![]() |
Mailtje over benzineprijzen.
Dit kreeg ik via een mailtje:
Of je nu wel of niet zelf een auto hebt, wees zo goed onderstaande te lezen en door te sturen naar vrienden en bekenden. Het gaat over intelligente oorlogvoering tegen oliemaatschappijen. Men zegt dat [vanwege de oorlog en nu weer vanwege New Orleans] de olieprijzen weldra de pan zullen gaan uitrijzen. Maar wil je dat aan de pomp de prijzen dalen? Dan moeten we samen optrekken en eendrachtig handelen. Er is een geniaal idee ontstaan, intelligenter dan het plan om op een vastgestelde dag helemaal niet te tanken. Om dat soort besluiten lachen de oliemaatschappijen slechts omdat die weten dat we onszelf niet kunnen beschadigen door permanent af te zien van aankoop van brandstof. Het idee om op één vastgestelde dag geen drup brandstof te tanken levert onszelf meer problemen dan de oliemaatschappijen. Maar het voorstel dat wij doen levert een schrikwekkend resultaat indien het op grote schaal wordt toegepast. Lees onderstaande helemaal door, en doe mee met ons !!! De oliemaatschappijen (van de staten) van de OPEC hebben ons doen geloven dat ZIJ de olieprijs vaststellen. Er moet gericht actie worden gevoerd om duidelijk te maken dat het de consumenten zijn, en niet de oliemaatschappijen, die de markt bepalen. De enige manier om de brandstofprijzen werkelijk te zien dalen is de oliemaatschappijen in de portemonee te treffen door hun brandstof niet meer te kopen; en dan wel zonder onszelf te schaden want we hebben onze auto immers nodig. Dit is het voorstel: Koop geen druppel brandstof meer bij de twee belangrijkste oliemaatschappijen (die nu gezamenlijk optrekken): SHELL en ESSO. Als die niets meer verkopen, zullen ze zich genoodzaakt zien de prijzen te laten dalen; en de andere maatschappijen zullen hen dan moeten volgen. Maar om dit plan impact te geven zullen wereldwijd de miljoenen klanten van SHELL en ESSO zich hierin moeten groeperen. En zó kunnen we dat bereiken: Deze brief is aan 30 personen doorgestuurd. Als elke ontvanger hem doorstuurt aan 10 anderen (30+30x10) en die vervolgens ook weer aan 10 anderen (30+30x10+30x10x10), dan zullen bij de achtste verzending 333 miljoen consumenten zijn bereikt !!! Wat moet je hier van denken? Is dit SPAM oid?? |
dit mailtje hadmijn vader vorig jaar al een keertje ontvangen ( maar stond dat van N.O. er dus nog niet in.. )
sja tis wel een manier om de bedrijfen te dwingen de prijzen te verlagen.. want ik snap gewoon niet wrom het huur zoooow duur moet zijn en in landen als de v.s.-canada t bewoon nog bespottelijk goedkoop is. |
goed id, heb hem gekopieerd en gemeelt. Vorige week vlak bij de Belgische grens over de €1,50 :| dit is echt te gek. Wat doen al die olieopslagvaten in pernis en de botlek dan ?? Dat is tog voor reserve bij een eventuele crisis ?? die kunnen ze in zo'n tijd toch ook gebruiken ?? Ben bezig met mn rijbewijs halen, maar moet flink in de buidel gaan tasten als ik met mn auto wil gaan rijden :s
|
Als je zoiets voor elkaar krijgt, zou het natuurlijk best aardig zijn. Maar ik denk niet dat het lukt.
|
dit lukt je nooit. ik ben voor alle initiatieven om de brandstofprijs omlaag te krijgen, maar hiermee tref je de partijen die er - in nederland - vooral voor verantwoordelijk zijn dat benzine zo duur is niet.
ik zou eerlijk gezegd het liefste zien dat alle (maar dan ook ALLE) benzinepomphouders simpelweg weigeren alle accijns af te dragen. gebeurt niet, maar ik zou t heeeel graag zien. (*voor elke liter benzine betaal je nu aan de pomp 90 cent aan belasting en accijns. hieronder vallen de btw (19%), de 'normale' accijnzen en het zgn 'kwartje van kok' (nu dus 13 cent)). oliemaatschappijen kunnen verder momenteel niet zo vreselijk veel doen aan de benzineprijs aan de pomp. ter illustratie : 1 liter euro 95 (nu 1,40 geloof ik) kost netto (dus zonder belasting) dus 50 cent. en dat is op zich best een redelijk normaal bedrag. maar goed, de 16e allemaal naar Den Haag komen natuurlijk en daar ff de boel vastzetten (je weet wel, frankrijk-style), hopelijk helpt t. en anders blijven we gewoon langer staan. en dan gaan de heren ministers maar pas weer naar huis en moeders de vrouw toe als ze eindelijk dr eens wat aan doen. ben benieuwd of t wat uithaalt, maar ik hoop t van harte. |
Ach het lukt pas als mensen het echt zat zijn! In Nederland zijn er te veel mensen met babbels maar de daden blijven zo achter :o Natuurlijk spreek ik hier ook voor mezelf!
|
Ik rijd geen auto meer.
|
In Venezuela kost de benzine ("euro 95") 3,2 cent p/l
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ben blij dat je mag autorijden ik zal het nooit mogen stomme ogen ook :( :(
|
Citaat:
|
rol-ogen zeker.
|
Citaat:
stel nou dat elke fietser 9 cent per kilometer aan belasting zou moeten betalen; dat klinkt belachelijk, maar t is in principe ongeveer t zelfde. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen |
Citaat:
|
1) accijnzen zijn maar gedeeltelijk terug te brengen op het bestrijden van overlast; desalniettemin, het werkt niet. je zal toch op je bestemming aan moeten komen, accijnzen of geen accijns, en dan voldoet de fiets en/of de trein niet (meestal niet, iig, dat kost gewoon meer tijd).
2) mensen die veel met de auto reizen hebben daar meestal een reden voor; vaak is dat inderdaad het verdienen van geld, maar mensen die meer verdienen worden al 'gestraft' voor hun harde werken dmv diverse andere belastingmaatregelen. accijns treffen daarentegen iedereen die weleens ergens moet zijn (studenten uitgezonderd, die hebben meestal een ov-kaart). daarnaast hebben hoge benzineprijzen(en dieselprijzen) ook hun weerslag op de prijzen van zo'n beetje alles dat nou eenmaal vervoerd moet worden, dus ook op de levensmiddelen die aangeschaft worden door mensen die op bijstandsniveau leven. 3) tis geen bullshit, accijns worden niet gebruikt om wegen aan te leggen of in ander vervoer te investeren, maar om budgetgaten mee te vullen. er is geen enkele reden om ondeugdelijk boekhouden op de automobilist te verhalen. Martine, misschien kun je wat duidelijker uitleggen wat je nou precies bullshit vindt. |
Als je met de trein rijdt betaal je ook voor het spoor!
Wanneer je met de auto rijdt betaal je ook voor de wegen! Dus als je fietst waarom zou je dan niet verantwoordelijkheid moeten dragen voor goede fietspaden? Niet dat ik nou zit te springen om accijns te betalen als ik fiets maar in principe is het naar mijn idee geen gekke gedachte die hier boven wordt geschetst. Ik ben ook benieuwd waarom diegene die wat aan haar ogen mankeert niet mag auto rijden. Dat moet bijna wel iets bijzonders zijn :( |
voor het gebruik van de wegen is overigens ooit de wegenbelasting uitgevonden.
|
Citaat:
Ik rijd geen auto meer en kom overal waar ik wil komen. |
Citaat:
de belasting die je over voedsel betaalt bestaat uit 6% (laag-tarief BTW) over de verkoopprijs. niet over -en- btw en -accijns-. daarnaast is die belasting een belasting over de toegevoegde waarde, en heeft bijzonder weinig te maken met het uiteindelijk doel van de gekochte artikelen (in dit geval : fietsen). van belasting op brood worden geen fietspaden aangelegd (officieel niet, iig). het argument dat je overal kan komen zonder auto slaat sowieso nergens op, tenzij je voor wil stellen om de supermarkt maar met de fiets te bevoorraden. het maakt geen donder uit of jij nou auto rijdt of niet, je betaalt wel mee aan de hoge brandstofprijzen. immers, de producten die jij aanschaft en in je fietstas mikt, zijn echt niet op de fiets bij de AH aangekomen, en uiteindelijk zal de vervoerder ook winst willen maken en die winst wordt uiteindelijk door de consument betaalt. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In het bedrijfsleven zijn er inderdaad situaties te bedenken die autogebruik vereisen. Dat neemt nog niet weg dat ik, net als meer dan de helft van de Nederlandse bevolking, prima zonder auto kan. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
2) het milieuvriendelijke-aspect klopt dan ook niet (helemaal). 3) praktischer als je alleen maar in 1 stad hoeft te zijn misschien. niet praktischer als je nog eens ergens wil komen. daarnaast zijn de tijden van het OV bijzonder onhandig als je op tijd bij je afspraken wil zijn. met de auto kun je met een beetje gemak 4 tot 5 afspraken, en als je echt hard werkt wel meer, op een dag nakomen. met het OV beperk je dat tot hooguit twee. daarnaast is de fiets bijzonder onhandig als je meer mee wil nemen dan dat dr in de fietstas past. (bv. de boodschappen voor meer dan 2 personen.) Citaat:
zoals gezegd, ook al heb jij geen auto, dan nog ben jij ook het slachtoffer van hoge brandstofprijzen. uiteindelijk zal de consument dit moeten betalen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:40. |