![]() |
Tientallen aanslagen verijdeld....
Ik last net dit bericht en mijn haren gingen recht overeind staan...
Op de één of andere manier wil ik dit gewoon niet weten, en vraag ik mij af, als het waar is, welk belang er mee wordt gedient... Tientallen aanslagen verijdeld (bron NRC.nl) Door een onzer redacteuren AMSTERDAM, 23 SEPT. Tussen 1994 en 2004 zijn in Europa meer dan 28 grote terreuraanslagen verijdeld door inlichtingendiensten, waaronder ook in Nederland. Dit onthult onderzoeker Rob de Wijk op grond van een tot nu toe geheime lijst van Europese inlichtingendiensten. De lijst staat in zijn vandaag verschenen boek 'Supermacht Europa' en noemt in Nederland verijdelde aanslagen op de kerncentrale Borsele, het ministerie van Defensie, het hoofdkwartier van de AIVD, Schiphol en het parlement In Den Haag. Volgens De Wijk, onder andere onderzoeker bij het instituut Clingendael, is het maar toeval dat de eerste grote aanslag die de aandacht vestigde op het moderne islamistische terrorisme op 11 september 2001 in de Verenigde Staten plaatsvind, en niet Europa. In de analyse van de inlichtingendiensten heeft Europa juist sterk de belangstelling van de terroristen en is het niet de vraag óf er op een dag weer een grote aanslag in Europa zal plaatsvinden, maar wanneer. De terroristen zouden daarbij in toenemende mate proberen massale vernietiging teweeg te brengen getuige bijvoorbeeld een verijdeld plan uit februari 2002 om de waterleiding van Rome met cyanide te vergiftigen. Dat het aantal aanslagen in Europa tot nu toe vrij beperkt is gebleven, is volgens De Wijk vooral het gevolg van het succes van de inlichtingendiensten. ,,Die doen best goed werk''. Het bureau van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst willen geen commentaar geven op de lijst van De Wijk. ,,Over verijdelde aanslagen doen we geen mededelingen'', zegt een woordvoerster van het bureau. Volgens De Wijk worden de plannen van de Nederlandse Hofstadgroep in de internationale veiligheidswereld volstrekt serieus en ernstig genomen. De lijst van De Wijk omvat verder onder andere de poging een vliegtuig in de Eiffeltoren te laten crashen (kerstavond 1994), pogingen tot aanslagen op het WK voetbal in Frankrijk (2000) en tot kaping van cruiseschepen in Europese havens (mei 2002), een poging in de Straat van Gibraltar Britse oorlogsschepen tot zinken te brengen (2002), poging tot aanslag op de Londense metro met cyanide (2002), poging tot aanslag op de HSL-tunnel in Antwerpen (2004), pogingen tot aanslagen op het EK voetbal in Portugal (2004), met een 'vuile bom' in Groot-Brittannië, en een poging tot aanslag op vliegveld Heathrow (2004). |
Tsja, wat is 'verijdelen'? Verhinderen als het al in een vergevorderd stadium van uitvoering is, waarbij zonder de tussekomst van de inlichtingendienst dus doden zouden zijn gevallen? Of hebben we het hier over het hele spectrum vanaf opscheppen op internet, waarbij het dus allerminst zeker is dat er überhaupt begonnen wordt met enige concrete voorbereiding, laat staan van een mogelijkheid dat de aanslag wordt voltooid?
En verder verbaast het me sowieso niet. Genoeg rare mafkezen op de wereld. Maar het aantal keren dat ik sinds 1994 in het verkeer door het oog van de naald ben gekropen boezemt mij meer angst in ten aanzien van de veiligheid van fietsers in het verkeer dan de kans dat ik morgen door een aanslag om het leven kom. |
eerlijk gezegd is dit volgens mij vrij oud nieuws, ik heb dit wel vaker gehoord. verbaast me ook niks. mafkezen zat, en 'europa' is best een grootmacht geworden.
|
Citaat:
|
Sowieso, de mensen die écht gevaarlijk zijn en die écht in staat zijn tot het uitvoeren van een aanslag, doen dat in stilte. Die maken de bevolking niet vantevoren bang. Zie de aanslagen in London. Het zijn inderdaad de Samir A.'s die van zichzelf best weten dat ze nooit in staat zullen zijn iets te doen, maar die de samenleving wel bangmaken en op kosten jagen door te doen alsof ze radicaal en gevaarlijk zijn.
|
Citaat:
|
Ik vind het trouwens stom dat ze dit soort dingen in de media laten komen, want als je dit leest dan zou je best de conclusie kunnen trekken dat we dus ook in Nederland zo veilig nog niet zitten. En dan zouden er best mensen kunnen zijn die zich daardoor onveilig gaan voelen, met alle gevolgen van dien.
|
Citaat:
|
dat soort mensen moet je nieteens arresteren maar meteen overhoop knallen ..
