![]() |
[koeling] moederbord Asus Koeling
sinds enige tijd maakt mijn computer nog eens wat extra lawaai. Enig onderzoek leerde mij dat dit kwam door een koeling op het moederbord.
De koeling van de processor werkt prima, en ook de koeling op de videokaart is geen probleem. Maar direct naast de videokaart op het moederbord zit nog een heatsink met ventilator met daarop ASUS ik neem dus aan dat dit ook met de videokaart te maken heeft? Sinds een aantal dagen / weken is het lawaai weg en staat deze ventilator helemaal stil. De computer werkt prima, heeft nooit vastlopers en heb verder niets te klagen. Maarja het hoort natuurlijk niet zo. Kan dit kwaad? of kan ik het net zo goed zo laten? Bedankt! |
chipset koeling vervangen door een northbrige heatsink van Zalman of zelf modde.
Of de fan op 5 volt laten lopen. Als je goede airflow hebt maakt het niet veel uit. Zolang er maar een briesje op staat en je niet hevig gaat overlocken. |
Citaat:
Maar hierna word het voor mij iets moeilijker :D kan het geen kwaad om met die voltage's te gaan klooien? naar mijn idee is hij namelijk gewoon kapot. (Ik zal nog eens kijken of dat ding te vervangen is, het leek namelijk wel vast te zitten aan het moederbord maar ik zal nog eens kijken) Verder ga ik sowieso geen rare fratsen uithalen ;) En een briesje, mjah de kast zit dicht... verder zitten er alleen een processorkoeler en videokaartkoeling in. thanx! |
Tja hij mag vrij heet worden, maar een fan zit er niet voor niks op.
dus probeer de fan ergens anders op aan de sluiten anders te vervangen. |
Citaat:
Thanx |
Als 'ie verder gewoon stabiel is dan kun je het wel zo laten. Het ding is waarschijnlijk wel te vervangen, bijvoorbeeld door zoiets, maar als ie het verder gewoon goed doet...
Citaat:
|
Citaat:
misschien is dat een optie om ook eens naar te kijken. Maar inderdaad ik heb verder geen problemen, vastlopers of wat dan ook. Dat er geen "direct gevaar" is was ik in feite al over uit, maar als het de levensduur verkort dan heb ik toch liever een koeling in welke vorm dan ook. Maargoed als ik jullie verhaal mag samenvatten is koelen beter, maar niet noodzakelijk. Ik zal eens kijken :) |
Citaat:
|
http://www.giga-byte.com/MotherBoard...F9%20Ultra.htm
Geen fan! En natuurlijk moet je voor wat airflow zorgen, anders werkt passieve koeling uiteraard niet. Maar dat kan ook prima met bijvoorbeeld een stille 120mm casefan, die pesterige 40mm chipset fannetjes moeten branden in de hel. En er zijn trouwens zat mensen die hun nForce 4 chipset koelen met zo'n Zalman ding. |
En de Asus premium heeft ook geen fan, toch blijven het heet hoofden, check de reviews maar eens.
Daarnaast is dat niet de de nforce 4 SLI, die worden aardig warm. Ze doen toch niet voor niks een fan erop? |
Citaat:
hehe, ik denk dat ik gewoon maar even naar de winkel ga aangezien ik garantie heb, geven ze me maar een gratis nieuw koelinkje mee ofzo :cool: |
Citaat:
|
Msi heeft een leuke, heatsink waarbij dan verder op een zeer stille fan op zit :)
|
FF kleine tip geven, als je besluit iets er uit te gaan halen, zorg er dan wel voor dat dat deel goed warm staan door een half uurtje te gamen ofzo.
Somige dingen zitten namelijk met een soort lijm vast aan elkaar, en deze komt alleen veilig los als hij goed warm is. Heb zo een paar weken geleden mijn GPU naar de eeuwige jachtvelden gestuurd omdat ik niet wist dat deze zo aan elkaar hingen. Beter voorkomen dan genezen zeg maar. |
Citaat:
en ik zal een gebedje doen voor je GPU ;) |
Lijm?
Het hoort niet te kunnen hoor. Het zal wel een soort hele slechte koelpasta geweest zijn. Gelukkig bestaat dat niet meer :) |
Bestaat wel, epoxy heet dat. Gebruiken ze volgens mij nog wel eens bij videokaarten :)
|
onder andere, ook bij heatsinks.
Je moet zo ook gewoon laten zitten. |
Citaat:
|
mwah je ziet het vaker, vooral bij Northbrige fans of heatsinks, aangezien die vrij warm worden gebruiken ze een mengsel wat gedeetelijk lijm is en ook koel pasta.
|
waarscheinlijk is dat waaiertje vies geworden, maak het eens schoon, hadden wij ook eens met de koeler
|
die troewp die asus er op zet maakt volgens me dealer standaard zo'n takkeherrie, heeft niks met kapot/vuil te maken
volgens mij heb jij ook een a8n-e of sli mobo ? |
Ach dat valt allemaal wel mee, mits je een fatsoenlijke kast hebt, anders een fanmate ertussen en klaar.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:33. |