Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2005, 23:06
Verwijderd
Hallo daar,

Ik zit met een aantal vragen!

Ik vind dat ik weinig geld van de IB krijg en vraag me af of dit normaal is.

Ik krijg namelijk als aanvullende prestatiebeurs 225,88.
Maar met mijn moeder wordt geen rekening gehouden en mijn vader staat als onbekend geregristreerd ( wordt dus ook gene rekening mee gehouden),...Is dit normaal?
Verder heb ik vorig jaar een jaar verspild aan stufi ( verkeerde opleiding en was te laat voor de febr.-regeling) hoe zit het dan met mijn 4e jaar van deze opleiding ( qua OV en stufi).

Geloof dat dit het wel ff was....wie o wie kan mij helpen?!
KUSSSS
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2005, 23:08
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Verwijderd schreef op 16-11-2005 @ 00:06 :

Geloof dat dit het wel ff was....wie o wie kan mij helpen?!
KUSSSS
ib-groep

overigens krijg je volgens mij het maximumbedrag hoor...

Laatst gewijzigd op 26-06-2013 om 11:47.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 23:09
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 16-11-2005 @ 00:08 :
ib-groep

overigens krijg je volgens mij het maximumbedrag hoor...
Is dat het Max-bedrag ja? Vind ik wel weinig hoor...
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 23:11
Verwijderd
Citaat:
Verwijderd schreef op 16-11-2005 @ 00:09 :
Maximumbedrag prestatiebeurs dus, je kunt ook nog een aanvullende beurs krijgen als het inkomen van je ouder(s) daar aanleiding toe geeft.

Maar verder moet je niet verwachten dat de IBG jou helemaal gaat onderhouden. Het is de bedoeling dat er drie partijen bijdragen: ouders, staat (IBG) maar ook de student zelf. En de meeste HBO- en WO-opleidingen zijn zo makkelijk dat je er best een paar avonden naast kunt werken, bijv in de horeca (erg gewild onder studenten).

Laatst gewijzigd op 26-06-2013 om 11:48.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 23:16
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 16-11-2005 @ 00:11 :
Maximumbedrag prestatiebeurs dus, je kunt ook nog een aanvullende beurs krijgen als het inkomen van je ouder(s) daar aanleiding toe geeft.

Maar verder moet je niet verwachten dat de IBG jou helemaal gaat onderhouden. Het is de bedoeling dat er drie partijen bijdragen: ouders, staat (IBG) maar ook de student zelf. En de meeste HBO- en WO-opleidingen zijn zo makkelijk dat je er best een paar avonden naast kunt werken, bijv in de horeca (erg gewild onder studenten).
Dat was het bedrag voor de aanvullende prestatiebeurs.
Verder moet ik wel moeite doen voor mijn HBO-opleiding en werk ik er 3 a 4 avonden per week naast. Maar ik had mijn financiele situatie vergeleken met een paar anderen en vond het raar dat ik in mijn situatie zo weinig kreeg....Dus ja...ff checken!
Dus ik krijg zo'n 470 euro per maand. Basisbedrag prestatiebeurs (248) en Aanvullend prestatiebeurs (225)
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 23:23
Verwijderd
OK, dan kun je inderdaad alleen nog maar bijlenen. Als medestudenten veel meer krijgen doen ze dat misschien.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 23:30
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik neem aan dat je je studie zelf moet betalen? Dat hakt er namelijk flink in op maandbasis. Maar als je 3 avonden in de week werkt, verdien je toch minstens 250 euro bij, neem ik aan? Dan is 470 prima te doen, lijkt me zo.
Oud 16-11-2005, 07:22
Viporizer
Viporizer is offline
Citaat:
Verwijderd schreef op 16-11-2005 @ 00:09 :
Ik krijg zeg maar 170 euro minder. Dus iets te klagen heb je niet

Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 07:58
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
'maar' 470 euro... vinnik best veel eigenlijk...
Oud 16-11-2005, 08:25
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Waar zuur jij over? Mijn vriend krijgt net zoveel en hij kan daar zn hele studie van betalen (zonder dat uitwonende dus, hij krijgt 250 euro).

