Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-08-2005, 17:02
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik ben weer eens in de war wat betreft mijn studiekeuze... Ik wil na dit jaar heel graag naar de universiteit maar ik weet dus niet precies welke richting ik nou moet kiezen. Psychologie heeft me altijd al getrokken, maar ik weet niet of ik hierin de rest van mn leven zou kunnen werken...

Ander feit is, is dat ik goed ben in wiskunde. Ik heb mijn havo diploma (met wb1 ipv wa12), maar heb 4 jaar vwo gedaan en haalde daar voor wiskunde ook zeer hoge cijfers. Ik zou heel graag daar iets mee willen doen, maar twijfel toch dan weer steeds of het niet te moeilijk wordt omdat ik tenslotte toch alleen mn havo diploma heb... Terwijl ik weet dat wiskunde op t vwo ook geen probleem was, maar toch...

Naja, mn nichtje gaat dit doen aankomend jaar (econometrie) en economie heeft mij ook altijd getrokken. Nu las ik al ergens dat sommige mensen het een saaie studie vinden en anderen zeggen ook dat het best lastig is...

Naja, ik zou graag wat ervaringen ed willen horen Ik kan maar beter vroeg beginnen met orienteren want ik heb geen zin om straks een verkeerde keuze te gaan maken...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-08-2005, 17:05
Verwijderd
Ik spreek niet uit eigen ervaring, maar een oud-klasgenootje van me is ermee gestopt omdat hij het verschrikkelijk saai en abstract vond.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 17:24
dutch gamer
dutch gamer is offline
Ik heb ook gehoord dat ecometrie een heel moeilijke studie is, meer kan ik er niet over zeggen. Maar hoe wil jij met alleen een havo diploma naar de universiteit gaan?
Oud 04-08-2005, 17:29
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik ga dit jaar hbo doen, maar de studies op het hbo trekken mij niet zo omdat ik meer geinteresseerd ben in de theoretische kant. En nee, ik had geen zin om alsnog mn vwo te gaan halen omdat ik dankzij 4 en 5 havo de middelbare school totaal zat was en toe was aan iets nieuws (ik ken de verhaaltjes wel).
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 18:15
Verwijderd
Dat lijkt me dan wel een probleem worden, want econometrie leunt zoals je zelf al zegt erg zwaar op wiskunde, maar natuurlijk wel VWO-wiskunde. Ik zou niet durven zeggen hoe pittig het is met HAVO-wiskunde, dat lijkt me geen goed idee aangezien het zelfs door gymnasiasten wordt gezien als moeilijk, abstract en droog.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 18:34
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-08-2005 @ 19:15 :
Dat lijkt me dan wel een probleem worden, want econometrie leunt zoals je zelf al zegt erg zwaar op wiskunde, maar natuurlijk wel VWO-wiskunde. Ik zou niet durven zeggen hoe pittig het is met HAVO-wiskunde, dat lijkt me geen goed idee aangezien het zelfs door gymnasiasten wordt gezien als moeilijk, abstract en droog.
Ik weet vrijwel zeker dat ik wiskundeA12 op vwo niveau makkelijk aankan en dat zo bijgewerkt heb. Daarbij ga ik met mijn opleiding dit jaar sowieso mn wiskundeA certificaat halen op vwo niveau. Ik weet ook wel dat ik "maar" havo heb, maar ik wil nou eenmaal erg graag naar de universiteit. Ik weet zeker dat ik ongelukkig word op een praktische hbo opleiding. Veel praktijk opdrachten gaan helemaal nergens over en ik denk dat het geen uitdaging is (maar ik heb nog een jaar de tijd om uit te vinden of dat ook zo is). Daarbij heb ik jullie tegens al tig keer gelezen in andere topics
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 19:23
Henk Biertank
Henk Biertank is offline
de kat krabt waar hij een kont ziet he
Oud 04-08-2005, 19:42
Liss
Liss is offline
Dat je "maar" havo hebt wil niets zeggen. Ik had ook "maar" mavo en nu sta ik ingeschreven bij de uni dus als je wil kan (bijna) alles zolang je er zelf maar vertrouwen in hebt.
Tot zo'n anderhalf jaar terug wilde ik ook econometrie gaan studeren en in vier havo verklaarde iedereen me voor gek toen ik net van de mavo kwam, eind vijf havo toch maar eens gaan proefstuderen en ik vond het echt heel saai.. Later nog wat gekeken en met studenten econometrie gepraat maar de studie lijkt me toch niets. Als vak erbij oid zou het me echter wel erg aanspreken maar om nu alleen maar met saaie wiskundige berekeningen bezig te zijn..
Voor ik econometrie wilde gaan studeren zat ik aan wiskunde te denken (dat is altijd al mn lievelingsvak geweest) of misschien economie, vanwege dat saaie econometrie is het nu dus economie geworden (met de studie rechten ernaast mr goed)
Wil niet zeggen dat econometrie echt saai is.. maar er zit zoveel wiskunde, gedeelte wiskunde die ik net saai vind dus ik zou je aanraden zeker even te gaan proefstuderen en dan zie je vanzelf wel of het iets voor je is ipv de meningen van anderen te vergelijken heb je daar echt meer aan, zo ben ik er ook achter gekomen

