Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Soefisme (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1214430)

Akilina 27-06-2005 02:20

Soefisme

Hallo,

Wie weet meer van de wonderlijke wereld van het soefisme of wil hierover praten?

Het lijkt me namelijk erg interessant (niet om zelf te praktiseren, maar om me hierin te verdiepen). Ik heb er wat dingen over gelezen op internet en ben nu bezig een boekje erover te lezen. Maar tot op dit moment blijft het allemaal een beetje vaag, wat het op zich wel boeiend maakt.

Wat ik ervan begrepen heb is het een stroming binnen de Islam die gebruik maakt van ascetische en mystieke praktijken om één te worden met (de eigenschappen van) God. Er wordt dan een staat bereikt waarin men zogenaamd opgaat in het Goddelijke, wat 'fana' genoemd wordt. Hierbij wordt geprobeerd afstand te doen van het ego en zelfzuchtig gedrag, waardoor men onthechting van het wereldse bereikt. Zo'n transformatie kan volgens het soefisme alleen bereikt worden met behulp van inzicht in het trainen van hart en ziel, het soefisme wordt daarom wel gezien als geneeskunst van de ziel en alchemie van het hart. Door middel van loutering van de ziel en inzicht in het eigen handelen kan men het ego overwinnen en direct contact ervaren met het goddelijke.

Love & Peace 27-06-2005 11:22

Ik ben ook heel erg geintresseerd in het soefisme, maar heb er nog weinig over kunnen opzoeken. Ik weet alleen dat ze van die mooie dansen doen, waarbij ze de hele tijd achter mekaar om hun as draaien, met hun ene binnenhand naar boven, en de andere hand naar beneden. Vet mooi om te zien.
http://www.emav.org/webpic/thumb/p669424_4.jpg

hier staat wat (in het engels) over de de grootste Turkse soefist. Misschien dat je er wat aan hebt.

En Brinta kan je er ongetwijfeld meer over vertellen, maar ze is de laatste tijd haast nooit op s.com. Ik zou haar een pm sturen, als ik jou was.

Makali 27-06-2005 14:51

Citaat:

Love & Peace schreef op 27-06-2005 @ 12:22 :
Ik ben ook heel erg geintresseerd in het soefisme, maar heb er nog weinig over kunnen opzoeken. Ik weet alleen dat ze van die mooie dansen doen, waarbij ze de hele tijd achter mekaar om hun as draaien, met hun ene binnenhand naar boven, en de andere hand naar beneden. Vet mooi om te zien.
[afbeelding]

Ze dansen ipv dat ze bidden, hun dans is hun gebed. Het is wel een ervaring om mensen zo in trance te zien raken.

Raven 28-06-2005 09:55

The Jewel of the nile ? :D

Jasmijn. 28-06-2005 17:37

Citaat:

makelville schreef op 27-06-2005 @ 15:51 :
Ze dansen ipv dat ze bidden, hun dans is hun gebed. Het is wel een ervaring om mensen zo in trance te zien raken.
is niet juist.
Ze bidden zoals ieder moslims zou moeten bidden.
Dans heeft er niets mee te maken :)

Jasmijn. 28-06-2005 17:37

Akilina, begrijp je frans?

Jasmijn. 28-06-2005 17:53

http://www.tariqa.org/

(engels gaat nog niet) (n)

www.saveurs-soufies.com

of je kan mailen voor uitleg almahabba2000@yahoo.fr
maar het liefst frans :p

Jasmijn. 28-06-2005 18:06

http://www.sidihamza.ca/Fr/Sou/Sou.htm

http://www.sidihamza.ca/Fr/Som.htm

(y)

brinta 28-06-2005 19:58

Voordat ik moslim werd ging ik me eerst in het Sufisme verdiepen. Wat voor mij een drempel was, was het streven naar 'opgaan in het niets'.

Er is ook een Sufi-spel, een soort schaken/dammen, een spel waarmee je je hersens traint iig.

Hun dans komt idd niet in plaats van het gebed maar erbij, de dans is een vorm van meditatie.

Meditatie is zowiezo een aspect van de Islam dat mij aanspreekt.