Als jij het geld er niet voor hebt, moet je niet op kamers gaan
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 10:02
Wawl
Wawl is offline
Ik zou willen dat ik 't kreeg.
Oud 16-11-2005, 12:32
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 16-11-2005 @ 09:25 :
Waar zuur jij over? Mijn vriend krijgt net zoveel en hij kan daar zn hele studie van betalen (zonder dat uitwonende dus, hij krijgt 250 euro).

Als jij het geld er niet voor hebt, moet je niet op kamers gaan
Ik ben niet vrijwillig op kamers gegaan hoor,
Heb geen vader en mijn moeder is drugsverslaafd..
Betaal dus alles zelf, studie en huis enz...
Dus ik vind je een beetje aanvallend overkomen terwijl je niets weet van de hele situatie...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 12:39
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Verwijderd schreef op 16-11-2005 @ 13:32 :
Dus ik vind je een beetje aanvallend overkomen terwijl je niets weet van de hele situatie...
Je kunt ook niet alles weten en jij bent de gene die zeurt terwijl je bijna (of misschien zelfs helemaal?) het maximum krijgt. Dan kom je een beetje ondankbaar over. Zeker voor iemand die dan zulke dingen heeft meegemaakt.

En je krijgt inderdaad het maximum. In principe zou je, inclusief werk, het ook echt wel moeten kunnen betalen.

Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 13:15
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Verwijderd schreef op 16-11-2005 @ 13:32 :
alle studenten zijn arm, daarvoor ben je student. je studeert zodat je ooit met een beetje geluk wel genoeg verdient om van rond te komen. Overigens kun je bij de ib-groep bijlenen, als je echt krap zit zie ik niet in waarom je dat niet zou doen.

Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 13:39
Gimme more beer
Citaat:
MightyMarcel schreef op 16-11-2005 @ 08:58 :
'maar' 470 euro... vinnik best veel eigenlijk...
Ik niet, als ik heel eerlijk ben. Als je álles zelf moet betalen, studie, boeken, kamer, eten en kleren, ben je al gauw 700 - 750 euro per maand kwijt. Heel leuk en aardig allemaal, maar dan moet je dus nog best wat bijwerken of -lenen. Zeker als je geen ouders hebt om je dan te "backen", komt er best wel een druk op je schouders. Je moét namelijk wel je studie halen en liefst zo snel mogelijk.
Oud 16-11-2005, 13:43
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-11-2005 @ 14:39 :
Ik niet, als ik heel eerlijk ben. Als je álles zelf moet betalen, studie, boeken, kamer, eten en kleren, ben je al gauw 700 - 750 euro per maand kwijt. Heel leuk en aardig allemaal, maar dan moet je dus nog best wat bijwerken of -lenen. Zeker als je geen ouders hebt om je dan te "backen", komt er best wel een druk op je schouders. Je moét namelijk wel je studie halen en liefst zo snel mogelijk.
Ik ga waarschijnlijk 2 avonden per week werken en ga daar 400 euro per maand mee verdienen. Dat kan dus makkelijk En wat is er mis met lenen? Als jij het geld niet hebt, is de lening toch een mooie investering in de toekomst?

En anders ga je toch niet studeren
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 13:53
Balance
Balance is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 16-11-2005 @ 09:25 :
Dat is toch niet te vergelijken?
Je vriend kan dus van 250 euro z'n studie betalen en woont verder thuis.
TS kan van dat bedrag ook z'n studie betalen, maar heeft daarnaast nog alle kosten die bij een uitkomende student komen kijken. Van die 220 die hij meer krijgt dan jouw vriend kan hij echt niet én z'n kamer én z'n eten én z'n kleding én z'n verzekering (enz) betalen.

Tuurlijk, het zal allemaal best kunnen als je d'r naast ook gewoon werkt zoals zoveel studenten (wat de TS overigens dus ook doet), maar die jongen mag het hier toch gewoon komen navragen of dat bedrag wel klopt? Dan zeurt hij toch niet direct?
Oud 16-11-2005, 14:11
Gimme more beer
Citaat:
Chloe Siere schreef op 16-11-2005 @ 14:43 :
Ik ga waarschijnlijk 2 avonden per week werken en ga daar 400 euro per maand mee verdienen. Dat kan dus makkelijk En wat is er mis met lenen? Als jij het geld niet hebt, is de lening toch een mooie investering in de toekomst?

