![]() |
64 bits op 2x32bits laten draaien?
Ik hoorde laatst dat iemand bezig was geweest dat je je 64bits processor software matig 2x32 bits kon laten draaien en op die manier dus ook beter kan multitasken enzo?
En je dus inprincipe 2 processors hebt... |
*denkt*
Technisch denk ik niet dat dat mogelijk is, gezien het nog steeds dezelfde processor is. Lijkt me een beetje raar ook, op een 64-bits machine worden voor zover ik weet 32-bits applicaties geemuleerd. |
Als het softwarematig gebeurt vraag ik me af of je dan wel snelheidswinst hebt..
|
Dat lijkt me een onzinverhaal.
|
Dual Core (Y)
|
is het nou broodje aap of nie? :)
|
Citaat:
|
ziehier:
http://www.tomshardware.com/cpu/2003...s/register.gif De registerset is zelfs als verdubbeld dus je zou al 2 sets dus weet hoezo zou iemand hem willen ombouwen :s enige winst die je zou kunnen maken is het wisselen tussen registersets bij multitasking maar code schrijven om dit te regelen zal waarschijnlijk langzamer zijn als de proc normaal wisselt tussen registersets en kleine winst zou je kunnen maken als je maar 2 processen hebt :). edit: verder win je idd niks op multitasking omdat het nogsteeds singlecore is. |
ook stom.
|
Citaat:
|
Wellicht hoor ik bellen luiden die er niet zijn, maar een P4 met HyperThreading is toch ook single core, en draait toch ook twee threads 'min of meer' tegelijkertijd?
|
Citaat:
|
Citaat:
en het veroorzaakt mogelijk een beveiligingslek in encryptieprogramma's. :) maar ik denk niet dat iemand die P4's draait, daar heel erg mee zit. |
Wat zou je daaraan hebben? De Pentium is al vanaf 1993 64 bits, dat wil zeggen extern, het datapad naar de bus toe. Intern worden instructies met 32 bits verwerkt. Dat is sinds de AMD K8 anders, maar om hem dan in 2x 32 bits te laten werken zou volslagen zinledig zijn. Mensen hechten veel teveel waarde aan dingen als 'multicore' en 'multithreading' zonder echt te weten in welke situaties het nuttig is en welke implicaties het met zich brengt.
|
Citaat:
Citaat:
Maja jij, ik en ongeveer 80% van de scholieren die hier zitten hebben niks aan multitasken aangezien dat niet echt belangrijk voor ons in, naja mij lijkt het wel fijn aangezien ik nu niet veel tegelijk kan. Domme computers. |
Citaat:
|
pff :P
Powerbook is voor mietjes, echte mannen hebben een Ipod, aangezien: Chicks dig dudes with ipods.... :D |
Citaat:
Je zou het, denk ik dan, hoogstens kunnen voelen als je meerdere applicaties tegelijk draait .. maar dannog, de single core processoren van vandaag lijken me zodanig snel genoeg dat je niet merkt dat ze syncroon operaties uitvoeren en het gewoon net zo parallel lijkt als bij dual cores? (ik heb nog geen ervaring met dual cores dus ik kan het heel goed mis hebben :bloos: ) |
Nou, als ik meer dan 3 programma's open heb staan dan is het langzaam, je merkt gewoon al dat mijn 3200+ Winchester het dan al moeilijk gaat krijgen, met een dual core zou ik daar geen last van hebben is een core 100% bezig ga je mooi verder op die andere core :D
Maja, wes is geloof ik de enigste die van hier een 4400+ heeft, geloof dat Crazylegs ook een 3800+ heeft en er zijn er nog een paar met Dual Athlon/Xeon, die kunnen je er meer over vertellen. |
Citaat:
En as far: 64 bits != 32 bits + 32 bits; die 64 bit ligt voor wat ik ervan weet het meeste in de instructies (en verder in de lengte van integers enzo), verder nog het verhaal dat er maar één core is, dus maar één mogelijkheid om alles te verwerken maar die ene plaats heeft meer gereedschap om het zo te zeggen (=instructieset) zodat je bij speciaal daarvoor gemaakte software (64bits-software) snelheidswinst kunt hebben tegenover 32bit. |
64 bits is voornamenlijk de word lengte. De instructies zijn al sinds jaar en dag tussen de 1 en 15 bytes. (daadwerkelijke opcodes zijn 1-2 bytes op 386, met ruim ruimte over)
|
b0ring :o
|
Citaat:
|
Citaat:
Die mini's zijn nep! :o Citaat:
Binnekort voor mij Dual Core. |
Citaat:
Maar voor mij is "3 progs" open meer iets als een explorer-venstertje, excel , word, foobar2000/winamp ofzo en als je dan al traag gaat ben je buiten het relatieve bezig, vind ik. Ik had het dus ook zo begrepen dat je drie "gewone" programma's open had staan en dat alles traag ging en niet dat je 2 geheugenslurpers had staan en dan nog een geluidsbewerker. Misschien moet je ook maar eens kijken hoeveel geheugen er door elk gebruikt wordt? |
Als ik niks doe, alleen Azureus en SLSK dan word het al richting 250/300 mb :)
Spy/adware vrij Naja, boeit mij toch geen ene fuck, aangezien met een Dual Core het 2 GB intern geheugen word :) IK heb geen zin in een format. Maar zo goed is een Athlon 64 nu ook weer niet. |
als ik dual core wil kan ik dan me "oude" amd64 3200+ winchester hergebruiken? dus zeg maar gewoon 1 erbij kopen?
|
Nee, je moet dan een Athlon X2 3800+/4200+/4400+/4600+/4800+ kopen, je hebt maar een Socket 939 en niet 2.
En je moet natuurlijk je bios updaten. |
Citaat:
Pas als Intel bv. met Mitosis processoren komt, zullen single-thread programma's een beetje baat hebben bij dual cores. Moet ik wel ff nogmaals zeggen dat ik nog geen practijk ervaring heb met dualcores en amd64's :o dus misschien lul ik uit m'n nek |
Je lult idd uit je nek :P
X2 3800+ = 2000 mhz (200x10) 2x 512 kb (2x 3200+) X2 4200+ = 2200 mhz (200x11) 2x 512 kb (2x 3500+) X2 4400+ = 2200 mhz (200x11) 2x 1 MB (2x 3700+) X2 4600+ = 2400 mhz (200x12) 2x 512 KB (2x3800+) X2 4800+ = 2400 mhz (200x12) 2x 1 MB (2x4000+) Rechts tussenhaakjes zijn de single core processors. Er komt ook nog een Opteron 1xx reeks, die ook Dual Core is en ook op S939 uitkomt. Het heeft zeker baat, als een procesoor helemaal 100% zit, kan je mooi rustig op je andere core werken, dat kan bij een gewone niet. Dat is het mooie voordeel, alles moet soepeler draaien. Maja volgende maand pas voor mij er een :) |
Citaat:
Citaat:
En meerdere dingen; ik doe eigenlijk nooit iets waarbij 1 process continue 100% van mijn CPU opvreet. Als dat gebeurt, is dat eigenlijk voor mij een teken dat een programma hangt. :S Gelukkig gebeurt dat nauwelijks. |
Citaat:
Maar goed, waar het om gaat is de datadoorvoer. Als je je CPU intern in twee virtuele cores zou kunnen splitsen die elk 32 bits van de registerbreedte gebruiken, dan zou je in principe multithreading moeten krijgen. Maar feitelijk pomp je dan ook weer twee applicaties door dezelfde busbreedte die bedoeld is voor single core verwerking. Ik denk gewoon niet dat dat veel winst gaat opleveren. Je kunt niet iets uit niets creeëren. Het zou wel heel mooi zijn als je door een processor in tweeën te splitsen méér dan de dubbele snelheid terugkreeg ;) |
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:32. |