Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Bekijk resultaten poll: Werkt Homeopathie?
Ja 7 15.56%
Nee 22 48.89%
Ik weet het niet. 8 17.78%
Hou ervan om te klikken! 8 17.78%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-08-2005, 10:31
Hydrogen
Hydrogen is offline
Hallo mensen,

Het is wat oud nieuws, maar dacht toch dat het discussie waarde zou hebben.

Nu.nl:

'Geen bewijs voor effect homeopathie'

Uitgegeven: 26 augustus 2005 09:22
Laatst gewijzigd: 26 augustus 2005 15:36
LONDEN - Voor het nut van homeopathische middelen is geen enkel bewijs en de discussie daarover moet nu maar eens zijn afgelopen. Dat staat in het toonaangevende Britse medische tijdschrift The Lancet van vrijdag.

Britse en Zwitserse wetenschappers hebben 110 onderzoeken naar het effect van homeopathische middelen en therapieën opnieuw bekeken en geen bewijs gevonden dat de pillen en druppeltjes beter werken dan een placebo. In tegenstelling daarmee leverde onderzoek naar conventionele medicijnen "sterk bewijs op voor specifieke effecten" ervan, aldus het vakblad.

In een commentaar onder de kop 'Het einde van de homeopathie' dringt The Lancet er bij artsen op aan hun patiënten te vertellen dat ze tijd verdoen door homeopathische middelen te nemen. Tegelijk geeft het blad ook de moderne geneeskunde ervan langs. Artsen moeten meer in contact treden met hun patiënten in plaats van hen uitsluitend medicijnen voor te schrijven.

Ondoordacht

De homeopathische artsen in Nederland zijn boos over de publicatie. "Jammer dat een gerenommeerd tijdschrift zulke onwetenschappelijke conclusies trekt", zegt voorzitter C. Klein van de artsenvereniging voor homeopathie VHAN. "Het blad baseert zich op kleinigheidjes." Klein denkt niet dat de publicatie gevolgen heeft voor de homeopathische praktijk in Nederland. "Het is even een storm. Die verandert het klimaat niet meteen."

Vorig jaar voerden de homeopathische artsen een debat met minister Hoogervorst (Volksgezondheid). Naar aanleidng van het rapport van de Inspectie voor de Gezondheidsheidzorg over de dood van actrice Sylvia Millecam had de bewindsman zich laten ontvallen dat homeopathische artsen slechts water voorschrijven.

Deskundigheid

In een gesprek met de artsen liet Hoogervorst vervolgens weten hun deskundigheid wel te respecteren. Maar van het wetenschappelijk bewijs was hij niet overtuigd. De VNAN streeft naar officiële erkenning van homeopathie. In Duitsland, België, Italië, Oostenrijk en Zwitserland heeft de geneesmethode wel een officiële status.

Achtergrond info: Wikipedia - Homeopathie

-------------------------------------------------------------------------------

Brand maar los!

Eigen mening: Het is pure kwakzalverij, omdat de "medicijnen" zodanig verdund zijn dat er nauwelijks werkbare stof in zit.

Laatst gewijzigd op 29-08-2005 om 10:35.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-08-2005, 10:35
T_ID
T_ID is offline
Tja, 110 onderzoeken die geen effect konden vinden.
Een homeopathie vereniging die geen enkele onderbouwing kan leveren.

Tja, het lijkt me duidelijk dat homeopathie slechts dealt in placebo's, ik vond de ophef over de opmerking van Hoogervorst dan ook raar, totdat ze zichzelf weten te staven schenken ze namelijk ook spreekwoordelijk water.
Oud 29-08-2005, 10:36
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
T_ID schreef op 29-08-2005 @ 11:35 :
Tja, 110 onderzoeken die geen effect konden vinden.
Een homeopathie vereniging die geen enkele onderbouwing kan leveren.

Tja, het lijkt me duidelijk dat homeopathie slechts dealt in placebo's, ik vond de ophef over de opmerking van Hoogervorst dan ook raar, totdat ze zichzelf weten te staven schenken ze namelijk ook spreekwoordelijk water.
Idd. Dat bedoel ik nou. Geen werkbare stof meer in homeopathische middelen.
Oud 29-08-2005, 10:40
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
"Nee"
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Hydrogen schreef op 29-08-2005 @ 11:31 :
Eigen mening: Het is pure kwakzalverij, omdat de "medicijnen" zodanig verdund zijn dat er nauwelijks werkbare stof in zit.
Dat is juist het doel van homeopathie: als je een normale oplossing maar 1040 (of zoiets) keer verdunt weet je vrijwel zeker dat er totaal geen moleculen van de 'werkzame stof' meer in je oplossing zitten. Dat is het hele eiereten: er zou een bepaald fenomeen bestaat dat watermoleculen bepaalde eigenschappen van de oorspronkelijke stof overnemen. Of dat klopt is vrij dubieus maar een fervent dokter Vogel-gebruiker heeft al een antwoord op jouw argument.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 12:40
Oscar de Grouch
Oscar de Grouch is offline
Ik ben niet voor homeopathie, maar we moeten niet vergeten dat de kracht van de suggestie ook erg groot is. Ik zeg niet dat je iemand kan reanimeren met een placebo, maar de mens put veel kracht uit dingen die ze geloven. Loop maar 'es een kerk binnen om een voorbeeld te geven. Zolang je gelooft in de medicijnen krijg je een soort van gemoedsrust, die al heel veel stress doet afnemen.

Dat doet niets af aan het feit dat "gebruikelijke" medicijnen natuurlijk veel beter werken.
Oud 29-08-2005, 13:07
Verwijderd
Een 'ja'.

Een leuke combinatie van een placebo werking, een homeopatisch arts die goed de tijd neemt voor z'n patienten en niet te vergeten het bestaan van natuurlijk herstel van een ziekte zijn imho de redenen voor het 'werken' van homeopathie.

Maar van het echt werken van de homeopatische middeltjes opzich is geen sprake.

Leuk voor de mensen die d'r mee geholpen worden. Jammer dat d'r bedrijven zijn die hier grof geld aan verdienen.

Wat ik overigens nog steeds niet echt snap is dat ook kruidengeneesmiddelen onder het noemertje homeopathie verkocht worden. Het zal blijkbaar goed verkopen, maar heeft feitelijk niks met homeopathie van doen.

Laatst gewijzigd op 29-08-2005 om 13:14.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 13:36
Hydrogen
Hydrogen is offline
Blijkbaar is het fenomeen van dat water de eigenschappen van de werkzame stof overneemt gelogen. Het blijkt elke weer uit onderzoeken dat het geen enkel effect heet. Als dit fenomeen zou bestaan, waarom krijg ik te lezen dat het voor geen meter werkt?
Voor de gevallen waar het wel werkt, zou ik denken aan het placebo-effect. HEt zit namelijk tussen de oren. Wanneer een mens diep gelooft in de werking van het medicijn, kan hij/zij genezen.
Dit bedoel ik:

http://www.telegraaf.nl/buitenland/article24582001.ece

Kan niet zo snel de nu.nl bericht vinden. Strange.....
Oud 29-08-2005, 13:37
Hakuna
Hakuna is offline
Hierover is al eens een documenaire over geweest, deze 'geneeswijze' werkt met extreme verunningen, zoals een druppel werkzame stof op alle oceanen van de wereld. Het is dan ook logisch dat de wetenschap sceptisch tegenover homeopatie staat!

Verdunningen van 1 druppel op een miljoen liter water is wetenschappelijk te onderbouwen, maar met verdere verdunningen kom je toch in strijd met scheikundige wetten.

Toch zijn er patienten die beweren dat het werkt, maar dat kan ook veroorzaakt worden door het placebo effect, ook het lichaam zelf geneest zich zelf, waardoor veel homeopatiegebruikers denken dat het door het geneesmiddel komt!
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 13:39
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Cornel schreef op 29-08-2005 @ 14:37 :
Hierover is al eens een documenaire over geweest, deze 'geneeswijze' werkt met extreme verunningen, zoals een druppel werkzame stof op alle oceanen van de wereld. Het is dan ook logisch dat de wetenschap sceptisch tegenover homeopatie staat!

Verdunningen van 1 druppel op een miljoen liter water is wetenschappelijk te onderbouwen, maar met verdere verdunningen kom je toch in strijd met scheikundige wetten.

Toch zijn er patienten die beweren dat het werkt, maar dat kan ook veroorzaakt worden door het placebo effect, ook het lichaam zelf geneest zich zelf, waardoor veel homeopatiegebruikers denken dat het door het geneesmiddel komt!
Dat zei ik net ook nog. Toeval?

