![]() |
Allochtoon of niet?
We hadden het vandaag op school over allochtonen en autochtonen. Je bent allochtoon als minstens een van je ouders in het buitenland is geboren. Je bent autochtoon als je vanaf je geboorte Nederlandse nationaliteit hebt en in Nederland woont. Tenminste, dit is de definitie die wij van school hebben gekregen. Maar wat ik me afvraag is het volgende:
Ik heb een oom die in Nederland is geboren, maar in Duitsland woont en werkt. Hij heeft een dubbele nationaliteit: Nederlands en Duits. Maar als hij nu in Nederland is, wat is hij dan? Is hij een allochtoon of een autochtoon? |
autochtoon hij is van geboorte nederlands
|
Autochtoon.
|
Ik ben ook Nederlandse maar ergens in het verre verre zuiden van Afrika geboren
dat maakt mij allochtoon :) volgens die definitie. Er zijn ook andere definities Ik ben er nog niet uit |
Autochtoon.
|
Ze zeggen ook wel dat je sowieso geen allochtoon bent in Nederland als je in Europa geboren bent.
|
Citaat:
|
Trouwens, zelfs Willem-Alexander is allochtoon, zijn vader is Duits. :p :D
|
Als Duitser ben je wel allochtoon in Nederland, maar vaak in statistieken worden alleen niet-Westerse allochtonen genoemd.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ben dus een allochtoon. :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zeggen dat je hier 'niet over uit bent' is net zoiets als zeggen dat je nog niet zeker weet of een kanarievogeltje ook een banaan is. Er is gewoon een definitie, punt uit. |
semi-autochtoon :)
|
Citaat:
|
Een van mijn ouders is in het buitenland geboren, maar ik ben gewoon in Nederland geboren en ik heb ook de Nederlandse nationaliteit.
Wat ben ik dan? :confused: |
Citaat:
gewoon verschil westerse/niet-westerse allochtonen vaak heeft men het over niet-westerse allochtonen |
Citaat:
Tot nu toe hoor ik steeds weer verschillende definities wanneer ik vraag wat een allochtoon precies is. Kranten, schoolboeken, het woordenboek, informatiefolders... ze zeggen allemaal iets anders. al·loch·toon1 (de ~ (m.), -tonen) 1 iem. die van elders afkomstig is => allo, medelander; <=> autochtoon Ik vind allochtoon sowieso maar een onzinwoord, het bestaat alleen in Nederland en de betekenis ervan is voor mij vrij onduidelijk. |
Citaat:
|
Citaat:
1. Je bent allochtoon als minstens een van je ouders in het buitenland is geboren. 2. Je bent autochtoon als je vanaf je geboorte Nederlandse nationaliteit hebt en in Nederland bent geboren. 1 en 2 kloppen allebei. :confused: :confused: :confused: |
Wat een haarkloverij. Het gaat er gewoon om wat het begrip allochtoon in het dagelijks spraakgebruik betekent of is gaan betekenen. En de huidige betekenis van allochtoon is ongeveer 'iemand met een niet-westerse achtergrond' zonder daarbij te letten op zijn nationaliteit.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
[nuttige reactie] Ik ben sowieso autochtoon. [/nuttige reactie]
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Het is idd toch maar een kleine groep, |
De officiële definitie is iemand waarvan een of beiden ouders in het buitenland geboren zijn.
In taalgebruik is die definitie nogal rekbaar. |
Waar je allemaal toch weer discussies over kan voeren.. :)
|
Citaat:
|
Oh geweldig, van die 'het staat zo in het woordenboek DUS....'-discussies :)
|
Citaat:
|
vandale is beschrijvend niet bepalend en zeker niet foutloos
vandale moet maar eens niet als exacte wetenschap geshowed worden |
Ik ben 3e generatie :cool:
|
Boei'uh.
|
Dan is die oom van jou autochtoon.
|
duidelijk autochtoon :) geen discussie over mogelijk, daar komt ie nooit meer vanaf :evil:
|
Citaat:
Een halfduitse vader en een Argentijnse moeder |
Autochtoon.
|
Citaat:
|
Citaat:
*dit is een schatting en niet gebaseerd op enige kennis |
Autochtoon.
|
Allochtonen bestaan niet.
|
Citaat:
En in Duitsland ben ik ook een allochtoon omdat ik in NL geboren ben en mijn vader ook..? Dat kan toch niet echt kloppen lijkt me.. volgens mij ben je een allochtoon als je niet in dat land zelf geboren bent. |
oh dus ik ben autochtoon aangezien ik hier geboren ben en ik vanaf mn geboorte de nederlandse nationaliteit heb?
gvd en ik maar denken dat ik een allochtoon ben ;) |
Citaat:
Ik ben ook een tweede generatie allochtoon. En die oom, die is autochtoon, aangezien hij in Nederland geboren is en een Nederlands paspoort heeft. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:33. |