![]() |
Golven
Ik zou graag willen weten hoe golven in een zee of oceaan ontstaan? (Dan lig je aan 't strand en dan denk je....waar ligt dat nou eigelijk aan, of d'r hoge of lage golven zijn??)
Misschien een beetje domme vraag, maar ik dacht zelf aan zaken als: wind, trillingen van de zeebodem, draaiing van de aarde,,,?? Maar dat zal het wel niet zijn. (: ik heb weinig verstand van natuurkunde en zo dus vandaar dat ik met die vraag kom).. alvast bedankt voor 't antwoord. |
vergeet de invloed van de maan niet (eb en vloed)
|
Ja, dat klopt, maar op welke manier heeft de maan dan invloed op de vorming van golven? :confused:
|
Getijden veroorzaken stromingen, en stromend water wil wel eens golven creëren.... ;)
|
Golven worden voor zover ik weet louter veroorzaakt door wind en niet door getijden.
|
hmm misschien toch nog niet zo'n domme vraag van me... misschien wel 'n combinatie van wind en invloed van de maan? ;)
|
Citaat:
De meeste golven of zee ontstaan door de verstoring van het wateroppervlakte door de wind. De snelheid van een golf op het strand is overigens evenredig met de waterdiepte, op zee hangt dit af van de golffrequentie. |
hmmm alleen door de wind?
Ik denk eerder door de bewegingen van de Aarde. Want , wat brengt de lucht in beweging? ;) |
De grootste oorzaak is volgens mij de wind, daarna komt de aarde. Wat je wel moet onthouden is dat de wind voor de golven zorgt en de maan (door zijn aantrekkingskracht, meen ik?) voor de getijden die op z'n beurt voor een paar kleine golfjes zorgt.
@willypirate: Nou, iig niet de beweging van de aarde, that's for sure. Er is wind omdat er daar een lagedruk gebied is en daar een hogedruk gebied, waardoor de lucht van het hoge- naar het lagedruk gebied verhuist, terwijl het ondertussen paraplu's ed. mee neemt. De aarde draait, en daarmee alles wat op de aarde staat. Vergeleken met de aarde staan wij totaal stil, dus worden wij, of iets anders, niet in beweging gebracht daardoor. |
Dus als ik het goed begrijp zorgen alleen de wind en de aarde (en 'n klein beetje de aantrekkingskracht van de maan) ervoor dat er golven ontstaan... :rolleyes:
Tnx dat wilde ik ff weten. |
Citaat:
Maar goed , ik kan r ook naast zitten. ;) |
Citaat:
Die kanteling kan je gerust verwaarlozen, hij kantelt een heel klein beetje over duizenden jaren. Het feit dat hij nu ten opzichte van de as van de zon behoorlijk gekantelt staat heeft geen invloed op het water. |
okee :)
|
Ik heb nog nooit zo makkelijk me gelijk gekregen :P.
Je bent twee keer zo oud als mij :eek:. |
Citaat:
Verder denk ik dat golven inderdaad vooral door de wind tot stand komen. |
Niet mee eens. De zwaartekracht van de maan is de grootste oorzaak. Natuurlijk spelen wind enzo ook mee, maar het is haast niks vergeleken de aantrekkingskracht (zwaartekracht) van de maan. En als de maan voor de zon staat is het springtij. Staat de zon aan de ene kant van de aarde en de maan aan de andere kant, dan is de is de vloed en eb minder. Als het aan de ene kant van de aarde vloed is, dan is het aan de andere kant ook vloed. Is het eb, dan is het ook aan de andere kant eb.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De draaiing van de aarde is één van de belangrijkste factoren (zo niet het belangrijkst) die spelen in wind. Dat komt namelijk door traagheidskrachten/effecten. Als de lucht naar een bepaald gebied stroomt zal het dus een ´gekromde´ beweging maken ten opzichte van het aardoppervlak. (omdat het aardoppervlak draait, denk hierbij aan het lopen naar het midden van een carousel, dat gaat niet rechtstreeks, omdat elk gedeeltje van de cirkel van de carousel een andere snelheid heeft en je een beetje gebrekkig begint te lopen) Stel de aarde zou stilstaan en niet ronddraaiien? Dan zou er ook geen wind meer zijn. Want die zou zich naar alle ´uithoeken` van lagere druk stromen....en dan?? Is de druk overal gelijk en gaat er geen lucht meer stromen. Door die traagheidseffecten komt de lucht niet aan waar het naar toe wil stromen omdat het aardoppervlak draait.(het zit tenslotte niet MASSIEF vast aan het aardoppervlak de luchtkolom) De wrijving van de luchtkolom en van nog grotere betekenis het water op het aardoppervlak zorgt er ook voor dat de aarde steeds minder snel ronddraait. Scheelt maar heel erg weinig, maar in de loop van miljarden jaren zal de aarde op den duur dus stil komen te staan. Groetjes Ben(die het een beetje vaag uitlegt, maar zijn best heeft gedaan zo in de vakantie :D |
Hmm, ik heb er helemaal niet aan gedacht dat de draaing van de aarde de wind veroorzaakt aangezien het bijna iedereen (ook door mij) als twee aparte dingen. Maar je hebt inderdaad gelijk :).
Ohja, bijna vergeten; als de maan er niet was zou de aarde veel en veel sneller draaien (omdat de aarde wordt afgeremd door eb en vloed), een rondje/dag zou ongeveer maar 8 uur duren. Dat is drie keer zo snel, ik weet niet of de wind dan ook drie keer zo hard zou waaien maar het zou, lijkt me, een hele hoop schelen. |
dat heb ik met aardrijkskunde gehad maar ik weet het niet meer helemaal, het heeft te maken met dat het steeds ondieper wordt, en de terugstroming van het water omdat het strand afloopt. Het water stroomt met vloed naar het strand, maar als het daar is stroomt het weer terug omdat het strand naar beneden afloopt, en zo ontstaan golven
ofzow |
Citaat:
Een ander belangrijk punt wat je ook nog over het hoofd ziet is het feit van aardbevingen.(Tsunami?) ;) ps: Mijn persona en posts , zijn wel een deel van mij , maar komen niet overeen met wie ik , in geheel , werkelijk ben. Ik mag hier graag over de grens van de werkelijkheid gaan , door te speculeren zoals je wellicht al gemerkt hebt ;) |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:29. |