Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Windstil (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1331431)

Gedoemd 30-12-2005 19:18

Windstil

Citaat:

Het vaandel ruist
nooit meer is het stil.
Een blaadje rolt voorbij
-zoals in die westerns-

Niets spreekt
want wat we ooit zeiden,
werd verdreven door de wind.
Ik sluit mijn ogen en luister

Je bent weg
zoals de woorden die je sprak.
Nooit zie ik jou nog terug
je zweeft door thermiek.

Er was geen afscheid
alles zweefde
Je verdween uit het oog
eenvoudig als de wind

Alles is stil in mij
ik sta op de plek waar jij verdween.
Een meeuw pikt wat brood
het ligt onder het zand.
Ik til het zand omhoog
-windstil

Reem 31-12-2005 08:38

Ik til het zand omhoog? Ik weet nog niet of ik dat mooi vind. Zandkorrels zijn te klein om te tillen, maar aan de andere kant kunnen ze voor jou natuurlijk heel zwaar zijn.
Ik vind je gedicht niet slecht. Je beeldspraak is goed en je woordgebruik ook, maar toch kan ik niet zeggen dat dit gedicht me enorm aanspreekt. Misschien kun je proberen iets meer stijlfiguren te gaan gebruiken? Verder heb ik eigenlijk niets op dit gedicht aan te merken.

Halogeen 31-12-2005 13:15

Citaat:

Reem schreef op 31-12-2005 @ 09:38 :

Ik vind je gedicht niet slecht. Je beeldspraak is goed en je woordgebruik ook, maar toch kan ik niet zeggen dat dit gedicht me enorm aanspreekt. Verder heb ik eigenlijk niets op dit gedicht aan te merken.

dat had ik nu ook precies. En over de zandkorrels, dat stel ik me voor als een soort van tapijt.

het 'nooit meer stil' in het begin, en het 'windstil' aan het eind voelt voor mij een beetje flauw aan. Misschien is wel wat ik er tegen heb dat het te gepolijst is, dat het allemaal te keurig beschreven is.

Dreampoet 03-01-2006 21:11

Citaat:

Gedoemd schreef op 30-12-2005 @ 20:18 :
Vreemd, maar ik zou het nog wat leger laten zijn, nog wat stiller. Enfin, niet stil, maar leeg... Je beeldspraak is inderdaad niet slecht, hij verbetert sterk doorheen het gedicht. Jammer dat je er de westerns van Sergio Leone bij moest oproepen, niet dat ze cliché zijn, maar als leegte/stiltebeeld zijn ze niet nieuw, Leone gebruikte ze al in de jaren 60... ik vermoed dat je dat beeld nog

Wat ik echt 'leeg' vind, is de volgende vergelijking: "Je bent weg
zoals de woorden die je sprak".

En het feit dat de wind die alles wegblies, dan ook zelf nog eens verdwijnt, als jij het kleed van zand optilt. Mooie beelden :-) over ritme laat ik liever m'n collega's hier aan het woord ;-)

Gedoemd 05-01-2006 10:40

Citaat:

ik vermoed dat je dat beeld nog...
nog wat?

En wat had je gequote?

Verder, bedankt voor het compliment. De leegte die jij voelde was ook bedoelt aangezien diegene over wie het gedicht weg is.

vidaaa 06-01-2006 11:39

De eerste strofe vind ik helemaal niks, daarna wordt wel steeds beter.

Het vaandel ruist
nooit meer is het stil.
Een blaadje rolt voorbij
-zoals in die westerns-

Na regel 1 zou ik een komma zetten. Verder dacht ik dat er altijd een hele struik langs kwam rollen in die westerns, en niet alleen een blaadje, maar misschien kijk ik naar de verkeerde films :o

je zweeft door thermiek

is origineel (y)

Meissiej 06-01-2006 19:09

Citaat:

Gedoemd schreef op 30-12-2005 @ 20:18 :

Niets spreekt
want wat we ooit zeiden,
werd verdreven door de wind.
Ik sluit mijn ogen en luister

Mooi stukje :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:50.