![]() |
wi gonio
Ik heb morgen SE wiskunde en heb een probleempje bij de volgende opgave
een punt P beweegt zich eenparig langs de cirkel met middelpunt (4,-2) en straal 3. De cirkel wordt in positieve richting doorlopen met een hoeksnelheit van 2,5 rad/seconde. Op t=0 bevindt P zich in (4,-5) neem t in seconde a) geef de formules die deze beweging weergeven dat heb ik gedaan en ik kom uit op: x: 4+3 sin 2.5t y: -2-3 cos 2.5t b) geef de coordinaten van P op t=2. Rond af op 2 decimalen nou heb ik gewoon 2 ingevuld in de GR en kom dan uit op: x= 1.12 y= -2.85 maar in me schrift staan de antwoorden: x= 6.73 y= -0.75 kan iemand mij vertellen wat ik fout doe want ik kan me herinneren dat ik destijds het goede antwoord genoteerd heb |
mijn vergelijkingen van de cirkelbeweging:
x(t) = 4 + 3cos(2,5t - 0,5pi) y(t) = -2 + 3sin(2,5t - 0,5pi) --> kom ook uit op die coordinaten. |
De eerste berekening van Remy klopt, met antwoorden
x= 1.12 y= -2.85 Zal nog even kijken of ik de fout in die andere antwoorden kan vinden. |
bedankt
|
voor dit soort sommen maak ik altijd gebruik van de volgende standaardvergelijkingen:
voor een cirkelbeweging met straal r en middelpunt (m,n) geldt: x(t) = m + rcos (wt + phi0) y(t) = n + rsin(wt + phi0) waarin w = baansnelheid in rad/s en phi0 = beginhoek in radialen (in dit geval is die -90 graden dus -0,5pi) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52. |