Edit: als ik het goed had, was die documentaire op netwerk.
Oud 29-08-2005, 13:41
Pr0f
Pr0f is offline
crosspost ?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 13:47
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Pr0f schreef op 29-08-2005 @ 14:41 :
crosspost ?
??
Oud 29-08-2005, 14:02
Pr0f
Pr0f is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1253772

alhoewel je je kunt afvragen hoe serieus een topic op mystiek is
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 14:18
Hydrogen
Hydrogen is offline
Het verbaast me dat het nog niet verplaatst is naar het W&F .
Wat heeft Homeopathie te maken met mystiek?
Oud 29-08-2005, 14:23
Pr0f
Pr0f is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 29-08-2005 @ 15:18 :
Het verbaast me dat het nog niet verplaatst is naar het W&F .
Wat heeft Homeopathie te maken met mystiek?
wat mij betreft alles
je meot er gewoon in geloven net als in elfjes etc
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 14:35
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Pr0f schreef op 29-08-2005 @ 15:23 :
wat mij betreft alles
je meot er gewoon in geloven net als in elfjes etc
Oud 29-08-2005, 14:49
TD
TD is offline
Homeopathie werkt in se niet, tenzij je het placebo effect meetelt.

In dat geval kunnen die mensen die erin geloven beter beginnen te geloven dat kraanwater ook helend werkt, dat is een goedkoper placebo.
Oud 29-08-2005, 14:54
McCaine
McCaine is offline
Het idee dat iets sterker wordt, scheikundig, als je het verdunt is zo'n lachwekkende onzin dat het wat mij betreft op dezelfde stapel mag als de Mormoonse kerk en Scientology.
Oud 29-08-2005, 16:53
Verwijderd
Zolang niet aangetoond kan worden dat homeopathische middelen werken worden ze wat mij betreft verboden. Mensen moeten tegen hun domheid en irrationaliteit in bescherming worden genomen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 17:07
dragonstorm
dragonstorm is offline
ik kan geen reden vinden waarom homeopathie zou werken, maar van de andere kant weet ik ook bijzonder weinig van de werking van medicijnen. Ik 'weet' dat er statistisch gezien geen aanwijzing is dat het werkt, dwz dat is mij verteld.

M.a.w. ik kan deze vraag niet beantwoorden. Zou ik het zelf doen? Hell no.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 17:26
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-08-2005 @ 17:53 :
Zolang niet aangetoond kan worden dat homeopathische middelen werken worden ze wat mij betreft verboden. Mensen moeten tegen hun domheid en irrationaliteit in bescherming worden genomen.
Je kunt het ook anders zien. Dat soort mensen ben je liever kwijt dan rijk.
Oud 29-08-2005, 22:29
Pr0f
Pr0f is offline
Citaat:
als ergens geen normaal genees middel is is iemand die in zon nep middeltje gelooft waarshcijnlijk beter af dan jij
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 08:21
dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
Daar ben ik niet zo zeker van.

Met diezelfde logica zou roken verboden moeten worden, evenals alcohol, onbeschermde sex (als er nog geen ziektetest is uitgevoerd) etc.

Is het niet de mens' recht om z'n eigen leven te bepalen, zelfs al is dat schadelijk voor hemzelf?
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 10:34
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 30-08-2005 @ 09:21 :

Met diezelfde logica zou roken verboden moeten worden, evenals alcohol, onbeschermde sex (als er nog geen ziektetest is uitgevoerd) etc.

Is het niet de mens' recht om z'n eigen leven te bepalen, zelfs al is dat schadelijk voor hemzelf?
Ironie mijn vriend, Ironie!!
Oud 30-08-2005, 11:38
Verwijderd
Achjah, als de theorie van de klassieke homeopathie zou kloppen zou ondertussen praktisch al het water op aarde 'besmet' zijn met allerhande verdunningen. Waar laat men immers bijvoorbeeld het spoelwater voor de vaten waarin de verdunningen gemaakt worden? Elke dag een flinke slok water en je bent je leven lang beschermd tegen alle aandoeningen. Hoppa.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-08-2005, 11:52
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
G-Lo schreef op 30-08-2005 @ 12:38 :
Achjah, als de theorie van de klassieke homeopathie zou kloppen zou ondertussen praktisch al het water op aarde 'besmet' zijn met allerhande verdunningen. Waar laat men immers bijvoorbeeld het spoelwater voor de vaten waarin de verdunningen gemaakt worden? Elke dag een flinke slok water en je bent je leven lang beschermd tegen alle aandoeningen. Hoppa.
Als je bekijkt wat fabrieken e/d lozen in water op aarde zouden we dus allemaal dood moeten zijn
Oud 31-08-2005, 15:53
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 29-08-2005 @ 18:26 :
Je kunt het ook anders zien. Dat soort mensen ben je liever kwijt dan rijk.
Maar wie haalt dan het vuilnis op?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 15:54
Verwijderd
Citaat:
dragonstorm schreef op 30-08-2005 @ 09:21 :