En anders ga je toch niet studeren
Als je 400 per maand extra verdient, is dat natuurlijk prima te doen. Ik leen ook hoor, begrijp me niet verkeerd, maar als je geen ouders hebt die je financieel kunnen bijstaan, moet je, als je een extra jaar bij moet studeren, wel heel erg veel gaan lenen. En dat tikt uiteindelijk aan.
Oud 16-11-2005, 14:24
Iduna
Iduna is offline
Het laatste jaar krijg je geen stufi meer, maar kun je nog wel lenen van de ibg.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 15:21
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-11-2005 @ 14:39 :
(in de eerste post wordt niks gezegd over 'op kamers wonen'. Daarnaast, volgens de overzichtelijke site van de ib-groep had de TS zelf ook kunnen lezen dat ze maximaal 233,08 + 241,43 kan krijgen, maakt 474,51. Dan kan ze daarnaast nog wat werken, of lenen. Als ze wil lenen kan ze maximaal 733,20 euro per maand op de rekening bijgeschreven zien worden. Daar kun je best een eenpersoonshuishouden mee runnen.)
Oud 16-11-2005, 15:49
Ivo
Ivo is offline
Wat je precies verdient weet ik niet, maar 3 avonden per week werken komt toch al gauw op zo'n 250 euro per maand. Dat houdt in dat je een inkomen van zo'n 470+250=720 euro per maand hebt.
Mijn theoretische begroting voor wat het mij zou kosten om op kamers te gaan komt uit op iets minder als 500 euro per maand.
-kamerhuur €250
-Eten €100 (lang leve de lidl/aldi)
-kleding €25 (lang leve de uitverkoop die steeds eerder begint)
-uitgaan €20 (je hoeft niet altijd naar de kroeg, met wat vrienden een krat pils halen en bij iemand thuis wat gaan doen kan ook heel gezellig zijn)
-ziektekostenverz. €50
-telefoon (mobiel) €25
-diversen €25
Abbo's heb ik nog niet inbegrepen en sommige bedragen zullen nog iets hoger uitvallen. Hiervoor reken ik voor het gemak even €55, waarop ik aan levensonderhoud op 550 euro/maand uitkom.
Collegegeld is 125 euro/maand waarmee er met het inkomen van de TS nog €45/maand overblijft voor de boeken en overige studiekosten. Het is afhankelijk van de studie of dit op termijn genoeg is, maar 2e hands boeken doen al een hoop goeds (25-50% besparing op boekenkosten, en als je ze niet meer nodig hebt zelf ook weer doorverkopen).
Reiskosten heeft een student niet of nauwelijks, dus die heb ik weggelaten. lang leve de OV-kaart.
Voor het laatste jaar van je studie zul je moeten lenen en als je de lening wilt beperken nu alvast iedere euro die je kunt missen opsparen.
Door het jaar heen valt er weinig opzij te zetten, maar door de zomermaanden 6 weken ofzo fulltime te werken heb je dan behoorlijk wat extra geld wat je opzij kunt zetten.

Wees blij dat je in NL bent geboren, in (bijvoorbeeld) de VS lag je nu waarschijnlijk zelf ook al lang ergens in de goot of stond je de hele dag hamburgers te bakken om uberhaupt in leven te kunnen blijven. Er zijn weinig landen waar studeren voor de armere bevolkingsgroepen financieel zo laagdrempelig is als in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 16:02
Gimme more beer
Citaat:
Ivo schreef op 16-11-2005 @ 16:49 :
Wees blij dat je in NL bent geboren, in (bijvoorbeeld) de VS lag je nu waarschijnlijk zelf ook al lang ergens in de goot of stond je de hele dag hamburgers te bakken om uberhaupt in leven te kunnen blijven. Er zijn weinig landen waar studeren voor de armere bevolkingsgroepen financieel zo laagdrempelig is als in Nederland.
Dat het in de VS zo slecht is geregeld, wil toch niet zeggen dat wij niets aan ons systeem zouden kunnen verbeteren? Dat vind ik altijd zo'n kutargument. "Wees blij dat je niet in Afrika woont, want daar hebben ze minder te vreten"
Oud 16-11-2005, 16:27
Ivo
Ivo is offline
In dit geval vind ik het geen gekke verwijzing. De TS kijkt voornamelijk naar wat ze mist, maar ongeveer 2/3 van alle kosten krijgt ze al. Alleen maar omdat de thuissituatie kut is. Tuurlijk moet er gekeken worden naar wat er door de overheid verbeterd kan worden, maar de eigen verantwoordelijkheid van Nederlanders is vaak wel erg ver te zoeken.

