![]() |
Homeopathie: werkt het of is het kwakzalverij?
Hallo mensen,
Het is wat oud nieuws, maar dacht toch dat het discussie waarde zou hebben. Nu.nl: 'Geen bewijs voor effect homeopathie' Uitgegeven: 26 augustus 2005 09:22 Laatst gewijzigd: 26 augustus 2005 15:36 LONDEN - Voor het nut van homeopathische middelen is geen enkel bewijs en de discussie daarover moet nu maar eens zijn afgelopen. Dat staat in het toonaangevende Britse medische tijdschrift The Lancet van vrijdag. Britse en Zwitserse wetenschappers hebben 110 onderzoeken naar het effect van homeopathische middelen en therapieën opnieuw bekeken en geen bewijs gevonden dat de pillen en druppeltjes beter werken dan een placebo. In tegenstelling daarmee leverde onderzoek naar conventionele medicijnen "sterk bewijs op voor specifieke effecten" ervan, aldus het vakblad. In een commentaar onder de kop 'Het einde van de homeopathie' dringt The Lancet er bij artsen op aan hun patiënten te vertellen dat ze tijd verdoen door homeopathische middelen te nemen. Tegelijk geeft het blad ook de moderne geneeskunde ervan langs. Artsen moeten meer in contact treden met hun patiënten in plaats van hen uitsluitend medicijnen voor te schrijven. Ondoordacht De homeopathische artsen in Nederland zijn boos over de publicatie. "Jammer dat een gerenommeerd tijdschrift zulke onwetenschappelijke conclusies trekt", zegt voorzitter C. Klein van de artsenvereniging voor homeopathie VHAN. "Het blad baseert zich op kleinigheidjes." Klein denkt niet dat de publicatie gevolgen heeft voor de homeopathische praktijk in Nederland. "Het is even een storm. Die verandert het klimaat niet meteen." Vorig jaar voerden de homeopathische artsen een debat met minister Hoogervorst (Volksgezondheid). Naar aanleidng van het rapport van de Inspectie voor de Gezondheidsheidzorg over de dood van actrice Sylvia Millecam had de bewindsman zich laten ontvallen dat homeopathische artsen slechts water voorschrijven. Deskundigheid In een gesprek met de artsen liet Hoogervorst vervolgens weten hun deskundigheid wel te respecteren. Maar van het wetenschappelijk bewijs was hij niet overtuigd. De VNAN streeft naar officiële erkenning van homeopathie. In Duitsland, België, Italië, Oostenrijk en Zwitserland heeft de geneesmethode wel een officiële status. Achtergrond info: Wikipedia - Homeopathie ------------------------------------------------------------------------------- Brand maar los! Eigen mening: Het is pure kwakzalverij, omdat de "medicijnen" zodanig verdund zijn dat er nauwelijks werkbare stof in zit. |
Tja, 110 onderzoeken die geen effect konden vinden.
Een homeopathie vereniging die geen enkele onderbouwing kan leveren. Tja, het lijkt me duidelijk dat homeopathie slechts dealt in placebo's, ik vond de ophef over de opmerking van Hoogervorst dan ook raar, totdat ze zichzelf weten te staven schenken ze namelijk ook spreekwoordelijk water. |
Citaat:
|
"Nee"
|
Citaat:
|
Ik ben niet voor homeopathie, maar we moeten niet vergeten dat de kracht van de suggestie ook erg groot is. Ik zeg niet dat je iemand kan reanimeren met een placebo, maar de mens put veel kracht uit dingen die ze geloven. Loop maar 'es een kerk binnen om een voorbeeld te geven. Zolang je gelooft in de medicijnen krijg je een soort van gemoedsrust, die al heel veel stress doet afnemen.
Dat doet niets af aan het feit dat "gebruikelijke" medicijnen natuurlijk veel beter werken. |
Een 'ja'.
Een leuke combinatie van een placebo werking, een homeopatisch arts die goed de tijd neemt voor z'n patienten en niet te vergeten het bestaan van natuurlijk herstel van een ziekte zijn imho de redenen voor het 'werken' van homeopathie. Maar van het echt werken van de homeopatische middeltjes opzich is geen sprake. Leuk voor de mensen die d'r mee geholpen worden. Jammer dat d'r bedrijven zijn die hier grof geld aan verdienen. Wat ik overigens nog steeds niet echt snap is dat ook kruidengeneesmiddelen onder het noemertje homeopathie verkocht worden. Het zal blijkbaar goed verkopen, maar heeft feitelijk niks met homeopathie van doen. |
Blijkbaar is het fenomeen van dat water de eigenschappen van de werkzame stof overneemt gelogen. Het blijkt elke weer uit onderzoeken dat het geen enkel effect heet. Als dit fenomeen zou bestaan, waarom krijg ik te lezen dat het voor geen meter werkt?