Nee, want verboden op al die genotsmiddelen zijn niet effectief, terwijl een verbod op homeopathische middelen dat wel is.

Ik doel hierbij trouwens niet op een verbod op het gebruik, gewoon een verbod op de verkoop ervan.

We betalen nu belasting, moeten ons aan regels en wetten houden, etcetera. Is dat dan geen belemmering van het door jou gepropageerde recht je eigen leven te bepalen?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 17:24
Verwijderd
Citaat:
Ach, wat maakt een dokter Vogel op z'n tijd uit? Ik ken geen gebruikers van dichtbij, maar als mensen zich lekkerder voelen met wat Echinaforce of iets tegen verkoudheid in hun lijf wil ik dat niet verbieden. Je kan beter energie steken in het uitroeien van die Afrikaanse medicijnmannen die slachtoffers in de grote steden duizenden euro's afhandig maken.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 31-08-2005 @ 18:24 :
Ach, wat maakt een dokter Vogel op z'n tijd uit? Ik ken geen gebruikers van dichtbij, maar als mensen zich lekkerder voelen met wat Echinaforce of iets tegen verkoudheid in hun lijf wil ik dat niet verbieden. Je kan beter energie steken in het uitroeien van die Afrikaanse medicijnmannen die slachtoffers in de grote steden duizenden euro's afhandig maken.
In hoeverre is Vogel geen toko die mensen geld afhandig maakt met een 'illusie'? Per persoon misschien niet zoveel, maar reken maar dat Vogel / VSM e.d. genoeg geld verdienen met homeopatische middeltjes. Dat spul is alles behalve goedkoop.

Maargoed, ik kan d'r nogmaals niet bij dat 'gerenomeerde' bedrijven als VSM ook op hun kruidengeneesmiddelen het woordje 'homeopatisch' gooien.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 20:00
dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-08-2005 @ 16:54 :
Nee, want verboden op al die genotsmiddelen zijn niet effectief, terwijl een verbod op homeopathische middelen dat wel is.

Ik doel hierbij trouwens niet op een verbod op het gebruik, gewoon een verbod op de verkoop ervan.

We betalen nu belasting, moeten ons aan regels en wetten houden, etcetera. Is dat dan geen belemmering van het door jou gepropageerde recht je eigen leven te bepalen?
op het laatste punt: oh ja, wel degelijk. Maar in eerlijkheid; op t moment dat je mensen het recht zou ontnemen homeopathische placebo-achtige medicijnen te gebruiken (wat ik dacht dat je bedoelde), ga je wel redelijk ver. Zelfs als is het schadelijk, dan nog is het hun eigen verantwoordelijkheid.

Een verkoopverbod, daar moet ik nog over nadenken.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 20:21
Verwijderd
Citaat:
G-Lo schreef op 31-08-2005 @ 19:07 :
In hoeverre is Vogel geen toko die mensen geld afhandig maakt met een 'illusie'? Per persoon misschien niet zoveel, maar reken maar dat Vogel / VSM e.d. genoeg geld verdienen met homeopatische middeltjes. Dat spul is alles behalve goedkoop.
Dat bedoel ik ook, de gemiddelde gebruiker hoeft niet ten onder te gaan aan de prijs van die middeltjes.