En Gimme more beer, als je vindt dat de TS meer geld hoort te krijgen, dan moet je over 10 jaar niet zeuren over de belastingtarieven in Nederland. 't moet namelijk ergens van betaald worden.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 18:39
Verwijderd
Leen bij, zoek een goedkopere kamer. Je kan niet verwachten dat de IBG maar compleet alles voor jou gaat betalen, je zal zelf ook wat moeten doen (dus bv. erbij gaan werken of lenen). Je hebt studenten met rijke ouders, maar de meeste studenten die ik ken betalen alles zelf, met maximale lening. 't Kan.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 18:56
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Balance schreef op 16-11-2005 @ 14:53 :
Dat is toch niet te vergelijken?
Je vriend kan dus van 250 euro z'n studie betalen en woont verder thuis.
TS kan van dat bedrag ook z'n studie betalen, maar heeft daarnaast nog alle kosten die bij een uitkomende student komen kijken. Van die 220 die hij meer krijgt dan jouw vriend kan hij echt niet én z'n kamer én z'n eten én z'n kleding én z'n verzekering (enz) betalen.

Tuurlijk, het zal allemaal best kunnen als je d'r naast ook gewoon werkt zoals zoveel studenten (wat de TS overigens dus ook doet), maar die jongen mag het hier toch gewoon komen navragen of dat bedrag wel klopt? Dan zeurt hij toch niet direct?
TS had het over dat ze het te weinig vindt. Dan vind ik dat zeuren ja. En het is wel goed te vergelijken. Mijn vriend houdt van die 250 euro zo'n 100 euro per maand over en dat zou je bij die 230 kunnen optellen. Dat maakt al 330. Verder nog werk, moet wel minimaal 200 per maand kunnen zijn. Maakt 550. Nou, als je het daar niet van redt, moet je maar een beetje gaan lenen.

Ik zie btw nu pas dat ik 'zuur' heb staan ipv 'zeur'
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-11-2005, 18:58
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-11-2005 @ 17:02 :
Dat het in de VS zo slecht is geregeld, wil toch niet zeggen dat wij niets aan ons systeem zouden kunnen verbeteren? Dat vind ik altijd zo'n kutargument. "Wees blij dat je niet in Afrika woont, want daar hebben ze minder te vreten"
Wat moet er verbeterd worden in dit geval?! Ik vind dat ze een ruime vergoeding krijgt hoor
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 19:08
Balance
Balance is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 16-11-2005 @ 19:56 :
En het is wel goed te vergelijken. Mijn vriend houdt van die 250 euro zo'n 100 euro per maand over en dat zou je bij die 230 kunnen optellen. Dat maakt al 330.
Je vriend betaalt dan blijkbaar dus 'maar' 150 euro per maand aan boeken en collegegeld, maar wie zegt dat dit bij de TS ook zo is? Studies lopen echt ver uiteen wat betreft de kosten.
Oud 16-11-2005, 19:40
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Balance schreef op 16-11-2005 @ 20:08 :
Je vriend betaalt dan blijkbaar dus 'maar' 150 euro per maand aan boeken en collegegeld, maar wie zegt dat dit bij de TS ook zo is? Studies lopen echt ver uiteen wat betreft de kosten.
Mijn vriend regelt het slim door boeken goedkoop tweedehands te kopen of ze zelfs te lenen bij de bibliotheek (en deze te verlengen).
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 19:55
Gimme more beer
Citaat:
Ivo schreef op 16-11-2005 @ 17:27 :
In dit geval vind ik het geen gekke verwijzing. De TS kijkt voornamelijk naar wat ze mist, maar ongeveer 2/3 van alle kosten krijgt ze al. Alleen maar omdat de thuissituatie kut is. Tuurlijk moet er gekeken worden naar wat er door de overheid verbeterd kan worden, maar de eigen verantwoordelijkheid van Nederlanders is vaak wel erg ver te zoeken.

En Gimme more beer, als je vindt dat de TS meer geld hoort te krijgen, dan moet je over 10 jaar niet zeuren over de belastingtarieven in Nederland. 't moet namelijk ergens van betaald worden.
Ik zeg nergens dat ik vind dat de TS meer geld hoort te krijgen. Ik vind 470 euro echter niet genoeg om van rond te komen. Daar kun je bijvoorbeeld de conclusie uit trekken dat ze zou moeten gaan werken of bijlenen. Maar de vergelijking trekken met andere landen vind ik per definitie kut, je wil je namelijk niet steeds hoeven vergelijken met de states of welk land dan ook.
Oud 16-11-2005, 19:58
Gimme more beer
Citaat:
Chloe Siere schreef op 16-11-2005 @ 19:58 :
Wat moet er verbeterd worden in dit geval?! Ik vind dat ze een ruime vergoeding krijgt hoor
Dat sloeg niet op dit specifieke geval. Ik vind de vergoeding overigens niet ruim in haar geval. Het wegvallen van financiële steun van de ouders wordt slechts gedeeltelijk opgevangen. Nu zal ze extra moeten gaan lenen of werken.
Oud 16-11-2005, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-11-2005 @ 20:58 :
Dat sloeg niet op dit specifieke geval. Ik vind de vergoeding overigens niet ruim in haar geval. Het wegvallen van financiële steun van de ouders wordt slechts gedeeltelijk opgevangen. Nu zal ze extra moeten gaan lenen of werken.
ik krijg ook geen financiele steun van mijn ouders en kom niet in aanmerking voor een aanvullende beurs. dat is dus niet ruim, ze heeft 2 en half keer zoveel te besteden als ik heb, dus ik vind het ook zeuren
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 20:15
Gimme more beer
Citaat:
Hecatomb schreef op 16-11-2005 @ 21:01 :
ik krijg ook geen financiele steun van mijn ouders en kom niet in aanmerking voor een aanvullende beurs. dat is dus niet ruim, ze heeft 2 en half keer zoveel te besteden als ik heb, dus ik vind het ook zeuren
Als jij echt geen financiële steun krijgt van je ouders, kun je een aanvullende beurs krijgen.
Oud 16-11-2005, 20:35
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Ivo schreef op 16-11-2005 @ 16:49 :
-kleding €25 (lang leve de uitverkoop die steeds eerder begint)
-ziektekostenverz. €50

droom lekker verder.

Reiskosten heeft een student niet of nauwelijks, dus die heb ik weggelaten. lang leve de OV-kaart.

ja, als je altijd met het OV wil dan kost dat amper iets idd.

[b]
dat valt in de VS ook echt wel mee hoor. overigens slaat dit natuurlijk als een plank op een wc-borstel, want het heeft er niks mee te maken.
Oud 17-11-2005, 11:05
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-11-2005 @ 21:15 :
Als jij echt geen financiële steun krijgt van je ouders, kun je een aanvullende beurs krijgen.
nee, want ze hebben een t ehoog inkomen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 12:19
Gimme more beer
Citaat:
Hecatomb schreef op 17-11-2005 @ 12:05 :
Nogmaals, van je ouders mag je verwachten dat ze wat bijdragen, anders kun je een aanvullende beurs krijgen. Dan maakt het niet uit hoeveel ze verdienen, je vult gewoon een formulier in waarin je ouders aangeven niets te willen bijdragen en there you are.
Oud 17-11-2005, 12:20
Gimme more beer
Citaat:
MightyMarcel schreef op 16-11-2005 @ 21:35 :
droom lekker verder.
Ik geef zelfs minder uit. En dat is niet overdreven.
Oud 17-11-2005, 12:22
Balance
Balance is offline
Citaat:
Hecatomb schreef op 17-11-2005 @ 12:05 :
dan zijn ze dus juist verplicht om je financieel te steunen.
Oud 17-11-2005, 12:22
Gimme more beer
Citaat:
MightyMarcel schreef op 16-11-2005 @ 21:35 :
ja, als je altijd met het OV wil dan kost dat amper iets idd.
Waarom zou een student z'n OV niet altijd willen gebruiken? Een student die een auto nodig heeft is echt zeldzaam.

Offtopic: En leer eens quoten, dit is echt kut.
Oud 17-11-2005, 12:28
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 17-11-2005 @ 13:19 :
Nogmaals, van je ouders mag je verwachten dat ze wat bijdragen, anders kun je een aanvullende beurs krijgen. Dan maakt het niet uit hoeveel ze verdienen, je vult gewoon een formulier in waarin je ouders aangeven niets te willen bijdragen en there you are.
ja en als ze dat forumlier niet in willen vullen heb je gewoon pech.

ik krijg 214 per maand en daar moet ik het voorlopig mee doen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 15:20
Gimme more beer
Citaat:
Hecatomb schreef op 17-11-2005 @ 13:28 :
ja en als ze dat forumlier niet in willen vullen heb je gewoon pech.
Onzin. Dat weet je zelf ook.
Oud 17-11-2005, 15:26
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 17-11-2005 @ 13:20 :
Ik geef zelfs minder uit. En dat is niet overdreven.
een ziektekostenverzekering van 50 euro per maand ? waar ?
Oud 17-11-2005, 15:27
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 17-11-2005 @ 13:22 :
Waarom zou een student z'n OV niet altijd willen gebruiken? Een student die een auto nodig heeft is echt zeldzaam.

Offtopic: En leer eens quoten, dit is echt kut.
bij de meeste studies zal dat inderdaad wel zo zijn; overigens zal ik hier maar niet alle denkbare redenen om niet met het OV te reizen opnoemen, dan zijn we nog wel even bezig.
Oud 17-11-2005, 15:33
Gimme more beer
Citaat:
MightyMarcel schreef op 17-11-2005 @ 16:26 :
een ziektekostenverzekering van 50 euro per maand ? waar ?
37,50 per maand, om precies te zijn. Bij elke ziektekostenverzekeraar die studenten verzekert.
Oud 17-11-2005, 15:34
Gimme more beer
Citaat:
MightyMarcel schreef op 17-11-2005 @ 16:27 :
bij de meeste studies zal dat inderdaad wel zo zijn; overigens zal ik hier maar niet alle denkbare redenen om niet met het OV te reizen opnoemen, dan zijn we nog wel even bezig.
Als je als student niet met het OV reist, is dat je eigen keus.
Oud 17-11-2005, 16:05
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 17-11-2005 @ 16:34 :
Ik ken anders zat plekken hier in de buurt die moeilijk met het OV te bereiken zijn.

Daarbij was bij mijn verzekeraar een studentenverzekering ongeveer 60 euro, dus wel wat duurder. En straks haal je dat bedrag natuurlijk al helemaal niet meer.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 16:27
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 17-11-2005 @ 16:34 :
ja, en ?
Oud 17-11-2005, 17:02
Gimme more beer
Citaat:
Chloe Siere schreef op 17-11-2005 @ 17:05 :
Ik ken anders zat plekken hier in de buurt die moeilijk met het OV te bereiken zijn.
Mensen die op plaatsten wonen waar ze geen OV-jaarkaart kunnen gebruiken kunnen verhoogde stufi krijgen.

Citaat:
Daarbij was bij mijn verzekeraar een studentenverzekering ongeveer 60 euro, dus wel wat duurder. En straks haal je dat bedrag natuurlijk al helemaal niet meer.
Het basisbedrag is 37,50, anders ben je gewoon afgezet. Dat is een landelijk vastgesteld bedrag. Wat jij aan aanvullende verzekering hebt, moet je natuurlijk zelf weten.

En studenten betalen omgerekend het volgende volgend jaar bij een maximum zorgtoeslag:

Uitgaande van een verzekering van 1000 euro (naar mijn weten de goedkoopste).
1000 - 400 = 600
600/12 = 50
50 - 14 = 36 (14 is het verschil in stufi met dit jaar)

37,50 - 36 = 1,50

Dat betekent dus dat je er in dit rekenmodel 1,50 op vooruit gaat. Daarbij is dan niet uitgegaan van de standaardverhoging elk jaar, wat gedeeltelijk weg te strepen is tegen het feit dat je de toeslag in 2005 al hebt, maar je ziet dus wel dat het allemaal niet zo erg is als het lijkt.
Oud 17-11-2005, 17:03
Gimme more beer
Citaat:
MightyMarcel schreef op 17-11-2005 @ 17:27 :
ja, en ?
Dat betekent dus dat je die kosten voor een "normale" student niet mee hoeft te rekenen.
Oud 17-11-2005, 19:15
Ivo
Ivo is offline
@ Mighty Marcel: Ik ben uitgegaan van wat je minimaal nodig hebt om normaal te kunnen leven.
Als jij ook wilt meebetalen aan bijvoorbeeld de kosten voor kraamzorg en alternatieve geneeskunde, moet je lekker alle aanvullende verzekeringen nemen. 50 euro ziektekosten is (voor dit jaar) zoals je aan de reacties van anderen hebt kunnen zien al ruim genomen.
Als je het zelf te veel moeite vind om naar een bushalte te lopen en wat extra reistijd uit te trekken, moet je maar een auto kopen.
En als je 2x per jaar op vakantie wilt, kost dat ook een heleboel geld.

Maar ik denk niet dat het aan de IB-groep is om je hier ook nog eens geld voor te geven. De IB-groep gaat uit van een bijdrage van 474 euro, waarvan het aanvullende deel voor de rekening van de ouders is indien die vermogend genoeg zijn. Daarnaast gaan ze uit van een eigen bijdrage van 258, het deel wat je kunt bijlenen als je niet de mogelijkheid of inzet hebt om te werken. En daarvan is te aardig leven. Wil je meer/luxer, dan zul je daar zelf meer voor moeten doen.
Aan de schatting van het aantal uren (3/4 avonden lijkt me gemiddeld minstens 10 uur per week) dat de TS werkt, maak ik er uit op dat ze aan haar huidige inkomsten genoeg zou moeten hebben als ze het een beetje zuinig aan doet.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 19:35
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Ivo schreef op 17-11-2005 @ 20:15 :
@ Mighty Marcel: Ik ben uitgegaan van wat je minimaal nodig hebt om normaal te kunnen leven.
Als jij ook wilt meebetalen aan bijvoorbeeld de kosten voor kraamzorg en alternatieve geneeskunde, moet je lekker alle aanvullende verzekeringen nemen. 50 euro ziektekosten is (voor dit jaar) zoals je aan de reacties van anderen hebt kunnen zien al ruim genomen.
Als je het zelf te veel moeite vind om naar een bushalte te lopen en wat extra reistijd uit te trekken, moet je maar een auto kopen.
En als je 2x per jaar op vakantie wilt, kost dat ook een heleboel geld.

Maar ik denk niet dat het aan de IB-groep is om je hier ook nog eens geld voor te geven. De IB-groep gaat uit van een bijdrage van 474 euro, waarvan het aanvullende deel voor de rekening van de ouders is indien die vermogend genoeg zijn. Daarnaast
gaan ze uit van een eigen bijdrage van 258, het deel wat je kunt bijlenen als je niet de mogelijkheid of inzet hebt om te werken. En daarvan is te aardig leven. Wil je meer/luxer, dan zul je daar zelf meer voor moeten doen.
Aan de schatting van het aantal uren (3/4 avonden lijkt me gemiddeld minstens 10 uur per week) dat de TS werkt, maak ik er uit op dat ze aan haar huidige inkomsten genoeg zou moeten hebben als ze het een beetje zuinig aan doet.
rustig, kerel, rustig.
Ten eerste, leuk dat je over vakanties begint, maar dat heeft er niks mee te maken.
Ten tweede, jij gaat er kennelijk van uit dat overal in het land, op elke willekeurige plek in elk gat een bushalte staat, en dat je daarmee op de plek van bestemming kan komen. Voor een aantal mensen praat je echt niet meer over 'wat' extra reistijd.
Ten derde, een ziektekostenverzekering waar je ook echt wat aan hebt is erg krap met 50 euro. Daarnaast is het m.i. niet erg realistisch om uit te gaan van bedragen die over een maand al niet meer te zake doen. (en een basisverzekering + aanvullend pakket, in elk geval een tandartsdekking, is al snel duurder dan 50 euro.)

overigens heb ik nergens gezegd dat de TS te weinig krijgt.

---------
Over de vergoeding voor reiskosten bij te grote afstand : daar zijn regels voor, nadeel is dat die regels erg strikt zijn. (je moet met het OV niet binnen een bepaalde tijd op je plek van bestemming kunnen zijn, en in dat geval krijg je een tegemoetkominkje.)

over de aanvullende toelage in geval je ouders niet meewerken : ik geloof dat daar ook wel wat meer voor nodig is dan alleen een handtekening van je ouders; dat zou wel erg simpel zijn. en erg fraudegevoelig.
Reageren

Regels voor berichten