Edit: Je hebt trouwens wiskunde B1 nodig en niet wiskunde A1,2 als je je p hebt op het HBO en daarmee die studie wil gaan doen.
En als je het echt zeker weet dat je die studie wilt gaan doen zou ik je eerder aanraden 5+6 vwo op een ROC te doen ipv je p halen op het HBO.

Laatst gewijzigd op 04-08-2005 om 19:50.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 01:08
DMC
DMC is offline
wow denk niet dat dat misschien een goed idee is(vanwege HAVO voorkennis), tenzij je WIB1 of nog beter WIB1,2 ernaast inhaalt, VWO niveau natuurlijk.
Als je dat met 'gemak' aankan dan zul je waarschijnlijk geschikt zijn voor dit moeilijke studie.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 08:41
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Mijn decaan heeft mij eens verteld dat als je ecometrie wil gaan studeren, je eigenlijk wiskunde b1,2 op vwo niveau met acht heb moeten afronden. Gewoon omdat het zo wiskundig is. Het lijkt mij verder idd een uiterst saaie studie en het werk wat je ermee kan doen is ook niet om over naar huis te schrijven (uitrekenen hoe snel je wachtlijst in kan korten enzo).
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 09:02
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Op de site van de vu staat anders gewoon wiskundeB1 vermeld hoor En ik kan jullie verzekeren dat commentaar op mijn havo geven geen zin heeft.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 14:32
DMC
DMC is offline
Er is gewoon een héél groot verschil tussen HAVO wiskunde en VWO. HAVO wiskunde is gewoon véél te makkelijk, en dan heb ik het over WB1,2. Vandaar dat ik zelf denk (en dit was precies het geval bij een vriend van me), dat als je HAVO wiskunde met gemak aankan het helemaal niet betekent dat je VWO wiskunde dus ook wel aan kan.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 15:28
marieke1232
marieke1232 is offline
Hoi Chloe Siere,

wat je kunt doen is wat boeken bekijken van iemand in je naaste omgeving van wiskunde b (1 of 1,2) en kijken wat je eerste indruk is. Als je idd goed bent in wiskunde kun je dmv zelfstudie (en daar waar nodig is bijles krijgen) je het vak eigen maken en doe je bijv bij James Boswell Instituut in Utrecht een aanvullend tentamen in wiskunde b 1 en dan krijg je een testimonium en heb je voldaan aan de wiskunde eis. Of je legt een tentamen wiskunde b af aan de VU.

Suc6!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 16:41
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 06-08-2005 @ 10:02 :
Op de site van de vu staat anders gewoon wiskundeB1 vermeld hoor En ik kan jullie verzekeren dat commentaar op mijn havo geven geen zin heeft.
Van mij was geen commentaar . Maar dat ze slechts wiskunde b1 verplicht stellen wil niet zeggen dat dat ook in de praktijk zo blijkt te zijn. Je moet gewoon bovengemiddeld goed in wiskunde (en ik het moeilijkste wiskunde) om die studie op een beetje normale manier af te kunnen ronden.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 17:29
thunder110
thunder110 is offline
Mijn zus studeert econometrie en het gaat haar best goed af (goed, voor wisb12 had ze op haar eindlijst een 9). Ik heb alleen wel het idee dat zij geen uitzondering is; op de middelbare school blonk ze uit en hier behoort ze haast tot de middenmoot met haar achtens en negens.
Als je nog wat wil weten, shoot, en ik vraag het haar
Oud 06-08-2005, 18:52
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 06-08-2005 @ 17:41 :
Van mij was geen commentaar . Maar dat ze slechts wiskunde b1 verplicht stellen wil niet zeggen dat dat ook in de praktijk zo blijkt te zijn. Je moet gewoon bovengemiddeld goed in wiskunde (en ik het moeilijkste wiskunde) om die studie op een beetje normale manier af te kunnen ronden.
Trouwens, mijn nichtje gaat het ook gewoon doen met wiskundeA12. Zij is ook een wiskunde wonder (had ook een 9 op dr eindlijst op t vwo). Ik heb 4vwo wiskunde ook met een 9 afgesloten. Ok, ik heb dan geen 5 en 6 vwo gedaan, maar ik verwacht niet dat mijn cijfers dan opeens gekelderd zouden zijn.

Natuurlijk zal ik, als ik dit ga doen -wat nog maar de vraag is-, wiskundeB1(2) gaan bijspijkeren mbv zelfstudie en eventueel mn certificaat daarin gaan halen. Wat overigens niet eens verplicht is met je havo diploma. Ze adviseren je alleen dat je, eventueel mbv studenten van econometrie, je wiskunde-niveau bijspijkert.

Hebben mensen misschien alternatieve en leuke studies met wiskunde of economie? Het is mijn sterkste punt, maar ik vind het wel moeilijk om een studie te vinden die mij leuk lijkt.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 18:54
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
marieke1232 schreef op 06-08-2005 @ 16:28 :
Hoi Chloe Siere,

wat je kunt doen is wat boeken bekijken van iemand in je naaste omgeving van wiskunde b (1 of 1,2) en kijken wat je eerste indruk is. Als je idd goed bent in wiskunde kun je dmv zelfstudie (en daar waar nodig is bijles krijgen) je het vak eigen maken en doe je bijv bij James Boswell Instituut in Utrecht een aanvullend tentamen in wiskunde b 1 en dan krijg je een testimonium en heb je voldaan aan de wiskunde eis. Of je legt een tentamen wiskunde b af aan de VU.

Suc6!
Ja precies, zoiets zou ik dan ook zeker doen hoor
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 21:09
Henk Biertank
Henk Biertank is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 06-08-2005 @ 10:02 :
Volgens mij wil je gewoon niet geconfronteerd worden met de realiteit..
Oud 07-08-2005, 00:23
Liss
Liss is offline
Citaat:
Henk Biertank schreef op 06-08-2005 @ 22:09 :
Je moet gewoon niet iemand naar beneden halen als die zelf zegt dat iets wel zo is. Dat het je verteld wordt oke, zomaar een niveau hoger gaan dat hoort niet te kunnen aangezien je niet voor niets op een bepaald niveau zit. Maar als iemand blijft zeggen dat het wel lukt en ze het dus gewoon wilt proberen waarom zou je zoiemand tegen houden? Waarschuwen oke, maar zoiets tig keer aan moeten horen.. dat kan irritant zijn hoor
Oud 07-08-2005, 14:44
thunder110
thunder110 is offline
Als je trouwens alleen econometrie wil studeren omdat je economie wel leuk vindt en omdat je goed bent in wiskunde, kan je het beter niet doen .
Oud 07-08-2005, 14:55
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Henk Biertank schreef op 06-08-2005 @ 22:09 :
Wat een onzin. En dat hoeft mij ook echt niet verteld te worden door zo'n broekie als jij. Ik heb meer schoolervaring denk ik zo.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 14:56
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 07-08-2005 @ 15:44 :
Als je trouwens alleen econometrie wil studeren omdat je economie wel leuk vindt en omdat je goed bent in wiskunde, kan je het beter niet doen .
Mja, ik wilde alleen eigenlijk wat persoonlijke informatie horen van mensen die het studeren oid. Het is niet zo dat ik dit nu heel graag wil doen, zeker niet. Ik probeer alleen alle mogelijkheden langs te gaan.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 21:06
Henk Biertank
Henk Biertank is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 07-08-2005 @ 15:55 :
Wat een onzin. En dat hoeft mij ook echt niet verteld te worden door zo'n broekie als jij. Ik heb meer schoolervaring denk ik zo.
Dát is pas onzin. Jij hebt misschien wel meer schoolervaring, maar als mensen met meer schoolervaring, en dan vooral op het gebied van VWO wiskunde B1/B2, je proberen duidelijk te maken dat er wel degelijk grote verschillen zitten tussen HAVO en VWO wiskunde, zou je daar op z'n minst naar kunnen luisteren.
Maar laat ook maar..
Oud 08-08-2005, 21:46
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Econometrie = toegepaste statestiek

