![]() |
econometrie
Ik ben weer eens in de war wat betreft mijn studiekeuze... Ik wil na dit jaar heel graag naar de universiteit maar ik weet dus niet precies welke richting ik nou moet kiezen. Psychologie heeft me altijd al getrokken, maar ik weet niet of ik hierin de rest van mn leven zou kunnen werken...
Ander feit is, is dat ik goed ben in wiskunde. Ik heb mijn havo diploma (met wb1 ipv wa12), maar heb 4 jaar vwo gedaan en haalde daar voor wiskunde ook zeer hoge cijfers. Ik zou heel graag daar iets mee willen doen, maar twijfel toch dan weer steeds of het niet te moeilijk wordt omdat ik tenslotte toch alleen mn havo diploma heb... Terwijl ik weet dat wiskunde op t vwo ook geen probleem was, maar toch... Naja, mn nichtje gaat dit doen aankomend jaar (econometrie) en economie heeft mij ook altijd getrokken. Nu las ik al ergens dat sommige mensen het een saaie studie vinden en anderen zeggen ook dat het best lastig is... Naja, ik zou graag wat ervaringen ed willen horen :) Ik kan maar beter vroeg beginnen met orienteren want ik heb geen zin om straks een verkeerde keuze te gaan maken... |
Ik spreek niet uit eigen ervaring, maar een oud-klasgenootje van me is ermee gestopt omdat hij het verschrikkelijk saai en abstract vond.
|
Ik heb ook gehoord dat ecometrie een heel moeilijke studie is, meer kan ik er niet over zeggen. Maar hoe wil jij met alleen een havo diploma naar de universiteit gaan? :s
|
Ik ga dit jaar hbo doen, maar de studies op het hbo trekken mij niet zo omdat ik meer geinteresseerd ben in de theoretische kant. En nee, ik had geen zin om alsnog mn vwo te gaan halen omdat ik dankzij 4 en 5 havo de middelbare school totaal zat was en toe was aan iets nieuws (ik ken de verhaaltjes wel).
|
Dat lijkt me dan wel een probleem worden, want econometrie leunt zoals je zelf al zegt erg zwaar op wiskunde, maar natuurlijk wel VWO-wiskunde. Ik zou niet durven zeggen hoe pittig het is met HAVO-wiskunde, dat lijkt me geen goed idee aangezien het zelfs door gymnasiasten wordt gezien als moeilijk, abstract en droog.
|
Citaat:
|
de kat krabt waar hij een kont ziet he :rolleyes:
|
Dat je "maar" havo hebt wil niets zeggen. Ik had ook "maar" mavo en nu sta ik ingeschreven bij de uni dus als je wil kan (bijna) alles zolang je er zelf maar vertrouwen in hebt.
Tot zo'n anderhalf jaar terug wilde ik ook econometrie gaan studeren en in vier havo verklaarde iedereen me voor gek toen ik net van de mavo kwam, eind vijf havo toch maar eens gaan proefstuderen en ik vond het echt heel saai.. Later nog wat gekeken en met studenten econometrie gepraat maar de studie lijkt me toch niets. Als vak erbij oid zou het me echter wel erg aanspreken maar om nu alleen maar met saaie wiskundige berekeningen bezig te zijn.. Voor ik econometrie wilde gaan studeren zat ik aan wiskunde te denken (dat is altijd al mn lievelingsvak geweest) of misschien economie, vanwege dat saaie econometrie is het nu dus economie geworden (met de studie rechten ernaast mr goed) Wil niet zeggen dat econometrie echt saai is.. maar er zit zoveel wiskunde, gedeelte wiskunde die ik net saai vind dus ik zou je aanraden zeker even te gaan proefstuderen en dan zie je vanzelf wel of het iets voor je is ipv de meningen van anderen te vergelijken heb je daar echt meer aan, zo ben ik er ook achter gekomen :) Edit: Je hebt trouwens wiskunde B1 nodig en niet wiskunde A1,2 als je je p hebt op het HBO en daarmee die studie wil gaan doen. En als je het echt zeker weet dat je die studie wilt gaan doen zou ik je eerder aanraden 5+6 vwo op een ROC te doen ipv je p halen op het HBO. |
wow denk niet dat dat misschien een goed idee is(vanwege HAVO voorkennis), tenzij je WIB1 of nog beter WIB1,2 ernaast inhaalt, VWO niveau natuurlijk.
