![]() |
Klaar met je opleiding en op zoek naar werk.
Er is dan altijd een periode dat je geen werk hebt en wel klaar bent met je opleiding. Is er dan een mogelijkheid dat je in deze periode een ww-uitkering kunt aanvragen of heb je daar helemaal geen recht op?
|
Voor een ww-uitkering heb je een bepaald arbeidsverleden nodig, dat heb je dus niet. Desnoods wordt het de bijstand, maar dan zou ik nog maar even doorstuderen/(tijdelijk) iets onder je niveau aannemen om vanuit die baan opzoek te gaan naar een 'betere' baan.
|
vroeger (dan praten we over 4 jaar geleden, toen mijn zus net afgestudeerd was) bestond er zoiets als een 'schoolverlaters-uitkering', misschien bestaat dat nog steeds ?
|
Je moet minimaal zoveel jaar arbeid hebben verricht, en in elk jaar een x aantal uur maken (niet fulltime).
Als je dus naast je opleiding fanatiek een bijbaantje hebt gehad, kan je ook aan genoeg uren komen. Zou je even moeten opzoeken om hoeveel uur het gaat. |
Citaat:
grtz ivo |
de TS heeft, voor zover ik weet, geen recht op een WW uitkering. dat wil niet zeggen dat de TS helemaal geen recht heeft op een uitkering, maar WW is voor mensen die werk hadden, maar werkeloos zijn geworden (door ontslag meestal).
|
Trouwens, als je een bijstandsuitkering wilt ontvangen moet je eerst wel 'interen' op je eigen vermogen, tot een bepaald bedrag aan toe. Voor een bijstandsuitkering kun je bij de gemeente terecht.
|
Citaat:
Ik denk dat je aanspraak kunt maken op een bijstandsuitkering, maar daarvoor moet je door een complete papiermolen waarbij het uwv zo ongeveer alles behalve je ondergoed wil zien. Ik weet niet of je dat daarvoor over hebt. Een aantal vrienden van mij die al zijn afgestudeerd en nog geen baan hebben teren nu even op hun ouders. Gemiddeld kost het hen nog geen 6 maanden om een baan te vinden. Ik weet niet of jij dat voor jezelf kunt inschatten, maar anders is daar misschien een oplossing voor je te vinden. |
Je kunt altijd tijdelijk in de horeca, supermarkt, winkel etc. gaan werken totdat je werk hebt gevonden.
|
Citaat:
|
Wel als je genoegen neemt met een laag salaris. Ik denk dat mijn vriend zo aan de slag kan in de horeca (gezien zijn werkervaring in deze sector).
|
Citaat:
Maar dat is toch de reden waarom ze 'dat soort mensen' niet aannemen, omdat ze te duur zijn? |
Citaat:
|
Citaat:
Ik weet ook niet meer of het wel de beste oplossing is om bijstand te vragen. Ergens anders vond ik namelijk dit: Ik heb in het begin geinformeerd bij het cwi of ik recht had op een uitkering. Als je 5 mnd achter elkaar heb gewerkt dan heb je recht op een uitkering, heb je minder gewerkt dan heb je recht op bijstand. Maar bijstand betekent wel dat je elk werk moet aannemen wat je aangeboden wordt (lopendebandwerk, in de kassen werken enz.) Op die manier heb ik niet veel tijd om in mijn eigen professie aan de slag te komen. Hm. |
Gefeliciteerd met je afstuderen.
Tijdelijk kun je best aan de slag in iets anders, zolang je maar echt op zoek bent naar iets tijdelijks. Veel werkgevers bieden hun vavacturen aan bij een uitzendburo om zo vaste krachten te werven. Voor die banen kom jij niet in aanmerking, want je gaat toch weer snel weg. Stom produktiewerk voor een paar daagjes en dan weer wat anders, dat kan wel. En dan kom je tenminste niet om van de honger terwijl je bezig bent met solliciteren. |
Nee, voor een WW-uitkering kun je niet in aanmerking komen, daar moet je volgens mij 3 jaartjes voor gewerkt hebben.
Als je trouwens een baan gaat zoeken waarvoor weinig vraag is, zou ik sowieso iets tijdelijks nemen, hoeft natuurlijk niet per se opleidinggerelateerd te zijn... |
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19. |