![]() |
Zware spellen
Volgend jaar ga ik een dikke pc kopen maar hoe zit het met de zware spellen? Komen er tegenwoordig nog wel echt zware spellen uit waarbij bijvoorbeelkd 1 gb werkgeheugen niet genoeg is?
Ik hoorde alleen dat BF 2 zwaar is. Welke spellen komen in de toekomst uit die zwaar zijn Misschien Unreal 3? |
Je moet nooit een PC kopen met specifieke spellen in het achterhoofd. Je moet een goed uitgebalanceerde PC kopen die een tijdje mee kan, zodat je niet telkens een bottleneck blijft houden als je iets vervangen hebt.
En wat de snelheid van ontwikkelingen zelf betreft, je weet dat er uiteindelijk altijd een spel komt dat te zwaar is voor jouw PC. Die tijd komt gewoon, of je nu een snelle of een trage PC koopt. |
Citaat:
|
En extra ram kun je makkelijk bijkopen. Het is tegenwoordig niet zo duur meer. 512 MB DDR bij de funprice voor 40 pleuri.
|
Wil je toch met het oog op morgen een PC kopen, neem dan in elk geval iets dat je makkelijk kunt uitbreiden. Dus liever een processormodel onder uit de range in plaats van de snelste op een moederbord dat nog veel 'headroom' heeft. En niet meteen alle geheugenbankjes volproppen maar laat ruimte, dan kan er later nog wat bij.
Bij videokaarten kan dat helaas niet, daar is het gewoon een kwestie van nu een goede prijs/prestatieverhouding nemen (dus niet als een debiel nu een 7800GTX kopen 'omgwtf want die is fet de snelstuhhhh!!!1', maar wacht een paar maandjes tot hij in prijs gehalveerd is en je kunt lachen om iedereen die er 600+ euro voor heeft betaald). |
Citaat:
|
1 gig ram is toch wel minimum(zegt de gast die 126 heeft en gene geld :) )
ff flauw geintje: zware spellen, zo zwaar zijn dvd's toch niet |
Citaat:
Ontopic: ik zit met een zelfde soort probleem wil nl graag een laptop aanschaffen welke vaak een stuk duurder zijn maar geld voor de prijs hiervan ook dat deze zo snel halveren of valt dat weer mee? |
Men zegt dat je met de huidige hardware geen Unreal 3 kan spelen, of jah die unreal 3 enginge met bijbehoorende physicis zooi. Ik weet het wel, ik koop me dan mooi een PS3 voor de games en laat mijn pc zo maar pruttelen :P.
@Nare Man er zijn gewoon mensen die games alleen maar op 1600x1200 willen spelen + alle eye candy aan, FSAA, AF en HDR, etc. Die geven er zeker 700 euro voor alleen een 3d kaart!!!!! Maja, die mensen heb je altijd. Het is wel de beste kaart, maar als je op 1024x768 speelt dan heb je er niks aan. Aangezien die kaart pas zijn kracht laat zien bij 1600x1200 of hoger zoals 15xx X 14xx, c.q breedbeeld resoluties :)Kaart kost nu maar 500 euro en dat zal hij ook een tijd blijven aangezien ATI nog met hun R520 komt, en als hij beter is, dan moet de prijs zakken. Zowizo zou ik geen Single Threaded processor meer kopen,X2 3800+ en X2 4400+ zijn zeer leuk geprijst. Kosten hetzelfde als de high end cpu's tussen de 400/500 euro in. FX serie is alleen maar voor mensen met te veel geld en koeling waarmee je thuis de noordpool kan namaken om zo de hoogste score halen bij een of andere benchmark. Geheugen 2x512 is nog genoeg, al heeft Battlefield 2 1500 nodig of meer, maar dat hele spel klopt niet helemaal. Games die in Augustus uitkomen zijn wel leuk en redelijk zwaar: S.T.A.L.K.E.R en F.E.A.R, waarbij F.E.A.R een zeer leuke titel word. Age Of Empires III heb je ook nog die dus support heeft voor Dual Core/Dual Cpu :). En nog wel meer, koop gewoon een PC Gameplay of dergelijke en check de games. Anders lang leve google.com. |
alweer wat ouder maar far cry op hoogste eisen is ook best wel goed :p, brother in arms en ergens volgend jaar komt SPORE uit dat ook behoorlijk aan je pc trekt :P
|
Jolt, het gaat er gewoon om dat de grafiek van de prijs afgezet tegen de tijd van een grafische kaart heel typisch verloopt. Eerst is hij een maandje of drie-vier ontzettend duur (echt uit verhouding, soms ~200% duurder dan een naastliggende kaart die ~20% minder presteert, net zoals bij het duurste model processor de prijs nooit in verhouding staat tot de prestatietoename). Daarna valt de prijs heel snel af tot hij zich een tijdje lang stabiliseert en uiteindelijk (als er echt een nieuwe kaart is) heel goedkoop wordt.
Je hebt inderdaad altijd mafkezen die per se het beste van het beste willen (geld te veel, geen leven enzovoort ;)). Van dat soort gasten moeten meer budget-minded gamers het hebben. Zo heb ik mijn Radeon 9700 gekocht van een gast die er oorspronkelijk bijna vijfhonderd euro voor betaalde toen hij net uit was, maar die hem een half jaar later alweer van de hand deed en ik hem tweedehands overnam voor nog geen kwart van de prijs. Terwijl high-end kaarten vaak vrij lang goed blijven. |
Ze vaak lang goed blijven....dat wel wel mee, Far Cry bijvoorbeel kan jij niet met alle eye candy aan spelen, dus dan heb je die freaks die dan weer een nieuwe kaart van 500 euro weer kopen om dan wel op die instellingen te spelen, en niet op een tandje lager, bijvoorbeeld FSAA uit of zo.
De andere die kickt op de hoogste score en koopt daarom die kaart. En die andere die wilt gewoon weer het nieuwste van het nieuwste. Maar als je een gamer bent, dan zou ik iniedergeval geen oude serie meer kopen 6800/X850 of wachten tot Augustus met de Launch van ATI's high end, de geruchten gaan dat die beter moet zijn dan de 7800GTX. Dan is het dus aan Nvidia om zijn 7800 Ultra of hoe hij dan ook mag heten te releasen en de prijs van de 7800GTX zakken, Ati's kaart zal wel weer niet leverbaar zijn zoals de vorige keer, etc. Of de performance valt allemaal wel mee. We zullen zien :) Ik vind het wel leuk, ik wil me eigenlijk zo een mooie 6800 Ultra of X850XT PE Pci-Express 2e hands op de kop tikken, als laatste aankoop, 6600 GT loopt ook al op zijn eind. Leuke is wel voor al die mensen die een AGP systeem hebben voor 200 euro heb je al een goede mid range kaart. |
Ik bedoel dan ook met lang meegaan niet dat ze nog lange tijd alles kunnen draaien, maar dat ze wel verhoudingsgewijs vrij lang meegaan op een redelijk niveau. Zo is de 9700 veel ouder dan de 9600XT, maar de 9700 is nog steeds veel sneller. De 9600-serie was gewoon een budgetserie. Flagships gaan altijd langer mee in videokaartland. Zie hoe lang bijv. de Geforce4 TI-serie nog prima bruikbaar is gebleven, die deed in DX8-spellen absoluut niet onder voor veel jongere DX9-kaarten.
Voor processoren geldt dat natuurlijk niet. Daar betaal je echt alleen maar voor het feit dat je de snelste proc uit een serie hebt. Zo kende ik vroeger ooit een kerel die vierhonderd gulden uitgaf om een 450 MHz-Pentium II te kopen in plaats van een 400 MHz-versie. Dat scheelt dus ~12.5 procent in performance alleen op de processor, maar de prijs steeg bijna met een factor anderhalf. Dan is het gewoon gruwelijk zonde om die snelle proc te kopen. En in dingen als 'ben je gamer dan wacht je tot bedrijf X videokaart Y released' geloof ik al helemaal niet. Wil je nu mooi gamen dan moet je kijken wat er nu op de markt komt. Het is waar dat ontwikkelingen soms wat sneller gaan, maar over het algemeen is wachten gewoon uitstel van executie: je zult ooit een beslissing moeten nemen en je kunt je geld maar één keer uitgeven. |
Tja, als je nu wilt gamen koop je nu het beste. Mits je het geld hebt.
Maar duurt nog wel een tijdje voordat TS 2000 euro bij elkaar heeft :P |
Citaat:
|
Omg, ik heb die ook gehad, en die is zo kut waar je u tegen zegt, mits het de versie is die op 400/400 loopt, de XT gaat nog redelijk.
Maar de 9600 is gewoon weg een budget serie. |
we hebben het hier toch over de Radeon he want bij moi doet ie het perfect :p
|
Argh, daar gaat het toch even niet over knul. Het gaat erom dat de economische levensduur van een budgetmodel (GF4MX, Radeon 9200/9600/X300, GF6xxxLE etc) korter is dan van het vlaggenschip.
|
Maja, de ts is alleen niet zo slim bezig, want om nu al te gaan kijken wat je wilt spelen over een jaar met welke hardware, de hardware industrie staat nooit stil, volgend jaar komt alweer een nieuw platform uit en ga zo maar door.
|
Citaat:
En tja ik kan niet zeggen wat ik dan voor een kaarten wil maar per onderdeel kan ik wel ongeveer een prijs zeggen Processor, Stille koeler 500+ Moederbord 100/125 Geheugen 200+ Videokaart 500+ DVD-Brander 50 Kast 100+ Harde schijf 125+ TFT-19 300+ Totaal = 1900 Dus dat is 900 euro voor mij, nou dat is 1 maand fulltime werken. Iets minder zelfs. Ik heb het er zeker voor over! Volgend jaar hou ik jullie zeker op de hoogte. |
Wat al gezegd is: je moet een uitgebalanceerd systeem kopen.
Ik heb 3 jaar geleden (!) een systeem bij elkaar gezocht (AMD2000+ @ 1,67 GHz) wat nu nog spellen soepeler kan draaien dan menig 3 GHz+. Dit heb ik nu nog steeds (enige wat ooit vervangen is is de HD): - AMD Athon 2000+ (1,67 GHz) - 512 Mb DDR - 80 Gb HD, 7200 rpm Maxtor - Club3D GeForce 4 Ti4200, 128 Mb DDR + Tv-out - SB Audigy Met een zooi koelingen en surround speakerset. Met dit systeem kan ik ook redelijk makkelijk spellen spelen met een minimum processor-requirement van 2.5 GHz, puur door compensatie. Je hoeft niet per sé de beste processor of zoveel mogelijk RAM. Beetje spreiden tussen goede videokaart en redelijke hoeveelheid RAM is beter. |
Jah logisch DX 8 kaart :), je mist een aantal shaders.
En zeg me nu niet dat jij Far Cry bijvoorbeeld op Very High met een beetje FSAA en AF, bijvoorbeeld 2x FSAA en 4x FSAA, fatsoenlijk kan spelen 30+ fps :) |
Zou dit topic niet beter naar hardware verplaatst kunnen worden?
En die 2000 euro die je ervoor uit wil geven. Is dat alleen voor de pc kast of wil je daar ook nog monitor (en toetsenbord en muis) van kopen? Want dat is een groot verschil in budget als je ook een mointor moet kopen. |
De monitor heeft ie er al bij staan.
|
Citaat:
Ik draai nu DX 9.0c...pakt ie prima. FarCry heb ik (jamergenoeg) nog niet gespeeld, te druk met andere dingen. En ik claim niet dat het op het hoogst gat, maar wel redelijk. Ik weet bijvoorbeeld dat wij op de uni 4 pc's hebben met een P4 3 GHz en 512 of 1GB ram, maar een mindere videokaart, en die moeten Battle for Middle-Earth op lagste settings spelen, terwijl ik het op High speel (niet highest). Is maar een voorbeeld. |
Dat moet jij mij uitleggen hoe jij met een Directx 8 kaart Directx 9 effecten kan krijgen, als ze hardware matig niet aanwezig zijn?
:) Just my 2 cents |
Citaat:
Ik had een keer problemen met twee spellen, toen heb ik een mail gestuurd nar de tech-support, inclusief een DxDiag. Ik had wel verwacht dat ze daar commentaar op zouden geven en voor zouden stellen eerst eens terug te gaan naar Dx8...maar nee hoor. Geen enkele opmerking. Anyway...neemt niet weg dat het nog steeds een goede kaart is :P |
Hmm, battlefield 2 is niet zwaar, slechts een dvd'tje.
Probeer een cd versie van zoiets, met iets vanvijf cd's, en dan het liefst een boxed versie, die wegen veel meer. :) |
Citaat:
|
Citaat:
Je kunt dus gewoon DX9 gebruiken, maar de functies die je kaart niet kent gebruikt ie ook niet. |
Meestal alleen te zien bij Image Quality, rare effecten en zo, HDR shizzle, e.d
|
ik heb gewoon een kast van m'n ouders die is al ong. 4 jaar oud, maar ik bouw er zelf vanalles in, zoals neon lichte :P, nieuwe videokaart etc etc
|
Citaat:
|
SLI en Crossfire is overrated. Het is leuk, maar..performance van 2x 6600GT = 6800 GT en ook nog goedkoper, 2x6800 Ultra = 1x 7800GTX en ook nog beter :).
Maar tja als je goedkoop een 2e kaart op de kop kan tikken is het wel chill. |
Kun je 2 vidkaarten in je pc doen?
Hmm, tis sonde als ik dat bij deze pc zou doen (amd1200, 512mb SDram, radeon 9000 se 128) maar me studentenpc zou dat leuk uitpakken (amd3000+, 1024mb ddrram, radeon 9550 256mb) :P |
Moet je wel een SLI mobo of Crossfire mobo hebben :)
En natuurlijk of een kaart uit de 6600 serie, 6800 en 7800. En bij ati een Mastercard X850XT PE, X800XL, X800GT en dan een secundaire kaart, en dat maakt niks uit. |
ook wel bekend als: interesant doen als je geld te veel hebt
over een paar jaar zijn de nieuwe series al zo sterk dat ze (in theorie) dubbel echte kracht van huidige kunnen doen |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nieuwe van ATI moet nog beter presteren zeggen de geruchten, dat ze hem eerst maar eens op de markt brengen voordat ze wat gaan roepen :P. Geloof wel tering hoge kloksnelheid. |
ik heb een spel van 30 kilo... mijn pentium 3 kan het net aan :D
|
En zo komen er steeds meer redenen om dit op een serieuzer forum te zetten :rolleyes:
|
Citaat:
|
Citaat:
'Chicks dig dude with ipods' :D |
Citaat:
nee ik bedoelde mss komt er ooit ene systeme dat echt 1x2=2 doet ipv 1x2=1.2 zoals het nu ongeveer is |
en dit is dus de rede dat ik console spellen koop.Rot toch op met die schijt pc spellen je koopt ze en je weet niet eens verdomme zeker ofdat ze vloeiend op je pc lopen. :mad:
|
Citaat:
Of dat een pc nu tot troep maakt.. nah. |
Citaat:
neej dat is waar maar ik word er een beetje ziek van dat alleen de graphics mooier worden en de gameplay totaal niet veranderd zoizo elke 2 jaar een nieuwe kaart erin vind ik gewoon gestoord :nono: en je hebt geen garantie of het spel het doet :( |
Citaat:
|
laatst heb ik me toch een spel gekocht, dat was echt zwaar!
zeker 10 kg..... :rolleyes: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:28. |