Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2005, 13:31
FreeZzze
FreeZzze is offline
Ik vind deze klank mooi maja ehm... heb een beetje moeilijkheden met de uitspraak ervan. Ik heb 't al aan m'n Engels lerares gevraagd maja haar Nederlands uitspraak is al slecht... laat staan Engels... Ik hoor zoveel vage verhalen van spreek een s en f tegelijk uit enzow maja vat er niet veel van
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-11-2005, 13:38
Dynamico
Dynamico is offline
Het is bij deze klank (fonetisch θ ) de bedoeling dat je je tong tegen de onderkant van je boventanden plaatst, waardoor er een (gedeeltelijke) obstructie van de luchtstroom ontstaat. Door de luchtstroom toch door te zetten 'ploft' de zaak weer open, vandaar dat deze klanken onder het rijtje plofklanken geschaard kan worden, waaronder bijvoorbeeld ook de t en de d vallen. In feite is het een t, maar dan niet met je tongpunt tegen het richeltje achter je tanden (alveolaire richel) geplaatst, maar tegen je boventanden aangedrukt.
Oud 16-11-2005, 13:39
Keith
Keith is offline
Heey, leuk dat je mijn eindklank mooi vindt

Ik ben niet zo'n kei in het uitleggen van klanken ofzo, maar ja.

Je moet met je tong tegen je bovenste tanden beginnen en dan iets naar beneden gaan ofzo.

Let wel op het verschil tussen de gestemde en ongestemde th. Bij "there" is de th gestemd en voel je dus je keel trillen bij de uitspraak, bij "thing" (en "Keith") niet. In woordenboeken staat dit verschil aangegeven bij de fonetische uitspraak, maar meestal doe je het vanzelf al goed (is denk ik juist het enige dat veel mensen goed doen ).
Oud 16-11-2005, 15:36
Verwijderd
Ja eh, er zijn dus (minstens) twee verschillende uitspraken van TH. Er zit een verschil tussen 'the' en 'keith'. In het eerste geval lijkt de klank meer op een D, het is echt een beginklank. Doe maar iemand na die slist op de S, dan heb je al de goede uitspraak van 'keith' te pakken

http://www.uiowa.edu/%7Eacadtech/pho.../frameset.html

met geluidsvoorbeelden.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 15:51
FreeZzze
FreeZzze is offline
Die site met voorbeelden van Amerikaans Engels is echt haaaaandig!
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 19:01
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
FreeZzze schreef op 16-11-2005 @ 14:31 :
Ik vind deze klank mooi maja ehm... heb een beetje moeilijkheden met de uitspraak ervan. Ik heb 't al aan m'n Engels lerares gevraagd maja haar Nederlands uitspraak is al slecht... laat staan Engels... Ik hoor zoveel vage verhalen van spreek een s en f tegelijk uit enzow maja vat er niet veel van
Om een stemloze th (als in think) te vormen plaats je de punt van je tong tegen je tanden en probeer je een s uit te spreken. Als je op dezelfde manier een z probeert uit te spreken krijg je de stemhebbende th als in this.
Offtopic: Het is lerares Engels in plaats van Engels lerares.
Oud 16-11-2005, 19:47
Dinalfos
Dinalfos is offline
In de praktijk blazen mensen gewoon door de opening die onstaat wanneer je je bovenste voortanden lichtjes in contact laat komen met het puntje(of net even iets meer) van je tong.
Oud 17-11-2005, 10:24
Verwijderd
Citaat:
Dinalfos schreef op 16-11-2005 @ 20:47 :
In de praktijk blazen mensen gewoon door de opening die onstaat wanneer je je bovenste voortanden lichtjes in contact laat komen met het puntje(of net even iets meer) van je tong.
Precies wat men hier dus zegt.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 23:23
June bug
June bug is offline
Tip: probeer die klanken iedere keer overdreven goed uit te spreken wanneer je engels praat, dan gaat t vanzelf op een ggm goed.. (dat zeggen ze iig bij mij op school)

oh enne, naast die θ is er ook nog de lenis (zachte) th klank he, zo'n omgekeerd zesje met een horizontaal streepje door de stok. (kan m niet vinden als symbool)
Oud 23-11-2005, 23:36
Dynamico
Dynamico is offline
ð?
Oud 25-11-2005, 23:37
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 24-11-2005 @ 00:36 :
ð?
Dat is toch zo'n ijslandse d? (zo noem ik 'm iedergeval.)

Maar goed, bijna alles is hier al gezegd. Puntje van je tong tegen je tanden etc.
En letten op harde th (als in thing) en een zachte (that, them..)
Als je het namelijk met de verkeerde th uitspreekt klinkt het woord meteen heel raar.

En het beste wat je kan doen is gewoon heel veel oefenen en
op een gegeven moment denk je er niet eens meer bij na.
Succes
Oud 08-12-2005, 08:48
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 24-11-2005 @ 00:36 :
ð?
Dat was toch een dh?

de th is toch zo'n mislukte b of p, ligt er maar aan hoe je het bekijkt?

Þ Deze dus

Laatst gewijzigd op 08-12-2005 om 09:06.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 01:08
June bug
June bug is offline
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 08-12-2005 @ 09:48 :
Dat was toch een dh?

de th is toch zo'n mislukte b of p, ligt er maar aan hoe je het bekijkt?

Þ Deze dus
Misschien in het nederlands of andere taal fonetisch, maar in het engels zijn het toch echt die 2 symbooltjes die Dynamico noemde. De dh-klank wordt in engels niet echt gebruikt, en als hij gebruikt wordt, wordt die h niet getranscribeerd omdat je al 'weet' dat de d een 'plosive' is en je die h dus moet uitspreken. Het woordje "done" transcribeer je dus als d^n (met tekentje ^ gebruikt als het dakje van de short vowels (korte klinkers).

zo.

Laatst gewijzigd op 10-12-2005 om 01:12.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 17:12
FreeZzze
FreeZzze is offline
Citaat:
June bug schreef op 10-12-2005 @ 02:08 :
De dh-klank wordt in engels niet echt gebruikt, en als hij gebruikt wordt, wordt die h niet getranscribeerd omdat je al 'weet' dat de d een 'plosive' is en je die h dus moet uitspreken. Het woordje "done" transcribeer je dus als d^n (met tekentje ^ gebruikt als het dakje van de short vowels (korte klinkers).

zo.
Zover was ik al!
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 18:38
Verwijderd
Thorn: Þ (klein þ) als th in thick.
Eth: Ð (klein ð) als th in them.

Beide letters zijn in het Engels volgens mij rond de tijd van het Middelengels verdwenen.
Werden vervangen door de Y en later de th. En zie daar, de link tussen du, thou en you.

In het IJslands worden ze allebei nog gebruikt, in het Faeröers alleen de Ð nog.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 18:43
saartjeh
saartjeh is offline
1 bij die van the,thick enz moet je punt(je) van je tong tegen je boventanden leggen, buiten je mond
2 en bij die van keith moet je puntje van je tong binnen je mond, tegen je voortanden aanleggen

probeer anders het woordenboek, daar staan altijd bij ieder woord (NL-ENG) aangegeven hoe je het op z'n nederlands moet uitspreken, soms wel handig
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten