![]() |
opleding na havo: Japans of Animatie?
ok, ik weet dat de twee niet zoveel met elkaar te maken hebben maar het zijn wel de enige dingen waar mijn interresse naar uit gaan.
Ik zit te twijfelen tussen Animatie – Hoge School de Kunsten Utrecht en Oriëntaalse talen en communicatie Japans - Hogeschool Zuyd Maastricht. Animatie, zelf kan ik best goed tekenen, maar vindt het zo'n geval dat je 't kan of kan 't niet. Ik denk niet dat ik veel beter kan gaan tekenen als ik gewoon thuis evenveel tekent. Het tekenen van vele frames achter elkaar lijkt me ook niks en saai, maar het spreekt me wel aan dat je character designer, striptekenaar kunt worden en cg filmpjes kan maken en in verschillende media(reclame, games, films) kan gaan werken. Japans - heb altijd al veel interesse gehad in Japan en japans. Ben zelf chinees(kan cantonees praten en traditional chinees schrijven), dus ik dacht, als ik japans bij neem, kan ik in totaal vier talen(japans, engels, nederlands, chinees(cantonees)) en kan na mijn studie mischien werk vinden in Nederland of China als mischien een vertaler. Dus ik wil eigenlijk van onder andere mensen die zelf de opleiding volgen of hebben gevolgd horen hoe het is en misschien wat adviezen weten te geven. |
Ik zou Japans gaan doen (niet helemaal objectief natuurlijk ;)) omdat je daar meer aan hebt lijkt me. Talen worden altijd op prijs gesteld, spreek je veel talen dan laat je zien dat je wat in huis hebt, terwijl ik animatie nu niet direct een vaardigheid vindt waarmee je je als serieuze werkzoekende kunt presenteren. Het idee dat jij oppert lijkt me veel realistischer, namelijk de tolk/vertaler-kant opgaan.
|
Ik denk ook dat Japans een betere keuze is, maar je moet echt als tolk/vertaler bezig willen zijn voor bijvoorbeeld een Japans bedrijf dat publicaties in het Nederlands nodig heeft.
|
ben wel met je eens, hoewel ik later iets met tekenen wilt doen, denk ik wel dat je met wat moeite wel banen kunt zoeken dat er mee te maken hebt, maar een taal ligt anders, daar moet je echt tijd en energie in stoppen, je moet het echt leren om 't te kunnen.
Dus mijn besluit leunt voorlopig nu richting Japans, maar vindt het wel fijn om wat adviezen en meningen te horen van mensen die in multimedia gebied zitten. |
Citaat:
|
Jij bent vast ook een liefhebber van het befaamde Bach Collegium Japan, dirigent Masaaki Suzuki. (y) :D
|
Opzicht spreekt het programma van otcj me wel aan. Je moet 3 maanden of meer in Japan studeren, heeft er iemand hier deze opleiding gevolgd and kan me daar iets over vertellen?
|
Citaat:
|
Zeker, Snees. In de leer geweest bij Ton Koopman, hè. :)
|
Ontopic!
|
Wat is het verschil dan als je Japans WO doet?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik geloof dat zij er niet zo positief over was, ze is ermee gestopt en doet nu iets anders. |
hmmm zijn er trouwens mensen die twee opleiding volgen? ben namelijk als het een beetje mee 22 als ik klaar ben met de studie, ben dan van plan om nog een opleiding te volgen om me op een bepaald vakgebied te specialiseren, deze ben ik dan van plan om in het buitenland te doen, mischien dan in Japan.
Raden jullie dit aan?(kan het trouwens denk ik zonder veel moeite betalen, dus dat speelt geen rol bij mij0 |
Ik doe geen van beide studies (dat wil zeggen, ik sta niet ingeschreven bij Japans ofzo) maar ik weet wel dat je op je tweeëntwintigste nog prima met een andere (eventueel volledige vierjarige) opleiding kunt beginnen. Je bent dan echt niet te oud ofzo.
|
Japans is súper leuk om te leren en de opleiding zelf is ook erg erg leuk. Ik heb me er enorm vermaakt. Máár, bedenk je wel dat je enorm enorm uit moet blinken wanneer je als tolk wil gaan werken. Drie maanden Japan is dan echt niet genoeg. Daarnaast doen veel afgestudeerden nog een tweede (vaak economische) opleiding. Het grootste gedeelte van de afgestudeerden gaat iets economisch doen en gebruikt het japans niet of erg erg weinig in zijn/haar werk.
