![]() |
Cystes, snelle groei meestal goedaardig?
Ik meende gelezen te hebben dat wanneer cystes snel groeien ze meestal goedaardig zijn, en wanneer ze langzaam groeien, ze meestal kwaadaardig zijn. Klopt dit?
|
ik dacht dat cystes altijd goedaardig waren...
overgens zijn er meer soorten knobbeltjes die goedaardig zijn... |
cystes zijn idd meestal altijd goedaardig
maar ze kunnen ook zo ontstaan dat ze uiteindelijk kanker worden daarom wordt altijd aangeraden wanneer cystes niet kleiner worden, ze operatief te laten verwijderen:) |
Hmm nee. Bij mijn mama zijn cystes in haar schildklier gevonden, maar ze krijgt nog een punctie om te bepalen of ze goed- of kwaadaardig zijn. Ze groeien heel snel en ik meende me dus te herinneren dat dat meestal geldt voor goedaardige gezwellen. Maar weet het niet zeker en het duurt nog zolang voor ze uitslag krijgt. :(
|
Dat noemen ze toch gewoon een gezwel? Dat was bij mn neef wel zo nml... Of misschien zijn t beide benamingen voor 1 ding :)
Maar dat is wel minder van je moeder (n) Geen idee hoe dat zit met snel en langzaam groeien... |
Volgens mij zijn ze dan over het algemeen goedaardig hoor. :)
Tenminste bij mij hebben ze 2 jaar terug een keer een punctie gedaan, en daar hebben ze verder niets meer aangedaan. Ik heb ze nog steeds wel, maar zijn stúkken minder. Wel minder voor je moeder dan. Bij mij groeide ze ook heel snel, dus dat zegt niet eens zoveel geloof ik. :) Sterkte! |
Een cyste is een blaasje gevuld met vocht. Of dat nou snel groeit of langzaam..
Het komt er echter niet zomaar. Een tumor kan een ontstekingsreactie veroorzaken waardoor er vocht ontstaat. Maar het kan dus ook "gewoon" een ontstoken melkgang zijn. Een cyste zelf is nooit kwaadaardig. |
kwaadaardige gezwellen zijn altijd snelgroeiend. Daarom kunnen deze gezwellen ook goed behandeld worden met straling of met chemo, omdat je dan de deling van de cellen stopt, waardoor de cellen dus sterven.
Cystes zijn goedaardige holtes gevuld met vloeistof. Op een echobeeld is het goed te zijn. Vocht is namelijk op een echobeeld altijd egaal zwart. Gezwellen(goed- en kwaadaardig) hebben een andere dichtheid en geven dus een ander beeld op een echo. |
Citaat:
Kwaadaardige gezwellen zijn niet altijd snelgroeiend. Kwaadaardige gezwellen kunnen vaak NIET goed behandeld worden. Tegenwoordig grijpt chemo op heel veel andere dingen aan dan op het stoppen van de deling van cellen. Een vloeistof is niet altijd egaal zwart op een echo beeld, dat is afhankelijk van de samenstelling. Gezwellen hebben niet altijd een andere dichtheid dan vloeistof, en produceren soms zelfs vloeistof. dus. |
Citaat:
Diezelfde chirurg zei dat je ze beter kon laten zitten, tenzij ze op een gevaarlijke plek zitten (of gigantisch groot worden dat het gevaar oplevert). Zitten ze op een plek waar het geen probleem oplevert kun je het hoogstens voor je eigen gevoel doen, 'nut' had het niet en je ondergaat toch een operatie voor iets dat niet nodig is... |
Citaat:
|
Citaat:
|
I heb zelf ooit een snelgroeiende bult gehad. (Ik noem het maar even zo.) Die groeide in twee weken van een halve centimeter naar vier bij vier centimeter. En dat was niet goedaardig....
Het bleek dat ik de ziekte van hodgkin had. Ik zou als je een snelgroeiende bult hebt altijd naar de huisarts gaan. |
|
Citaat:
|
ik had zo een ding in mijn oorlel :S
zit er nog steeds, maar nu is t heel klein ( destijds heel groot ) maar kon t wel laten zitten volgens de dokter.. maar al ik er last van kreeg kon t operatief wel worden verwijderd.. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:38. |