Jasmijn. 28-06-2005 22:13

Persoonlijk vind ik het soufisme een belangrijk aspect in mijn leven.
Het is mijn soort houvast op deze wereld. Dankzij dit kan ik leren inzien wat belangrijk is en wat niet. Het vergroot en versterkt mijn imaan. Meditatie en nadenken is voor mij ook belangerijk. Alleen is dit leven te materialistisch en maakt t me moeilijker. Kga nu niet sentimenteel doen ofzo, maar hoe meer ik mn ogen opendoe hoe meer ik de slechtheid zie op deze wereld.
Maar ik wil niet blind zijn en zie dan ook dat het goede nog bestaat. (ik zou zeggen dat ik dat goede in het soufisme gevonden heb)

Jasmijn. 28-06-2005 22:22

En het soufisme heeft-zoals eerder gezegd- vertakkingen.
(me---> Tariqa Qadiriyya Boutchichiyya)

Akilina 29-06-2005 21:13

Bedankt voor jullie reacties en voor de sites en zo :)

Ik heb het boekje wat ik las inmiddels uitgelezen en wat ik er tot nu toe over gelezen heb vind ik echt heel interessant. Dus ik ben echt nog van plan me er verder in te verdiepen. Het lijkt me gewoon heel mooi en inspirerend. Ook dat er bij het Soefisme sprake is van meditatie vind ik bijzonder.
Het lijkt me trouwens ook heel mooi en bijzonder om te zien hoe men deze meditatieve dans uitvoert.

Citaat:

imène schreef op 28-06-2005 @ 23:13 :
Persoonlijk vind ik het soufisme een belangrijk aspect in mijn leven.
Het is mijn soort houvast op deze wereld. Dankzij dit kan ik leren inzien wat belangrijk is en wat niet. Het vergroot en versterkt mijn imaan. Meditatie en nadenken is voor mij ook belangerijk. Alleen is dit leven te materialistisch en maakt t me moeilijker. Kga nu niet sentimenteel doen ofzo, maar hoe meer ik mn ogen opendoe hoe meer ik de slechtheid zie op deze wereld.
Maar ik wil niet blind zijn en zie dan ook dat het goede nog bestaat. (ik zou zeggen dat ik dat goede in het soufisme gevonden heb)

Hallo, ik begrijp helaas niet veel van Frans trouwens, dus dat is wel jammer. Maar wat bijzonder dat je je echt bezighoudt met het Soefisme.

Het Soefisme vind ik erg interessant omdat het voor mij (ik weet er nauwelijks iets over) overkomt alsof het enige overeenkomsten heeft met het boeddhisme, hoewel het boeddhisme niet gelooft in een God. Dit vind ik zo overkomen met betrekking tot zoals Brinta het zei 'opgaan in het niets' en het doorzien van de sluiers tussen het aardse bestaan en het goddelijke en het onthechten van het wereldse bestaan.
Ik kan me daarom wel voorstellen dat het inderdaad moeilijk moet zijn om in deze materialistische wereld je hierop te richten. Niet alleen door alle ellende en lijden op de wereld, maar ook door de consumptieve en oppervlakkig ingestelde maatschappij.

@ Brinta en Imène: ik ben erg nieuwsgierig naar wat jullie doen of gedaan hebben om jullie godsdienst uit te oefenen of om hier meer één mee te worden?

Jasmijn. 29-06-2005 22:03

Velen denken dat soefisten bidden op een andere manier en Islaam ook op een andere manier praktiseren. Dit is een volledig verkeerd beeld! Ze bidden 5 maal per dag door eerst instinjaah en woedoe te doen (wassing voor het gebed). Vasten doen ze ook, de hele maand. Kortom ze doen wat een moslim moet doen. Ze volgen ook Sunnah van de profeet(vzmh) en hadieths.
Wanneer soufisten samenkomen; bv gebedsplaats, moskee… bidden ze (salaat) en lezen ze uit de Koraan. Soms zingen ze samen mooie liederen over God (anasheed). Deze liederen zijn overal verkrijgbaar op cd’s.
Wat ze ook telkens doen op hun bijeenkomsten is bv 100 à 1000 maal Allah’s naam reciteren.
(Vaak gebruiken ze ook één van de andere 99 Schone namen van Allah).
Iedereen samen of ieder op zijn eigen tempo. Soms geraken ze in trance; je blijft hierbij bewust van jezelf. Toch ben je in een soort trance. Dit gebeurt doordat de persoon de aanwezigheid van Allah voelt. Hij bevindt zich dan in een stadium dichter bij God. Door zijn immens gevoel moet hij/zij het op één of andere manier laten afkoelen. Het is dan een soort uitlaatklep wanneer de persoon danst, of huilt. Vaak huilen er mensen, ze voelen gewoonweg God’s aanwezigheid. Ik heb dit tot nu toe nog niet gehad, maar ik wil mijn hart wel trainen incha’Allah en mijn imaan versterken. :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:02.