Bovendien: waar trek je de grens? Mogen kruiden nog wel? Of moeten johannesbroodboompitten ook uit de schappen?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 21:58
FLuKee
FLuKee is offline
Citaat:
Snees schreef op 31-08-2005 @ 21:21 :
Bovendien: waar trek je de grens? Mogen kruiden nog wel? Of moeten johannesbroodboompitten ook uit de schappen?
Kruidengeneeskunde en homeopathie zijn 2 totaal verschillende dingen. Bij kruidengeneeskunde werkt men niet rond verdunningen, en homeopathische middelen "bevatten" niet noodzakelijk plantenextracten.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 11:02
REIE
REIE is offline
Citaat:
Pr0f schreef op 29-08-2005 @ 15:02 :
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1253772

alhoewel je je kunt afvragen hoe serieus een topic op mystiek is
Opvallend op dat topic is hoe weinig mensen het wezenlijk over de werking van homeopathie hebben. Ik heb er wel eens een documentaire over gezien (VPRO's tegenlicht?) en daarvan begrepen dat verdunningen die zo ver gaan dat er geen molecule van de "werkzame" stof meer over blijft simpelweg niet kunnen werken. Homeopathen beweren dan dat deze verdunning wel een soort herinnering heeft van de werkzame stof, waardoor de verdun effect heeft op je lichaam. Echter, elk rationeel mens zal concluderen dat men met placebo's te maken heeft.
Oud 01-09-2005, 11:57
T_ID
T_ID is offline
Nu ja, ze mogen dat beweren, maar totdat ze dat chemisch kunnen onderbouwen blijft het een lachertje.

(note: alle pro-homeopaten die ik daar tot nu toe om vroeg zwegen als het graf)
Oud 01-09-2005, 12:24
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
REIE schreef op 01-09-2005 @ 12:02 :
Opvallend op dat topic is hoe weinig mensen het wezenlijk over de werking van homeopathie hebben. Ik heb er wel eens een documentaire over gezien (VPRO's tegenlicht?) en daarvan begrepen dat verdunningen die zo ver gaan dat er geen molecule van de "werkzame" stof meer over blijft simpelweg niet kunnen werken. Homeopathen beweren dan dat deze verdunning wel een soort herinnering heeft van de werkzame stof, waardoor de verdun effect heeft op je lichaam. Echter, elk rationeel mens zal concluderen dat men met placebo's te maken heeft.
'Ze' beweren dat water een 'geheugen' heeft.
Oud 01-09-2005, 13:33
Verwijderd
Citaat:
FLuKee schreef op 31-08-2005 @ 22:58 :
Kruidengeneeskunde en homeopathie zijn 2 totaal verschillende dingen. Bij kruidengeneeskunde werkt men niet rond verdunningen, en homeopathische middelen "bevatten" niet noodzakelijk plantenextracten.
Dat is niet relevant in de discussie 'verbieden tenzij bewezen werkzaam'.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 22:53
Kitten
Kitten is offline
"Volgens de wet van oneindige verdunning, werken homopatische middelen het beste als je ze niet inneemt."

Homopathie is klinklare onzin en drijft op het placebo effect. Je kan nooit een effect teweegbrengen als je iets schadelijks maar zoveel mogelijk verdund. Het lichaam reageerd niet op zwakke stimulie.
Oud 03-09-2005, 01:15
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
G-Lo schreef op 31-08-2005 @ 19:07 :
Vogel mag van mij vooral doorgaan met dat uiterst smakelijke kruidenzout te maken.
Oud 03-09-2005, 13:48
dragonstorm
dragonstorm is offline
als specerij of als geneesmiddel?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 14:08
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 03-09-2005 @ 02:15 :
Vogel mag van mij vooral doorgaan met dat uiterst smakelijke kruidenzout te maken.
Hehe. Ja dat is goed spul. En ik heb hier ook wel een potje Calendula zalf staan. Voelt altijd wel lekker zacht op wondjes dus dat is voor mij werking genoeg. Maar dat heeft net als dat kruidenzout niks met homeopathie te maken, hoewel de verpakking wel beweert dat het een 'homeopatisch geneesmiddel' is. Waarom doen 'gerenomeerde' toko's als VSM en Vogel zo hard hun best om overal maar het labeltje homeopathie aan te geven?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 19:31
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 03-09-2005 @ 14:48 :
als specerij of als geneesmiddel?
Misschien kun je er smakeloze broodjes kaas mee "genezen"
Oud 05-09-2005, 23:22
willypirate
willypirate is offline
het werkt naar mijn idee , je kunt homeopathie als dubbelzinnig geestveruimend opvatten vind ik , dus het werkt Of het goed is , is dan weer een ander verhaal
Reageren

Regels voor berichten