![]() |
Hoe ver mogen leraren gaan?
Hai!
Effe een vraagje of eigenlijk een stelling: Hoe ver vinden jullie dat een leraar mag gaan? Daar bedoel ik dit mee: Zou jij het toestaan dat een leraar je uitscheld zonder rede en het daarna weer probeerd goed te praten? Of dat je al het hele jaar door word gezien als het lievelingetje die alles kan maken en dat dan op het eind van het jaar blijkt dat de leraar meer wil? Ik zou graag willen weten wat jullie hier van vinden en wat jullie hier tegen zouden doen. Dit is niet gebaseerd op mijn leven, by the way, en hopelijk op het leven van geen enkel persoon.. |
een leraar moet mij nooit uitschelden... punt uit :rolleyes:
|
Een professionele leraar dient voor de zakelijke benadering te kiezen. Hij moet zijn emotionele ontladingen dus zoveel mogelijk voor zich houden.
Artsen leggen de "Eed van Hippocrates" af. Het zou goed zijn als die een equivalent had voor leraren. Conclusie: lerarengedrag zoals jij beschrijft, is onaanvaardbaar. |
Wij hebben een leraar frans en die schold zo'n jongeb helemaal verrot. En toen zei hij: Wat denk je zelf, hou je bek is! en toen mocht hij vertrekken. Hoezo machtsmisbruik
|
Een leraar mag zich in persoonlijke zin zo opstellen als hij of zij vind dat een leerling zich ook mag opstellen. Als een leraar een leerling uitscheld moet deze niet gek staan te kijken als de leerling terugscheld, idem dito met geweld.
|
Was wel lache bij godsdienst. Wij hebben een vrij forsegebouwde leraar voor dat vak. En toen ging hij vragen wat wij zouden doen als er een (groep) maroka(a)n(en) je begon te duwen en zo. Vervolgens nam hij een jonge als voorbeeld. En toen probeerde die jonge de leraar op z'n bek te leggen. Ging helaas niet door. :mad: Maar die leraar spoort sowieso niet zo, moesten we gaan opdrukken voor de klas. En als je hem irriteert door de hele tijd te gaan lachen, hangt hij je op voor de klas. Een zo'n gast stond echt zo zwaar voor lul. Resterende 30 minuten van die les besteed aan die jongen op te hangen.
|
ik ben wel eens flink uitgescholden door een leraar. maar ik had voordat ik bij die leraar langs ging voor een gesprekje aan mijn decaan beloofd dat ik me in zou houden omdat ik al veel problemen met die vent had. ik heb het dus gewoon over me heen laten komen (waardoor die nog kwader werd :D ). toen ben ik naar mijn decaan gegaan en heb alles verteld en die zou wel met hem gaan praten. nooit meer wat van gehoord.
nu loopt er een officieel onderzoek tegen hem !! :D !! Dat heb ik niet geregeld hoor want ik ben al van school af maar toch. WRAAK !!!!!! |
een leraar mag niet pesten, maar wel plagen. (zegt hun curcusleraar)
Trouwens, een leraar zei laatst een keer tegen een jongen uit de klas dat hij maar een sukkel was met zijn bril die overigens maar een goedkoop troepding was enzo. Zei de jongen tegen die leraar: u heeft zelf anders ook een bril! hoe kunt u dan iets tegen mij zeggen?!?! Moest hij nakomen en de leraar zei tegen hem dan hij nooit zoiets tegen hem meer mag zeggen anders..... Ik vind dit bijvoorbeeld niet kunnen, de hele klas was erbij en iedereen was voor de jongen. De leraar is overigens ook heel erg gemeen, pest zittenblijvers altijd en jongens zijn beter als meiden volgens hem. Enz. Mijn zus zegt zelfs dat het een vieze sexist is! (is al van school af) |
leraren moeten opzouten met hun gesceld, maar bepaalde leraren die gewoon een hele goede band hebben met de klas die kunnen wel lolletjes maken
|
- niet schelden tegen leerlingen
- geen geweld tegen leerlingen gebruiken - geen erg kwetsende opmerkingen tegen leerlingen maken kijk, een leraar heeft macht, die mag hij niet misbruiken. bovendien is hij volwassen en hoort HIJ dus degene te zijn die zich inhoudt (leerling ook hoor, maar hij iig!) wanneer een leerling de fout in gaat moet een leraar dus ook op de juiste manier ingrijpen en niet dezelfde actie terug doen bij de leerling. helaas denken daar nog steeds een aantal leraren anders over. :( Toch heb je een behoorlijke troef in handen als leerling zijnde in zo'n geval, kbedoel: hij mag dan wel geen eed hebben afgelegd, maar over het algemeen bestaan d'r toch wel bepaalde na te komen normen in het onderwijs! Op naar de directeur dus! |
Als je dat soort dingen doet ben je nou eenmaal niet geschikt als leraar. (maar je word tegenwoordig wel aangenomen, door het lerarentekort)
ik vind het niet kunnen. |
in principe vind ik dat leraren geen fysiek geweld mogen gebruiken, leerlingen mogen uitschelden of kwetsen. toch vind ik dat leraren bij leerlingen die steeds hun leraar zitten te fokken/uit te schelden/enz, ook iets harder mogen reageren. je kan wel zeggen dat leraren macht over leerlingen hebben, maar het is eerder andersom. leraren zijn over het algemeen veel banger voor ontslag of zelfs een aanklacht.
|
Citaat:
|
heb ook zo`n gore leraar voor wiskunde en dat overdrijf ik niet...
hij heeft al een paak keer gezegt tegen een meisje uit mijn klas dat ze een lekker kontje had... pas was ik wat eerder dan de andere in de klas was ie mij zo goor aan het kijken weet je wel net iets te lang in je ogen en zo... pas zat ik met 5 meisjes in de klas vroegen we zo van jah meneer bent u getrouwd zegt ie zo jah .... maar ik het ook nog een vriedin... wij zo van huh?? jah en wij zo van jah en weet u vrouw dat ... zegt ie zo .. neej.. mijn mond viel zo wat open... hij zei pas in de klas dat hij gescheiden was en dat hij zijn minnaars had gedumpt .. met andere woorden.... gatverdamme!!!!!!!!!! hij is echt zo goor maar jah kan nog wel 10 dingen over hem zeggen! x |
Ik laat me toch zeker niet uitschelden, achterstellen of voortrekken!!!
|
Citaat:
|
Citaat:
(maar waarom mag jij dat nu wel zeggen, en ik niet?) |
Citaat:
|
Citaat:
ik vind het wel erg voor mensen die heel verlegen zijn en niets durven terugzeggen, en het zich toch erg aantrekken. mij doet het niets. |
Citaat:
Ken jij daar een voorbeeld van? :confused: Heeft iemand in jouw naaste omgeving dat meegemaakt? Zo ja, dan vind ik dat natuurlijk wel erg voor die persoon. :( Maar hoe is die persoon er dan mee omgegaan, wat heeft hij/zij gedaan? De leraar/lerares aangeklaagd of gewoon gezegd dat hij/zij uit de buurt van die persoon moet blijven? Just out of curiosity. Ripper |
een leraar mag best ver bij mij gaan als het mij niet aanstaat dan scheld ik gewoon lekker terug en als we handtastelijk gaan worden nou dan slaan we toch ook gewoon terug simpel toch ?
|
ik vind dat als een leraar jou mag uitschelden dat jij minstens het recht hebt om dat terug te doen
|
Als je t ergens nie mee eens bent, bijv. met hoe je ze je behandelen, moet je gewoon met stoelen gaan gooien. Dat werkt t beste :p :D
Succes met t gooien |
Citaat:
|
in het geval van die jongen met die bril wasi k echt nit gaan nakomen, ik zou zelf gezegd hebben (recht inde face) dat ik die leraar een sneu persoon vind.
|
wij hebben ook een leraar die de hele klas uitscheld voor stelletje debielen en jullie moeten allemaal maar naar VMBO
als je dan wat terugzegt dan kan je eruit en melden of de hele vrijdagmiddag nakomen. ook scheld hij regelmatig mensen uit mijn klas uit voor spastisch en achterlijk en hij zegt dat je jezelf niet kent. onze mentor zegt dat we naar de afdelingscoordinator moeten gaan maar daar slijmt die leraar zo bij dat hij ons niet geloofd maar de meeste leraren vinden hem ook een zak |
Citaat:
|
Citaat:
Bah, om misselijk van te worden! :mad: Het is toch alleen maar vriendjespolitiek wat de klok slaat onder leraren, waardoor ze er allemaal heel gemakkelijk onder uit komen. :mad: (n) Ripper |
haha ze zullen mij nooit wat doen
ik ben de dochter van de directeur :eek: |
Citaat:
Ripper |
Citaat:
|
Citaat:
|
Echt extreme voorbeelden heb ik niet, maar er waren bij mij op de middelbare school wel leraren die er een handje van hadden om grappig te zijn over de rug van (meestal niet zulke populaire) leerlingen heen.
