![]() |
[WI] Maximumsnelheid berekenen uit hellinggrafiek
Ok, we komen er al samen niet uit misschien kan iemand ons helpen :)
De vraag is : Mevrouw Achterhuis rijdt op de snelweg. Haar afstand-tijd-grafiek wordt beschreven door de formule s = -0,012t³ + 0,18t² + 1,6t met s de afstand in km en t de tijd in minuten. De rit duurde 12 minuten. a. Plot de grafiek van s en beschrijf haar rijgedrag b. Onderzoek met de hellinggrafiek hoe groot haar maximale snelheid in km/uur was. Kan iemand ons hiermee op weg helpen? Misschien zien we gewoon iets over ons hoofd maar we komen er na 10 minuten nog niet uit :( |
Lukt a wel, het plotten?
Voor de snelheid bereken je de afgeleide van de positie (s) naar de tijd (t). Dan krijg je een kwadratische functie die v geeft in functie van t. Hier kan je het maximum van berekenen door opnieuw af te leiden (dan krijg je in feite de versnelling, a) en die gelijk te stellen aan 0. Oplossen naar t geeft het moment waarop v mogelijk een extremum bereikt, in dit geval een maximum. Lukt dat niet, dan laat je maar wat horen :) |
Weet je geen manier om het te benaderen? Want afgeleiden enzo dat hebben we niet gehad meen ik
|
Ach zo, zonder afgeleiden... Wel, jullie mogen dat zeker wel doen met een GR ofzo?
|
Citaat:
|
Dan staat hier wel wat: hellingsgrafiek
Onderaan: Citaat:
|
Als ik dat doe kom ik in de hellingsgrafiek uit op :
x = 5,0002934 y = 2,5 En wat is nu de maximale snelheid in km/uur? (want daar kom ik dus niet uit :s |
Het correcte antwoord zal x = 5 zijn, de rest vond je door die afronding.
Bijbehorende y (dus v) is 2.5. Omdat s gegeven was in km was, geeft dit 2.5km/m = 150km/h. (Mevrouw reed te snel :nono: ) |
Niet moeilijk doen, dit kan gewoon met de optie nDeriv(Y1,X,X) uit het math menu (optie 8) er vanuit gaande dat je een TI-83 hebt. Vind je t = 5 en v = 2,5
|
Citaat:
Tnx! Het klopt alsnog niet met het antwoordenboekje maar dat maakt niet uit (antwoordenboekje gaf 130 aan..) |
Citaat:
Zelf zou ik ook gewoon afleiden (en dan niet met zo'n ding, maar goed...) Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En natuurlijk hoor je (als je dit al gehad hebt) dit gewoon met de hand te doen ;) |
Wat zo'n dingetje allemaal kan zeg! Toch ben ik blij dat ik het zélf kan :D
Offtopic: Ik merk net je sig op, die poster heb ik hier ophangen ;) |
Citaat:
|
Waar is de charme van de wiskunde dan naartoe :o
We kunnen een aap waarschijnlijk wel op een GR laten tokkelen :rolleyes: Bedoel er verder niks mee hoor, ik vind het didactisch gewoon onzin die hele GR-rage. Verder nog succes ;) |
Citaat:
|
We hebben het juiste antwoord :
Jaimy: top van de hellingsgrafiek is op x=5 en y=2.5 Jaimy : dan moet je kijken waar x=5 ligt bij de normale grafiek Jaimy : dat is op y = 11 Jaimy : en hij legt 11 km af in 5 minuten Jaimy : dat is 2.2 in 1 minuut Jaimy : is 132 km in een uur |
Nee, dat zou de gemiddelde snelheid zijn over de eerste 11 km.
|
Citaat:
En over die GR: niet voor niets mag je 'm op de universiteit niet meer gebruiken. Helaas kunnen tegenwoordig veel leerlingen die GR goed hanteren waardoor hun onvermogen m.b.t. bijvoorbeeld differentieren niet zichtbaar wordt... erg onpraktisch als je niet begrijpt wat je GR nou doet vind ik. |
Citaat:
|
Citaat:
Wij mogen hem gewoon gebruiken, handig om dingen in te zetten :o |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Je kan dat ook doen met Y2 = nDeriv(Y1,x,X). nDeriv zit in the MATH menu en dan is het optie 8. Dan kun je met de GR met CALC 4:Maximum de maximale waarde van die hellingsgrafiek uitrekenen, en dat geeft y=v=2.5km/min (wat een eenheid ook) = 150km/h.
Envoer de GR: Wij mogen hem bijna altijd wel gebruiken, alleen bij ons aerodynamica tentamen niet omdat je daar formules moest leren die je uit je hoofd moest kennen, niet uit de GR. Maar je kan toch neit veel meer met je GR op de uni, omdat je al snel met dingen bezig bent die de GR niet kan. Bovendien moet je altijd je werkwijze aangeven en dat doet de GR ook niet. |
Citaat:
Verder wel 'handig', natuurlijk. Citaat:
|
Citaat:
|
Op het tentamen staan dan verschillende vragen voor met of zonder GR, ik had geen faluw idee hoe ik het met de GR moest doen, heeft onze leraar gewoon niet verteld, lol.
Als de GR dat standaard gaat kunnen, dan zullen ze waarschijnlijk de GR niet meer toelaten, maar op ons Lin Algebra tentamen stond ook al een lijst met toegestane rekenmachines. |
wat dacht je dan van de verdere generatie ti?
die zijn echt goed, de ti-89, de voyage 200 http://education.ti.com/images/spliced/89prodctr_B.jpg http://education.ti.com/images/splic...0prodctr_B.jpg die laten ze alleen niet echt toe op je proefwerk.... oh ja, als je de ti hebt, ik gebruik voor differentiëren zo'n application(alleen voor ti): http://www.detachedsolutions.com/features/symbolic3.gif Symbolic eerst moet je het installeren vanuit het application menu, dan duw je 2x op math, dan naar rechts (calc) en dan "d(" dan kan je de formule invoeren, d( aanhalingstekens openen " formule X2 +3 aanhalingstekens sluiten " komma , aanhalingstekens openen " de variabele ingeven X aanhalingstekens sluiten " deze is wel handig bij de moeilijkere formules, hij ondersteunt alle regels, zoals product-regel.... |
De beste Casio kan dat ook hoor en ook integreren
|
Lineaire algebra wordt op de TU/e nog met de hand gedaan. Op zich vind ik het ook wel onzin dat je er geen laptop/rekenmachine bij mag houden. Ik maak altijd domme rekenfoutjes tijdens het vegen van matrices.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:39. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.