Bedenk je dat Japanners veel liever een Japanner in dienst nemen die engels kan. Japanners hechten veel waarde aan correct japans, en alleen een echte Japanner kan correct japans met de correcte omgangsvormen die daar bij horen. Engelstalige mensen hechten veel minder waarde aan het correcte engels; een gebrekkig engelssprekende Japanner die zich wel duidelijk kan maken is geen probleem. Men neemt dus vééél liever een native aan. Ik denk dat wanneer je echt iets met Japan en de taal wil gaan doen, je of naar Leiden of naar Leuven moet gaan. Maastricht biedt echt te weinig. |
Citaat:
|
Het is toch wel redelijk makkelijk om 'english second language' in Japan te geven? Van een mevrouw die ik ken (woonde in de jaren zeventig in Japan) hoorde ik dat je echt hooguit Engels op mavo-niveau hoeft te spreken om al te voldoen aan het niveau om leraar te worden.
|
Citaat:
|
Tof :)
Dat lijkt me wel wat (y) |
Citaat:
Ik ben in iedergeval voorbereid om een tweede opleiding te volgen en mischien zal ik alleen de kennis van mijn 2e opleiding gebruiken, maar ik wil gewoon Japans leren. Overigens moet ik niet perse in Japan studeren, Hong Kong lijk me ook een goeie alternatief, daar will ik immers later ook gaan werken. Citaat:
|
Dan moet je zeggen dat je een paar jaar in de VS hebt gewoond, ofzo :P
Ik heb het dus in Maastricht gedaan, en die opleiding vond ik echt leuk. Leuke mensen, tempo ligt (zeker in het begin) vrij laag (dus niet veel werk, dus je kan meer doen met de japanse studenten (elk jaar komen er een stuk of vier uit kyoto). Ik ben na het tweede jaar gestopt omdat het me te beperkt was, ik wil meer dan alleen een taal kunnen schrijven/lezen/spreken, en economische dingen trekken me niet. |
Het gaat mij juist om het kunnen schrijven/lezen/spreken, het spreekt me dus op zich wel aan.
Maar wat had je dan anders verwacht? Het gaat toch alleen maar om het schrijven/lezen/spreken? Op de beschrijvingen van de site staat dat er ook aandacht voor de cultuur en de gebruiken en gewoonten van Japan wordt besteed, kun je me vertellen in hoeverre deze gaan(gaan ze bijv. uit op Japanse geschiedenis enzo)? |
Citaat:
Ik heb zelf nauwelijks iets geleerd over de cultuur of de geschiedenis, 't gaat écht vooral om de taal. Naast Japans krijg je ook nog Engels (vooral economisch-engels, je leert presenteren, artikelen lezen, onderhandelen, snel samenvatten/vertalen naar het Nederlands), je krijg Nederlands (zakelijke brieven schrijven, ontleden, woordbenoemen, spelling), economie en een heel klein beetje recht. Mogelijk zijn de vakken nu iets anders gaan heten, maar het komt op hetzelfde neer. |
ff een vraagje over economie, moet je daar dingen kunnen berekenen en beredeneren zoals nu op havo5 niveau? Ik sta namelijk nu er bar slecht voor.
Overigens lijkt, na jou beschrijving, nederlands en engels best wel saai, maar wel te doen denk ik. Maar ik neem dat alle vakken niet in gelijke verhouding wordt gegeven maar dat er 50% of meer wordt besteed aan Japans en die andere 50% overige vakken? |
't Is echt vooral Japans, de andere vakken zijn echt bijvakken.
Economie vond ik niet erg moeilijk, op de havo had ik er meer problemen mee. Maar ik geloof dat er nu meer economie gegeven wordt... |
hmmm ok, bedankt
Ik denk dat het dan otcj gaat worden in Maastricht, en ga eventueel als ik deze opleiding heb afgerond, de opleiding animatie of een ander opleiding volgen |
Citaat:
|
Ik hoorde trouwens op de open dag van Japans op de UL dat er nu al 100 eerstejaars zijn daar. :eek: Het is blijkbaar in trek...
|
100 leerlingen? Dat is best wel veel ja, maar ik denk dat er in Maastrichts wat minder zijn(ligt aan eenmaal helemaal in zo'n lullig hoekje van Nederland)
Maar ik moet voor de zekerheid toch snel wezen met aanmelden denk ik, het probleem is dat ik via ib-groep moet aanmelden en ik nog steeds niet weet of ik op kamers ga of niet. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:09. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.