zo kwam het in iedergeval op mij over tijdens de voorlichtingsdag.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 09:30
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Henk Biertank schreef op 08-08-2005 @ 22:06 :
Dát is pas onzin. Jij hebt misschien wel meer schoolervaring, maar als mensen met meer schoolervaring, en dan vooral op het gebied van VWO wiskunde B1/B2, je proberen duidelijk te maken dat er wel degelijk grote verschillen zitten tussen HAVO en VWO wiskunde, zou je daar op z'n minst naar kunnen luisteren.
Maar laat ook maar..
Wanneer heb ik gezegd dat dat niet zo is? Ik heb zelf wiskunde tot en met 4vwo gedaan. En toen stond ik een 9. Het verschil zal best groot zijn, maar ik heb er zelf gewoon vertrouwen in dat ik dat best aankan (en zoals ik al eerder zij, ik zal -als ik deze studie ga doen- echt wel mn wiskunde bijspijkeren). En ik denk dat ik mezelf beter ken dan jij. Daarom snap ik niet waarom mensen me blijven tegenspreken, want onderhand heb ik het wel eens gehad daarmee.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2005, 09:19
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Hoi Chloe Siere,

Ik ben zelf ooit begonnen op het vbo-mavo en mavo (mbo, spoedhavo, HBO propedeuse) afgemaakt en uiteindelijk via een wat langere weg dus nu natuurkunde aan de VU.

Het is mijn ervaring dat je toch zeker wiskunde B1,2 op het vwo gedaan moet hebben of een wiskundig (wiskunde B1,2)georrienteerd opleiding op het HBO (technische natuurkunde in mijn geval) wil je een derhalve wiskundig georrienteerde opleiding op de Uni volgen.

Bij mijn opleiding zijn er mensen die ook alleen wiskunde B1 gevolgd hebben, en deze mensen hebben het echt niet makkelijk.

Het is te doen (want van één weet ik dat ze het jaar gewoon gehaald heeft), maar je zult het best zwaar krijgen.
Laat je vooral niet zeggen wat je moet doen door anderen, maar denk wel rationeel en goed na voordat je overhaaste dingen gaat doen.

Een optie is om 1 jaar economie op het HBO te gaan doen (Propedeuse halen) en daarnaast het certificaat wiskunde B1,2 te halen voor het VWO. In zelfstudie TIJDENS de opleiding, dat ga je echt niet halen, want daar heb je helemaal geen tijd voor meer dan. Exacte studies zijn zeer tijdrovend.

Dat nichtje van jou gaat het, hoewel ze een 9 heeft voor wiskunde A1,2, heel erg moeilijk krijgen.

Ze mag dan goed zijn wiskunde A1,2, maar dat is iets geheel anders dan wiskunde B1,2.

Wiskunde A is meer logisch nadenken en redeneren, terwijl wiskunde B meer techniek is en daarmee wiskundiger.

Groetjes
Ben(die je veel succes wenst in je keuze
Oud 15-08-2005, 23:10
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef op 15-08-2005 @ 10:19 :

Laat je vooral niet zeggen wat je moet doen door anderen, maar denk wel rationeel en goed na voordat je overhaaste dingen gaat doen.
Nog veel verstandiger is het, überhaupt geen overhaaste dingen te doen.
Oud 16-08-2005, 08:09
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 16-08-2005 @ 00:10 :
Nog veel verstandiger is het, überhaupt geen overhaaste dingen te doen.

Als je impliceert dat overhaast ten alle tijde een negatieve uitwerking heeft, ja dan wel

Groetjes
Ben(die meestal zeer goed nadenkt voordat hij iets doet
Reageren

Regels voor berichten