Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-10-2005, 08:34
miekmuis
miekmuis is offline
Ik meende gelezen te hebben dat wanneer cystes snel groeien ze meestal goedaardig zijn, en wanneer ze langzaam groeien, ze meestal kwaadaardig zijn. Klopt dit?
Oud 13-10-2005, 10:16
Gothic
Gothic is offline
ik dacht dat cystes altijd goedaardig waren...

overgens zijn er meer soorten knobbeltjes die goedaardig zijn...
Oud 13-10-2005, 10:38
pyres
pyres is offline
cystes zijn idd meestal altijd goedaardig
maar ze kunnen ook zo ontstaan dat ze uiteindelijk kanker worden
daarom wordt altijd aangeraden wanneer cystes niet kleiner worden, ze operatief te laten verwijderen
Oud 13-10-2005, 10:39
miekmuis
miekmuis is offline
Hmm nee. Bij mijn mama zijn cystes in haar schildklier gevonden, maar ze krijgt nog een punctie om te bepalen of ze goed- of kwaadaardig zijn. Ze groeien heel snel en ik meende me dus te herinneren dat dat meestal geldt voor goedaardige gezwellen. Maar weet het niet zeker en het duurt nog zolang voor ze uitslag krijgt.
Oud 13-10-2005, 15:44
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Dat noemen ze toch gewoon een gezwel? Dat was bij mn neef wel zo nml... Of misschien zijn t beide benamingen voor 1 ding

Maar dat is wel minder van je moeder Geen idee hoe dat zit met snel en langzaam groeien...
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 16:19
Mariekje*
Mariekje* is offline
Volgens mij zijn ze dan over het algemeen goedaardig hoor.
Tenminste bij mij hebben ze 2 jaar terug een keer een punctie gedaan, en daar hebben ze verder niets meer aangedaan. Ik heb ze nog steeds wel, maar zijn stúkken minder. Wel minder voor je moeder dan. Bij mij groeide ze ook heel snel, dus dat zegt niet eens zoveel geloof ik.

Sterkte!
Oud 20-10-2005, 14:58
toemba
toemba is offline
Een cyste is een blaasje gevuld met vocht. Of dat nou snel groeit of langzaam..

Het komt er echter niet zomaar. Een tumor kan een ontstekingsreactie veroorzaken waardoor er vocht ontstaat. Maar het kan dus ook "gewoon" een ontstoken melkgang zijn.

Een cyste zelf is nooit kwaadaardig.
Oud 20-10-2005, 20:51
sas
sas is offline
kwaadaardige gezwellen zijn altijd snelgroeiend. Daarom kunnen deze gezwellen ook goed behandeld worden met straling of met chemo, omdat je dan de deling van de cellen stopt, waardoor de cellen dus sterven.
Cystes zijn goedaardige holtes gevuld met vloeistof. Op een echobeeld is het goed te zijn. Vocht is namelijk op een echobeeld altijd egaal zwart. Gezwellen(goed- en kwaadaardig) hebben een andere dichtheid en geven dus een ander beeld op een echo.
Oud 20-10-2005, 21:18
toemba
toemba is offline
Citaat:
sas schreef op 20-10-2005 @ 21:51 :
kwaadaardige gezwellen zijn altijd snelgroeiend. Daarom kunnen deze gezwellen ook goed behandeld worden met straling of met chemo, omdat je dan de deling van de cellen stopt, waardoor de cellen dus sterven.
Cystes zijn goedaardige holtes gevuld met vloeistof. Op een echobeeld is het goed te zijn. Vocht is namelijk op een echobeeld altijd egaal zwart. Gezwellen(goed- en kwaadaardig) hebben een andere dichtheid en geven dus een ander beeld op een echo.
Om even een aantal dingen recht te zetten.

Kwaadaardige gezwellen zijn niet altijd snelgroeiend.

Kwaadaardige gezwellen kunnen vaak NIET goed behandeld worden.

Tegenwoordig grijpt chemo op heel veel andere dingen aan dan op het stoppen van de deling van cellen.

Een vloeistof is niet altijd egaal zwart op een echo beeld, dat is afhankelijk van de samenstelling.

Gezwellen hebben niet altijd een andere dichtheid dan vloeistof, en produceren soms zelfs vloeistof.

dus.
Oud 20-10-2005, 21:18
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
pyres schreef op 13-10-2005 @ 11:38 :
cystes zijn idd meestal altijd goedaardig
maar ze kunnen ook zo ontstaan dat ze uiteindelijk kanker worden
daarom wordt altijd aangeraden wanneer cystes niet kleiner worden, ze operatief te laten verwijderen
De chirurg die ik hierover sprak zij dat een goedaardig gezwel nooit kwaadaardig werd. Wel kan er op die plek een kwaadaardig gezwel ontstaan net als op elke andere plek.

Diezelfde chirurg zei dat je ze beter kon laten zitten, tenzij ze op een gevaarlijke plek zitten (of gigantisch groot worden dat het gevaar oplevert). Zitten ze op een plek waar het geen probleem oplevert kun je het hoogstens voor je eigen gevoel doen, 'nut' had het niet en je ondergaat toch een operatie voor iets dat niet nodig is...
Oud 21-10-2005, 11:47
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
sas schreef op 20-10-2005 @ 21:51 :
Beeld op een echo heeft te maken met akoestische eigenschappen (absorptie, verstrooiing), minder met dichtheid.
Oud 21-10-2005, 13:26
toemba
toemba is offline
Citaat:
chris9 tje schreef op 21-10-2005 @ 12:47 :
Beeld op een echo heeft te maken met akoestische eigenschappen (absorptie, verstrooiing), minder met dichtheid.
Je hebt absoluut gelijk. Maar... Een vloeistof (of een emulsie, komt dichter in de buurt bij cystevloeistof) bevat deeltjes. Als die deeltjes plaatselijk meer voor komen, dan is de dichtheid daar groter. Dan is de absorptie maar vooral de verstrooiing daar toch anders dan op plaatsen met een lagere concentratie van deze deeltjes (=lagere dichtheid)?
Oud 30-10-2005, 10:36
Sugafly
Sugafly is offline
I heb zelf ooit een snelgroeiende bult gehad. (Ik noem het maar even zo.) Die groeide in twee weken van een halve centimeter naar vier bij vier centimeter. En dat was niet goedaardig....
Het bleek dat ik de ziekte van hodgkin had. Ik zou als je een snelgroeiende bult hebt altijd naar de huisarts gaan.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 16:23
Ui
Ui is offline
http://www.orthopedie-dr-mortele.be/polscyste.htm
Oud 31-10-2005, 14:54
toemba
toemba is offline
Citaat:
Sugafly schreef op 30-10-2005 @ 11:36 :
I heb zelf ooit een snelgroeiende bult gehad. (Ik noem het maar even zo.) Die groeide in twee weken van een halve centimeter naar vier bij vier centimeter. En dat was niet goedaardig....
Het bleek dat ik de ziekte van hodgkin had. Ik zou als je een snelgroeiende bult hebt altijd naar de huisarts gaan.
er zijn cystes in de schildklier van haar moeder gevonden. M Hodgkin is een lymfeklierafwijking.
Oud 02-11-2005, 21:29
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
ik had zo een ding in mijn oorlel

zit er nog steeds, maar nu is t heel klein ( destijds heel groot )
maar kon t wel laten zitten volgens de dokter..

maar al ik er last van kreeg kon t operatief wel worden verwijderd..

Regels voor berichten