![]() |
Ibgroep
Hallo daar,
Ik zit met een aantal vragen! Ik vind dat ik weinig geld van de IB krijg en vraag me af of dit normaal is. Ik krijg namelijk als aanvullende prestatiebeurs 225,88. Maar met mijn moeder wordt geen rekening gehouden en mijn vader staat als onbekend geregristreerd ( wordt dus ook gene rekening mee gehouden),...Is dit normaal? Verder heb ik vorig jaar een jaar verspild aan stufi ( verkeerde opleiding en was te laat voor de febr.-regeling) hoe zit het dan met mijn 4e jaar van deze opleiding ( qua OV en stufi). Geloof dat dit het wel ff was....wie o wie kan mij helpen?! KUSSSS |
Citaat:
overigens krijg je volgens mij het maximumbedrag hoor... |
Citaat:
|
Citaat:
Maar verder moet je niet verwachten dat de IBG jou helemaal gaat onderhouden. Het is de bedoeling dat er drie partijen bijdragen: ouders, staat (IBG) maar ook de student zelf. En de meeste HBO- en WO-opleidingen zijn zo makkelijk dat je er best een paar avonden naast kunt werken, bijv in de horeca (erg gewild onder studenten). |
Citaat:
Verder moet ik wel moeite doen voor mijn HBO-opleiding en werk ik er 3 a 4 avonden per week naast. Maar ik had mijn financiele situatie vergeleken met een paar anderen en vond het raar dat ik in mijn situatie zo weinig kreeg....Dus ja...ff checken! Dus ik krijg zo'n 470 euro per maand. Basisbedrag prestatiebeurs (248) en Aanvullend prestatiebeurs (225) |
OK, dan kun je inderdaad alleen nog maar bijlenen. Als medestudenten veel meer krijgen doen ze dat misschien. :)
|
Ik neem aan dat je je studie zelf moet betalen? Dat hakt er namelijk flink in op maandbasis. Maar als je 3 avonden in de week werkt, verdien je toch minstens 250 euro bij, neem ik aan? Dan is 470 prima te doen, lijkt me zo.
|
Citaat:
|
'maar' 470 euro... vinnik best veel eigenlijk...
|
Waar zuur jij over? Mijn vriend krijgt net zoveel en hij kan daar zn hele studie van betalen :o (zonder dat uitwonende dus, hij krijgt 250 euro).
Als jij het geld er niet voor hebt, moet je niet op kamers gaan :o |
Ik zou willen dat ik 't kreeg.
|
Citaat:
Heb geen vader en mijn moeder is drugsverslaafd.. Betaal dus alles zelf, studie en huis enz... Dus ik vind je een beetje aanvallend overkomen terwijl je niets weet van de hele situatie... |
Citaat:
En je krijgt inderdaad het maximum. In principe zou je, inclusief werk, het ook echt wel moeten kunnen betalen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En anders ga je toch niet studeren :rolleyes: |
Citaat:
Je vriend kan dus van 250 euro z'n studie betalen en woont verder thuis. TS kan van dat bedrag ook z'n studie betalen, maar heeft daarnaast nog alle kosten die bij een uitkomende student komen kijken. Van die 220 die hij meer krijgt dan jouw vriend kan hij echt niet én z'n kamer én z'n eten én z'n kleding én z'n verzekering (enz) betalen. Tuurlijk, het zal allemaal best kunnen als je d'r naast ook gewoon werkt zoals zoveel studenten (wat de TS overigens dus ook doet), maar die jongen mag het hier toch gewoon komen navragen of dat bedrag wel klopt? Dan zeurt hij toch niet direct? |
Citaat:
|
Het laatste jaar krijg je geen stufi meer, maar kun je nog wel lenen van de ibg.
|
Citaat:
|
Wat je precies verdient weet ik niet, maar 3 avonden per week werken komt toch al gauw op zo'n 250 euro per maand. Dat houdt in dat je een inkomen van zo'n 470+250=720 euro per maand hebt.
Mijn theoretische begroting voor wat het mij zou kosten om op kamers te gaan komt uit op iets minder als 500 euro per maand. -kamerhuur €250 -Eten €100 (lang leve de lidl/aldi) -kleding €25 (lang leve de uitverkoop die steeds eerder begint) -uitgaan €20 (je hoeft niet altijd naar de kroeg, met wat vrienden een krat pils halen en bij iemand thuis wat gaan doen kan ook heel gezellig zijn) -ziektekostenverz. €50 -telefoon (mobiel) €25 -diversen €25 Abbo's heb ik nog niet inbegrepen en sommige bedragen zullen nog iets hoger uitvallen. Hiervoor reken ik voor het gemak even €55, waarop ik aan levensonderhoud op 550 euro/maand uitkom. Collegegeld is 125 euro/maand waarmee er met het inkomen van de TS nog €45/maand overblijft voor de boeken en overige studiekosten. Het is afhankelijk van de studie of dit op termijn genoeg is, maar 2e hands boeken doen al een hoop goeds (25-50% besparing op boekenkosten, en als je ze niet meer nodig hebt zelf ook weer doorverkopen). Reiskosten heeft een student niet of nauwelijks, dus die heb ik weggelaten. lang leve de OV-kaart. Voor het laatste jaar van je studie zul je moeten lenen en als je de lening wilt beperken nu alvast iedere euro die je kunt missen opsparen. Door het jaar heen valt er weinig opzij te zetten, maar door de zomermaanden 6 weken ofzo fulltime te werken heb je dan behoorlijk wat extra geld wat je opzij kunt zetten. Wees blij dat je in NL bent geboren, in (bijvoorbeeld) de VS lag je nu waarschijnlijk zelf ook al lang ergens in de goot of stond je de hele dag hamburgers te bakken om uberhaupt in leven te kunnen blijven. Er zijn weinig landen waar studeren voor de armere bevolkingsgroepen financieel zo laagdrempelig is als in Nederland. |
Citaat:
|
In dit geval vind ik het geen gekke verwijzing. De TS kijkt voornamelijk naar wat ze mist, maar ongeveer 2/3 van alle kosten krijgt ze al. Alleen maar omdat de thuissituatie kut is. Tuurlijk moet er gekeken worden naar wat er door de overheid verbeterd kan worden, maar de eigen verantwoordelijkheid van Nederlanders is vaak wel erg ver te zoeken.
En Gimme more beer, als je vindt dat de TS meer geld hoort te krijgen, dan moet je over 10 jaar niet zeuren over de belastingtarieven in Nederland. 't moet namelijk ergens van betaald worden. |
Leen bij, zoek een goedkopere kamer. Je kan niet verwachten dat de IBG maar compleet alles voor jou gaat betalen, je zal zelf ook wat moeten doen (dus bv. erbij gaan werken of lenen). Je hebt studenten met rijke ouders, maar de meeste studenten die ik ken betalen alles zelf, met maximale lening. 't Kan.
|
Citaat:
Ik zie btw nu pas dat ik 'zuur' heb staan ipv 'zeur' :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Offtopic: En leer eens quoten, dit is echt kut. |
Citaat:
ik krijg 214 per maand en daar moet ik het voorlopig mee doen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarbij was bij mijn verzekeraar een studentenverzekering ongeveer 60 euro, dus wel wat duurder. En straks haal je dat bedrag natuurlijk al helemaal niet meer. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
En studenten betalen omgerekend het volgende volgend jaar bij een maximum zorgtoeslag: Uitgaande van een verzekering van 1000 euro (naar mijn weten de goedkoopste). 1000 - 400 = 600 600/12 = 50 50 - 14 = 36 (14 is het verschil in stufi met dit jaar) 37,50 - 36 = 1,50 Dat betekent dus dat je er in dit rekenmodel 1,50 op vooruit gaat. Daarbij is dan niet uitgegaan van de standaardverhoging elk jaar, wat gedeeltelijk weg te strepen is tegen het feit dat je de toeslag in 2005 al hebt, maar je ziet dus wel dat het allemaal niet zo erg is als het lijkt. |
Citaat:
|
@ Mighty Marcel: Ik ben uitgegaan van wat je minimaal nodig hebt om normaal te kunnen leven.
Als jij ook wilt meebetalen aan bijvoorbeeld de kosten voor kraamzorg en alternatieve geneeskunde, moet je lekker alle aanvullende verzekeringen nemen. 50 euro ziektekosten is (voor dit jaar) zoals je aan de reacties van anderen hebt kunnen zien al ruim genomen. Als je het zelf te veel moeite vind om naar een bushalte te lopen en wat extra reistijd uit te trekken, moet je maar een auto kopen. En als je 2x per jaar op vakantie wilt, kost dat ook een heleboel geld. Maar ik denk niet dat het aan de IB-groep is om je hier ook nog eens geld voor te geven. De IB-groep gaat uit van een bijdrage van 474 euro, waarvan het aanvullende deel voor de rekening van de ouders is indien die vermogend genoeg zijn. Daarnaast gaan ze uit van een eigen bijdrage van 258, het deel wat je kunt bijlenen als je niet de mogelijkheid of inzet hebt om te werken. En daarvan is te aardig leven. Wil je meer/luxer, dan zul je daar zelf meer voor moeten doen. Aan de schatting van het aantal uren (3/4 avonden lijkt me gemiddeld minstens 10 uur per week) dat de TS werkt, maak ik er uit op dat ze aan haar huidige inkomsten genoeg zou moeten hebben als ze het een beetje zuinig aan doet. |
Citaat:
Ten eerste, leuk dat je over vakanties begint, maar dat heeft er niks mee te maken. Ten tweede, jij gaat er kennelijk van uit dat overal in het land, op elke willekeurige plek in elk gat een bushalte staat, en dat je daarmee op de plek van bestemming kan komen. Voor een aantal mensen praat je echt niet meer over 'wat' extra reistijd. Ten derde, een ziektekostenverzekering waar je ook echt wat aan hebt is erg krap met 50 euro. Daarnaast is het m.i. niet erg realistisch om uit te gaan van bedragen die over een maand al niet meer te zake doen. (en een basisverzekering + aanvullend pakket, in elk geval een tandartsdekking, is al snel duurder dan 50 euro.) overigens heb ik nergens gezegd dat de TS te weinig krijgt. --------- Over de vergoeding voor reiskosten bij te grote afstand : daar zijn regels voor, nadeel is dat die regels erg strikt zijn. (je moet met het OV niet binnen een bepaalde tijd op je plek van bestemming kunnen zijn, en in dat geval krijg je een tegemoetkominkje.) over de aanvullende toelage in geval je ouders niet meewerken : ik geloof dat daar ook wel wat meer voor nodig is dan alleen een handtekening van je ouders; dat zou wel erg simpel zijn. en erg fraudegevoelig. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:59. |