![]() |
Schending beroepsgeheim?
Als ik het goed begrepen heb, heeft een advocaat beroepsgeheim ter bescherming van zijn cliënt.
Als hij van een cliënt echter informatie verkrijgt waarmee hij bijvoorbeeld het leven van een ander kan redden of kan voorkomen dat een ander onschuldig vast komt te zitten en hij schendt zijn beroepsgeheim, kan hij dan gerechtelijk vervolgd worden of blijft het bijvoorbeeld bij ontslag? Bij doktoren e.d. is het beroepsgeheim, meen ik, zo aangepast, dat zij bij verdenking van misdrijf wel de politie mogen inschakelen ter bescherming van de slachtoffers, maar dat lijkt me bij een advocaat niet mogelijk. Puur interesse in de juridische kant; of het verder een realistisch voorbeeld is, intereseert me minder. :) |
Citaat:
|
Hij kan M altijd nog bellen :p
In uitzonderlijke omstandigheden mag het geheim geschonden worden: ingeval van een noodtoestand of bij conflict met een hoger belang: Artikel 458bis Sw.: bij ernstig en dreigend gevaar voor de fysische/psychische integriteit minderjarige l Arrest Arbitragehof 3 mei 2000: vernietiging artikel 1675/8, alinea 2 Ger.W. (voorzag dat advocaten aan wie informatie werd gevraagd m.b.t. een persoon die in een procedure CSR zit, zich niet op het beroepsgeheim kan beroepen) l Europese Witwasrichtlijn http://www.law.ugent.be/proces/proce...5_advocaat.pdf , aldus een Belgisch document. In Nederland zullen de regels waarschijnlijk niet sterk afwijken. |
Over het algemeen mag het beroepsgeheim aan de kant geschoven worden voor levensbedreigende situaties. Mensen met een beroepsgeheim hebben instanties waar ze in grote lijnen een situatie kunnen voorleggen en kunnen laten beoordelen of het gaat om beroepsgeheim of niet.
|
Schending van de geheimhoudingsplicht levert sowieso niet een strafrechtelijke vervolging in strikte zin op. Veeleer zal er een klacht komen te liggen bij het tuchtcollege van de Nederlandse Orde van Advocaten, de beroepsorganisatie waar elke jurist lid van moet zijn om de titel advocaat te mogen voeren. Dan kunnen er wel disciplinaire maatregelen genomen worden, variërend van een berisping tot ontzetting uit het beroep ('van het tableau schrappen' in advocatentaal).
Overigens zal een (straf)advocaat, indien hij weet dat zijn cliënt informatie heeft die voor een opsporingsonderzoek van belang kan zijn, die informatie nooit doorspelen aan de politie. De vertrouwelijkheid van de gesprekken die tussen cliënt en advocaat plaatsvinden zijn zo ongelooflijk belangrijk, dat is een van de pijlers waar onze hele rechtsstaat op berust. Als die vertrouwensrelatie wordt opengebroken (zoals bijv. Donner nu van plan is door advocaten te laten afluisteren door het OM) dan komt het hele beroep van advocaat en het hele idee van een eerlijk proces onder druk te staan. De vraag of het beroepsgeheim 'van de andere kant' geschonden mag worden (dus niet uit eigen beweging van de advocaat, maar op last van de opsporingsautoriteiten) is een andere. Dat is gewoon mogelijk, maar voor een advocatenkantoor doorzocht wordt moet er wel een heel ernstige verdenking van een zeer zwaar misdrijf liggen. :) |
Oke, bedankt allemaal :)
Citaat:
Maar dat afluisteren krijgt Donner er toch nooit doorheen? :o |
Citaat:
|
Citaat:
Of je zoiets aankunt moet je dus voor jezelf bepalen. Het strafrecht is ook absoluut niet mijn ding (blegh). Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:08. |