![]() |
pensa CE 2006
Soms is het handig om aantekeningen te maken bij je te vertalen teksten. Wist je dat ook dit jaar weer de teksten van Livius en Homerus op het net te vinden zijn? En dan ook nog in de opmaak van 2 examenboeken?
Op LUMINA staan de pensa voor CE 2006, http://www.digischool.nl/kt/ce/ce2003.htm De Livius-tekst is geleverd door Ary van den Heuvel/Hermaion, de Homerus-tekst heb ik samengesteld, Anna Prins heeft aan deze tekst de syllabus toegevoegd. |
Handig, ik ga zeker even kijken! Bedankt!
|
Wow, Homerus is wel relaxt eigenlijk als schrijver. Daarmee hebben de kandidaten wel geluk. (y)
|
Livius is ook wel leuk, sed dificilis. Homeros is wel goed te doen, lekker scanderen :)
|
hmmm, Latijn is het enige examen dat ik nu al vrees qua moeilijkheid voor volgend jaar, maar wel leuk om al even te kijken hoe en wat precies!
|
Homerus is leuk, maar Herodotus vind ik leuker
Aan Livius heb ik n hekel (op basis van n idioot laag aantal regels eigenlijk....) :o |
Waarom is het nu eigenlijk wéér Homerus en Livius net als drie jaar daarvoor?
|
Tja, ze hebben maar 3 schrijvers voor examenonderwerpen. Waarom weet ik eigenlijk niet, zijn waarschijnlijk het meest geschikt.
Grieks: Euripides, Herodotos, Homeros Latijn: Livius, Ovidius, Cicero (waarom Caesar en Vergilius niet?) |
Citaat:
|
Vergilius en caesar worden wel gebruikt, maar meer als aanvulling bijvoorbeeld op ovidius. Dat was afgelopen jaar het geval (vergilius dan).
Ja ik vind wel dat wij hele leuke eindexamenonderwerpen hebben, al vind ik ovidius denk ik wat leuker dan livius (ik heb nog geen letter livius gelezen, maar goed :P). Homerus vind ik echt (y). En echt een vette site trouwens :D!! |
Homerus is briljant en Euripides is ook prachtig. Het nadeel van die schrijvers als eindexamenauteurs vind ik alleen dat je je te veel richt op het vertalen en het leren. Dit zijn nou juist de schrijvers waarvan je de teksten gewoon (in vertaling) moet lezen om er de schoonheid van in te kunnen zien.. Anders mis je de spanning en dramatiek en dat is zonde..
|
In 2001 hadden ze toch Caesar ?
|
Handig, kan ik me alvast een beetje voorbereiden. Ben wel blij met Homerus als eindexamenauteur, die verhalen zijn echt (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Homeros en Livius is veeeeel leuker. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb weinig Livius-ervaring, maar wat ik gezien heb maakte mij niet vrolijk. Hij ligt me niet echt.
Vergilius is wel heel leuk. Herodotus blijft een favoriet van me, hoewel Homerus ook leuk is. Bij toneel hangt het erg van het verhaal af (en wat de schrijvers er van maken). |
Citaat:
Maar wij hebben met Grieks best leuke passages gelezen uit de Medea, dus aan het verhaal/de teksten heb ik echt geen hekel.. |
Hmm we zouden natuurlijk best andere combinaties kunnen maken. Zoals Homerus/Vergilius, Herodotus/Livius, Cicero/Euripides (oh nee, dat is te erg) Misschien moeten ze eens andere schrijvers proberen Sappho of Horatius of Sophocles *kijkt hoopvol naar de pensasamenstellers*
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Edit: niet echt veel dus... http://www.oudheid.nl/nieuws/nieuwtje.asp?targetid=622 BTW:http://www.oudheid.nl/vcnonline/grie...ent.htm#reden1 |
Citaat:
|
Hoe is Sophocles eigenlijk? De tragedies die ik van em gelezen heb, vond ik over het algemeen wel leuk. Leuker dan die van Aischylos in elk geval :s
Edit: dat wil natuurlijk zeggen, ik heb ze in het nederlands gelezen. |
Wat betreft de verhalen: Ik lees liever Sophokles dan Euripides...Aeschylus is helemaal vervelend om te lezen.
Maar wat het Grieks betreft is Euripides in principe makkelijker dan Sophokles. Aeschylus is veeel moeilijker |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:23. |