Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Tandjes doen zeer (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1294610)

Magican 31-10-2005 15:21

Tandjes doen zeer

Het spijt me als hier al eerder iets over is gepost:

De laatste tijd heb ik pijn aan mijn tanden/kiezen, niet constant maar als ik er bijvoorbeeld mee kauw.
Wat is dit, hoe is dit te verhelpen en als dit verhelpen alleen met een tandartsbezoek kan, doet dat dan zeer? (ik ben namelijk een mietje die het niet zo op pijn heeft)

Leonoor 31-10-2005 15:25

Voor de zekerheid zou ik even langs de tandarts gaan. Of het verhelpen pijn doet is nogal lastig te zeggen als je niet weet wat het is. ;)

Wat voor pijn is het? Als een gaatje, door kou/warmte, of nog iets anders?

MevrouwM 31-10-2005 16:07

Het klinkt wel een beetje als een gaatje. Of voelt het anders? Het kan ook een andere oorzaak hebben hoor, vb je glazuur dat een beetje beschadigd is ofzo.
Wanneer moet je weer naar de tandarts? Anders is het mss verstandig om eerder een afspraak te maken.

Niet te mieterig doen, je bent toch een man ;)

Andijvie 31-10-2005 16:52

Doen al je tanden pijn? Drink je soms veel frisdrank of eet je veel zoete/zure dingen? Ik heb altijd na één glas frisdrank (of bv. champagne) dat m'n tanden al gevoelig gaan worden. Iets hard eten is dat echt niet fijn meer. Na twee of drie glazen is het echt ongemakkelijk. Ik probeer frisdrank etc dus te vermijden, dat helpt echt enorm. Ik poets m'n tanden twee keer per dag (meestal met parodontax) en spoel elke avond met mondwater voor gevoelige tanden. Dat helpt wel.

Als je pijn op een vrij specifieke plek hebt, dan is het waarschijnlijk een gaatje.

Onbekend 31-10-2005 17:04

een goede tandpasta kan geloof ik idd al wonderen doen. Eentje voor gevoelige tanden/tandvlees met fluoride (bijv. parodontax).
Is je tandvlees ook beetje omhoog getrokken bj de randjes? Dan zou ik het gewoon eerst paar dagen met die tandpasta proberen..
en anders toch even naar de tandarts

Magican 31-10-2005 18:35

Bedankt allemaal

Lok5 31-10-2005 18:45

Het kan een gaatje zijn.
Ik had daar ook erg last van en toen bleek er een gaatje in me tand te zitten.

MTpower 31-10-2005 19:17

het kán een gaatje zijn, het kán je tandvlees zijn, het kán een ontsteking(kje) zijn, het kan vanalles zijn ;)
Je kan eens proberen met speciale tandpasta te poetsen(voor gevoelige tanden).
Als je zekerheid wilt moet je toch echt naar de tandarts :o

MevrouwM 31-10-2005 22:05

Ja met sensodyne poetsen. Wel redelijk prijzig voor tandpasta, maar (bij mij iig) de enige tandpasta die op mijn gevoelige tandjes werkt ;)

superduck 01-11-2005 00:14

Heb je toevallig een beugel? :o

M@rco 01-11-2005 09:18

Duidelijk tanderosie, tik het maar eens in op Google.

Is niet zo heel veel aan te doen, behalve zure dingen als frisdrank en bepaalde soorten fruit zo veel mogelijk te vermijden. De tandarts kan je er wel meer over vertellen, hij kan je bijv. ook een fluorbehandeling geven (en nee, dat doet geen pijn :p), dat helpt soms ook. Er is ook een tandpasta van Sensodyne die ertegen helpt, pH Balance heet dat geloof ik.

Sarah 01-11-2005 10:33

Ik merk met sensodyne dat als ik daar mee stop, mijn tanden na een dag gevoeliger zijn dan ze vóór het gebruik waren. Dus als ze normaal zeg maar 6 gevoeligheid hebben, en als ik dagelijks sensodyne gebruik 3 gevoeligheid, dan krijgen ze nadat ik stop opeens 8 gevoeligheid en dat zakt dan weer langzaam naar 6. Ik vraag me wel af hoe dat komt (ik gebruik alleen sensodyne als ik onder de douche m'n tanden poets, dus of ik het wel of niet gebruik ligt eraan of ik vóór of ná een maaltijd douche).

BrunetJuh 01-11-2005 14:57

Waarschijnlijk ontstoken tandvlees! Dan krijg je last met kauwen en dat doet gruwelijk zeer! Van OralB heb je speciaal soort poeder dat na aantal keren echt helemaal hersteld is. Of je moet speciale tandpasta voor gevoelig tandvlees pakken.

Andijvie 01-11-2005 17:07

Citaat:

M@rco schreef op 01-11-2005 @ 10:18 :
Duidelijk tanderosie, tik het maar eens in op Google.

Is niet zo heel veel aan te doen, behalve zure dingen als frisdrank en bepaalde soorten fruit zo veel mogelijk te vermijden. De tandarts kan je er wel meer over vertellen, hij kan je bijv. ook een fluorbehandeling geven (en nee, dat doet geen pijn :p), dat helpt soms ook. Er is ook een tandpasta van Sensodyne die ertegen helpt, pH Balance heet dat geloof ik.

Je kan je kiezen ook laten sealen en je tanden een laagje laten geven. Ik heb op een paar plaatsen heel dun glazuur (andere tanden schuren daar langs), daar is een laagje op gemaakt om dat tegen te gaan. Helpt zeker :)

Als tandpasta's dus niet werken, kan de tandarts zeker verder helpen.

Magican 01-11-2005 21:12

Wederom bedankt, ik denk trouwens zelf ook dat het tanderosie is maar ja, chips MOET je gewoon eten terwijl je cola drinkt.
Ik tenminste.. :o

Daantje_0705 01-11-2005 21:26

Citaat:

Magican schreef op 01-11-2005 @ 22:12 :
Wederom bedankt, ik denk trouwens zelf ook dat het tanderosie is maar ja, chips MOET je gewoon eten terwijl je cola drinkt.
Ik tenminste.. :o

Dat je zo af en toe frisdrank en bepaalde fruitsoorten eet is niet zo heel erg maar poets minstens een half uur (liefs een uur) daarna dan iig niet je tanden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.