Voor de gevallen waar het wel werkt, zou ik denken aan het placebo-effect. HEt zit namelijk tussen de oren. Wanneer een mens diep gelooft in de werking van het medicijn, kan hij/zij genezen. Dit bedoel ik: http://www.telegraaf.nl/buitenland/article24582001.ece Kan niet zo snel de nu.nl bericht vinden. Strange..... |
Hierover is al eens een documenaire over geweest, deze 'geneeswijze' werkt met extreme verunningen, zoals een druppel werkzame stof op alle oceanen van de wereld. Het is dan ook logisch dat de wetenschap sceptisch tegenover homeopatie staat! :o
Verdunningen van 1 druppel op een miljoen liter water is wetenschappelijk te onderbouwen, maar met verdere verdunningen kom je toch in strijd met scheikundige wetten. :eek: Toch zijn er patienten die beweren dat het werkt, maar dat kan ook veroorzaakt worden door het placebo effect, ook het lichaam zelf geneest zich zelf, waardoor veel homeopatiegebruikers denken dat het door het geneesmiddel komt! ;) |
Citaat:
Edit: als ik het goed had, was die documentaire op netwerk. (y) |
crosspost ?
|
Citaat:
|
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1253772
alhoewel je je kunt afvragen hoe serieus een topic op mystiek is |
Het verbaast me dat het nog niet verplaatst is naar het W&F :s .
Wat heeft Homeopathie te maken met mystiek? |
Citaat:
je meot er gewoon in geloven net als in elfjes etc :p |
Citaat:
|
Homeopathie werkt in se niet, tenzij je het placebo effect meetelt.
In dat geval kunnen die mensen die erin geloven beter beginnen te geloven dat kraanwater ook helend werkt, dat is een goedkoper placebo. |
Het idee dat iets sterker wordt, scheikundig, als je het verdunt is zo'n lachwekkende onzin dat het wat mij betreft op dezelfde stapel mag als de Mormoonse kerk en Scientology.
|
Zolang niet aangetoond kan worden dat homeopathische middelen werken worden ze wat mij betreft verboden. Mensen moeten tegen hun domheid en irrationaliteit in bescherming worden genomen.
|
ik kan geen reden vinden waarom homeopathie zou werken, maar van de andere kant weet ik ook bijzonder weinig van de werking van medicijnen. Ik 'weet' dat er statistisch gezien geen aanwijzing is dat het werkt, dwz dat is mij verteld.
M.a.w. ik kan deze vraag niet beantwoorden. Zou ik het zelf doen? Hell no. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Met diezelfde logica zou roken verboden moeten worden, evenals alcohol, onbeschermde sex (als er nog geen ziektetest is uitgevoerd) etc. Is het niet de mens' recht om z'n eigen leven te bepalen, zelfs al is dat schadelijk voor hemzelf? |
Citaat:
|
Achjah, als de theorie van de klassieke homeopathie zou kloppen zou ondertussen praktisch al het water op aarde 'besmet' zijn met allerhande verdunningen. Waar laat men immers bijvoorbeeld het spoelwater voor de vaten waarin de verdunningen gemaakt worden? Elke dag een flinke slok water en je bent je leven lang beschermd tegen alle aandoeningen. Hoppa.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik doel hierbij trouwens niet op een verbod op het gebruik, gewoon een verbod op de verkoop ervan. We betalen nu belasting, moeten ons aan regels en wetten houden, etcetera. Is dat dan geen belemmering van het door jou gepropageerde recht je eigen leven te bepalen? |
Citaat:
|
Citaat:
Maargoed, ik kan d'r nogmaals niet bij dat 'gerenomeerde' bedrijven als VSM ook op hun kruidengeneesmiddelen het woordje 'homeopatisch' gooien. |
Citaat:
Een verkoopverbod, daar moet ik nog over nadenken. |
Citaat:
Bovendien: waar trek je de grens? Mogen kruiden nog wel? Of moeten johannesbroodboompitten ook uit de schappen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Nu ja, ze mogen dat beweren, maar totdat ze dat chemisch kunnen onderbouwen blijft het een lachertje.
(note: alle pro-homeopaten die ik daar tot nu toe om vroeg zwegen als het graf) |
Citaat:
|
Citaat:
|
"Volgens de wet van oneindige verdunning, werken homopatische middelen het beste als je ze niet inneemt."
Homopathie is klinklare onzin en drijft op het placebo effect. Je kan nooit een effect teweegbrengen als je iets schadelijks maar zoveel mogelijk verdund. Het lichaam reageerd niet op zwakke stimulie. |
Citaat:
|
als specerij of als geneesmiddel? :p
|
Citaat:
|
Citaat:
|
het werkt naar mijn idee , je kunt homeopathie als dubbelzinnig geestveruimend opvatten vind ik , dus het werkt ;) Of het goed is , is dan weer een ander verhaal ;)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:09. |