![]() |
[Drum] Beginnen?
Ik heb al een paar jaar de stiekeme wens om te leren drummen.
Maar wat is nou een goed drumstel om mee te starten? Wat heb je allemaal nodig? En bovenal..wat gaat me dat kosten? wie-o-wie helpt me, want ik heb er nogal weinig verstand van... :) |
Een Basisdrumstel bestaat meestal uit een snare, een hihat, een bassdrum, een floortom, een lage tom, een hoge tom en dan nog een set stokjes, een bassdrumpedal, een ride en een crash.
Meestal betaal je voor zo'n setje wel zo'n 100 euro tot 350. Als je een beetje into marksplaats en dergerlijke bent, kan je misschien beter een 2e hands kopen, das goedkoper en net zo goed om op te beginnen. Anders zou ik gewoon een muziekzaak binnenwandelen en rondkijken en vragen stellen. Let er wel op dat je een plaats hebt waar je hem kwijt kan. :) een gitaar kan je in een hoek wegmoffelen :) drums niet echt. |
Citaat:
Zorg iig voor bij de 2dehandse sets dat je erop let dat de draagranden nog "strak" zijn. Dit zijn de randen van de trommel/ketel waar het vel op gedrukt wordt..ga hier met je vinger langs en voel of er oneffenheden zijn, of stukjes hout of splinters. Kijk ook of alle spanbokken (dingen waarmee je de spanhoepel "vastschroefd") goed vast zitten. Qua bekkens geldt hetzelfde verhaal; Bij sommige muziekzaken verkopen ze troep zoals "Shalloch" oid, in principe gewoon geperste koperen platen die slechter klinken dat een pannendeksel. Probeer wat 2de hands te vinden, of ga anders voor bv de Paiste 302/502/Alpha, Sabian B8/B8pro of de Zildjian ZXT serie..Meinl heeft ook wat leuke bekkens in die klasse geloof ik. àls je een drumstel koopt, haal dan meteen nieuwe vellen. Vaak kan je gewoon een set kopen met 3 tomvellen, snarevel en bassdrum vel. Ik geloof dat Evans een G2 (toms) + EQ3 (bass) set aanbiedt en dat Remo set Emperor (toms) + Powerstroke 3 (bass) vellen heeft..maar dat moet je maar even zelf uitvissen of navragen. Een beetje drumzaak zal je iig graag helpen :) |
Citaat:
- Mjah, ik zou zelf rekenen op een euro of 500, dus (niet al te duur) drumstel, nieuwe vellen, n hoopje drumstokken, evt een lesboek ofzo. |
Je moet natuurlijk wel dik zijn... anders mag je niet drummen he ;)
en lui! heel lui! :) |
Citaat:
Dik......[check] Heel erg lui.......[check] |
Citaat:
*pleurt basgitaar bij grof vuil* *schaft drumstel aan* Zo, dan klopt het weer :o |
Vergeet vooral Wuhan niet in de budgetklasse... Echt goede kwaliteit voor de prijs als je het mij vraagt.
|
Zeker, leuke bekkens. Alleen ze zijn wat brozer dan de "normale" gegoten bekkens, die chinezen gebruiken een wat ouderwets proces, dus Wuhans willen (relatief natuurlijk) wat sneller sneuvelen..maar goed, als je bekkens kapot mept doe je uberhaupt iets fout.
|
Citaat:
(alhoewel ik in dat jaartje dat ik les had te horen kreeg dat ik niet bang hoefde te zijn dat ik mijn drumstel pijn zou doen en best wat harder mocht doorrammen :o) |
Ik kan er ook nog steeds niet inkomen dat sommige drummers het serieus voor elkaar krijgen om door zo'n zildjan bekken heen te meppen.
Echt knap vind ik dat. Dan heb je dus gewoon teveel geld over ofzo. |
Zildjian K.. praat me er niet van :(
|
Citaat:
|
Citaat:
|
of met je hoofd (y)
|
of in je hoofd :cool:
|
Koop asjeblieft een 2de hands Pearl of Tama ofzo, want een nieuwe Stagg (bijv.) is echt te kut om te bestaan.
Zoals anderen dus al zeiden, beter een 2de hands A-merk dan een nieuw B-merk (en denk aan de toekomst, een 2 hands blijft 2de hands dus de prijs verloopt niet, van een nieuw drumstel wel, voor als je hem ooit wilt verkopen). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:18. |