![]() |
Engelse "th"
Ik vind deze klank mooi maja ehm... heb een beetje moeilijkheden met de uitspraak ervan. Ik heb 't al aan m'n Engels lerares gevraagd maja haar Nederlands uitspraak is al slecht... laat staan Engels... :) Ik hoor zoveel vage verhalen van spreek een s en f tegelijk uit enzow maja vat er niet veel van :bloos:
|
Het is bij deze klank (fonetisch θ ) de bedoeling dat je je tong tegen de onderkant van je boventanden plaatst, waardoor er een (gedeeltelijke) obstructie van de luchtstroom ontstaat. Door de luchtstroom toch door te zetten 'ploft' de zaak weer open, vandaar dat deze klanken onder het rijtje plofklanken geschaard kan worden, waaronder bijvoorbeeld ook de t en de d vallen. In feite is het een t, maar dan niet met je tongpunt tegen het richeltje achter je tanden (alveolaire richel) geplaatst, maar tegen je boventanden aangedrukt.
|
Heey, leuk dat je mijn eindklank mooi vindt :D
Ik ben niet zo'n kei in het uitleggen van klanken ofzo, maar ja. Je moet met je tong tegen je bovenste tanden beginnen en dan iets naar beneden gaan ofzo. Let wel op het verschil tussen de gestemde en ongestemde th. Bij "there" is de th gestemd en voel je dus je keel trillen bij de uitspraak, bij "thing" (en "Keith") niet. In woordenboeken staat dit verschil aangegeven bij de fonetische uitspraak, maar meestal doe je het vanzelf al goed (is denk ik juist het enige dat veel mensen goed doen :p). |
Ja eh, er zijn dus (minstens) twee verschillende uitspraken van TH. Er zit een verschil tussen 'the' en 'keith'. In het eerste geval lijkt de klank meer op een D, het is echt een beginklank. Doe maar iemand na die slist op de S, dan heb je al de goede uitspraak van 'keith' te pakken ;)
http://www.uiowa.edu/%7Eacadtech/pho.../frameset.html met geluidsvoorbeelden. |
:eek: Die site met voorbeelden van Amerikaans Engels is echt haaaaandig! (y)
|
Citaat:
Offtopic: Het is lerares Engels in plaats van Engels lerares. |
In de praktijk blazen mensen gewoon door de opening die onstaat wanneer je je bovenste voortanden lichtjes in contact laat komen met het puntje(of net even iets meer) van je tong.
|
Citaat:
|
Tip: probeer die klanken iedere keer overdreven goed uit te spreken wanneer je engels praat, dan gaat t vanzelf op een ggm goed.. (dat zeggen ze iig bij mij op school)
oh enne, naast die θ is er ook nog de lenis (zachte) th klank he, zo'n omgekeerd zesje met een horizontaal streepje door de stok. (kan m niet vinden als symbool) |
ð? ;)
|
Citaat:
Maar goed, bijna alles is hier al gezegd. Puntje van je tong tegen je tanden etc. En letten op harde th (als in thing) en een zachte (that, them..) Als je het namelijk met de verkeerde th uitspreekt klinkt het woord meteen heel raar. En het beste wat je kan doen is gewoon heel veel oefenen en op een gegeven moment denk je er niet eens meer bij na. Succes (y) |
Citaat:
de th is toch zo'n mislukte b of p, ligt er maar aan hoe je het bekijkt? Þ Deze dus |
Citaat:
zo. :p |
Citaat:
|
Thorn: Þ (klein þ) als th in thick.
Eth: Ð (klein ð) als th in them. Beide letters zijn in het Engels volgens mij rond de tijd van het Middelengels verdwenen. Werden vervangen door de Y en later de th. En zie daar, de link tussen du, thou en you. In het IJslands worden ze allebei nog gebruikt, in het Faeröers alleen de Ð nog. |
1 bij die van the,thick enz moet je punt(je) van je tong tegen je boventanden leggen, buiten je mond
2 en bij die van keith moet je puntje van je tong binnen je mond, tegen je voortanden aanleggen probeer anders het woordenboek, daar staan altijd bij ieder woord (NL-ENG) aangegeven hoe je het op z'n nederlands moet uitspreken, soms wel handig |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:27. |