Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Voor het eerst gerookt...? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1295871)

SweetHeart15 02-11-2005 13:16

Voor het eerst gerookt...?

Hoe oud waren jullie toen jullie voor het eerst een sigaret hebben gerookt en hoe voelde je je toen?

Ik heb pas geleden voor het eerst gerookt. Daarna voelde ik me heel draaierig in mijn hoofd en ook een beetje misselijk. Gaat dat over als je langer en vaker rookt?

Chloe Siere 02-11-2005 13:21

Waarom zou je in vredesnaam willen gaan roken? Dat je het een keer probeert, ok. Dat je heel af en toe tijdens het uitgaan rookt, hm. Maar om bewust ervoor te kiezen om verslaafd te raken aan roken? Stommerd!

Ik heb 1 keer een trekje genomen... Maar dat was niet eens over mn longen vermoed ik. En daar blijft het ook bij.

Somebody Special 02-11-2005 14:04

Ik was 16, vond het vies maar wilde cool zijn!
Heb stug doorgezet, trots als ik was.

En nu...rook ik nog steeds.

Als je misselijk en draaierig werd lijkt me dat geen lekker gevoel dus stop nu je het nog kan.

Freestyler* 02-11-2005 14:13

niet en ben dat ook niet van plan

Wordt hier wel weer lekker gesteld als iets dat je per definitie doet.

Missy1234567890 02-11-2005 14:18

Niet en gaat ook nooit gebeuren. :)

Bloem 02-11-2005 14:19

Daar is pas nog een heel topic, inlcusief poll, over geweest.

coopergirl 02-11-2005 14:21

Op mijn 15de ben ik begonnen met roken. Eigenlijk was ik altijd principieel tegen roken. Op een gegeven moment hadden we een excursie en wilde st0er mee roken (destijds rookte meer dan de helft van mijn klas). Ik weet nog dat ik het niet bijzonder lekker vond, werd er ook draaierig van (je lichaam reageerd heftig op de nicotine, dat is het niet gewend. De keren dat ik na een stoppoging weer begon, werd ik ook wat draaierig). Ik rook maar ben van plan ooit weer eens te stoppen -.-'

Tiño 02-11-2005 14:28

ik ben er principeel tegen,laltijd geweest, nog nooit een trekje genomen.

April20 02-11-2005 14:31

12 ofzo moest toen erg hoesten vond het super goor!

cha0s 02-11-2005 14:36

/piloff:

omg, je hebt gerookt, je bent nu zo stoer!! omgwtfbbq!!!

ontopic: 17. anders moest ik pure joints roken, daar had ik gen zin in.

MTpower 02-11-2005 15:01

Toen ik 9 was ofzo :s
Toen moest ik daarna voor straf een sigaret geheel oproken over m'n longen. Dat vond ik echt zo erg, heb toen tot m'n 11de niet meer gerookt. :o

Gothic 02-11-2005 15:02

Citaat:

Tiño schreef op 02-11-2005 @ 15:28 :
ik ben er principeel tegen, altijd geweest, nog nooit een trekje genomen.

nietzijweer 02-11-2005 15:02

Toen ik 12 was (in de zomervakantie van de basisschool naar de eerste klas) rookte ik mijn eerste sigaret.
Samen met mijn best vriendinnetje.
We wilden weten wat er zo interessant aan was, het werd gezien als rebels en onze ouders rookten ook dus vonden wij het iets "van de grote mensen".
Vandaar dat we ook graag wilden roken.
Nu ben ik een weekendroker..

Maar we vonden het niet zo lekker, maar omdat we dat tegenover elkaar niet durfden toegeven hebben we uiteindelijk in de loop van die week of maand samen dat pakje opgerookt..

MTpower 02-11-2005 15:03

Citaat:

Somebody Special schreef op 02-11-2005 @ 15:04 :
stop nu je het nog kan.
(y)

Cookie 02-11-2005 15:04

Ik heb een paar trekjes genomen en moest gigantisch hoesten en liep paars aan.

Maar je bent iig een gigantische muts als je begint.....kzou niet weten waarom ook
* kans op ziektes
* je houd geen geld over
* je krijgt minder lucht.'