Als je dat met 'gemak' aankan dan zul je waarschijnlijk geschikt zijn voor dit moeilijke studie. |
Mijn decaan heeft mij eens verteld dat als je ecometrie wil gaan studeren, je eigenlijk wiskunde b1,2 op vwo niveau met acht heb moeten afronden. Gewoon omdat het zo wiskundig is. Het lijkt mij verder idd een uiterst saaie studie en het werk wat je ermee kan doen is ook niet om over naar huis te schrijven (uitrekenen hoe snel je wachtlijst in kan korten enzo).
|
Op de site van de vu staat anders gewoon wiskundeB1 vermeld hoor :o En ik kan jullie verzekeren dat commentaar op mijn havo geven geen zin heeft.
|
Er is gewoon een héél groot verschil tussen HAVO wiskunde en VWO. HAVO wiskunde is gewoon véél te makkelijk, en dan heb ik het over WB1,2. Vandaar dat ik zelf denk (en dit was precies het geval bij een vriend van me), dat als je HAVO wiskunde met gemak aankan het helemaal niet betekent dat je VWO wiskunde dus ook wel aan kan.
|
Hoi Chloe Siere,
wat je kunt doen is wat boeken bekijken van iemand in je naaste omgeving van wiskunde b (1 of 1,2) en kijken wat je eerste indruk is. Als je idd goed bent in wiskunde kun je dmv zelfstudie (en daar waar nodig is bijles krijgen) je het vak eigen maken en doe je bijv bij James Boswell Instituut in Utrecht een aanvullend tentamen in wiskunde b 1 en dan krijg je een testimonium en heb je voldaan aan de wiskunde eis. Of je legt een tentamen wiskunde b af aan de VU. Suc6! |
Citaat:
|
Mijn zus studeert econometrie en het gaat haar best goed af (goed, voor wisb12 had ze op haar eindlijst een 9). Ik heb alleen wel het idee dat zij geen uitzondering is; op de middelbare school blonk ze uit en hier behoort ze haast tot de middenmoot met haar achtens en negens.
Als je nog wat wil weten, shoot, en ik vraag het haar (y) |
Citaat:
Natuurlijk zal ik, als ik dit ga doen -wat nog maar de vraag is-, wiskundeB1(2) gaan bijspijkeren mbv zelfstudie en eventueel mn certificaat daarin gaan halen. Wat overigens niet eens verplicht is met je havo diploma. Ze adviseren je alleen dat je, eventueel mbv studenten van econometrie, je wiskunde-niveau bijspijkert. Hebben mensen misschien alternatieve en leuke studies met wiskunde of economie? Het is mijn sterkste punt, maar ik vind het wel moeilijk om een studie te vinden die mij leuk lijkt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als je trouwens alleen econometrie wil studeren omdat je economie wel leuk vindt en omdat je goed bent in wiskunde, kan je het beter niet doen :D .
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar laat ook maar.. |
Econometrie = toegepaste statestiek
zo kwam het in iedergeval op mij over tijdens de voorlichtingsdag. |
Citaat:
|
Hoi Chloe Siere,
Ik ben zelf ooit begonnen op het vbo-mavo en mavo (mbo, spoedhavo, HBO propedeuse) afgemaakt en uiteindelijk via een wat langere weg dus nu natuurkunde aan de VU. Het is mijn ervaring dat je toch zeker wiskunde B1,2 op het vwo gedaan moet hebben of een wiskundig (wiskunde B1,2)georrienteerd opleiding op het HBO (technische natuurkunde in mijn geval) wil je een derhalve wiskundig georrienteerde opleiding op de Uni volgen. Bij mijn opleiding zijn er mensen die ook alleen wiskunde B1 gevolgd hebben, en deze mensen hebben het echt niet makkelijk. Het is te doen (want van één weet ik dat ze het jaar gewoon gehaald heeft), maar je zult het best zwaar krijgen. Laat je vooral niet zeggen wat je moet doen door anderen, maar denk wel rationeel en goed na voordat je overhaaste dingen gaat doen. Een optie is om 1 jaar economie op het HBO te gaan doen (Propedeuse halen) en daarnaast het certificaat wiskunde B1,2 te halen voor het VWO. In zelfstudie TIJDENS de opleiding, dat ga je echt niet halen, want daar heb je helemaal geen tijd voor meer dan. Exacte studies zijn zeer tijdrovend. Dat nichtje van jou gaat het, hoewel ze een 9 heeft voor wiskunde A1,2, heel erg moeilijk krijgen. Ze mag dan goed zijn wiskunde A1,2, maar dat is iets geheel anders dan wiskunde B1,2. Wiskunde A is meer logisch nadenken en redeneren, terwijl wiskunde B meer techniek is en daarmee wiskundiger. Groetjes Ben(die je veel succes wenst in je keuze :) |
Citaat:
|
Citaat:
Als je impliceert dat overhaast ten alle tijde een negatieve uitwerking heeft, ja dan wel :p Groetjes Ben(die meestal zeer goed nadenkt voordat hij iets doet :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43. |