veel VWO'ers die niet op verwacht niveau engels spreken. Daarnaast gaat het schrijven van texten ze vaak ook niet echt lekker af ('to throw a can at something').

Ik neem aan dat je High Level A2 gaat doen en dat is niet al te moeilijk. Je leest interessante dingen, schrijft lange essays over interessante onderwerpen, je leert goed engels spreken, etc. Het is maar 5 uur per week en de studielast is niet zo heel hoog. Het is zeker de moeite waard. Zo vonden veel VWO'ers het belachelijk veel om voor hun leesdossier een betoog te schrijven van 750 woorden in drie uur, terwijl jij al gewent bent om er 1500 in twee uur te schrijven.
Ok, het komt er dus op neer dat je niet zozeer met woordjes leren/grammaticaregeltjes bezig bent, maar met engelse literatuur en het schrijven van essays. Ik weet dat het moeilijk te zeggen is, maar zou je een indicatie kunnen geven van het aantal uur huiswerk per week? Ben je tot diep in de nacht bezig, omdat je voor elke les weer een betoog/analyse af moet hebben, of moet je zo eens per maand een keer een betoog af hebben?

Bij mij is er geen gebrek aan interesse, ik vind het leuk om te doen. Ik heb nou niet direct de ambitie om naar een buitenlandse universiteit te gaan, maar ik vind het handig om veel mogelijkheden te hebben. Het lijkt me wel leuk om voor een tijdje naar het buitenland te gaan; een stage, een jaar studie, reis o.i.d. Mogelijkheden te over, en het lijkt me allemaal super , alleen heb ik nog niet precies besloten wat ik daarvan wil doen.

Mijn belangrijkste punt van twijfel is of het niet te zwaar wordt, vanwege mijn redelijk zware profiel. Zoals ik zei: N&T + bio1,2 + Grieks. Ik ben bang dat ik straks overwerkt raak of extreem gestresst... (en dan ben ik niet te harden ).
Oud 19-06-2005, 11:57
Keith
Keith is offline
Je wordt bij IB Engels min of meer verwacht al bekend te zijn met de grammtica en vocabulair, die als het ware de theorie van de taal zijn, Bij IB wordt dan ingegaan op de toepassing ervan. Dat het te zwaar wordt betwijfel ik, je hebt nu toch ook al Frans2.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 11:59
Verwijderd
Doen! Ik heb zelf IGCSE gedaan (in drie vakken) aan het ISSE te Eindhoven van 1 t/m 4 VWO. Je leert er stukken beter Engels van dan van alleen de reguliere lessen. Overigens is het overdreven dat je er "overal mee aan de bak kan", het IB is ongeveer van gelijk niveau als het VWO, dus als je in Nederland wil blijven heb je er niet zo veel aan. (het diploma dan)
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 12:30
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-06-2005 @ 12:59 :
Doen! Ik heb zelf IGCSE gedaan (in drie vakken) aan het ISSE te Eindhoven van 1 t/m 4 VWO. Je leert er stukken beter Engels van dan van alleen de reguliere lessen. Overigens is het overdreven dat je er "overal mee aan de bak kan", het IB is ongeveer van gelijk niveau als het VWO, dus als je in Nederland wil blijven heb je er niet zo veel aan. (het diploma dan)
Mensen halen snel het hele IB pakket door elkaar met slechts één van IB. IB English High Level A2 is engels op significant hoger niveau dan vwo. Als je het hebt over het hele pakket dan ontloopt het het vwo niet echt veel. Ik heb vaak gehoort dat de IB alfavakken moeilijk zijn, terwijl de beta van het IB het niet haalt bij het vwo.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 12:39
Verwijderd
Citaat:
ecrivaine schreef op 19-06-2005 @ 12:41 :
Ok, het komt er dus op neer dat je niet zozeer met woordjes leren/grammaticaregeltjes bezig bent, maar met engelse literatuur en het schrijven van essays. Ik weet dat het moeilijk te zeggen is, maar zou je een indicatie kunnen geven van het aantal uur huiswerk per week? Ben je tot diep in de nacht bezig, omdat je voor elke les weer een betoog/analyse af moet hebben, of moet je zo eens per maand een keer een betoog af hebben?

Bij mij is er geen gebrek aan interesse, ik vind het leuk om te doen. Ik heb nou niet direct de ambitie om naar een buitenlandse universiteit te gaan, maar ik vind het handig om veel mogelijkheden te hebben. Het lijkt me wel leuk om voor een tijdje naar het buitenland te gaan; een stage, een jaar studie, reis o.i.d. Mogelijkheden te over, en het lijkt me allemaal super , alleen heb ik nog niet precies besloten wat ik daarvan wil doen.

Mijn belangrijkste punt van twijfel is of het niet te zwaar wordt, vanwege mijn redelijk zware profiel. Zoals ik zei: N&T + bio1,2 + Grieks. Ik ben bang dat ik straks overwerkt raak of extreem gestresst... (en dan ben ik niet te harden ).
Dat ligt geheel aan jezelf. Ben jij iemand die elke dag huiswerk maakt en weken van tevoren aan je toetsen begint of iemand die alles laat liggen. Ik ben één keer echt heel erg gestressed geweest en dat was omdat ik op de inleverdatum erachter kwam dat ik nog een betoog moest schrijven. Je hoeft iig niet elke week een essay te schrijven.

Daarnaast had ik de vier jaar daarvoor al veel extra engels gehad en het CAE certificaat, een veel hoger niveau dan de gemiddelde vwo scholier. Logischerwijs is de overstap naar IB dan minder lastig.

Het is gewoon iets handigs om te hebben. Je leert niet alleen goed engels, je wordt ook wat wijzer. Mijn essays gingen over de macht van de media in de verenigde staten, de filosofie achter Orwell's 1984 en over hoe nieuwe mediatechnologie de kloof tussen rijk en arm vergroot. Interessante dingen dus. Daarnaast hoef je, als je naar een buitenlandse universiteit gaat, nooit een taaltest te doen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 14:46
ecrivaine
ecrivaine is offline
Ok, allemaal hartstikke bedankt voor jullie advies en verhalen!
Ik heb besloten dat ik het gewoon ga doen, omdat het heel leuk is en een fantastische uitdaging. Ik heb ontdekt dat er nog meer mensen zijn die mijn profiel ernaast doen, dus ik ben in elk geval niet de enige .
Nu nog even mn motivatiebrief schrijven. Officieel moet ik nog wel geselecteerd worden, maar het zit er dik in dat ik door ben .
Bedankt allemaal!
Oud 19-06-2005, 15:03
Keith
Keith is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-06-2005 @ 12:59 :
Heey dan heb je bij mij op school gezeten, maar dan een jaartje boven mij. Ben jij op de hoogte van de reunie op 17 september? Anders nu wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten