![]() |
manieren biefstuk bakken
biefstukken kun je op verschillende niveau's braden.
b.v. doorbakken, half doorbakken enz enz maar weet iemand hoe die thermen daarvoor heten, de kokstermen, ik kan het namelijk nergens vinden |
well done, medium en rare?
|
maar dan in het frans
|
saignant = rare denkek
|
in graden toch. zo van; 8 graden is geloof ik medium?
of ik lul poep dat kan natuurlijk ook nog |
blue = uhm, echt alleen maar even dichtschroeien geloof ik.
saignant = rare a point = medium bien cuit = well done |
Citaat:
De beste biefstuk lekt geen bloed, is , mooi egaal rood van binnen, overal even gaar en natuurlijk een mooie knapperige korst sowieso garen op lage temerpatuur 150 a 100 graden |
Citaat:
|
en rose natuurlijk nog
ik houd zo van bleu :) |
weet je waar rosé dan tussen moet?
En als je een biefstuk gaat bakken, moet je wel zorgen dat je pan dicht of tegen het rookpunt aan zit, zonder olie of dergelijken, dan olie erin (geen olijf) goed dichtschroeien, aan alle kanten, dan boter erin en met een lepel over de biefstuk heen doen, daarna op garen en dan laten rusten. |
'op garen'
Op wat voor temperatuur doe je dat? Of gewoon in de oven? Verlicht me! |
ligt eraan hoeveel tijd je hebt, op 150ºC of 100ºC, in de oven :).
Als je ongeveer een biefstuk van 120 gram hebt, je bakt het goed aan, aan alle kanten, daarna garen in een oven op 150ºC is ie ongeveer in 3 minuten goed, dan laten rusten en daarna warm maken en klaar is kees. AF en toe arroseren, dus weer met vocht besprekelen (boter of braadvocht) zorgt ervoor dat hij niet uitdroogt. Maar dat kan dus per biefstuk dik verschillen, ivm de structuur van het vlees(is het wel van de ossenhaas, of is het van de bil of is het ergens anders van), is de oven wel goed, wat voor oven. |
Tís dat ik nog een uur of 8 moet wachten voor ik aan m'n avondeten begin. Damn ik heb zin in een biefstukje :D
|
Citaat:
|
Olijfolie heeft een behoorlijk sterke smaak, dat hoef ik niet in m'n biefstuk terug te proeven. Maar wie weet is d'r nog wel een betere reden.
|
Ik bak vlees nooit in olijfolie, dat verneukt de smaak gewoon :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
het nadeel is dat olijfolie juist te heet wordt en je buitenkant dan veel sneller gaat dan de binnenkant, dus een combinatie van olie en boter of alleen boter is dan beter. |
Olijf olie geeft een aparte smaak, dat is niet lekker, gewoon zonnebloem olie of arachiden, waarbij de laatste de lekkerste is, dan later boter toevoegen en arroseren :).
Olijf olie is iets voor vis :) |
Citaat:
|
oke dat wist ik niet, bedankt. (y)
|
Citaat:
|
gatver dan is hij juist zo smakeloos, je weet dat zout juist de smaak naar boven helpt?Knoflook inplaats van peper dat kan ik nog wel begrijpen, maar geen zout....
damm, probeer het eens met zout. Een stuk vlees is toch lekkerder als hij lekker op smaak is. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42. |