Zo hadden wij een lerares Frans die in de brugklas tegen een jongen die vlakbij de hoerenbuurt woonde zei: "Werkt je moeder daar?" Ook maakte ze je belachelijk als je nog niet goed kon voorlezen in het Frans of om allerlei andere redenen. Ze ging ook altijd fouten in schriftelijke overhoringen voorlezen voor de klas, met naam van de leerling erbij, om die leerling even lekker uit te lachen. Dat waren meestal dan ook de wat zwakkere leerlingen. Ik had ook een leraar Engels die er veel plezier in had mensen voor lul te zetten. Als je bij hem te laat kwam, moest je bij binnenkomst vragen: "Klas, mag ik nog binnenkomen?" en dan zei hij rustig vijf keer nee en dan moest je het overdoen. Een jongen bij ons in de klas die niet zo populair was (zeg maar gerust: gepest werd) en ook niet zo heel knap was om te zien, liet hij een spreekbeurt houden met het onderwerp: Hoe versier ik een meisje? Kijk, dat vind ik nou hele nare trekjes bij een leraar. We hebben er eigenlijk nooit iets van gezegd, jammer genoeg. Ik hoop dat ooit iemand wel het lef heeft gehad om er iets van te zeggen, niet dat het veel uitmaakt, maar toch. |
Citaat:
|
Citaat:
Het zijn gewoon zielige machtswellustelingen, dat soort leraren. Maar één troost, en dat bedenk je je meestal pas later, als je al jaren van die school af bent: als leraren het nodig hebben om lollig te zijn over de rug van (zwakke) leerlingen heen dan zegt dat niet veel goeds over hun eigen gevoel voor eigenwaarde. Als dat in orde is heb je het niet nodig om dat soort dingen te doen!! |
Citaat:
|
Citaat:
Later, in de eindexamenklas, heb ik die mevrouw van Frans nog gehad, maar toen deed ze redelijk normaal (kennelijk beleefde ze er alleen plezier aan om relatief jonge leerlingen van 12 of 13 te pesten, oudere leerlingen durfde ze niet aan). |
Citaat:
En waarom? Omdat ie 'zit' zei tegen ons waarop ik zei dat we geen honden waren... |
Citaat:
Grrrr van dat soort mensen word ik echt woest :mad: Edit: Owh jah er is ook een leraar bij ons op school die een keer tegen een jongen heeft gezegd "Stomme Turk" Die jongen dus een klacht indienen. Zegt die leraar achteraf "het was maar een grapje" :rolleyes: :mad: |
Wel, ik vind dat eender welke leerkracht het recht niet heeft om iemand uit te schelden. De leerkracht mag het wel doen als de leerling hem/haar is begonnen uitschelden. Leerlingen moeten respect hebben voor leerkrachten, maar leerkrachten ook voor leerlingen. Indien ze allebei respect hebben voor elkaar is er totaal geen probleem. Maar zo van een leerkracht moet een bepaalde leerling niet, vind ik eigenlijk een onterechte houding. (of omgekeerd). In zijn/haar eigen heeft de leerkracht het recht omdat te denken, maar je moet het niet laten merken aan de leerling. Omgekeerd juist hetzelfde. Als een leerkracht je onterecht behandelt, kan je beter eens met een andere leerkracht, de studieleraars, directeur, je ouders,.. erover praten en dan zo zoeken naar een juiste oplossing. Dat van dat meer verwachten vind ik een vorm van scheinheiligheid, dat is niet eerlijk. ;)
|
Citaat:
|
Een leraar die zegt "Ik duldt geen tegenspraak" is volgens mij ook afkomstig uit het jaar nul. Wat een autoritair figuur! Een leraar geschiedenis had een keer bij een vriendin van mij een antwoord fout gerekend die exact hetzelfde was als in het boek. Hij was het niet eens met het boek, zo luidde zijn verklaring. Achteraf is hij er nog wel op teruggekomen, overigens was dat best een goede leraar, maar dat was wel eventjes heel vreemd.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
als een leraar mij verrotschelt, wat op onze school niet ozu gebeuren, zou ik zeker gelijk maatrgelen nemen...eerst terug schelden en dan zorgen dat die gast problemen krijgt...je hebt de hele klas als getuigen.
|
Citaat:
|
ze moeten me gewoon nie uitschelden en van me afblijven, verder doen ze maar
|
Ik vind dat leraren hun grenzen wel moeten kennen > maar de leerlingen ook!! En dat van dat naderhand meer willen, kan je in veel gevallen aan zien komen en als je er dan toch mee door gaat is dat hypocriet.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48. |