Geef mij dan een reden waarom jij zou willen roken.

mjk 02-11-2005 15:10

Paar maand terug bij kampvuur op kamp. Tsja, eerste keer ging goed, tweede keer overmoedig dus kuchte het uit. Laatste keer dat ik sigaret had gerookt. Later nog wel sigaren gerookt bij uitgaan, maar die zijn stuk lekkerder en minder verslavende vind ik.

Smoozy 02-11-2005 15:22

Toen ik voor het eerst rookte was ik 12 denk ik. Nu ben ik alleen nog een gezelligheidsroker, als ik rook is het altijd gezellig :) Hetzelfde geld voor drinken.

SweetHeart15 02-11-2005 15:29

Ik wil niet eens beginnen met roken. Maar op school rookt de halve klas dus ja dan probeer je automatisch. Kan niet zeggen dat ik het lekker vindt en ik voelde me behoorlijk slecht na die sigaret, dus voor mij blijft het daarbij.
Ik wou alleen weten of het draaierige gevoel stopte nadat je meer en langer rookt omdat ik niet wist of dat normaal was dat ik het had.

Dexter_M 02-11-2005 15:31

in groep 8, dus rond me 11de.

Balance 02-11-2005 15:43

Citaat:

SweetHeart15 schreef op 02-11-2005 @ 16:29 :
Ik wil niet eens beginnen met roken. Maar op school rookt de halve klas dus ja dan probeer je automatisch. Kan niet zeggen dat ik het lekker vindt en ik voelde me behoorlijk slecht na die sigaret, dus voor mij blijft het daarbij.
Ik wou alleen weten of het draaierige gevoel stopte nadat je meer en langer rookt omdat ik niet wist of dat normaal was dat ik het had.

'dus dan probeer je automatisch' --> bullshit.
je doet het toch echt zelf, dus geef niet de situatie de schuld.

ik heb nog nooit gerookt en dat hou ik zo.

MadameMinke 02-11-2005 15:49

Ik heb ooit eens (in groep 8) plechtig beloofd, aan een man die voorlichting over verslaving kwam geven, dat ik nóóit zou roken. Zelfs nooit een trekje van een sigaret zou nemen.
Heb me er niet aan gehouden. :p
Ik heb eerst een keer geblowd, september vorig jaar. Daarna moest ik voor een rol in een voorstelling roken. En niet zo'n beetje ook. Maar heb niet over mijn longen gerookt en ben er ook totaal niet verslaafd aan geraakt. Verder heb ik voor de grap weleens een sigaar gerookt op een feestje. :) (Maar dan rook je ook niet over je longen).

mcflem 02-11-2005 15:57

Nooit gerookt. :)

MTpower 02-11-2005 16:05

Citaat:

MadameMinke schreef op 02-11-2005 @ 16:49 :
Verder heb ik voor de grap weleens een sigaar gerookt op een feestje. :) (Maar dan rook je ook niet over je longen).
die dingen rook ik ook gewoon over m'n longen :o
Eerste keer dat ik dat deed was ik trouwens wel flink aan de schijterij :P

Dolores 02-11-2005 16:07

Toen was ik 14 volgens mij. Ik was nieuwsgierig en vond het vast ook wel stoer, maar gelukkig vond ik het vies en heb ik na die paar sigaretjes nooit meer gerookt. :)

Miracle 02-11-2005 16:25

Ik zou het werkelijk niet meer weten. Ik was ws tussen de 13 en 15 jaar. Ik rook niet.

U*NiQ 02-11-2005 16:27

Ik was 12 en heb minstens 10 minuten sterretjes gezien. Bij wijze van dan :D

Cookie 02-11-2005 17:06

Citaat:

Balance schreef op 02-11-2005 @ 16:43 :
'dus dan probeer je automatisch' --> bullshit.
je doet het toch echt zelf, dus geef niet de situatie de schuld.

ik heb nog nooit gerookt en dat hou ik zo.

