![]() |
Koolvisfilet van de AH
Nou, dit ligt bij mij dus al een poos in de vriezer. En ik zou het toch wel graag een keer willen opmaken:p Weet iemand nog lekkere recepten ermee?:)
|
Oh daar kun je vanalles mee maken.
Je kunt het natuurlijk gewoon los serveren bij aardappel/rijst en groenten, maar dat is wel een beetje saai (wel lekker met wittewijnsaus erover). Ik doe vaak dit: De vis bereiden volgens de gebruiksaanwijzing. (in een pan met 50cc water en boter en dan met de deksel erop laten stomen) In een andere pan groenten roerbakken + saus, als dat klaar is, de stukken vis erdoor doen. Serveren met rijst of pasta. Je kunt bijvoorbeeld oosterse groenten maken met zoetzure saus of met chilisaus (aanrader), maar ook italiaanse groenten met wat italiaanse kruiden en een tomatensausje ofzo. Oh ja ik vind zo'n stuk vis ook lekker op de boterham met wat chilisaus (y) |
zout&peper erop doen, bloem erop smeren, gewoon bakken
ondertussen rijst koken, geen droge, bijvoorbeeld pandanrijst of de witte van ah-biologisch en dan een heel simpel sausje maken van 3 volle theelepels grove mosterd, ongeveer een halve dl sinaasappelsap en een halve dl creme fraiche... en dat dan even in laten koken, maar niet te lang, het moet vrij dik blijven. Als je niet goed tegen pittig eten kunt, kun je ook 2 theelepels mosterd gebruiken. Rijst op het bord scheppen en een beetje bij elkaar drukken dat het er netjes uitziet, stuk vis erop, saus eroverheen gieten (y) salade met lichtzure dressing erbij :) of sperzieboontjes. kan met alle soorten witvis trouwens :P nouja met schelvis iets minder goed want dat valt uit elkaar bij het bakken en dan kun je er niet meer leuk mee stapelen. |
olijfenolie citronesap dille beetje knoflook en uiteraard zout en peper, ff laten intrekken en vervolgens in een antiaanbakpan licht bakken. Stoomgroentes dr bij klaar.
|
Zout korst maken(Y)
Zout met water mengen maar het moet wel niet te vloeibaar zijn, dat over de hele vis smeren dat alles bedenkt is. Dat in de oven laten garen, op 180ºC, als het goed is kan je hem na een half uur, uit de kost halen, c.q de korst kapot tikken en eruit halen :). Hij is dan niet te zout hoor :) Zeekraal, lamsoor, chapignons erbij bakken, beetje peper erop. 2 eierdooiers, een scheutje wittewijn, peper en zout, dat op een vuurtje kloppen tot een beetje vast is, geen roerei maken! Dat erover heen, en smullen maar :) |
goedje maken van:
2 el. Saké 2 el. Ketjap Manis 1 tl. Geraspte Gember snufje zout beetje peper 1 tl. uienpoeder 1 tl. knoflookpoeder Dit goed mengen, hier de vis mee insmeren en op de gril gooien. (het spul wat je over hebt een beetje inkoken) Serveren met (witte) rijst. Gooi over de rijst het ingekookte goedje heen (als een soort sausje). Wat ook lekker is om hier nog bij te doen zijn lente-uitjes (gewoon bakken bij de vis). |
Nu nog iets voor de luie mensen onder ons:
Je neemt een koolvisfilet, die smeer je in met wereldkruiden van silvo (ik vind zelf mexicaans erg geslaagd), dat wikkel je in aluminiumfolie (zorg dat het goed dicht is) en dat gooi je in de oven. Tijd en temperatuur komt niet zo heel precies, ik doe meestal iets van 200 graden en dan ongeveer 15 minuten. Weinig werk, weinig afwas en toch lekker en gezond :D |
Citaat:
Verwarm je de oven dan ook voor op 200 graden of gooi je het er zo in? |
voorverwarmen denk ik
|
Een oven moet je altijd voor verwarmen :)
|
Citaat:
|
Beetje zout en peper erop en dan bakken. Dan is het ook al best een redelijk smakend low-budget visje.
Citaat:
|
Zoveel verbruikt een oven nu ook weer niet als je hem niet laat voor verwarmen. Duurt alleen een tijdje, mooie is, dat wel je product langzaam gegaard word.
Sommige vlees en vis soorten hebben dan nodig bij een lage temperatuur. |
Citaat:
|
up.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:52. |