Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Over Hans Christiaan (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1256938)

CSN 31-08-2005 20:37

Over Hans Christiaan

Over Hans Christiaan

Anders een grimmas om roodkapje
terug het roofdier in te jagen, maar
het blijft toch altijd:

ijspaleizen, koningin en winterweer
en ook geen zwavelstokjes meer –
de reuzen worden steeds brutaler, je
had geen verhaler moeten zijn.

Probeer

zoveel heksen, trollen, tovenaren
in één hoofd eens te evenaren en
toch lang gelukkig door te leven.

Nog even keek hij om voor hij
voorgoed de stad voor bos verruilde.
Hij zweeg, stond stil, hij huilde, kende
wegen als geen ander, rende

alsof hij van sprookjes gemaakt was,
terwijl hij broodkruimels achterliet.

Porcelain 31-08-2005 20:50

Anders een grimmas:D ik keek echt twee minuten met een scheef oog naar die woorden (dit doet ze niet zomaar, ze schrijft geen spelfout zonder reden, wat bedoelt ze nou toch) voor ik het zag:P. Geweldig. CSN de Goochelaar.

Wat een geweldig idee om een gedicht over hem te schrijven. Ik hou van sprookjes. Misschien verwachtte ik wel teveel bij de titel, want het gedicht vond ik wel goed, maar ik had denk ik leuker verwacht. Een beetje zoals het einde: je bent altijd goed in datsoort dingen, ineens die kruimels die met je thema te maken hebben.

Maar het loopt geweldig, vooral die eennalaatste strofe, het is heel prettig om te lezen.
Ik weet het al. Ik verwachtte ánders. Maar hier ben ik ook erg blij mee. Vooral begin en eind.

The_fairy_queen 31-08-2005 21:02

wow, wat een apart onderwerp. Hoe ben je er zo opgekomen om daar een gedicht over te schrijven?

Ik vind ook het einde erg mooi.

Alleen ik snap dat grimmas met dubbele m niet :|

Disintegration 31-08-2005 21:09

zo moeilijk is die GRIMMas niet hoor... als je goed nadenkt :)

Porcelain 31-08-2005 21:16

de grimmas zie je het eerst, maar there's more :cool: . Aah, ik hou van dit gedicht.

CSN 31-08-2005 21:27

Bedankt voor jullie snelle reacties! Goed dat je het zag, Porcelain :cool: . Wel jammer voor Sketch, want nu kan hij niet opscheppen.

Citaat:

wow, wat een apart onderwerp. Hoe ben je er zo opgekomen om daar een gedicht over te schrijven?
Goede vraag .. ik weet het eigenlijk niet meer precies. Ik had een aantal weken geleden iets met de zin 'en rende alsof hij van sprookjes gemaakt was' geschreven, en daar ben ik verder op in gegaan :). Uiteindelijk besloot ik iets over Hans Christiaan Andersen te schrijven.

Je zou de klad-versies moeten zien :o.

Vogelvrij 01-09-2005 07:59

Ik zat nog schever te denken: grimmas, het is toch grimmes.
Oké, dat had ik vast geheim moeten houden:D Ik zag wel meteen waarom het met dubbel m was in ieder geval;)

Ik vind het echt een geweldig gedicht, het thema, het ritme, de woorden, alles eigenlijk.

Sorry, heb niet zoveel kritiek vandaag:o

CSN 01-09-2005 14:26

En wat mag een grimmes dan wel zijn? :o Grimm met mes?

Dankje voor je positieve reactie :).

Anoniem 01-09-2005 16:04

Kaptein, wat heb je weer een verbazingwekkend onderwerp weten te verzinnen! :eek:

Tot mijn spijt moet ik helaas melden, dat ik deze wat minder vind dan je anderen. Ik vind het ritme niet zo mooi lopen juist, alle respect voor de inhoud! Ja hoe zeg je dat.. het ritme en de vorm, de woordkeuze soms.

Maar de inhoud is echt een sprookje! :)

Reem 01-09-2005 17:11

Dat doe je goed, CSN. :) Ik vind dit een erg tof gedicht.
Anders een grimmas is een geweldige vondst en het hele gedicht leest heerlijk: ik houd wel van de rijm die je gebruikt en het spel met woorden en klanken. Mooi!

Ave 02-09-2005 10:23

Schrijf jij nou nooit eens gewoon iets waarvan ik denk: hč bah dit vind ik niks en dat ik het dan fijn af kan kraken? :)

Ik vind deze mooimooimooi. Ik kan niet zeggen wat ik niet mooi vind, en wat ik wel mooi vind is alles.

Dat maakt deze reactie vrij kort en nutteloos, maar goed. Complimentjes zijn ook nooit weg toch? :cool:

giftig kev0rtje 04-09-2005 15:10

Citaat:

CSN schreef op 31-08-2005 @ 21:37 :

Dit vind ik geweldig, ik blijf het voor mezelf zeggen, het blijft goed klinken.
Mooi gedicht, erg leuk geschreven weer.

CSN 04-09-2005 15:37

Heel erg bedankt Zepp, Re3m, Ave en giftig kev0rtje :)!

Citaat:

Maar de inhoud is echt een sprookje!
Dat was de bedoeling hihi ;).

Citaat:

Complimentjes zijn ook nooit weg toch?
Nee :bloos: (A)

Thoughtful 04-09-2005 23:16

Ik wilde nog even zeggen dat ik het gelezen had en mooi vind en CSN vind (dat is hetzelfde) en het meeste is al gezegd.

alsof hij van sprookjes gemaakt was,
terwijl hij broodkruimels achterliet.

is erg leuk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:30.