wel zeker weten dat je de goede hebt.. ( niet zoals in londen ) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Look beavis fishes hu hu hu .. let's drown them :evil: |
Ik denk dat 28 wel een erg positieve schatting is. Al helemaal als je bedenkt dat 5 hiervan in Nederland werden gepland. Remkes zei eens dat er in Nederland naar schatting 500 radicalen zouden zijn, die een aanslag zouden willen plegen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het bericht verbaast me ook niet, mafketels zat. Maar bang zal ik er niet van worden. |
Citaat:
Dat is dus dé reden waarom wij de doodstraf niet hebben. En ik kan wel zeggen: Ik ga iedereen doodmaken en verbranden en allahu akhbar weetikveel, dat betekent niet dat ik dat doe. Ik zeg wel es dat ze op israel, palestina en washington een bom moeten flikkeren om van het gezeik af te zijn, ga ik niet doen ofzo. En nu is het wachten tot de AIVD mij hier komt neerknallen :evil: |
Citaat:
|
Citaat:
|
wk voetbal in frankrijk was in 1998 :o
|
Ik lig er niet wakker van
|
Ach ja. De AIVD en de mensen van Clingendael die zouden zeggen dat er géén directe dreiging is en dat er géén aanslagen zijn verijdeld zou ook wel érg raar zijn.
|
Je moet de mensen toch een beetje bang houden he...anders verdwijnt het draagvlak voor inbreuken op de rechtsorde zoals in de terrorisme wetgeving is voorzien.
Ik persoonlijk ken geen enkele radicale enge moslim. (ik tel het allochtonenbevrijdingsfront wat hier nog wel eens wat komt spuien niet mee, want dat is maar internet en dat is geen kennen), dus waarom zou ik bang zijn? |
Ik ben ook niet bang. De moslims die ik ken zijn allemaal zeer "huggable".
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ja, daarom horen we, als ergens een onschuldig gezin in Utrecht 's nachts het huis uit wordt gesleurd onder het mom van dreiging van terrorisme, dat uitgebreid in de media en hebben we van deze verijdelde aanslagen nog nooit gehoord... :rolleyes: Zou deze 'onderzoeker' betaald worden door de regering Balkenende in het kader van hun angstcampagne?
|
Citaat:
|
Citaat:
'OMG tERrOrISmE!!!!1!1!!! pAnIEk! AnGsT!!!1!1!' :rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
En het is alweer duidelijk, de VVD is het altijd, het is altijd rechts, altijd de ander, altijd de regering, 'de orde'. Nou ja, dat spreekt op zich voor zich in hoe serieus we het moeten nemen als jij uit de slof schiet over de politiek, we hoeven nog net de Finse samenzwering er niet bij te halen.. :) |
Citaat:
|
Citaat:
Iedereen begrijpt namelijk dat de wereld en vooral de problemen daarin veel complexer in elkaar zitten. Tjee, een leuke vergelijking komt op, je lijkt Wilders wel met het 'makkelijke oplossingen voor moeilijke problemen' :) Waar zeg ik trouwens dat 'het allemaal van links komt'? Je probeert me toch geen woorden in de mond te leggen? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Zeker bij gebrek aan een betere oplossing is dat hypocriet om te denken, en al helemaal raar om als argument te gebruiken in een discussie. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Aan de ene kant is het lastig om een aanslag te plegen.. maar aan de andere kant hou je een gek met foute bedoelingen echt niet tegen.. seriemoordenaars stop je ook niet zomaar, en terroristen waarvan 2 op de 30 aanslagen lukken zullen ze zich toch eens achter de oren moeten krabben.. Toch maar wat langer trainen in Afghanistan.. :(
|
Citaat:
Citaat:
Ik weet niet of je dat bedoelt, maar als 2 aanslagen op 30 lukken, is dat inderdaad een erg groot falen voor het hele anti-terreur-werken, en kunnen de terroristen zich in de handen wrijven. Ik zie er overigens ook geen voordeel in dat we in Afghanistan moeten gaan trainen om terreur tegen te gaan. Het lijkt me nogal onoverkomelijk om van daaruit en overzicht over de verschillende dreigingen te krijgen. Terroristische dreiging komt absoluut niet alleen of vooral uit Afghanistan, maar vooral uit eigen land. Het is hier dat extremistische organisaties hun recruten verzamelen, om paspoort-problemen aan de grens efficiënter te omzeilen. |
Citaat:
Ik kan me niet voorstellen dat he zo moeilijk is om niet gepakt te worden als terrorist met terroristische plannen. Hoe moeilijk is het om er gewoon niet over te praten, er geen boeken over te lenen in de bibliotheek, of het niet op internet te dumpen? Ik kan nu drie mogelijkheden verzinnen: 1 'Terroristen zijn dom' 2 'De inlichtingendiensten kunnen gedachten lezen' 3 'Het aantal verijdelde aanslagen is overdreven' |
Zo simpel ligt het natuurlijk niet. Natuurlijk is het voor één van ons (onopvallende burgers) niet zo moeilijk om bij de plaatselijke megastore een zak kunstmest en een gallon diesel te halen (bij wijze van spreken). Als je de juiste mensen kent, is het aan explosieven komen ook niet zo moeilijk.
Het gaat hier echter om mensen die per definitie al streng gelovig zijn en in een periode van jaren steeds fundamentalistischer/extremere denkbeelden op na houden en zich in specifieke kringen bevinden die, tegenwoordig, bij voorbaat al verdacht zijn. Als ze daarna overgaan tot het voorbereiden van een aanslag duurt zo'n process in zijn geheel enkele jaren. |
Ik kan me er niet druk over maken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:50. |