Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-07-2005, 08:16
Leo Nellissen
Leo Nellissen is offline
Soms is het handig om aantekeningen te maken bij je te vertalen teksten. Wist je dat ook dit jaar weer de teksten van Livius en Homerus op het net te vinden zijn? En dan ook nog in de opmaak van 2 examenboeken?

Op LUMINA staan de pensa voor CE 2006,
http://www.digischool.nl/kt/ce/ce2003.htm

De Livius-tekst is geleverd door Ary van den Heuvel/Hermaion,
de Homerus-tekst heb ik samengesteld,
Anna Prins heeft aan deze tekst de syllabus toegevoegd.
__________________
www.stilus.nl
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2005, 21:36
Sylver-Myst
Avatar van Sylver-Myst
Sylver-Myst is offline
Handig, ik ga zeker even kijken! Bedankt!
__________________
In the depths of a mind insane, fantasy and reality are all the same...
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 22:26
Verwijderd
Wow, Homerus is wel relaxt eigenlijk als schrijver. Daarmee hebben de kandidaten wel geluk.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 11:28
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Livius is ook wel leuk, sed dificilis. Homeros is wel goed te doen, lekker scanderen
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 23:20
5803
5803 is offline
hmmm, Latijn is het enige examen dat ik nu al vrees qua moeilijkheid voor volgend jaar, maar wel leuk om al even te kijken hoe en wat precies!
__________________
in the sky with diamonds.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 23:22
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Homerus is leuk, maar Herodotus vind ik leuker
Aan Livius heb ik n hekel (op basis van n idioot laag aantal regels eigenlijk....)
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 00:41
Verwijderd
Waarom is het nu eigenlijk wéér Homerus en Livius net als drie jaar daarvoor?
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 12:57
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Tja, ze hebben maar 3 schrijvers voor examenonderwerpen. Waarom weet ik eigenlijk niet, zijn waarschijnlijk het meest geschikt.

Grieks: Euripides, Herodotos, Homeros
Latijn: Livius, Ovidius, Cicero (waarom Caesar en Vergilius niet?)
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 15:30
Verwijderd
Citaat:
Belgarath schreef op 06-07-2005 @ 13:57 :
Tja, ze hebben maar 3 schrijvers voor examenonderwerpen. Waarom weet ik eigenlijk niet, zijn waarschijnlijk het meest geschikt.

Grieks: Euripides, Herodotos, Homeros
Latijn: Livius, Ovidius, Cicero (waarom Caesar en Vergilius niet?)
Aha, dat is me nog nooit eerder opgevallen
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 19:57
Verwijderd
Vergilius en caesar worden wel gebruikt, maar meer als aanvulling bijvoorbeeld op ovidius. Dat was afgelopen jaar het geval (vergilius dan).
Ja ik vind wel dat wij hele leuke eindexamenonderwerpen hebben, al vind ik ovidius denk ik wat leuker dan livius (ik heb nog geen letter livius gelezen, maar goed ). Homerus vind ik echt .
En echt een vette site trouwens !!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 22:25
Caligo
Caligo is offline
Homerus is briljant en Euripides is ook prachtig. Het nadeel van die schrijvers als eindexamenauteurs vind ik alleen dat je je te veel richt op het vertalen en het leren. Dit zijn nou juist de schrijvers waarvan je de teksten gewoon (in vertaling) moet lezen om er de schoonheid van in te kunnen zien.. Anders mis je de spanning en dramatiek en dat is zonde..
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 09:29
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
In 2001 hadden ze toch Caesar ?
__________________
Het leven is geen vakantie.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 09:42
Nyawa
Handig, kan ik me alvast een beetje voorbereiden. Ben wel blij met Homerus als eindexamenauteur, die verhalen zijn echt
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 10:11
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Bernero schreef op 07-07-2005 @ 10:29 :
In 2001 hadden ze toch Caesar ?
Jup en 2007 levert Euripides en Vergilius als ik t zo zie...
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 09:59
Caligo
Caligo is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 07-07-2005 @ 11:11 :
Jup en 2007 levert Euripides en Vergilius als ik t zo zie...
En volgens mij is dat echt de leukste combi die je maar kan hebben..
__________________
Quid rides? Mutato nomine de te fabula narratur..
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 14:37
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Caligo schreef op 14-07-2005 @ 10:59 :
En volgens mij is dat echt de leukste combi die je maar kan hebben..
Nietes!

Homeros en Livius is veeeeel leuker.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 20:08
Caligo
Caligo is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 14-07-2005 @ 15:37 :
Nietes!

Homeros en Livius is veeeeel leuker.
Homerus misschien ja, maar Livius.. Ik ben toch meer van de mythologie dan van de geschiedschrijving..
__________________
Quid rides? Mutato nomine de te fabula narratur..
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 20:58
Verwijderd
Citaat:
Caligo schreef op 14-07-2005 @ 10:59 :
En volgens mij is dat echt de leukste combi die je maar kan hebben..
Van Euripides word ik niet bepaald blij anders, maar dat is misschien omdat ik enorme hekel aan Medea heb.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-07-2005, 21:24
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Ik heb weinig Livius-ervaring, maar wat ik gezien heb maakte mij niet vrolijk. Hij ligt me niet echt.
Vergilius is wel heel leuk.

Herodotus blijft een favoriet van me, hoewel Homerus ook leuk is. Bij toneel hangt het erg van het verhaal af (en wat de schrijvers er van maken).
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 09:55
Caligo
Caligo is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 14-07-2005 @ 21:58 :
Van Euripides word ik niet bepaald blij anders, maar dat is misschien omdat ik enorme hekel aan Medea heb.
Ik heb mijn profielwerkstuk over Medea en Cleopatra als femmes fatales gedaan en dat was echt ontzettend interessant..
Maar wij hebben met Grieks best leuke passages gelezen uit de Medea, dus aan het verhaal/de teksten heb ik echt geen hekel..
__________________
Quid rides? Mutato nomine de te fabula narratur..
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 20:51
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Hmm we zouden natuurlijk best andere combinaties kunnen maken. Zoals Homerus/Vergilius, Herodotus/Livius, Cicero/Euripides (oh nee, dat is te erg) Misschien moeten ze eens andere schrijvers proberen Sappho of Horatius of Sophocles *kijkt hoopvol naar de pensasamenstellers*
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 20:22
Verwijderd
Citaat:
Caligo schreef op 16-07-2005 @ 10:55 :
Ik heb mijn profielwerkstuk over Medea en Cleopatra als femmes fatales gedaan en dat was echt ontzettend interessant..
Maar wij hebben met Grieks best leuke passages gelezen uit de Medea, dus aan het verhaal/de teksten heb ik echt geen hekel..
Mjah, je moet er van houden. Ik heb ook een heel PO gemaakt over Medea en daardoor ben ik er steeds minder gaan mogen. Dat had niet zozeer met het PO te maken alswel dat ik het verhaal gewoon niet extreem boeiend vond. Maar an sich is het natuurlijk een ideaal onderwerp om te onderzoeken, er komt verschrikkelijk veel in terug.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 21:28
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 16-07-2005 @ 21:51 :
Hmm we zouden natuurlijk best andere combinaties kunnen maken. Zoals Homerus/Vergilius, Herodotus/Livius, Cicero/Euripides (oh nee, dat is te erg) Misschien moeten ze eens andere schrijvers proberen Sappho of Horatius of Sophocles *kijkt hoopvol naar de pensasamenstellers*
Sappho schreef toch alleen lyriek? Ik heb in de vijfde een PO over een gedicht van Sappho gemaakt
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 21:30
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 16-07-2005 @ 21:51 :
Hmm we zouden natuurlijk best andere combinaties kunnen maken. Zoals Homerus/Vergilius, Herodotus/Livius, Cicero/Euripides (oh nee, dat is te erg) Misschien moeten ze eens andere schrijvers proberen Sappho of Horatius of Sophocles *kijkt hoopvol naar de pensasamenstellers*
Horatius is redelijk pittig, Sophokles ook en ik vraag me even af hoeveel Sappho er nog over is.

Edit: niet echt veel dus... http://www.oudheid.nl/nieuws/nieuwtje.asp?targetid=622

BTW:http://www.oudheid.nl/vcnonline/grie...ent.htm#reden1
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn

Laatst gewijzigd op 22-07-2005 om 21:34.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 13:30
Verwijderd
Omg, Martialis. *adoreert*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-07-2005, 19:01
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Hoe is Sophocles eigenlijk? De tragedies die ik van em gelezen heb, vond ik over het algemeen wel leuk. Leuker dan die van Aischylos in elk geval

Edit: dat wil natuurlijk zeggen, ik heb ze in het nederlands gelezen.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 19:22
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Wat betreft de verhalen: Ik lees liever Sophokles dan Euripides...Aeschylus is helemaal vervelend om te lezen.

Maar wat het Grieks betreft is Euripides in principe makkelijker dan Sophokles. Aeschylus is veeel moeilijker
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:12.