![]() |
[wiskunde] stelsel lineaire vergelijkingen
Ik zit met een probleem.
Ik snap helemaal niks van Stelsel lineaire vergelijkinen. In mijn boek staan 2 manieren beschreven: eliminatie- en de substitutiemethode. Ik snap alleen niets van de uitleg en kan ook niets op internet vinden hier over. Kan iemand met het volgende voorbeeld mij e.a. uitleggen?!?! x + y = 5 2x + 3y = 13 |
Zo'n stelsel ziet er vaak zo uit:
a*x + b*y = c d*x + e*y = f Nu moet je de vergelijkingen zo vermenigvuldigen dat a=d of b=e. In jouw stelsel kan dat als volgt: x + y = 5 2x + 3y = 13 2*(x + y = 5) 2x + 3y = 13 2x + 2y = 10 2x + 3y = 13 Dan trek je de tweede vergelijking van de eerste af: -y = -3 y = 3 Die y = 3 kan je in een van de twee vergelijkingen invullen, bijvoorbeeld de eerste: x + y = 5 x + 3 = 5 x = 2 We vinden dus: x=2 en y=3. Dat kan je controleren door ze in te vullen: x + y = 5 2x + 3y = 13 2 + 3 = 5 -> klopt 2*2 = 3*3 = 13 -> klopt |
Citaat:
Je moet de formules onder elkaar zetten, en zorgen dat je als je ze van elkaar aftrekt bij de x of de y 0 overblijft. x + y = 5 |*2| 2x + 2y = 10 (dus *2) 2x + 3y = 13 |*1| 2x + 3y = 13 (dus *1) Nu heb je dus bij beide formules 2x. Als je dat van elkaar aftrekt houd je dus 0x over. Nu kan je de X-en van elkaar aftrekken, zodat er 0x overblijft. --> 2x + 2y = 10 2x + 3y = 13 ----------------- - -1y = -3 -1y = -3 geeft 1y = 3. Y= 3, Y invullen in de eerste formule: x + 3 = 5, dus x = 2. Goed, beetje warrig, ik hoop dat je er wat van begrijpt. Zo heb ik het geleerd. Die andere methode die je noemt ken ik niet. |
aaaah tnx beide!! Dit is me nu al een heel stuk duidelijker :)
|
Dan zal ik de substitutie ook nog even doen (athans ik denk dat ze dit bedoelen):
Je hebt: x + y = 5 2x + 3y = 13 De eerste vergelijking kan je herschrijven: x + y = 5 x = 5 - y Deze x vul je dan in in de tweede vergelijking: 2x + 3y = 13 2*(5 - y) + 3y = 13 10 - 2y + 3y = 13 y = 3 Deze vul je dan weer in in één van de vergelijkingen:< x + y = 5 x + 3 = 5 x = 2 |
Citaat:
thanx a lot! |
Citaat:
|
Citaat:
Ik vond het geweldig handig (Y) je legt t beter uit dan mijn boek ;) :P |
Citaat:
Haha, nou dankjewel! :bloos: Het is alleen dat wiskunde altijd mijn minste vak was. Drieën en vieren waren niet ongewoon zeg maar! :o |
Ik vroeg me af of iemand mij met ditzelfde onderwerp zou kunnen helpen, ik heb ook van die opgaven maar dan met breuken, en ik snap er helemaal niks meer van :(
Hier komt een opgave als voorbeeld: 3/4ex + 1/2e = 1/3e (x-2) +2 Ik zou het verschrikkelijk fijn vinden als iemand me kon helpen! Alvast bedankt! |
Wat is de e? Een e-macht of gewoon een andere onbekende of ...?
Probeer je opgave even duidelijk te maken, dan kunnen we helpen :) |
Wow, dat is een goede vraag...volgens mij stond dat niet in mijn boek aangegeven...ik neem aan dat het gewoon de E-macht is...ook al weet ik niet precies wat dat inhoud.
|
En is het de bedoeling dat die tweede e er zonder x staat?
Misschien even duidelijk aangeven wat de machten zijn met ^, gebruik ook evt. haakjes... Ik zou wel kunnen gokken wat je bedoelt, maar het is toch een stuk handiger als de opgave duidelijk is :) |
Citaat:
Op de mavo was t echt super makkelijk :D altijd hoge punten... maar dat was 2000.... na 5 jaar en dan meteen op half HBO niveau....dat is mij dus te veel :D sommige dingen zijn echt chinees voor mij :bloos: |
Citaat:
|
Ja, maar het is eerder iets van 2.178 ;)
|
Citaat:
|
Ja, dat bedoelde ik dus maar zo zie je maar wat voor een verwarrend getal dat is :bloos: :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Stel ex=u, dan geldt: ex-2=e-2*u. De vergelijking gaat dan over in 3/4*u+1/2*e=1/3*e-2*u+2, dus (3/4-1/3*e-2)u=2-1/2*e, dus u=ex=(2-1/2*e)/(3/4-1/3*e-2)=(24-6*e)/(9-4*e-2), dus x=ln[(24-6*e)/(9-4*e-2)]=ln(24-6*e)-ln(9-4*e-2). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:19. |