NIet automatisch nee maar dan is de verleiding wel groot om een keer te proberen,
Op vakantie rookte ook iedereen (behalve ik en een ander meisje) ik rook helemaal niet ben oo zwaar anti maar de verleiding was groot om er ook een op te steken...hebt nie gedaan maar t scheelde soms nie veel

Balance 02-11-2005 17:43

Citaat:

Cookie schreef op 02-11-2005 @ 18:06 :
NIet automatisch nee maar dan is de verleiding wel groot om een keer te proberen,
Op vakantie rookte ook iedereen (behalve ik en een ander meisje) ik rook helemaal niet ben oo zwaar anti maar de verleiding was groot om er ook een op te steken...hebt nie gedaan maar t scheelde soms nie veel

dat heeft gewoon met zelfbeheersing te maken. Ik ben wel vaker in het gezelschap van enkel rokende mensen. Dan zou ik het nog steeds wel ontzettend dom van mezelf vinden om d'r daarom één op te steken. Ik vind de verleiding ook helemaal niet groot; je kan toch nog gewoon nadenken op zo'n moment?

Dato_16 02-11-2005 18:06

eerste keer dat ik een hijsje nam was ik 13 dacht ik, vond het best lekker, eerste hele peuk die ik op rookte was een zwaar shagje van super droge ouwe zware vanelle....
Dat was een stuk minder lekker, werd toen ook even best raar :s
daarna niet weer zware shag gerookt..
nu 3 maanden gestopt :cool:

Corossi 02-11-2005 18:37

Ik rook pas sinds eind sept. dit jaar, toen ik 16 was dus.
Ik vroeg me al een tijd af hoe het was en wat er zo boeind aan is dus besloten om samen met een vriend een keer te kijken hoe het is om te roken.

De eerste sigaret vond ik geeneens zo heel goor, maar ik rookte ook nog niet over mn longen. Toen ik dat voor de eerste keer deed moest ik wl erg hoesten, maar je went eraan.
Ik voelde me daarna idd ook draaierig, een paar dagen later nog steeds als ik een sigaretje op stak.

Citaat:

Balance schreef op 02-11-2005 @ 18:43 :
dat heeft gewoon met zelfbeheersing te maken. Ik ben wel vaker in het gezelschap van enkel rokende mensen. Dan zou ik het nog steeds wel ontzettend dom van mezelf vinden om d'r daarom één op te steken. Ik vind de verleiding ook helemaal niet groot; je kan toch nog gewoon nadenken op zo'n moment?
Ik vind de lucht echt goor als bv. 8 van de 10 mensen om je heen zitten te roken, nog steeds nu ik sinds kort rook.
Maar als ik er zelf dan een op steek heb ik er helemaal geen problemen meer met die stank omdat je het zelf ook zit te doen (beetje maf omschreven maar jah)

Maar goed ik ben niet van plan om door te gaan met roken, vooral omdat ik niet mn hele leven geld wil uitgeven aan sigaretten en er niet écht verslaafd aan wil raken dat je hevige ontwenningsverschijnselen etc. krijgt als je niet rookt.

Mariekje* 02-11-2005 19:04

Pff.. Ik was 13 geloof ik, smaakte wel okey maar nooit verder gegaan dan díe ene peuk. Soms neem ik wel eens een trekje van een sigaret, maar het heeft zo verschrikkelijk weinig toevoegende waarde. Dus écht roken? Nee laat maar. (n)

Andijvie 02-11-2005 19:15

Ik was 15, ik vond het achterlijk goor, werd er ook misselijk van en duizelig, maar ik had doorzettingsvermogen :| In elke pauze ging ik snel even roken, altijd vond ik het vies, maar 't was wel gezellig op een of andere rare manier. Na een half jaar ofzo ben ik gestopt, zonder moeite, ik vond het achterlijk goor namelijk. Nooit begrepen waarom ik zo graag wilde roken :confused:

Akilina 02-11-2005 19:48

Ik was 17 toen ik mijn eerste sigaret rookte en ik heb nooit meer een lekkerdere sigaret dan toen op dat moment gerookt. Ik werd er wel heel duizelig van in het begin, maar het was heerlijk, maar ik denk dat dit ook kwam doordat ik toen al wel gewend was aan het roken van jointjes.

Nu rook ik nog steeds, maar helemaal niet veel, 1 pakje in de 3 à 4 weken ongeveer. En om even pedagogisch verantwoord te zijn: ik zou inderdaad er maar niet mee beginnen, of probeer in ieder geval niet verslaafd te raken aan het roken.

Ieke 02-11-2005 20:21

Nooit gedaan, zelfs geen trekje. Ik vind het echt dom als je begint met roken omdat je vrienden het ook doen etc. Dat je er dan niet bij zou horen en meer van die onzin. Kom zeg, maak je eigen keuze en hou je daar gewoon aan. Is het nu zo moeilijk om te weigeren? Als het dan gebeurt dat je vrienden het stom vinden dat je het niet doet vraag ik me af in hoeverre het echte vrienden zijn. Als ze echte vrienden zijn respecteren ze je keuze.

GodSaveTheQueen_temp 02-11-2005 20:44

Ik ben nog nooit in de verleiding geweest om mijn lichaam op die manier te vervuilen. :)

Freyja 02-11-2005 20:59

Heb het wel eens geprobeerd, toen ik een jaar of 14, 15 was, denk ik. Ik houd er niet van, het is veel te kriebelig allemaal. Nooit bang geweest om verslaafd te raken - daar heb ik een te sterke persoonlijkheid voor :)

Cookie 02-11-2005 21:59

Citaat:

Ieke schreef op 02-11-2005 @ 21:21 :
Nooit gedaan, zelfs geen trekje. Ik vind het echt dom als je begint met roken omdat je vrienden het ook doen etc. Dat je er dan niet bij zou horen en meer van die onzin. Kom zeg, maak je eigen keuze en hou je daar gewoon aan. Is het nu zo moeilijk om te weigeren? Als het dan gebeurt dat je vrienden het stom vinden dat je het niet doet vraag ik me af in hoeverre het echte vrienden zijn. Als ze echte vrienden zijn respecteren ze je keuze.
Eens, maar soms is het te vergelijken met bijv kaassoufles. als iedereen om je heen zon ding zit te eten ben je snel geneigd er zelfook een te halen.

Briseïs 02-11-2005 22:03

Ik was 11 en ik vond het goor en ik heb het nooit meer gedaan.

MevrouwM 02-11-2005 22:03

Nooit gedaan. Ook nooit de behoefte gehad om stoer te doen of erbij te horen op deze manier...

Dus TS niet meer doen he :nono: ;)

Anneka 03-11-2005 06:30

Nog nooit van me leven zo'n ding aangeraakt. Vind het gewoon smerig.

Dinalfos 03-11-2005 06:57

Citaat:

SweetHeart15 schreef op 02-11-2005 @ 16:29 :
Maar op school rookt de halve klas dus ja dan probeer je automatisch.
Flawless. Geen speld tussen te krijgen.

Cherry Springs 03-11-2005 07:03

Ben het niet van plan te gaan doen. Al helemaal niet voor mijn 18de want ik heb afgesproken dat als ik voor mijn achtiende niet rook, aan drugs doe of stiekem piercings/tatoos laat zetten, mijn moeder mijn rijbewijs betaalt. Heb trouwens al spontaan een hoestbui als iemand met een sigaret langsloopt... :o

Martine1986 03-11-2005 08:01

Citaat:

Cookie schreef op 02-11-2005 @ 22:59 :
Eens, maar soms is het te vergelijken met bijv kaassoufles. als iedereen om je heen zon ding zit te eten ben je snel geneigd er zelfook een te halen.
:confused:

Wat een ongelofelijke bullshit.

Bovendien begrijp ik de vergelijking kaassouffle-sigaret niet helemaal.

ot: toen ik een jaar of 12 was denkik (groep 8 basischool iig) Was maar één trekje, en puur omdat de rest het deed en het stoer was. Ik vond het behoorlijk vies.
Toen ik 15 was heb ik voor het eerst een hele sigaret gerookt en dat was volgensmij vooral uit nieuwsgierigheid. Heb toen samen met mijn beste vriendin een pakje gekocht en dat hebben we stiekem opgerookt. Ik vond het eigenlijk meteen lekker :confused:
Gevolg: Heb drie jaar gerookt, ben nu gestopt, maar rook nog wel soms in het weekend. Een gezelligheids roker dus :p
Achteraf zou ik natuurlijk willen dat ik er nooit aan begonnen was, en dat is dan ook wat ik de ts wil aanraden: begin er niet aan.

Cookie 03-11-2005 08:03

Citaat:

Martine1986 schreef op 03-11-2005 @ 09:01 :
:confused:

Wat een ongelofelijke bullshit.
Een gezelligheids roker dus :p

Eigenlijk zeg je nu hetzelfde.
je doet het omdat de rest het ook doet.

Martine1986 03-11-2005 09:05

Citaat:

Cookie schreef op 03-11-2005 @ 09:03 :
Eigenlijk zeg je nu hetzelfde.
je doet het omdat de rest het ook doet.

Hoe kom je daar nou weer bij? Niet iedereen uit mijn vriendenkring rookt (het meerendeel rookt zelfs niet), dus dat ik zou roken omdat iedereen het doet kan zoiezo al niet kloppen. Het is meer een gewoonte, als ik uitga/iets ga drinken/bioscoop/schouwburg/terras/uit eten etc.. hoort daar voor mijn gevoel roken gewoon bij. Het is misschien vreemd, maar ja, zolang ik de dag nog normaal door kan komen zonder sigaretten, vind ik het wel oke zo.
En ik doelde trouwens vooral op het feit dat jij schijnbaar een kaasouffle gaat kopen omdat iedereen er een eet en dan ben je naar mijn mening wel heel absurd makkelijk te beinvloeden.

Cookie 03-11-2005 09:35

Citaat:

Martine1986 schreef op 03-11-2005 @ 10:05 :
Hoe kom je daar nou weer bij? Niet iedereen uit mijn vriendenkring rookt (het meerendeel rookt zelfs niet), dus dat ik zou roken omdat iedereen het doet kan zoiezo al niet kloppen. Het is meer een gewoonte, als ik uitga/iets ga drinken/bioscoop/schouwburg/terras/uit eten etc.. hoort daar voor mijn gevoel roken gewoon bij. Het is misschien vreemd, maar ja, zolang ik de dag nog normaal door kan komen zonder sigaretten, vind ik het wel oke zo.
En ik doelde trouwens vooral op het feit dat jij schijnbaar een kaasouffle gaat kopen omdat iedereen er een eet en dan ben je naar mijn mening wel heel absurd makkelijk te beinvloeden.

Je snapt t niet. Ok dat het merendeel van je vrienden niet rookt had ik vekeerd..
Maar als je iemand een kaassoufle ziet eten krijg je toch vanzelf ook zin in een kaassoufle...teminste ik wel en dat heeft niets met makkelijk te beinvloeden te maken op een manier dat je niet je eigen keuzes kan maken.

HenkMul 03-11-2005 09:50

Citaat:

Morgan schreef op 02-11-2005 @ 21:59 :
Nooit bang geweest om verslaafd te raken - daar heb ik een te sterke persoonlijkheid voor :)
LOL.

KiMZz 03-11-2005 09:52

Ik was volgens mij al 18 toen ik mijn eerste sigaret rookte, maar ik werd niet misselijk of hoesterig want k had al eerder geblowd (jaar of 17 denkik).
En het was heel stom, mijn ex en ik blowden bijna elke dag, op een gegeven moment zat ik bij m in de auto 's middags voor zijn werk, en k had honger, zei die dat ik eens een peukje moest opsteken dat hielp tegen het hongergevoel.. Gedaan dus en begon met af en toe een sigaretje, maar werd natuurlijk meer en nu rook ik nog steeds.

Konijn 03-11-2005 11:00

Nog nooit gedaan, ook niet nu mn huidige vriend een gezelligheids-roker is (al vind ik het wel lekker om met hem te zoenen als ie gerookt heeft :confused: ).
Ben ook niet van plan ooit te gaan roken.

Quantes 03-11-2005 12:48

Op mijn 15 begonnen, tot voor een half jaar ongeveer een pakje per dag. Het eerste hijsje kriebelde wel, en ik vond het ook niet meteen lekker of zo, maar dan rijg je er nog eens een aangeboden, ach, je hebt het al vaak genoeg gehoord.

Nu ben ik zwaar aan het minderen, ik doe nu al ongeveer 3 weken met een pakje. En ik merk er helemaal niets van, in de zin van trillen of zo, maar het geeft wel gelijk een beter gevoel. Soms vind ik het lekker, of gezellig, maar ts: begin er alsjeblieft niet aan, echt niet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:54.